Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Startkabels voor nood - hoe dik?

Startkabels voor nood - hoe dik? 14 aug 2021 10:48 #1314818

MarcelT schreef :
In dat geval dus afkoppelen met een schakelaar of steeksleutels, de motor op de confortaccus schakelen. Dan krijgt de alternator gewoon feedback toch?

Dat zal ervan af hangen waar het dunne draadje voor die feedback is aangesloten... start of licht....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 14 aug 2021 15:35 #1314867

@ Hans V nood of geen nood. Het krijgen van hulp is altijd fijn lijkt mij. Bied je iemand die je niet kent in de haven hulp. Is dat altijd weer een goede reden tot kennismaking en kennis overdracht. Niet alleen de hulp behoevende kan er wat van leren is mijn ervaring. :whistle: want het mag een ander overkomen zijn, het kan jou dus ook mogelijk overkomen want het fenomeen bestaat immers. En als je bij een ander ziet hoe het fout gegaan kan zijn. Zie je mischien ook hoe je er zelf voor staat.
Voorbereiding dit voorbereiding dat zijn mooie statements. Maar in de Volvo ocean races vergaan ook zeilschepen. Hebben die geen goede voorbereiding gehad en expertise aanboord. Met andere woorden iemand ef helpen hoeft ook niet veroordeelt te worden in allerlei categorieën. Gewoon ef helpen is.mijn idee en weer door. Savond borreltje biertje wijntje beetje bla bla en de dag is weer om toch :laugh:
Zo denk ik er over :P

Grt. Mark


Verstuurt vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Laatst bewerkt: 14 aug 2021 15:36 door Freetime1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 15 aug 2021 17:50 #1315087

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 878
Baasklusje schreef :
MarcelT schreef :
In dat geval dus afkoppelen met een schakelaar of steeksleutels, de motor op de confortaccus schakelen. Dan krijgt de alternator gewoon feedback toch?

Dat zal ervan af hangen waar het dunne draadje voor die feedback is aangesloten... start of licht....
Ah een apart draadje dus. Die ga ik zoeken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 15 aug 2021 20:00 #1315137

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4213
Freetime1970 schreef :
@ Hans V nood of geen nood. Het krijgen van hulp is altijd fijn lijkt mij.

Mee eens, maar ik doelde op de vraagstelling van TS.
Die gaat over noodgevallen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 16 aug 2021 14:40 #1315433

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
MarcelT schreef :
Baasklusje schreef :
MarcelT schreef :
In dat geval dus afkoppelen met een schakelaar of steeksleutels, de motor op de confortaccus schakelen. Dan krijgt de alternator gewoon feedback toch?

Dat zal ervan af hangen waar het dunne draadje voor die feedback is aangesloten... start of licht....
Ah een apart draadje dus. Die ga ik zoeken!

Nee, nu ga je te kort door de bocht. Het is een apart draadje, maar die kan ook aangesloten zijn vlakbij de dynamo. Vanaf de dynamo loopt er een dikkere kabel naar de accu, maar die kan via de startmotor overgaan in een nog dikkere naar de accu. En ook dat is dan een connectie met je accu, dus waarom zou je het meetdraadje dan helemaal naar de accu laten lopen?

Heb je een schema van je motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 16 aug 2021 14:56 #1315444

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 878
koko schreef :
MarcelT schreef :
Baasklusje schreef :
MarcelT schreef :
In dat geval dus afkoppelen met een schakelaar of steeksleutels, de motor op de confortaccus schakelen. Dan krijgt de alternator gewoon feedback toch?

Dat zal ervan af hangen waar het dunne draadje voor die feedback is aangesloten... start of licht....
Ah een apart draadje dus. Die ga ik zoeken!

Nee, nu ga je te kort door de bocht. Het is een apart draadje, maar die kan ook aangesloten zijn vlakbij de dynamo. Vanaf de dynamo loopt er een dikkere kabel naar de accu, maar die kan via de startmotor overgaan in een nog dikkere naar de accu. En ook dat is dan een connectie met je accu, dus waarom zou je het meetdraadje dan helemaal naar de accu laten lopen?

Heb je een schema van je motor?

Ah, ja dat klinkt logisch.

Het schema moet ik na de vakantie even opzoeken. Maar of dat schema de werkelijkheid is… er is sowieso een hulprelais geplaatst omdat de motor met de standaard Yanmar kabelboom niet altijd wilde starten. En de vorige eigenaar en verkoper hebben ook van alles gewijzigd aan de bedrading.

De eerste weken nadat ik de sleutels kreeg ben ik uren bezig geweest om loze en vage snoertjes weg te halen. Ik heb nu nog steeds bedrading die ik niet durf aan te raken en waarvoor ik eerst de kajuit uit elkaar moet schroeven en geen idee heb waarvoor ze zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 16 aug 2021 16:12 #1315473

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 878
@koko Ik heb via mijn telefoon het schema van de motor gevonden. Het is een yanmar 3YM30.





Ik haal hier niet uit hoe de sensorkabel van de alternator is verbonden. Vooral omdat er om de accu een blokje “Procured by customer” staat, denk ik dat dit per boot kan verschillen. Of loopt de sensordraad soms naar de startmotor in dit diagram (?) - Kom er niet echt uit.
Laatst bewerkt: 16 aug 2021 21:04 door MarcelT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 16 aug 2021 23:08 #1315666

Je zal de kabel moeten hebben die met R van Regelar staat aan gegeven. In je schema kan je ook herleiden dat deze aan de plus van de accu zit als sense draad via het contactslot wat door 30 gevoed wordt vanaf de plus van de starter die dan ook weer aan de plus hangt van de accu natuurlijk. De L kan je herleiden naar je laadlampje. Vervolgens heb je een dikke draad naar de starter omdat die ook weer naar de accu gaat.



Grt. Mark





Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Laatst bewerkt: 16 aug 2021 23:15 door Freetime1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 17 aug 2021 13:29 #1315851

Baasklusje schreef :
De Cyrix voor 12V kan 120A schakelen. Kabels moeten daarvoor dan wel geschikt zijn....
thx voor de tip van die 120A...nog even door gezocht en er blijkt ook een 230A (500A 5sec startstroom ipv 180A bij de 120A uitvoering) te bestaan. Is voor mijn startmotor geschikter. Winterklus maar als dit werkt kan ik beide accus met mijn zonnepaneel laden en de walstroom vermijden en bij defecte of lege start accu de service accu inzetten.


Laatst bewerkt: 17 aug 2021 13:39 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 17 aug 2021 17:17 #1315979

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 878
Freetime1970 schreef :
Je zal de kabel moeten hebben die met R van Regelar staat aan gegeven. In je schema kan je ook herleiden dat deze aan de plus van de accu zit als sense draad via het contactslot wat door 30 gevoed wordt vanaf de plus van de starter die dan ook weer aan de plus hangt van de accu natuurlijk. De L kan je herleiden naar je laadlampje. Vervolgens heb je een dikke draad naar de starter omdat die ook weer naar de accu gaat.

Dus als ik het goed begrijp zit de sensordraad aan het contactslot, en hangt alles aan 1 dikke kabel aan een accu? Maw: als ik de + accudraad van de startaccu zou omleiden naar de comfort accu, dan gaat de ‘sense’-functie automatisch mee..?

Dat laadlampje zit er bij mij trouwens niet op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 17 aug 2021 22:52 #1316091

MarcelT schreef :
Freetime1970 schreef :
Je zal de kabel moeten hebben die met R van Regelar staat aan gegeven. In je schema kan je ook herleiden dat deze aan de plus van de accu zit als sense draad via het contactslot wat door 30 gevoed wordt vanaf de plus van de starter die dan ook weer aan de plus hangt van de accu natuurlijk. De L kan je herleiden naar je laadlampje. Vervolgens heb je een dikke draad naar de starter omdat die ook weer naar de accu gaat.

Dus als ik het goed begrijp zit de sensordraad aan het contactslot, en hangt alles aan 1 dikke kabel aan een accu? Maw: als ik de + accudraad van de startaccu zou omleiden naar de comfort accu, dan gaat de ‘sense’-functie automatisch mee..?

Dat laadlampje zit er bij mij trouwens niet op.

Als ik dat schema zo bezie zit die inderdaad zo aangesloten. En mist het zijn doel eigenlijk wel en niet. Die sence aansluiting dient er voor om de regelaar in de dynamo aantesturen zodat de juist gewenste spanning geproduceerd wordt. Dat doet ie nu maar wel met als meet punt dat knooppunt achter het contact slot.
Persoonlijk zou ik die draad liever naar de accu pool zien gaan. Omdat ie dan de verliezen in de kabels compenseert en de accu altijd de juiste spanning krijgt. Maar dat is mijn gedachte erover. En zoals het.nu zit funtioneerd het ook.

Grt. Mark






Verstuurd vanaf mijn iPad zonder Tapatalk .
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 18 aug 2021 12:57 #1316271

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 878
Ik ben er uit, bedankt allemaal! Wat begon als een vraag over startkabels, levert uiteindelijk een oplossing op die vele malen handiger werkt (voor mij).

Ik ga een schakelaar met parallelschakeling van de + polen achter de bestaande accuschakelaars van de start- en comfortaccu’s plaatsen. De sense draad van de dynamo wordt hiermee ook ‘over’ gezet als ik op de comfortaccus moet starten. En je kunt evt de startaccu losgeschakeld laten. Leuk winterprojectje erbij dus.

Ik zal de aansluitogen door de werf aan de kabel laten maken denk ik. Die hebben er vast een mooi apparaat voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 18 aug 2021 14:03 #1316289

De meeste werven zullen die ogen wel voor je aan de kabel kunnen maken. Het kan soms alleen handiger zijn om het ter plekke in de boot te doen. Er zijn best wat ZF’ers die er zelf een geschikte pers-tang voor hebben (ikzelf ook), dus misschien kun je er bij iemand in de buurt eentje lenen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 18 aug 2021 19:42 #1316386

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 878
Om het af te maken, ik denk aan deze schakelaar:
www.sailsupply.nl/bep-hoofdschakelaar-275a-cont

Die kan 275A continu aan, en 455 A DC intermitted, 1250 Amp. maximaal. Ik neem aan dat dat genoeg is voor de piek bij het starten met de boordelectronica aan? (Geen idee wat het verbruik is trouwens) ?

De complete knop wordt dan de volgende combinatie:







Zou je eigenlijk ook nog een zekering moeten monteren in de verbinding waarmee je de accu’s parallel schakelt, mocht een accu’s kortsluiting veroorzaken? Zoja, iets van 500A ofzo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 18 aug 2021 19:48 #1316391

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 878
ReinierZeilt schreef :
De meeste werven zullen die ogen wel voor je aan de kabel kunnen maken. Het kan soms alleen handiger zijn om het ter plekke in de boot te doen. Er zijn best wat ZF’ers die er zelf een geschikte pers-tang voor hebben (ikzelf ook), dus misschien kun je er bij iemand in de buurt eentje lenen?

Ik moet sowieso dikke accukabels kopen, op maat laten knippen en ogen eraan laten persen. Denk dat het voor mij net zo snel is om de 2 of 3 kabeltjes te laten maken… maar bedankt voor de tip!
Laatst bewerkt: 19 aug 2021 06:30 door MarcelT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 23 aug 2021 17:23 #1318068

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 878
In mijn zoektocht naar een accuschakelaar voor de parallelschakeling heb ik toch nog een vraag: hoe groot kan de stroom worden als de accu’s parallel worden geschakeld?

Ik kom schakelaars tegen van Talamex die 135A aankunnen, maar is dat genoeg?

En welke zekering zou ik dan in de parallelschakeling kunnen zetten? (Stel dat de startaccu kortsluiting veroorzaakt, dan wil ik dat de parallelschakeling eruit klapt).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 23 aug 2021 18:02 #1318075

De stroom zal niet veel hoger worden dan de startstroom. Kabeldikte van het cross-over pad zou ik daar op dimensioneren. Als je zekert zoals hieronder, hoef je geen extra zekeringen te gebruiken in het cross-over pad.

Laatst bewerkt: 23 aug 2021 18:03 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 23 aug 2021 19:29 #1318104

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 878
Ik heb echt geen idee hoeveel stroom er bij het starten van de motor wordt gevraagd…

en als ik de accu’s parallel zou schakelen dan loopt er vast een hoge stroom vab de volle maar lege accu? Het mag niet (onbedoeld) brandgevaar opleveren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 23 aug 2021 19:49 #1318109

Je moet de accu’s ook niet parallel zetten ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 23 aug 2021 19:52 #1318111

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 878
Nachtvlinder schreef :
Je moet de accu’s ook niet parallel zetten ;)
Haha, nee dat snap ik.

Maar als er over 5 jaar ineens een stressmoment is, dan kun je dat zo maar vergeten en wil ik liever geen smeltende kabels of schakelaar :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 23 aug 2021 19:57 #1318113

Wat is het gevraagde vermogen van je startmotor? Zou het eens vragen aan een expert (yanmar service bv?) Of anders je schema eens voorleggen aan een installateur / elektricien? Zelf ga ik voor de zwaardere uitvoering cytrix (230A) met start assist maar ga dit ook voorleggen aan een expert voordat ik zaken ga wijzigen.
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 20:02 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 23 aug 2021 20:03 #1318115

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
MarcelT schreef :
Ik heb echt geen idee hoeveel stroom er bij het starten van de motor wordt gevraagd…
Als je uitgaat van een 1,2kW starmotor neemt hij bij 12V dus 100A...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 23 aug 2021 21:23 #1318125

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Volvo claimt dat de startmotor van een D1-30 2KW kan leveren.
Ik ga uit van max 200A in het voedende circuit. Heb begrepen dat bij de opstart stromen nog aanzienlijk hoger kunnen zijn, maar daar hoef je niet op te dimensioneren, duurt max enkele? seconden. (Schijnt wel de reden te zijn dat deskundigen het niet altijd eens zijn of dit circuit afgezekerd moet worden).Heb gekozen voor een centrale min van 70kwadraat en 50kwadraat tussen accu's, schakelaars en startmotor (daar zat overal 35kwadraat). Startmotor draait als een zonnetje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 24 aug 2021 13:12 #1318227

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
ik heb voor mijn Yanmar 2gm 800W(?) startmotor een 200A zekering op de accu. Dat gaat prima, en dan is het toch beveiligd.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 24 aug 2021 18:34 #1318338

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12526
4 blz over twee stukkies kabel pfff...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl