Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Startkabels voor nood - hoe dik?

Startkabels voor nood - hoe dik? 12 aug 2021 19:44 #1314285

Calidris schreef :
MarcelT schreef :
Ik ben nu even de draad kwijt :)

Eerder zei iemand in dit draadje dat het een misverstand is dat je accu’s kunt laden door een acculaadkabel op een volle en lege accu aan te sluiten (14+ volt nodig). Maar verderop wordt uitgelegd dat je hiermee je accu iets kunt bijladen zodat de motor kan starten?

Is geen verwarring mogelijk. Dat heet vereffenen. In geval een lege accu <10 volt verbonden wordt aan een goede accu van >13-14 volt zal er ontegenzeggelijk stroom gaan lopen. Omdat de hulpauto ook de motor heeft draaien blijft de spanning hoog. Eenmaal gestart zal de eigen dynamo weer de accu verder laden.

Op een schip lukt die truck niet. Dus verbind je de startmotor direct aan de goede accu. Eenmaal gestart zal de dynamo via een diodebrug of laadrelais ook de defecte accu proberen te laden. Verstandig dus om deze laadvoorziening los te nemen, omdat anders alle laadstroom in de defect accu verdwijnt.

Absoluut geen verwarring dus.

Nogmaals:
Startkabels zijn voor een lege accu.
Schakelaars zijn voor een defecte accu.

krijgen we natuurlijk weer de vraag wat het verschil is?
giybf.com/ ;)

Nee hoor doet het zo ook.

We starten op die manier namelijk wagens van de verkoop die lang stil hebben gestaan.
Even de accu pakken die op een kar staat onder de lader.
We lopen er naar toe .
Zet de accu klemmen er op.
Loop terug de kantine voor de koffie.
Loop terug en zuip me koffie leeg.
En dan auto starten .
Klemmen er af en de accu terug brengen naar de lader.
Dit heb ik op die manier 15jaar gedaan.
En geloof me de accu kabels waren niet de beste .
Gewoon van de tankpompstation
En dan praten we gewoon over dikke v6 diesels en 5 cylinder turbo blokken
Praktijk en theorie zijn twee verschillende dingen.
Wel was het zo dat de start accu een grote jongen was ongeveer 64Ah.

Dus was bij een auto werkt zal ook op de boot moeten werken.

Maar zelf heb ik een simpele aggregaat staan met een 12volt laad mogelijk heid.
Starten op de dek en aansluiten.
Koffie er bij lekker genieten van de zon.
En laat dat ding maar draaien.

Leven op de boot moet je relax doen.
En een simpel zonnepaneel van 30watt met een simpel pwm had het kunnen voor komen.

Zie het bij mij op de haven ook.
Het is weer lekker vaar tijd en de eerste wat ik zie ik gevloek wegens een lege of kapotte accu bij de speedbootjes.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 13 aug 2021 06:32 #1314375

Een 64 Ah startaccu zou ik nou niet echt een grote jongen noemen, zeker niet voor een flinke diesel…
Maar goed: capaciteit is 1 ding, CCA een ander…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 13 aug 2021 06:47 #1314380

ReinierZeilt schreef :
Een 64 Ah startaccu zou ik nou niet echt een grote jongen noemen, zeker niet voor een flinke diesel…
Maar goed: capaciteit is 1 ding, CCA een ander…

In de tijd waar ik het over had
Was de benzine met een 44Ah en lager uit gerust en de diesel van af 44Ah to 54Ah.
De v6 diesels hadden 60Ah accu .
De 64Ah was ruim voldoende om te starten.
Zelf met dunnen kabels kon het maar dan werden ze warm en konden ze smelten.
Als de de accu aan elkaar laat zitten .
Dan tijdens het starten word dan op dat moment van beide accu ampere getrokken.
Dit zorgt er voor dat de accu kabel minder belast werd.

Daarom is het altijd verstandige als je auto leeg is en iemand wilt die van jouw starten .
Sluit de accu kabels aan en zet je stads lichten aan .
Laat de auto draaien voor 10min doe dan starten.
Op die manier kan een simpele 35Ah accu een dikke diesel starten.

Dit kan je met de boot doen en met motors onder elkaar.
Is het verstandige ? Ja altijd aangezien je accu niet verder kapot trek.

Maar goed we dwalen af voor de topic starter

Nee het maak geen zak uit of je een dikke of dunnen kabel heb.
Door even de accu's gezamelijk elkaar te laten balanceren.
Maar hoe dikker is altijd beter maar is vaak stugger en minder flexibel.
Met een dikke kabel hoef je niet te wachten.

Je doet op dat moment het zelfde als je de cellen van een lifepo4 accu balanceert voor je een dikke accu van maakt en een bms monteerd
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 13 aug 2021 06:52 #1314385

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
MarcelT schreef :
Maar stel dat je een on-off schakelaar achter de twee bestaande schakelaars plaatst.

Ik weet niet hoe je installatie er uit ziet dus het is voor mij niet duidelijk waar die on-off schakelaar komt.

MarcelT schreef :
Stel dat de startaccu leeg is, dan zou je de schakelaars van de start en service accu’s gewoon ON kunnen laten en de twee banken even kunnen doorverbinden om te starten. (Of na 15 min koffie vanuit alleen de startaccu). Is dit niet voldoende?

Je kunt dan na het starten toch de parallelschakeling direct weer uitzetten omdat de dynamo sowieso beide banken oplaad en nog verbonden is? Mis ik nu toch iets?

Kortstondig parallel schakelen van start- en serviceaccu heeft alleen zin als de startaccu leeg is en intern geen sluiting maakt (kapot is). Dan wordt hij wat geladen door de volle(re) serviceaccu(bank), de accu’s vereffenen zelfs (krijgen dezelfde accuspanning) als je ze lang parallel schakelt.

Na het starten kun je bij parallel geschakelde accu’s inderdaad één van beide afschakelen, als de overblijvende accu nog goed functioneert maar alleen leeg is.

Als de startaccu defect is vanwege interne sluiting mol je je serviceaccu ook omdat je die bij parallel schakelen dan dus ook kortsluit…
Het is essentieel dat je weet of je startaccu slechts leeg is òf defect is voordat je ze koppelt (parallel schakelt).

Bij een defecte startaccu kun je de motor nog wel starten op alleen je serviceaccu (als die de CCA kan opbrengen), die dan dus helemaal los van je startaccu je startmotor voedt. De serviceaccu mag in dit geval dus niet bij draaiende motor worden losgekoppeld!

Opties [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 07:28 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 13 aug 2021 07:24 #1314398

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
Hans V schreef :
Het is essentieel dat je weet of je startaccu slechts leeg is òf defect is voordat je ze koppelt (parallel schakelt).

Helder verhaal. Is er een manier om te weten of een gesloten loodaccu (startaccu) defect is, of alleen leeggetrokken?
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 07:25 door MarcelT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 13 aug 2021 08:30 #1314422

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
In de categorie "bij nood ruit stukslaan" heb ik een setje robuuste (diesel) startkabels aan boord die ik in de afgelopen 30 jaar 1X gebruikt heb toen na de winteropslag de startaccu, waarvan ik wist dat die aan vervanging toe was, net even te weinig vermogen leverde om te starten. Na het aanbrengen van de startkabels tussen de service en de startaccu liep de motor zoals altijd na de eerste poging.

Inmiddels begrijp ik dat ik me in een hoekje moet gaan schamen vanwege de prutserigheid van deze oplossing en ik beter had kunnen investeren in een extra massaschakelaar met verstopte massasleutel dan wel een on-off schakelaar plus uitgebreide checklist. Toch bekruipt me om de een af andere reden het gevoel dat dat toch wel een beetje in de richting gaat van over-engineering. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 13 aug 2021 08:50 #1314426

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
Knar schreef :
Inmiddels begrijp ik dat ik me in een hoekje moet gaan schamen vanwege de prutserigheid van deze oplossing en ik beter had kunnen investeren in een extra massaschakelaar met verstopte massasleutel dan wel een on-off schakelaar plus uitgebreide checklist. Toch bekruipt me om de een af andere reden het gevoel dat dat toch wel een beetje in de richting gaat van over-engineering. :)

Nee hoor, iedereen mag zijn hobby beleven zoals hij/zij dat zelf het leukst vindt.

Ik kan alleen voor mijzelf spreken, ik vind het leuk om met (liefst verborgen) techniek zeilen zo comfortabel en veilig als mogelijk te maken. Daarom heb ik ook een AIS-zender en bijv. koelkast. Omdat ik al een paar keer start problemen heb gehad (inmiddels accu’s vervangen), wil ik een eenvoudig te gebruiken oplossing hiervoor voor in de toekomst. Als ik ‘m EEN keer nodig heb terwijl ik met mijn vrouw en kind op het water zit, heb ik hem er al uit :)

Er is natuurlijk niets mis met startkabels.
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 08:51 door MarcelT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 13 aug 2021 11:09 #1314475

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
.....geloof het of niet, er is een grote kans dat ik binnenkort die oplossing met die extra massa sleutel ga implementeren. Schoot alleen in de lach bij al die varianten naar aanleiding van een eenvoudige vraag over de gewenste diameter van een startkabel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 13 aug 2021 11:35 #1314483

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Knar schreef :
Inmiddels begrijp ik dat ik me in een hoekje moet gaan schamen vanwege de prutserigheid van deze oplossing en ik beter had kunnen investeren in een extra massaschakelaar met verstopte massasleutel dan wel een on-off schakelaar plus uitgebreide checklist.

Je moet helemaal niets. Ook losse startkabels meenemen voor eens in de 30 jaar zal door sommige forumleden worden opgevat als overdreven voorzichtigheid: "je hebt toch een zeilboot?". Uit de verhalen op dit forum over zeilend afmeren in een haven zou je ook kunnen concluderen dat iedereen die kunst met elk schip, bemanning en weertype machtig zou moeten zijn.

Relax, je weet zelf het beste wat je in jouw specifieke situatie (boot, vaargebied en wind bandbreedte, bemanning) zinvol vindt. Er worden hier op het forum wel meer redundantie-voorzieningen voor zeegaande jachten besproken die voor een plassenzeiler die bij 5Bft de haven opzoekt totaal irrelevant zijn.

Knar schreef :
Toch bekruipt me om de een af andere reden het gevoel dat dat toch wel een beetje in de richting gaat van over-engineering. :)

Verbreedt je horizon naar solo-zeilende of dual-handed zeegaande jachten die meerdaagse oversteken maken en soms met veel wind, regen en zeegang een lastige zeehaven aanlopen en de behoefte om een one-size-fits-all oplossing te formuleren wordt al een stuk minder. ;)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 11:35 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 13 aug 2021 11:59 #1314493

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Knar schreef :
Schoot alleen in de lach bij al die varianten naar aanleiding van een eenvoudige vraag over de gewenste diameter van een startkabel.

We zijn op Zeilersforum heel goed in ongevraagde adviezen (soms nog heel zinvolle ook) en lange discussies waarbij de TS het draadje al lang heeft verlaten... :lol:

Fijn dat je plezier beleeft aan het ZF, dat lijkt soms niet voor iedereen het geval.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 12:02 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 13 aug 2021 13:51 #1314525

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
Hans V schreef :
We zijn op Zeilersforum heel goed in ongevraagde adviezen (soms nog heel zinvolle ook) en lange discussies waarbij de TS het draadje al lang heeft verlaten... :lol: Fijn dat je plezier beleeft aan het ZF, dat lijkt soms niet voor iedereen het geval.

Als TS ga ik dit topic nooit meer verlaten, beloofd! :P

Maar ik ben door de ongevraagde adviezen ook uitgekomen op een andere oplossing dan waar ik mee begon. Het wordt een handmatige schakelaar waarmee ik de accubanken parallel kan schakelen om te vereffenen of evt. direct te starten. Waarschijnlijk achter de twee bestaande schakelaars, als ik het paneel tenminste los kan krijgen…
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 13:52 door MarcelT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 13 aug 2021 14:23 #1314531

MarcelT schreef :
Hans V schreef :
We zijn op Zeilersforum heel goed in ongevraagde adviezen (soms nog heel zinvolle ook) en lange discussies waarbij de TS het draadje al lang heeft verlaten... :lol: Fijn dat je plezier beleeft aan het ZF, dat lijkt soms niet voor iedereen het geval.

Als TS ga ik dit topic nooit meer verlaten, beloofd! :P

Maar ik ben door de ongevraagde adviezen ook uitgekomen op een andere oplossing dan waar ik mee begon. Het wordt een handmatige schakelaar waarmee ik de accubanken parallel kan schakelen om te vereffenen of evt. direct te starten. Waarschijnlijk achter de twee bestaande schakelaars, als ik het paneel tenminste los kan krijgen…

Prima oplossing, maar alleen in het geval dat de startaccu leeg is. Als je startaccu kaduuk is kan het zijn dat je door het parallel schakelen allebei de accu's (accubanken) verspeeld...Zie tip van Hans V.
Een paar stevige (start)kabels kunnen altijd van pas komen als er in het kader van zelfredzaamheid iets geimproviprutst moet worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 13 aug 2021 14:40 #1314537

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
keeszeiler schreef :
MarcelT schreef :
Hans V schreef :
We zijn op Zeilersforum heel goed in ongevraagde adviezen (soms nog heel zinvolle ook) en lange discussies waarbij de TS het draadje al lang heeft verlaten... :lol: Fijn dat je plezier beleeft aan het ZF, dat lijkt soms niet voor iedereen het geval.

Als TS ga ik dit topic nooit meer verlaten, beloofd! :P

Maar ik ben door de ongevraagde adviezen ook uitgekomen op een andere oplossing dan waar ik mee begon. Het wordt een handmatige schakelaar waarmee ik de accubanken parallel kan schakelen om te vereffenen of evt. direct te starten. Waarschijnlijk achter de twee bestaande schakelaars, als ik het paneel tenminste los kan krijgen…

Prima oplossing, maar alleen in het geval dat de startaccu leeg is. Als je startaccu kaduuk is kan het zijn dat je door het parallel schakelen allebei de accu's (accubanken) verspeeld...Zie tip van Hans V.
Een paar stevige (start)kabels kunnen altijd van pas komen als er in het kader van zelfredzaamheid iets geimproviprutst moet worden.

Jazeker, maar dan zet ik de hoofdschakelaar van de startaccu gewoon uit en draait de motor op de comfortaccus. (Ik wil de parallelschakeling achter de twee bestaande hoofdschakelaars maken).

Blijft natuurlijk de vraag hoe je weet of je startaccu leeg of kaput is….
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 14:41 door MarcelT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 13 aug 2021 14:48 #1314538

keeszeiler schreef :
Prima oplossing, maar alleen in het geval dat de startaccu leeg is. Als je startaccu kaduuk is kan het zijn dat je door het parallel schakelen allebei de accu's (accubanken) verspeeld...

Met de schakelaar van de startaccu 'uit' schakel je niets parallel. Risico nul.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 13 aug 2021 14:49 #1314539

MarcelT schreef :

Blijft natuurlijk de vraag hoe je weet of je startaccu leeg of kaput is….

Als ie leeg is kan je hem weer laden. Kaput wordt 'ie alleen warm en maakt 'ie knalgas.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Startkabels voor nood - hoe dik? 13 aug 2021 17:47 #1314599

Toch even een foto hoe het bij ons aan boord zit. Met maximaal twee rode sleutels. :)

Laatst bewerkt: 13 aug 2021 17:49 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 13 aug 2021 17:51 #1314602

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Mooi dit. Dit kan ook alleen op het Zeilersforum. Een simpele vraag stellen (waar ook een heel simpel antwoord op gegeven kan worden) en 65 reacties verzamelen. Whataplace!
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 13 aug 2021 18:08 #1314613

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
Baasklusje schreef :
MarcelT schreef :

Blijft natuurlijk de vraag hoe je weet of je startaccu leeg of kaput is….

Als ie leeg is kan je hem weer laden. Kaput wordt 'ie alleen warm en maakt 'ie knalgas.

Dus alleen door te laden te controleren… Dan is er dus geen mogelijkheid om te bepalen of je ‘m moet afschakelen ipv vereffenen met je goede accu totdat het te laat is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 13 aug 2021 23:20 #1314738

Mijn startkabels zijn 3,5 meter waarom omdat er zeven meter 50mm2 soepel met neoprane ommantelde laskabel aanwezig was. Uitgerust met bronzen 250amp klemmen. Menig diesel al me gestart. Werkt prima.
Gewicht tja als je over dat soort geneuzel begint, dan moet je ook niet over startkabels denken om mee te nemen denk ik zo. Het legt mij in iedergeval niet in de weg op mijn drijvend onthaastings platform :P en ik help graag anderen als het zover is.


Grt. Mark




Verstuurd vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 14 aug 2021 05:45 #1314762

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Freetime1970 schreef :
Gewicht tja als je over dat soort geneuzel begint, dan moet je ook niet over startkabels denken om mee te nemen denk ik zo. Het legt mij in iedergeval niet in de weg op mijn drijvend onthaastings platform :P en ik help graag anderen als het zover is.

Mooi argument voor losse kabels. Is in zeker opzicht socialer dan een vaste voorziening op je eigen schip.

Maar startproblemen bij stilliggende schepen (haven, recreatiesteiger) vallen bij mij niet in de categorie ‘nood’.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 14 aug 2021 08:05 #1314782

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
MarcelT schreef :

Dus alleen door te laden te controleren… Dan is er dus geen mogelijkheid om te bepalen of je ‘m moet afschakelen ipv vereffenen met je goede accu totdat het te laat is?

Vereffenen zou je niet moeten willen. Daar zit altijd een risico aan. Als je startaccu de motor niet aan de praat krijgt en je via de noodschakeling wel met je boordaccu kunt starten is je probleem opgelost. De startaccu wordt dan weer geladen via je dynamo. Vanaf dat moment is het wel goed om dat laadproces in de gaten te houden, maar je nood is opgelost.
Met vereffenen trek je de boordaccu leeg. Op een startaccu die misschien kapot is. Ben je al je stroom kwijt en kan je nog steeds niet starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 14 aug 2021 09:59 #1314802

Start he motor niet op de start accu, dan kun je het op de andere accu proberen.

Werkt je apparatuur niet op de licht accu, dan kun je het op de andere accu proberen.

Wat er precies mis is zoek je terug in de haven wel uit. Werkt prima dus, zo’n crossover voorziening. Niet meteen moeilijk gaan doen hoe je de kapotte of om onverklaarbare redenen leeg geraakte accu moet gaan bijladen: dat komt later wel als je aan de kant ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 14 aug 2021 10:11 #1314806

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
Nachtvlinder schreef :
Start he motor niet op de start accu, dan kun je het op de andere accu proberen.

Werkt je apparatuur niet op de licht accu, dan kun je het op de andere accu proberen.

Wat er precies mis is zoek je terug in de haven wel uit. Werkt prima dus, zo’n crossover voorziening. Niet meteen moeilijk gaan doen hoe je de kapotte of om onverklaarbare redenen leeg geraakte accu moet gaan bijladen: dat komt later wel als je aan de kant ligt.

Dus wat je zegt is: als de startaccu leeg is, deze altijd afgekoppeld laten? Anders laadt de dynamo hem weer bij…?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 14 aug 2021 10:29 #1314810

MarcelT schreef :
Dus wat je zegt is: als de startaccu leeg is, deze altijd afgekoppeld laten? Anders laadt de dynamo hem weer bij…?

Dat kun je zo niet zeggen.
Misschien gaat het laden van de startaccu direct van de alternator naar de accu, niet via de schakelaar.
Dan laadt hij altijd, schakelaar aan of uit maakt niet uit.

Als je niet kan starten op de startaccu EN je hebt de mogelijkheid even naar die accu te kijken: doen.
Dan kun je wellicht al zien en ruiken wat er aan de hand is.
Gewoon leeg is zwarte oogjes (of zo), leeg en kapot dan is er alle kans dat er zuur door het ventieltje is ontsnapt. Dat kun je ruiken. Ooit bij de startaccu in zo'n niet-starten-situatie aangetroffen dat de alu klem van de band waar hij mee vastzat geheel verdwenen was.... opgelost in de zure dampen van een vrijwel leeggekookte accu (11 jaar oud, dus dan mag dat wel....).
Zo'n geval wel meteen vervangen, niet lekker doorgaan met 'laden' op de motor....
En als je hem af zou koppelen krijgt de alternator geen feedback van de accu over de spanning aldaar.
Die alternator gaat dan de spanning verhogen in een poging toch te laden. 17 volt, 18 volt.
Niet goed voor instrumenten en de overgebleven accu.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkabels voor nood - hoe dik? 14 aug 2021 10:47 #1314817

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
Baasklusje schreef :
MarcelT schreef :
Dus wat je zegt is: als de startaccu leeg is, deze altijd afgekoppeld laten? Anders laadt de dynamo hem weer bij…?

Zo'n geval wel meteen vervangen, niet lekker doorgaan met 'laden' op de motor....
En als je hem af zou koppelen krijgt de alternator geen feedback van de accu over de spanning aldaar.
Die alternator gaat dan de spanning verhogen in een poging toch te laden. 17 volt, 18 volt.
Niet goed voor instrumenten en de overgebleven accu.

En weer wat geleerd. In dat geval dus afkoppelen met een schakelaar of steeksleutels, en de motor op de comfortaccus schakelen. Dan krijgt de alternator gewoon feedback toch?
Laatst bewerkt: 14 aug 2021 11:16 door MarcelT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl