Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Startkabels voor nood - hoe dik?

Startkabels voor nood - hoe dik? 11 aug 2021 08:36 #1313623

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 623
Hoe wil je m dan ooit gebruiken als t nodig is? Dan heb je toch echt 3 sleutels nodig.
Tenzij je bedoelt de 3e sleutels ergens anders bewaren zodat je m niet per ongeluk kunt aan zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 11 aug 2021 08:36 #1313624

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
koko schreef :
Het detail dat wel eens over het hoofd gezien kan worden: je hebt dan 3 schakelaars en slechts 2 sleutels. Dat is de “beveiliging” tegen het verkeerd schakelen ;)

Ik begrijp het principe, maar geef toch de voorkeur aan een oplossing die zonder nadenken werkt… sowieso als iemand anders de schakelaars moet bedienen, maar ook omdat ik tijdens stress niet wil nadenken over sleutels omsteken etc. Dan werkt een 1-OFF-2 schakelaar het beste voor mij denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 11 aug 2021 09:23 #1313645

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
Ron V schreef :
Hoe wil je m dan ooit gebruiken als t nodig is? Dan heb je toch echt 3 sleutels nodig.
Tenzij je bedoelt de 3e sleutels ergens anders bewaren zodat je m niet per ongeluk kunt aan zetten.
Volgens mij kun je die 2 sleutels alleen in de OFF positie eruit halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 11 aug 2021 17:16 #1313847

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
Is er een reden waarom je niet de huis accu’s en startaccu parallel zou schakelen als je startaccu leeg is?

Op mijn boot is de min/nul sowieso al verbonden, dus dan zou ik een simpele schakelaar nodig hebben om de plus van beide banken kort met elkaar te verbinden om te starten.
Laatst bewerkt: 11 aug 2021 17:32 door MarcelT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 11 aug 2021 18:41 #1313869

MarcelT schreef :
Ik kreeg de tip om een set startkabels aan boord te leggen, zodat je de motor kunt starten met de service accu’s als de start accu leeg of kapot is.
ik zit nu met dezelfde overweging omdat op mijn nieuwe boot huishoudaccu en start accu helemaal gescheiden zijn. Wat ik zelf van plan ben en misschien voor jou ook een optie kan zijn is om er een cytrix-ct laadverdeler tussen te zetten. Daar zit een optie op voor aansluiten schakelaar voor noodgebruik service accu voor starten als start accu plat is.

Zelf lig ik sinds april bijna niet aan walstroom maar heb een zonnepaneel met victron mppt voor laden service accu. De startaccu laadt tijdens varen maar ik wil dus de cytrix voor bijladen startaccu als service accu vol is (huidige situatie is niet goed voor mijn startaccu).

De cytrix ct kan een optie zijn voor jou misschien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 07:00 #1313970

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
ac320 schreef :
De cytrix ct kan een optie zijn voor jou misschien.

Dit klinkt wel als een mooi alternatief inderdaad!

Ik heb al een acculader die alle drie de banken oplaad en een zonnepaneeltje voor de huisaccus. Geen idee of die rechtstreeks aan de lader hangen of met een laaddiode zijn gekoppeld. Omdat ik de rest van de bedrading nog niet goed begrijp wil ik daar voorlopig vanaf blijven (totdat ik alle draden heb kunnen volgen).
Laatst bewerkt: 12 aug 2021 07:03 door MarcelT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 07:23 #1313978

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
Had destijds ook dat idee, maar bij nood zijn mijn -gescheiden- accu's slecht bereikbaar, ergo: dat zijn ze in de box zelfs !
Ik heb mijn accus parallel onderling verbonden met een 150A circuit breaker, die standaard open staat. Mocht een van de accu's uitvallen, kan ik de schakelaar snel/makkelijk omzetten. Indien dan sprake van kortsluiting, knalt die breaker er gewoon weer uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 07:24 #1313980

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Ik lees hier verwarring.

Startkabels zijn bedoeld als je accu leeggelopen is, dus niet voor een defecte accu. Je verbind de kabels dan eerst 15 minuten op de lege accu en pas dan probeer je te starten. Werkt n.l. altijd. Door de lege accu eerst wat te laden kan die de spanningsval bij het starten opvangen. Bij een defecte accu werkt het dus niet.

De oplossing met de schakelaars is bedoeld als je startaccu defect is onderweg. Dan wil je dus nooit je goede lichtaccu verbinden met je defecte startaccu. De koppel schakelaar is dan ook uit den boze.
De keuze schakelaar moet ook alleen naar de startmotor zitten.
de "1-0-2-both" schakelaar modificeerden we en blokkeerde de "both" stand

Voorbeeld van een schip onder klasse:



Dubbelpolig hoeft niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 aug 2021 07:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 07:41 #1313992

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
Ik ben nu even de draad kwijt :)

Eerder zei iemand in dit draadje dat het een misverstand is dat je accu’s kunt laden door een acculaadkabel op een volle en lege accu aan te sluiten (14+ volt nodig). Maar verderop wordt uitgelegd dat je hiermee je accu iets kunt bijladen zodat de motor kan starten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 07:58 #1314002

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4548
@Baasklusje: Ik heb ook van een electriciën begrepen dat het risico's voor de goede accu heeft. Ik heb in mijn boot al een aparte schakelaar voor de plus van de motor en de plus van de huishoud (en de min). Ik heb een extra schakelaar en nog wat 50 mm2 draad liggen voor de 'starthulp'. Die kan ik dus tussen de twee schakelaars (na de schakelaars) zetten?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 08:18 #1314012

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
MarcelT schreef :
Ik ben nu even de draad kwijt :)

Eerder zei iemand in dit draadje dat het een misverstand is dat je accu’s kunt laden door een acculaadkabel op een volle en lege accu aan te sluiten (14+ volt nodig). Maar verderop wordt uitgelegd dat je hiermee je accu iets kunt bijladen zodat de motor kan starten?

Is geen verwarring mogelijk. Dat heet vereffenen. In geval een lege accu <10 volt verbonden wordt aan een goede accu van >13-14 volt zal er ontegenzeggelijk stroom gaan lopen. Omdat de hulpauto ook de motor heeft draaien blijft de spanning hoog. Eenmaal gestart zal de eigen dynamo weer de accu verder laden.

Op een schip lukt die truck niet. Dus verbind je de startmotor direct aan de goede accu. Eenmaal gestart zal de dynamo via een diodebrug of laadrelais ook de defecte accu proberen te laden. Verstandig dus om deze laadvoorziening los te nemen, omdat anders alle laadstroom in de defect accu verdwijnt.

Absoluut geen verwarring dus.

Nogmaals:
Startkabels zijn voor een lege accu.
Schakelaars zijn voor een defecte accu.

krijgen we natuurlijk weer de vraag wat het verschil is?
giybf.com/ ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 aug 2021 08:21 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 09:26 #1314040

Hoe zit dat met de Cytrix CT in combinatie met de optionele schakelaar voor bijzetten accu in geval van problemen met startaccu ? (staat zo in hun online handleiding) Is dat een oplossing voor noodstarten met service accu als startaccu leeg/defect is ? Het hele elektra gebeuren blijf ik lastig vinden eerlijk gezegd ook al ben ik redelijk handig/technisch (en bewust onbekwaam). Als ik naar de kabel diktes kijk bij de cytrix ct vraag ik me af hoe dit werkt dan maar het schijnt dus zo ontworpen te zijn ?

(ik ben van plan dit aan te schaffen om met zonnepaneel mijn service en startaccu (beide verschillende types) op te laden)
Laatst bewerkt: 12 aug 2021 09:28 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 10:03 #1314056

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
Calidris schreef :
Eenmaal gestart zal de dynamo via een diodebrug of laadrelais ook de defecte accu proberen te laden. Verstandig dus om deze laadvoorziening los te nemen, omdat anders alle laadstroom in de defect accu verdwijnt.

krijgen we natuurlijk weer de vraag wat het verschil is?
giybf.com/ ;)

Ah, ondanks mijn Google-kunsten had ik nog niet gedacht aan dat stukje over de dynamo. Weer iets geleerd en bedankt voor de uitgebreide reacties!

Overigens zag ik een (kuch) ander forum dat mensen ipv laadkabels hiervoor een vaste schakelaar hadden ingebouwd om de accu’s te verbinden. Schijnt bij campers ook standaard te zijn.

Maar het verschil in doel tussen parallel schakelen en afschakelen is mij duidelijk hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 10:09 #1314061

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
Bert65 schreef :
@Baasklusje: Ik heb ook van een electriciën begrepen dat het risico's voor de goede accu heeft. Ik heb in mijn boot al een aparte schakelaar voor de plus van de motor en de plus van de huishoud (en de min). Ik heb een extra schakelaar en nog wat 50 mm2 draad liggen voor de 'starthulp'. Die kan ik dus tussen de twee schakelaars (na de schakelaars) zetten?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Zo las ik dat ook ja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 11:22 #1314096

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
ac320 schreef :
Hoe zit dat met de Cytrix CT in combinatie met de optionele schakelaar voor bijzetten accu in geval van problemen met startaccu ? (staat zo in hun online handleiding) Is dat een oplossing voor noodstarten met service accu als startaccu leeg/defect is ? Het hele elektra gebeuren blijf ik lastig vinden eerlijk gezegd ook al ben ik redelijk handig/technisch (en bewust onbekwaam). Als ik naar de kabel diktes kijk bij de cytrix ct vraag ik me af hoe dit werkt dan maar het schijnt dus zo ontworpen te zijn ?

(ik ben van plan dit aan te schaffen om met zonnepaneel mijn service en startaccu (beide verschillende types) op te laden)

Een Cytrix CT is volgens mij gewoon een laadrelais op z'n Nederlands, verpakt met een Victron opdruk. Ik ken de manual niet.

Ingewikkeld:
Het hele elektrische verhaal wordt door fabrikanten en gebruikers vaak veel lastiger gemaakt, wat vaak uitmondt in een monsteroplossing die nauwelijks werkbaar is.
De fabrikant omdat de mumbo-jumbo het meer oplevert. Gebruikers vaak omdat ze niet alles begrijpen en dan maar "het zekere voor het onzekere" kopen.
ZF is daar geen uitzondering in. Op zich mag dat, maar maakt het allemaal niet overzichtelijker.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 12:18 #1314117

MarcelT schreef :
Ik kon mijn dieselauto ook niet starten met startkabels waarvan op de verpakking 35m2 stond. Een klem was zelfs behoorlijk gesmolten. De wegenwacht zei al dat de kern te klein was en waarschijnlijk een verkeerde legering.

Daarom wil ik op de boot de juiste kabels, zeker voor in nood.

Goude tip.
Maak niet uit hoe dik de kabels is.
Door gewoon 15min te wachten en dan pas starten.
Elke lood accu wil namelijk delen zodat de accu voltage gelijk is.
Door even 15min te wachten tank de ene accu naar de anderen.

Zo heb ik met een simpele 35Ah accu met startkabels een 2l diesel gestart.
Door 15min te wachten met een bak koffie.
Dan smelt de startkabels klemmen niet omdat je op eens massaal amper staat te trekken .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 15:09 #1314158

Bert65 schreef :
@Baasklusje: Ik heb ook van een electriciën begrepen dat het risico's voor de goede accu heeft. Ik heb in mijn boot al een aparte schakelaar voor de plus van de motor en de plus van de huishoud (en de min). Ik heb een extra schakelaar en nog wat 50 mm2 draad liggen voor de 'starthulp'. Die kan ik dus tussen de twee schakelaars (na de schakelaars) zetten?

Die extra schakelaar tussen de beide plussen NA de 2 schakelaars geeft simpel 3 mogelijkheden:

- beide accuschakelaars 'aan' en de koppelschakelaar ook 'aan' Dan staan beide accu-sets parallel. Net als bij een schakelaar met een BOTH-stand. Kan handig zijn bij 2 bijna lege accusets om toch te kunnen starten. Verder niet aan te raden.

- De startaccu 'aan' en de koppeling ook. Dan hangt alles (startmotor en ALLE andere afnemers) alleen aan de startaccu'; de lichtaccuset doet niet mee. Alleen voor noodgevallen; kapotte lichtaccu en toch willen navigeren. Risico is een lege startaccu.



- de lichtaccu 'aan' en de koppeling ook. Alles hangt dan aan de lichtaccu, ook de startmotor. Erg handig om te kunnen starten met een lege of defecte startaccu.



Een kapotte (kortsluiting tussen de platen) accu aan een goede hangen is niet verstandig. De kapotte wordt heet maar niet geladen, de goede gaat leeg. Het is een dure manier om warmte en giftige gassen te maken. Dat zal die electriciën bedoeld hebben.
Een lege aan een volle hangen kan wel, maar is nergens voor nodig als je deze schakeling (of een 1-2-schakelaar) hebt.

W.b. de Cyrix (en andere, zoals de Scheiber op Franse (en Belgische) boten):

Die koppelen beide accusets als 1 van de 2 accu's op 13,6V komt (de Scheiber, de Cyrix zal niet anders zijn).
Dit kan zowel de startaccu (ladend door alternator) of de lichtaccu (met lader eraan) zijn.
Beide worden vanaf dat moment geladen door de actieve lader (alternator of lader).

Als dat hele systeem (gekoppeld immers) naar 12,6V is gezakt worden de accu's weer ontkoppeld. Zo kan je startaccu niet leeggetrokken worden door 'andere' gebruikers.

De Cyrix heeft een knopje om de accu's dan toch (met de hand) te kunnen koppelen.
Niets anders dan onze 3e accuschakelaar voor de koppeling, maar dan in de Cyrix en met een tijdslimiet: hij gaat vanzelf weer uit. Bedoeld om met een lege startaccu van de lichtaccu te starten.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 12 aug 2021 15:13 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 15:52 #1314181

Baasklusje schreef :
.
De Cyrix heeft een knopje om de accu's dan toch (met de hand) te kunnen koppelen.
Niets anders dan onze 3e accuschakelaar voor de koppeling, maar dan in de Cyrix en met een tijdslimiet: hij gaat vanzelf weer uit. Bedoeld om met een lege startaccu van de lichtaccu te starten.
Bedankt Baasklusje, weet je ook of dit werkt met een defecte startaccu? (ik neem aan van wel) en of de kabels van de cytrix ct dik genoeg zijn (denk ik wel maar het lijkt 6mm2 te zijn en lijkt me iel maar als dat zo ontworpen is?) . Lijkt me een ideale oplossing maar het lijkt iel als relatieve leek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 16:34 #1314203

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4548
Hallo Baasklusje, dank je wel. Dan snap ik je. Dat is een mooie constructie. Ik begrijp ook de opmerking van de defecte accu wel. Stroomt er dan ook geen stroom meer van de dynamo naar de (evt. defecte) startaccu?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 16:43 #1314209

Dat hangt er vanaf hoe de defecte accu kapot is gegaan; een accu met kortgesloten cel neemt bv wel stroom op, maar een gesulfateerde accu niet of nauwelijks.
Laatst bewerkt: 12 aug 2021 16:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 16:46 #1314212

De Cyrix voor 12V kan 120A schakelen. Kabels moeten daarvoor dan wel geschikt zijn....

Laden (defecte) startaccu door alternator: dat laden zal vast niet via de accuschakelaar lopen (kan wel natuurlijk), en dan blijft de defecte accu gevoerd worden met verse electronen.... boot-afhankelijk denk ik.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 16:56 #1314216

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
Hoe zit het dan eigenlijk als je op de huisaccu gestart bent, mag je dan met draaiende motor de ‘normale’ stand van de schakelaars terug zetten?

Kun je dan weer ‘normaal’ bijladen of gaat dan de dynamo stuk als je schakelt?
Laatst bewerkt: 12 aug 2021 17:02 door MarcelT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 17:27 #1314222

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Dat hangt af van de volgorde waarin je de schakelaars terug zet.
Hanteer je het principe "maken voor verbreken", is er niets aan de hand. Andersom kan het inductiepiekje de gelijkricht dioden vernielen............. tenminste, dat was vroeger zo. Of hebben de fabrikanten die dingen inmiddels wat minder, of helemaal, hufterproef gemaakt?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 12 aug 2021 17:28 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 17:32 #1314224

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
MarcelT schreef :
Hoe zit het dan eigenlijk als je op de huisaccu gestart bent, mag je dan met draaiende motor de ‘normale’ stand van de schakelaars terug zetten?

Kun je dan weer ‘normaal’ bijladen of gaat dan de dynamo stuk als je schakelt?

In de setup met de drie hoofdschakelaars (en twee sleutels) kun je de sleutel naar de huisaccu niet verwijderen (en omzetten naar de startaccu) zonder risico dat je de dynamo beschadigt.
Heb je drie sleutels, dan kun je na het starten voor korte tijd alle schakelaars 'aan' zetten voordat je de sleutel van de huisaccu (waar je op gestart bent) er uit neemt. Niet erg intuïtief voor een onwetend of vermoeid bemanningslid.

Wij hebben een accu keuzeschakelaar 1-2-both-off waarmee je van 1 (bij ons de startaccu) via both naar 2 (bij ons de servicebank) kunt schakelen en omgekeerd. Bij deze zogenaamde 'make-before-break' schakelaar wordt de verbinding naar de accu waar je vandaan komt tijdens het schakelen pas verbroken nadat de verbinding naar de accu waar je naar toe schakelt gemaakt is. Zo voorkom je dat je dynamo beschadigt. Dus bij draaiende motor niet via OFF maar via BOTH schakelen en alles gaat zonder problemen in één handomdraai. Die schakelaar is er gekomen nadat ik lang geleden bij 7 Bft op de Noordzee met kabels heb lopen klooien nadat onze startaccu was geëxplodeerd en ik bij Vlissingen op de service accu's wilde starten...

Navigatie (boordnetwerk) wordt in ons geval niet mee geschakeld maar willen we ook niet met de motor uit op de startaccu hebben. We hebben meerdere backups voor navigatie aan boord die los van het boordnetwerk functioneren.
Zodra de motor loopt (de dynamo laadstroom levert) zorgt onze Mac Plus DC-DC converter/lader - die we met name voor onze LFP accu's en bescherming van onze dynamo hebben geïnstalleerd - voor spanning op het boordnetwerk en lopen we niet het risico dat we onze startaccu tijdens het zeilen leeg trekken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 12 aug 2021 17:50 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 18:05 #1314244

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
Hans V schreef :
Die schakelaar is er gekomen nadat ik lang geleden bij 7 Bft op de Noordzee met kabels heb lopen klooien nadat onze startaccu was geëxplodeerd en ik bij Vlissingen op de service accu's wilde starten...
Wauw…dat klinkt heftig!

Maar stel dat je een on-off schakelaar achter de twee bestaande schakelaars plaatst. Stel dat de startaccu leeg is, dan zou je de schakelaars van de start en service accu’s gewoon ON kunnen laten en de twee banken even kunnen doorverbinden om te starten. (Of na 15 min koffie vanuit alleen de startaccu). Is dit niet voldoende?

Je kunt dan na het starten toch de parallelschakeling direct weer uitzetten omdat de dynamo sowieso beide banken oplaad en nog verbonden is? Mis ik nu toch iets?
Laatst bewerkt: 12 aug 2021 18:07 door MarcelT. Reden: Zin liep niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.216 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl