Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Ooit een andere schroef onder gezet.

Ooit een andere schroef onder gezet. 26 sept 2021 07:45 #1328195

It Paradyske schreef :
dat de getallen voor geen meter kloppen.
Dus eerst maar eens toerentallen meten!


Ik heb nog ergens zo'n toerenteller liggen, mag je wel lenen.

Ik heb het later nog eens opnieuw ingevuld, blijkt een qm15 te zijn (max 3000rpm), en kk reductie van 2.14

Maar goed, ben het 100% met je eens, eerst toerentallen meten. Lijstje maken. En dan naar schroevenboer met wat je anders zou willen.

Mooi aanbod trouwens. Kan TS gelijk testen als tie terugvaart met een picobello verstaging!
Laatst bewerkt: 26 sept 2021 07:48 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 26 sept 2021 07:48 #1328196

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3646
Wil men onder elke omstandigheid de ideale schroef, dan blijft er maar een optie over.
Een verstelbare schroef. ;)
Laatst bewerkt: 26 sept 2021 07:49 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 26 sept 2021 08:27 #1328205

sjoerd1981 schreef :
It Paradyske schreef :
dat de getallen voor geen meter kloppen.
Dus eerst maar eens toerentallen meten!


Ik heb nog ergens zo'n toerenteller liggen, mag je wel lenen.

Ik heb het later nog eens opnieuw ingevuld, blijkt een qm15 te zijn (max 3000rpm), en kk reductie van 2.14

Maar goed, ben het 100% met je eens, eerst toerentallen meten. Lijstje maken. En dan naar schroevenboer met wat je anders zou willen.

Mooi aanbod trouwens. Kan TS gelijk testen als tie terugvaart met een picobello verstaging!

Geeft 10.4 knopen onbelast, dus nog erger...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 26 sept 2021 08:36 #1328207

Tja, meten = weten.
Prop slip discussies doe ik niet aan mee, daar weet ik te weinig vanaf...

Gaat TS meten, en haalt ie geen 6 knopen bij 3000 toeren, dan is spoed (van huidige schroef) te klein (ff uitgaande dat je de diameter gelijk houdt)

Gaat TS meten, en haalt ie de max 3000 toeren überhaupt niet. Dan is spoed (van huidige schroef) te groot.

Alle gemeten op beetje rustig niet stromend water bij niet teveel wind.

Daarna een expert inschakelen (en van zoveel mogelijk info voorzien). Is mijn bescheiden mening
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit een andere schroef onder gezet. 26 sept 2021 08:42 #1328209

Jollenbaas schreef :
Gewoon laten berekenen door een specialist.
De firma Kramer uit Nieuw-Vennep heeft in 2015 o.a. onze drieblads schroef herberekend en de spoed ervan iets verzet. Scheelde behoorlijk. Een vriendelijke man en een uitstekende service!

Vicprop lijkt me ook best wel een specialist: vicprop.com/
Alleen zijn zij zo aardig om ook een sterk vereenvoudigd DHZ programmaatje ter beschikking te stellen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 26 sept 2021 17:32 #1328325

sjoerd1981 schreef :
2: motor genoeg vermogen. Rompsnelheid 6knopen (stel). Maar boot vaart maar 5 bij vol vermogen.
Daar maak je een denk fout. Als de motor vol vermogen afgeeft dan heb je een te kleine motor als je harder wilt. Met te weinig spoed haalt een motor wel zijn maximale toerental, maar geeft geen maximaal vermogen af. Bij een schroef met te veel spoed haalt de motor zijn maximale toeretal niet en kan maximaal vermogen dus ook niet bereikt worden. je kutn alleen vol vermogen varen als je de juiste schroef hebt voor jouw boot-motor-keerkoppeling configuratie.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 26 sept 2021 17:34 #1328327

madoc schreef :
Wil men onder elke omstandigheid de ideale schroef, dan blijft er maar een optie over.
Een verstelbare schroef. ;)
Dat is ook niet waar. Een verstelbare schroef heeft geen verstelbare twist in de bladen om optimaal te zijn over het hele bereik. Je bent dus wat efficienter in de lagere vermogens, maar minder efficient in de hogere vermogens.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 26 sept 2021 17:43 #1328331

Erikdejong schreef :
sjoerd1981 schreef :
2: motor genoeg vermogen. Rompsnelheid 6knopen (stel). Maar boot vaart maar 5 bij vol vermogen.
Daar maak je een denk fout. Als de motor vol vermogen afgeeft dan heb je een te kleine motor als je harder wilt. Met te weinig spoed haalt een motor wel zijn maximale toerental, maar geeft geen maximaal vermogen af. Bij een schroef met te veel spoed haalt de motor zijn maximale toeretal niet en kan maximaal vermogen dus ook niet bereikt worden. je kutn alleen vol vermogen varen als je de juiste schroef hebt voor jouw boot-motor-keerkoppeling configuratie.

Ja, klopt was een typefout. Moest zijn volgas (dus gashendel op maximaal) (ipv vol vermogen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 26 sept 2021 18:28 #1328352

Diameter is verkleind. Weet je waarom? Is dat nog te achterhalen?
Kleinere diameter met meer spoed is minder efficiënt dan een grotere diameter met een kleinere spoed.
Maar je levert niet zomaar je schroef in bij de schroevenspecialist.
Mijn 15” maxprop moet aanzienlijk meer spoed hebben dan initieel berekend. En gelukkig kan ik dat bijstellen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 26 sept 2021 20:31 #1328400

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3646
Erikdejong schreef :
madoc schreef :
Wil men onder elke omstandigheid de ideale schroef, dan blijft er maar een optie over.
Een verstelbare schroef. ;)
Dat is ook niet waar. Een verstelbare schroef heeft geen verstelbare twist in de bladen om optimaal te zijn over het hele bereik. Je bent dus wat efficienter in de lagere vermogens, maar minder efficient in de hogere vermogens.
De verstelbare schroeven hebben idd. niet het beste rendement t.g.v. de niet ideale blad vorm en de dikke pitch. Maar je kunt wel ten alle tijd de spoed en toerental zo instellen dat je onder elke omstandigheid het maximum vermogen van de motor kunt gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 27 sept 2021 07:09 #1328446

madoc schreef :
Erikdejong schreef :
madoc schreef :
Wil men onder elke omstandigheid de ideale schroef, dan blijft er maar een optie over.
Een verstelbare schroef. ;)
Dat is ook niet waar. Een verstelbare schroef heeft geen verstelbare twist in de bladen om optimaal te zijn over het hele bereik. Je bent dus wat efficienter in de lagere vermogens, maar minder efficient in de hogere vermogens.
De verstelbare schroeven hebben idd. niet het beste rendement t.g.v. de niet ideale blad vorm en de dikke pitch. Maar je kunt wel ten alle tijd de spoed en toerental zo instellen dat je onder elke omstandigheid het maximum vermogen van de motor kunt gebruiken.
maar daar blijft , door het lagere rendement, alleen minder van over voor de voortstuwing . Normaal zal dat iets van 65% zijn , met een verstelbare schroef zal het minder zijn .
Ad
Laatst bewerkt: 27 sept 2021 07:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 27 sept 2021 08:04 #1328464

It Paradyske schreef :
sjoerd1981 schreef :
It Paradyske schreef :
dat de getallen voor geen meter kloppen.
Dus eerst maar eens toerentallen meten!


Ik heb nog ergens zo'n toerenteller liggen, mag je wel lenen.

Ik heb het later nog eens opnieuw ingevuld, blijkt een qm15 te zijn (max 3000rpm), en kk reductie van 2.14

Maar goed, ben het 100% met je eens, eerst toerentallen meten. Lijstje maken. En dan naar schroevenboer met wat je anders zou willen.

Mooi aanbod trouwens. Kan TS gelijk testen als tie terugvaart met een picobello verstaging!

Geeft 10.4 knopen onbelast, dus nog erger...

Dus meer dan 50% slip, en dat lijkt me niet realistisch dus mijn vermoeden:
De schroef is te zwaar, en de motor komt mogelijk niet verder dan 75% van het max toerental. (En dan zou je dus ongeveer 25% slip hebben)
Tot zover mijn achterkant van een bierviltje berekeningen....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 27 sept 2021 08:12 #1328468

Hmmm, ja. Misschien heb je gelijk.

Tijd om de bierviltjes weer te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn, en eerst te gaan meten bij de motor (toeren / snelheid door het water) ;)

Dan kunnen we iets gerichter gaan bedenken wat er aan de hand zou kunnen zijn...
Laatst bewerkt: 27 sept 2021 08:13 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 27 sept 2021 08:20 #1328471

It Paradyske schreef :

De schroef is te zwaar, en de motor komt mogelijk niet verder dan 75% van het max toerental. (En dan zou je dus ongeveer 25% slip hebben)

Dat moet je me eens uitleggen? Als een motor niet meer dan 75% van zijn max toeren kan halen haalt hij evenredig daamee ook minder vermogen aan de krukas( want dat is wat er in de motorgegevens staat) .
Hoeveel dat is kun je aan de motorcurve zien die heelaas meestal niet in de handleiding staat maar wel vrijwel altijd in de brochure van de motor . Zie bijgaand plaatje van mijn Vetus, daar zou dus in dit geval ongeveer 8,5 van de maximaal 11 pk overblijven . Prettig is wel dat je dan op het maximale koppel en hhet geringste verbruik zit. Om die reden kan het gunstig zijn om een wat te zware motor te hebben en de schroef dabij uit te leggen voor dat punt van de motorcurve.
Dat je van dat vermogen maar een deel beschikbaar krijgt voor de voortstuwing komt door de efficiency van de schroef ( dus wat er door de slip van overblijft) en die wordt vooral door o.a. de vorm , oppervlakteruwheid en de al of niet juiste verhouding diameter/spoed veroorzaakt maat met het niet kunnen halen van het maximaal toerenatl heeft dat weinig of niks te maken.
Ad
Laatst bewerkt: 27 sept 2021 08:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 27 sept 2021 08:42 #1328479

Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :

De schroef is te zwaar, en de motor komt mogelijk niet verder dan 75% van het max toerental. (En dan zou je dus ongeveer 25% slip hebben)

Dat moet je me eens uitleggen? Als een motor niet meer dan 75% van zijn max toeren kan halen haalt hij evenredig daamee ook minder vermogen aan de krukas( want dat is wat er in de motorgegevens staat) .
Hoeveel dat is kun je aan de motorcurve zien die heelaas meestal niet in de handleiding staat maar wel vrijwel altijd in de brochure van de motor . Zie bijgaand plaatje van mijn Vetus, daar zou dus in dit geval ongeveer 8,5 van de maximaal 11 pk overblijven . Prettig is wel dat je dan op het maximale koppel en hhet geringste verbruik zit. Om die reden kan het gunstig zijn om een wat te zware motor te hebben en de schroef dabij uit te leggen voor dat punt van de motorcurve.
Dat je van dat vermogen maar een deel beschikbaar krijgt voor de voortstuwing komt door de efficiency van de schroef ( dus wat er door de slip van overblijft) en die wordt vooral door o.a. de vorm , oppervlakteruwheid en de al of niet juiste verhouding diameter/spoed veroorzaakt maat met het niet kunnen halen van het maximaal toerenatl heeft dat weinig of niks te maken.
Ad


Ja, precies wat je zegt, de motor haalt zijn max toerental niet door de te zware schroef.

Net zoals de motor een curve heeft met max koppel bij een bepaald toerental, heeft de schroef ook bij dat toerental (en snelheid) een bepaald koppel nodig.
Als dat koppel wat de schroef nodig heeft om dat toerental te halen niet gehaald wordt door de motor, dan gaat de schroef langzamer draaien ( of beter gezegd, hij haalt dat toerental nooit)
En inderdaad bij een redelijk vlakke koppelcurve is het vermogen recht evenredig met het toerental, dus niet dat toerental maar 75% daarvan -> ook 75% van het vermogen.

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 28 sept 2021 20:50 #1328989

Hans,
Die toerenteller zou ik graag van je willen lenen.
Maar dat zal dan volgend jaar worden als de boot er weer in ligt
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 29 sept 2021 07:33 #1329041

Gewoon zelf een kopen ,dist si momenteel de goedkoopste die in Nederland kan vinden :https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-digitale-toerenteller-met-laser?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=surfaces-across-google&gclid=CjwKCAjwndCKBhAkEiwAgSDKQZ_W4pwAbv6VqMry54Pv3JVvEv7AND0Pi0A8vwpxEjH9bdwoGWHOLhoCWJ8QAvD_BwE
Als je de tijd hebt is Ali uiteraard nog wat goedkoper: nl.aliexpress.com/wholesale?ca...oerenteller+digitaal
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl