Vóór ik ons roer hersteld heb (
zeilersforum.nl/index.php/foru...eparatie-houten-roer ) had ik ook grote problemen met de boot enorm naar bakboord trekken. Bij ons kwam dat niet door de wielwerking maar omdat het roer ruim 6 cm krom was.
Het werd zo erg dat het gewoon gevaarlijk was. Normaal gaat de boot zowel onder zeil als op de motor rechtdoor. Lange grote kiel. Nu was het zo erg geworden dat de stuurautomaat motor zo warm werd door het constante bijsturen dat ik er een natte doek over moest leggen om hem te koelen. Omdat ik meestal solo zeil (ook als mijn vrouw aan boord is doe ik alles zelf) en we soms 5 zeilen op de boot hebben staan doet bij ons de stuurautomaat 99,9% van het werk. Ik ben vaak op het voordek bezig.
Het werd gewoon gevaarlijk, even niet opletten en je ging een complete cirkel varen. Vooral bij het aankomen op ankerstekken in smalle baaien niet wat je wil. Je zit zo in de rotsen. Komt ook omdat ik gewend was de helmstok gewoon los te laten, even naar voor rennen om bijvoorbeeld de ankerlier alvast op “vallen” te zetten en in de dertig jaar voorheen ging die boot geen centimeter van zijn koers af. Nu draaide hij als een tol.
Het was zo erg dat ik de (korte) helmstok niet meer kon gebruiken bij motorvaren en het stuurwiel moest gebruiken. Dat heeft een erg grote krachtoverbrenging dus dan voelde je bijna niks.
Op lange rakken gebruikte ik een elastiek (bromfiets binnenband) om de door de schroef gegenereerde kracht op het roer op te heffen. Die elastiek kon je met een lijntje bijstellen zodat de kracht om het roer te bewegen weer in beide richtingen gelijk was.
Onder zeil heb je geen probleem, je stelt altijd de zeilen zo af dat het roer gewoon “loos” achter de boot hangt.