Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Verzend chaos.

Verzend chaos. 02 juli 2021 14:28 #1301059

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
Ik heb zeilend in Griekenland motorpech, heb daarom in GB twee Perkins motoronderdelen besteld.
Betaald voor levering door FedEx in Griekenland in het dorpje Poros bij de plaatselijke bootjeswinkel.
Van GB naar de luchthaven van Athene in 3 dagen, niet slecht, en nu begint het.
Er is ergens een nieuwe regelgeving die leveringen uit de US, GB en China betreft.
Mijn levering is geblokkeerd, ik moet een douaneagent inschakelen voor het betalen van een of andere btw en dan het onderdeel zelf gaan vrijkopen in Athene.
Totale chaos, mijn motoronderdelen kwamen net op de eerste dag van die nieuwe regeling toe.
Wees gewaarschuwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 02 juli 2021 14:40 #1301061

Normaliter wordt zoiets gedaan door de transp[ortfirma. In dit geval dus Fedex. Die laat je dan de invoerechten en BTW betalen ( ook GB is inmiddels immers buiten de EU en dus BTW en invoerechten plichtig) en laat je die extra kosten betalen , vooralf of bij aflevering of op een afhaalpunt ( laats ook nog bij de hand gehad) . Zo doet bijv. DHL en Postnl dat ook als je bijv. wat uit GB koopt. Onlangs heeft de EU de regels voor invoer van buiten de EU nog aangescherpt waardoor de kans dat een aankoop zonder problemen door de douane komt een stuk kleiner zijn geworden .Bovendien is het minimum bedrag om invoerrechten te betalen afgeschaft dus die betaal je nu altijd .Dat geheel duurt inderdaad vaak behoorlijk lang , tot wel enkele weken soms.Dan betaal je overigens naast invoerrechetn en BTW ook nog inklaringskosten en die zijn soms belachelijk hoog.
Neem dus het beste contact op met Fedex .
Ad
Laatst bewerkt: 02 juli 2021 14:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 02 juli 2021 15:18 #1301067

  • nicos
  • nicos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Aankopen in het Verenigd Koninkrijk worden al sinds 1 januari 2021 belast met BTW en afhankelijk van de waarde en productgroep soms ook met invoerrechten. Als het goed is betaal je dan in het VK zelf geen BTW/VAT. Ook betaal je soms nog ondoorzichtige afhandelingskosten.

Het enige dat nieuw is, is dat nu ook zendingen van buiten de EU (China/VK) met een waarde < 22 euro belast worden. Boven de 22 euro was dat formeel altijd al zo, maar er glipte ook best veel doorheen zonder dat BTW in rekening werd gebracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 02 juli 2021 15:24 #1301068

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3089
En dan nog wat Griekse tussenpersonen die ook nog een graantje mee willen pikken :angry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 02 juli 2021 15:45 #1301074

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
je betaald bij invoeren vanaf buiten de de eu 21 procent btw en 6 procent inklaringskosten.

in Griekenland zal de plaatselijke behandelaar nog wel er wat op doen, maar dat kun je cash betalen :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 03 juli 2021 22:31 #1301408

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
OldBawley schreef :
Er is ergens een nieuwe regelgeving die leveringen uit de US, GB en China betreft.
Niet US, GB en China, maar alle landen buiten de EU. Maatgevend is de ontvangstdatum, niet de besteldatum. Maar ter geruststelling, het is dus in dit geval niet alleen de Griekse wet die aangepast is maar geldt voor iedereen binnen de EU. Alleen de mate van efficiency waarmee e.e.a. wordt geïmplementeerd zal wel verschillen :whistle:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 04 juli 2021 02:06 #1301415

madoc schreef :
En dan nog wat Griekse tussenpersonen die ook nog een graantje mee willen pikken :angry:
Dat is in de USA niet anders. Als ik een buitenalnds pakketje krijg via FedEx dan ben ik zomaar honderen dollars kwijt aan 'meiation costs', ofwel een rekening voor FedE die de douane papieren afhandeld. En dat is niet gerelateerd aan de waarde van het pakketje. Dus een zak drop van 5 euro kost ook gewoon 200 dollar aan inklaringskosten. Dat is FedEx for you... De paar pakketjes die ik per jaar uit het buitenland krijg laat ik met reguliere post verzenden, dat kost niets extra.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 04 juli 2021 02:33 #1301416

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
In praktijk ben ik mijn bestelling gewoon kwijt. Ik heb voor de motoronderdelen betaald, heb betaald voor de levering en er gebeurt niks.
Ik kreeg een verwarde telefoon van een slecht Engels sprekende dame dat als ik mijn motoronderdelen wil ik een “broker” moet aanstellen, die zal me dan vertellen hoeveel ik moet betalen in een Griekse bank en dan kan ik via ferry, bus en taxi op de luchthaven mijn motoronderdelen afhalen. Dat betekent 2 dagen reizen, hotel, en dan ergens voor een gesloten deur staan.
Waren de motoronderdelen ergens buiten GB te krijgen deed ik dat gelijk, Perkins is echter Engels.
Het ziet er naar uit dat zeilend reizen weer een heel stuk moeilijker gemaakt is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 04 juli 2021 05:44 #1301418

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 04 juli 2021 05:54 #1301419

OldBawley schreef :
Waren de motoronderdelen ergens buiten GB te krijgen deed ik dat gelijk, Perkins is echter Engels.
Het ziet er naar uit dat zeilend reizen weer een heel stuk moeilijker gemaakt is.

Voor de toekomst OldBawley: je mag onderdelen wel bij mij in Nederland laten bezorgen (vanuit waar-dan-ook)
Dan stuur ik ze wel door naar je in Griekenland. Binnen EU verzenden moet redelijk makkelijk gaan, ook in Griekenland...

Als je ik kan helpen, stuur dan maar een PB.
Laatst bewerkt: 04 juli 2021 05:55 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 04 juli 2021 08:00 #1301453

ilCigno schreef :
Maatgevend is de ontvangstdatum, niet de besteldatum.

Ja , dat heb ik ook moeten constateren . Begin december bestelde ik in Engeland een onderdeel voor mijn stuurinrichting , juist omdat de Brexit eraan kwam. helaas duurde de levering bijna drie maandeno en dus een extra rekening voor BTW , invoerrechten en inklaringskosten die bijna even hoog was als de prijs van het ding zelf . En uiteraard was de prijs van dat ding nog inclusief BTW :angry:
Gelukkig ging het maar om een paar tientjes .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 04 juli 2021 09:43 #1301491

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6909
sjoerd1981 schreef :
OldBawley schreef :
Waren de motoronderdelen ergens buiten GB te krijgen deed ik dat gelijk, Perkins is echter Engels.
Het ziet er naar uit dat zeilend reizen weer een heel stuk moeilijker gemaakt is.

Voor de toekomst OldBawley: je mag onderdelen wel bij mij in Nederland laten bezorgen (vanuit waar-dan-ook)
Dan stuur ik ze wel door naar je in Griekenland. Binnen EU verzenden moet redelijk makkelijk gaan, ook in Griekenland...

Als je ik kan helpen, stuur dan maar een PB.

dat zou je wel denken maar helaas, wij verstuurden 18 november 2020 een pakket naar koronisia dat duurde tot 19 maart 2021 , post nl riep al heel vlug dat het pakket gewoon weg was en boden een schadevergoeding aan. als het pakket de grens over is dat hebben ze er geen zicht meer op blijkbaar.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 04 juli 2021 10:47 #1301508

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
Een nieuw zeil van Duitsland naar Griekenland : 3 weken. Een pakket nieuwe lekkernijen van mijn vriend de chef-kok van Nederland naar Griekenland : 4 weken. Een brief met belangrijke post van België naar Griekenland : 3 weken.
De dure motoronderdelen van GB naar Athene : 3 dagen, dan ?????? in mijn ogen diefstal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 04 juli 2021 11:06 #1301517

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3669
Wij sturen regelmatig pakketjes naar familie in Frankrijk (regio La Rochelle).
Daar is, weliswaar in mindere mate, ook geen pijl op te trekken.
Tussen de 3 en de 14 dagen is de norm tegenwoordig, en daar komt niet eens
douane of belasting bij kijken. Heel frustrerend soms.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 04 juli 2021 11:10 #1301518

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
Le Mavare : Het gaat hoofdzakelijk over de uitlaatbocht waar het zeewater ingespoten word.
Zie draadje : zeilersforum.nl/index.php/foru...ht-perkin?start=%1$d

Mijn dieselmotor heeft er 41 jaar opzitten, draait perfect maar heeft problemen met de aluminium onderdelen die er door de marinisatie firma zijn opgezet. De uitlaatbocht is enkel te krijgen in GB, de firma Koninklijke Van Twist heeft enkel onderdelen voor “nieuwe” motoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 04 juli 2021 12:39 #1301535

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Ben je geholpen met mijn oude bocht die ik met kneedbaar staal gerepareerd heb?
Die ligt in mijn schuur...

Hierboven heb ik al eens de link op zf geplaatst, zou dat passen denk je, is van (giet)ijzer?

Ga het even opzoeken. (Mijn motor is Perkins Prima 50 pk gebouwd in 1986)

Hier zal nog betere foto van de knie zoeken.
Laatst bewerkt: 04 juli 2021 12:43 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 04 juli 2021 13:04 #1301543

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
Waterblok : Helaas niet, het is een bocht voor een Perkins 4108 M low line.
Hier een foto van de bocht die zowat is opgevreten door 41 jaar corrosie.




De GB firma “Parts 4 Engines“ heeft een vervangbocht (ook uit aluminium) laten gieten en bewerken gewoon omdat er nog steeds duizenden Perkins lopen.
Promte correct levering, tot de bureaucratie in Athene toesloeg.
Ik vrees dat deze nieuwe regelgeving een gouden koe zal worden voor airport agenten, net als de Turkse scheepsagenten die 400 € vragen voor 15 seconden online tikken bij het inklaren in Turkije.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 04 juli 2021 13:21 #1301544

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Als de verzender een contract met FedEx heeft dan is het veel beter en goedkoper om de verzender de belastingen te laten betalen. Daar rekent FedEx veel minder voor dan achteraf het door de ontvanger te laten betalen. Overigens bij FedEx is de verzender altijd uiteindelijk verantwoordelijk voor de af te dragen belastingen. Het over de muur gooien en de ontvanger er voor laten opdraaien is in mijn ogen behoorlijk onbeschoft. Gokken dat de douane het niet opmerkt is nu wel over.
Als ik iets uit de VS bestel en de leverancier heeft geen contract met FedEx laat ik het naar een vriend in de VS sturen. Die heeft een contract met FedEx en stuurt het moeiteloos door naar NL. Ja ik betaal dan uiteindelijk ALTIJD de belasting. Niet gokken op een lakse douane.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 04 juli 2021 15:00 #1301553

Ach , paketten verdwenen er altijd al zo nu en dan.
Ik heb ooit in 1974 toen ik bij Akzo Research werkte eens een apparaat ( een zogenaamde Arter variator , dat zijn continue variabele mechanische overbrengingen met een electromotor , prijs iets van 4000 gulden wat toen een heleboel geld was) laten bestellen in Westduitsland .
Toen het na maanden nog niet was aangekomen en na veel uitzoekerj een nieuwe laten bestellen en die was er binnen een week .
En nou komt het , anderhalf jaar later ontdekte een rangeerder op een emplacement in west Berlijn dat er nog een kistje lag in een wagon die daar al die tijd geparkeerd stond en geserviced moest worden. En je raad het al , twee weken later had ik er nog een.
Dus wie weet , zelfs brieven komen wel eens pas na tientallen jaren aan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 06 juli 2021 20:19 #1302223

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
Wat denk je van zo´n rekening?



With reference to our communication please find below the expences analysis for the Customs clearance

for the following AWB/S

774112756764

τηλ.2103538800

τηλ.2103543043

AMOUNT

PLEASE FILL IN AND FORWARD THE AUTHORIZATION FORM AND VERIFY THE ONLINE ONE THROUGH ICISNET (INSTRUCTIONS INCLUDED)





DUTIES & TAXES

58,00

OTHER CUST.PAPERWORK

0,00





HANDLING CHARGES (ESTIMATED Aprx. EXPENSES)

23,00





BROKERAGE FEE

55,00

ALSO REQUIRED:

VAT BROKERAGE FEE

13,20



DELIVERY ORDER FEE

25,00

COPY OF PASSPORT

VAT DELIVERY ORDER FEE

6,00



TOTAL

180,20



Please note that the total Customs Clearance cost will be at…………………….............

180,20 €

including V.A.T.,Customs expenses and delivery

This amount needs to be deposited in one of the following BANK ACCOUNTS

a) ALPHA BANK

ΙΒΑΝ: GR2401401160116002320006570 BIC: CRBAGRAAXXX

b) EUROBANK

IBAN: GR9202600100000480200305694 BIC: EFGBGRAA

c) PIRAEUS BANK

IBAN: GR2901720520005052018982402 BIC: PIRBGRAA

d) NATIONAL BANK

IBAN: GR6501100440000004400440402 BIC: ETHNGRAA

ΑΤΤΕΝΤΙΟΝ !!! - BENEFICIARY NAME : ORBIT COURIERS SA

The name of the depositor needs to be registered

Sending a copy of deposit, by email or fax (210 35 38 300), is MANDATORY

For any other information required please contact us in tel. NR:

210 35 43 043 operating hours 08:00 to 16:00

*In case of non acceptance of our quotation, the customs paperwork of your shipments will remain in our AIRPORT OFFICE

for a period of 5 (five) business days, before return to shipper.

**After the 3rd(third) calendar day from arrival, your shipment will be charged with storage fees.

*** In case of non-acceptance of our quotation, ORBIT COURIERS SA will charge you 25.00 euro (+ VAT), for the receipt of bills of lading.

I accept your quotation

Yours sincerely



SIGNATURE

(Co's stamp.)



OP z´n minst 5 mogelijke punten om je na betaling te pakken voor exstra betaling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 06 juli 2021 20:39 #1302232

  • PeterG2
  • PeterG2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
sjoerd1981 schreef :

Voor de toekomst OldBawley: je mag onderdelen wel bij mij in Nederland laten bezorgen (vanuit waar-dan-ook)
Dan stuur ik ze wel door naar je in Griekenland. Binnen EU verzenden moet redelijk makkelijk gaan, ook in Griekenland....

Dan kan jij die handling en invoerrechten en BTW betalen, of heb je ergens een belastingvrije zone in je voortuin?
Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 06 juli 2021 20:40 #1302233

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Toch schappelijk dat ze helemaal niets rekenen voor OTHER CUST.PAPERWORK. Je wordt gematst!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 06 juli 2021 21:13 #1302242

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
Puur diefstal.
Bovendien zenden ze de email met de prijs net na kantooruren zodat je ze niet meer kunt bellen.
Scheelt weer een dag storage fees die ze eigenlijk zelf veroorzaken. Kun je nagaan, ze laten een pakje een week liggen en rekenen daar dan 175 € voor.
En, één foutje in het papierwerk en de grap begint opnieuw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 06 juli 2021 21:30 #1302246

PeterG2 schreef :
sjoerd1981 schreef :

Voor de toekomst OldBawley: je mag onderdelen wel bij mij in Nederland laten bezorgen (vanuit waar-dan-ook)
Dan stuur ik ze wel door naar je in Griekenland. Binnen EU verzenden moet redelijk makkelijk gaan, ook in Griekenland....

Dan kan jij die handling en invoerrechten en BTW betalen, of heb je ergens een belastingvrije zone in je voortuin?

Belastinginners zijn inderdaad niet welkom in mijn voor en of achtertuin (of ze moeten het leuk vinden om door een grote zwarte hond achterna gezeten te worden :whistle: ).

Handling en invoerrechten en BTW zou ik best voorschieten. En dat betaald OldBawley dan netjes terug, kwestie van vertrouwen. Ook wordt je in Nederland waarschijnlijk niet zo opgelicht met de handlingskosten als OldBawley nu wordt opgelicht in griekenland...
En vanuit nederland naar griekenland moet geen problemen opleveren qua invoerrechten/btw etc (binnen europa)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verzend chaos. 15 nov 2021 17:32 #1340418

  • Midway
  • Midway's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Hallo zeilliefhebers,

Ik heb een mooi zeiljacht gezien in Griekenland zonder btw.

Stel ik koop die boot en ik laat hem daar, moet ik hem dan toch invoeren?
En stel ik zeil hem naar de Cariben, of de Indische oceaan, zonder een eu land aan te doen. hoef ik dan geen invoering te betalen? of kan een ander land ook vorderen?

Maar hoe kan het dat er over boten in een EU land, zoals Griekenland en Kroatië, geen btw is betaald?
Kunnen zij b.v. ook niet naar Italië varen?

Het idee is om het btw bedrag zien als een soort financiering, het schip is natuurlijk een stuk goedkoper bij aanschaf, we kunnen dan sparen voor de invoering, en tegen die tijd is de waarde waarschijnlijk ook minder.

En over welk bedrag worden de kosten berekend? taxatie?
En hoe zit het met het onderhoud, over alle spullen die er op gaan is waarschijnlijk wel btw betaald.
Een oude autohandelaars truc is om een mooie wagen in het buitenland te kopen, en dan bijvoorbeeld een deur of motorkap te vervangen door één met schade, en nog meer dingen die de waarde laten dalen. (vieze schadebak)
Dat kan natuurlijk ook met een boot.

Ik hoop dat iemand hier verstand van heeft hier op het forum.
Groet Remco
Bavaria 30 cruiser
Laatst bewerkt: 15 nov 2021 17:49 door Midway.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.317 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl