Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
De schroef is te zwaar, en de motor komt mogelijk niet verder dan 75% van het max toerental. (En dan zou je dus ongeveer 25% slip hebben)
Dat moet je me eens uitleggen? Als een motor niet meer dan 75% van zijn max toeren kan halen haalt hij evenredig daamee ook minder vermogen
aan de krukas( want dat is wat er in de motorgegevens staat) .
Hoeveel dat is kun je aan de motorcurve zien die heelaas meestal niet in de handleiding staat maar wel vrijwel altijd in de brochure van de motor . Zie bijgaand plaatje van mijn Vetus, daar zou dus in dit geval ongeveer 8,5 van de maximaal 11 pk overblijven . Prettig is wel dat je dan op het maximale koppel en hhet geringste verbruik zit. Om die reden kan het gunstig zijn om een wat te zware motor te hebben en de schroef dabij uit te leggen voor dat punt van de motorcurve.
Dat je van dat vermogen maar een deel beschikbaar krijgt voor de voortstuwing komt door de efficiency van de schroef ( dus wat er door de slip van overblijft) en die wordt vooral door o.a. de vorm , oppervlakteruwheid en de al of niet juiste verhouding diameter/spoed veroorzaakt maat met het niet kunnen halen van het maximaal toerenatl heeft dat weinig of niks te maken.
Ad
Ja, precies wat je zegt, de motor haalt zijn max toerental niet door de te zware schroef.
Net zoals de motor een curve heeft met max koppel bij een bepaald toerental, heeft de schroef ook bij dat toerental (en snelheid) een bepaald koppel nodig.
Als dat koppel wat de schroef nodig heeft om dat toerental te halen niet gehaald wordt door de motor, dan gaat de schroef langzamer draaien ( of beter gezegd, hij haalt dat toerental nooit)
En inderdaad bij een redelijk vlakke koppelcurve is het vermogen recht evenredig met het toerental, dus niet dat toerental maar 75% daarvan -> ook 75% van het vermogen.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen