Bert65 schreef :
@Baasklusje: Ik heb ook van een electriciën begrepen dat het risico's voor de goede accu heeft. Ik heb in mijn boot al een aparte schakelaar voor de plus van de motor en de plus van de huishoud (en de min). Ik heb een extra schakelaar en nog wat 50 mm2 draad liggen voor de 'starthulp'. Die kan ik dus tussen de twee schakelaars (na de schakelaars) zetten?
Die extra schakelaar tussen de beide plussen NA de 2 schakelaars geeft simpel 3 mogelijkheden:
- beide accuschakelaars 'aan' en de koppelschakelaar ook 'aan' Dan staan beide accu-sets parallel. Net als bij een schakelaar met een BOTH-stand. Kan handig zijn bij 2 bijna lege accusets om toch te kunnen starten. Verder niet aan te raden.
- De startaccu 'aan' en de koppeling ook. Dan hangt alles (startmotor en ALLE andere afnemers) alleen aan de startaccu'; de lichtaccuset doet niet mee. Alleen voor noodgevallen; kapotte lichtaccu en toch willen navigeren. Risico is een lege startaccu.
- de lichtaccu 'aan' en de koppeling ook. Alles hangt dan aan de lichtaccu, ook de startmotor. Erg handig om te kunnen starten met een lege of defecte startaccu.
Een kapotte (kortsluiting tussen de platen) accu aan een goede hangen is niet verstandig. De kapotte wordt heet maar niet geladen, de goede gaat leeg. Het is een dure manier om warmte en giftige gassen te maken. Dat zal die electriciën bedoeld hebben.
Een lege aan een volle hangen kan wel, maar is nergens voor nodig als je deze schakeling (of een 1-2-schakelaar) hebt.
W.b. de Cyrix (en andere, zoals de Scheiber op Franse (en Belgische) boten):
Die koppelen beide accusets als 1 van de 2 accu's op 13,6V komt (de Scheiber, de Cyrix zal niet anders zijn).
Dit kan zowel de startaccu (ladend door alternator) of de lichtaccu (met lader eraan) zijn.
Beide worden vanaf dat moment geladen door de actieve lader (alternator of lader).
Als dat hele systeem (gekoppeld immers) naar 12,6V is gezakt worden de accu's weer ontkoppeld. Zo kan je startaccu niet leeggetrokken worden door 'andere' gebruikers.
De Cyrix heeft een knopje om de accu's dan toch (met de hand) te kunnen koppelen.
Niets anders dan onze 3e accuschakelaar voor de koppeling, maar dan in de Cyrix en met een tijdslimiet: hij gaat vanzelf weer uit. Bedoeld om met een lege startaccu van de lichtaccu te starten.