Nachtvlinder schreef :
Om te manouvreren lijkt mij het pk/ton getal best belangrijk. Mijn boot heeft weinig pk’s per ton.
Bij manouvreren heb jij het dus ook over afstoppen, daar doet massa er wel iets toe, maar ook daar is windvang, natoppervlak, verlijeren, schroefontwerp, roerontwerp, roeruitslag en nog wat andere dingen belangrijker dan het gewicht van de boot elf. Als jij nu bijvoorbeeld een klapschroef onder je boot hebt, of een smalle tweeblads vaste schroef, dan ga je al een wereld van verschil in afstoppen en op snelheid brengen merken als je bijvoorbeeld naar een drieblads gaat met een relatief grote bladoppervlakte verhouding en dat terwijl de rest van je boot en motor gelijk blijven. Veel schroeven zijn uitermate teleurstellend qua efficentie in de lagere toeren en/of lagere snelheden en dat zijn specifiek de schroeven met smalle bladen. Dit is uiteraard gesproken in algemeenheden, ik ken jouw boot verder niet.
Zoals ik al schreef, lichte boten met relatief veel windvang hebben heel veel pk's nodig, ongeacht het gewicht. Een ultime 100 bijvoorbeeld kan niet op eigen kracht manuvreren in een haven, daar hebben ze externe RIBs voor nodig. Een Imoca 60 is ook aller belabbertst met manouvreren en die hebben juist veel vermogen als je de pk per ton regel zou hanteren.
Als voor jouw boot het afstoppen een groot probleem is dan zou ik eerst eens kijken naar de efficientuie van de schroef voor je gaat denken aan een grotere motor.