Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Ooit een andere schroef onder gezet.

Ooit een andere schroef onder gezet. 23 sept 2021 16:59 #1327546

Onze boot moet behoorlijk veel toeren maken om rond de 5 knopen te komen.
Nu is er ooit een andere schroef onder gezet maar wie kan mij het verschil vertellen?
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Laatst bewerkt: 23 sept 2021 17:00 door Midnight Blues.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 23 sept 2021 17:37 #1327555

Het beste kun je eens een paar sommetjes maken met verschillende vermogens en/of toerentallen met dit programma , dan wordt het al snel duidelijker: vicprop.com/displacement_size_new.php/?m=1
Let wel op de eeenheden , dus engelse maten en punten i.p.v. komma's.
Maar er zijn ook vele andere draadjes aan besteed.
Echt uitleggen waarom een schroef te groot of te klein kan zijn , met name als je een andere motor hebt geinstalleerd vergt wat meer tekst .
Ik heb er ook al eens een stukje over geschreven voor de engelse Leisureclub maar daar hangen vooral veel links aan die alleen bereikbaar zijn als je daar lid bent(kost overigesn maar £10 voor levenslang lidmaatschap en is ook toegankelijk voor noet leisure eiegnaren ;) ) dus daar zul je niet zoveel aan hebben.

Bijlage:

Bestandsnaam: props.pdf
Bestandsgrootte:217 KB

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 23 sept 2021 17:38 #1327556

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Ga je gang en help u zelf:

www.vicprop.com/free-propeller-sizing-calculators

Ad was me nét weer voor.... :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 sept 2021 17:39 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 23 sept 2021 17:40 #1327557

Diameter is 5% kleiner geworden, de spoed een tikkie groter.
Netto is de schroef iets lichter geworden, maar waarom??

De kans op cavitatie is wel vergroot door de aanpassing.

Maar hoe dan ook, belangrijker is of de schroef nu wel optimaal is. Daartoe moeten we op z'n minst weten hoeveel pk of kW de motor kan leveren bij welk toerental, wat de reductie van de keerkoppeling is, wat de verwachte vaarsnelheid is.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 23 sept 2021 19:08 #1327593

De gegevens van de motor zijn:
Het is een Yanmar 2gm15 dus 2 cilinders 15 pk verder weet ik niet veel van de motor.
Wat misschien ook van belang is .
32feet lengte
1,85 diep
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Laatst bewerkt: 23 sept 2021 19:18 door Midnight Blues.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 23 sept 2021 19:54 #1327611

Ik heb het volgende ingevuld:





Komt er dit uit:



Lijkt er aardig op met de schroef die je nu hebt... (neem aan dat je een twee-blads schroef hebt)
Keerkoppeling overbrenging wist ik niet zeker, en heb de waardes van een yanmar 2YM15 ingevuld.

Hoeveel toeren maak je nu bij 5 knopen? (Zonder stroming / wind uiteraard)
Laatst bewerkt: 23 sept 2021 19:55 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 23 sept 2021 21:15 #1327638

Sjoerd man geweldig.
Toeren weet ik niet er zit geen toerenteller op. (Nog niet).
Ik weet niet of de motor begrenst is op de een of andere manier, maar tis bijna vol gas en met geluk komt u dat tegen de 5 knopen aan.
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 24 sept 2021 07:10 #1327675

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Is geen nieuwe op gekomen hoor. Staat duidelijk bestaande 2 blads verkleind naar ...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 24 sept 2021 11:19 #1327761

O das een goede.
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 24 sept 2021 11:56 #1327767

15pk op 4100kg (leeggewicht?). Dat houdt niet over. Dan komen zo alle rekenwonders en jaren ‘60 zeilers weer a la blabla ‘da’s zat, 3pk per ton blabla’. Dat is het gewoon niet in de praktijk. Valt nog maar af te wachten wat er nog over is van die 15pk. En hoeveel weegt die boot met bemanning en spullen? Tel daar nog wat aangroei en een paar golfjes bij op en wellicht valt er niet meer te verwachten dan die 5 knoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 24 sept 2021 12:15 #1327776

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1169
Advies destijds ook 20 pk, maar dat terzijde.
5 knoopjes is mager voor een Symphonie bij maximaal toerental.
Dat moet beter kunnen, ook bij 15 pk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 24 sept 2021 12:33 #1327779

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8056
2GM15 bestaat niet. Dat is:
- Of een 2YM15 wat een vrij recente motor is dus zal het vermogensverlies wel mee vallen. Maar die hebben zo ver ik weet altijd een toerenteller gehad.
- Of een 2GM20 wat weer wat meer pk's heeft maar wel op leeftijd kan zijn.

Beide motoren zijn geleverd met een scala aan eindoverbrengingen. Zoder de reductie daar van kan niemand een goede berekening doen. Dat getal staat achterop je keerkoppeling.

Wat vind je veel toeren? Hoeveel toeren maakt ie? Ik heb eventueel wel een externe toerenteller liggen. Normaal draaien die Yanmartjes max 3600 rpm en dat kan als veel worden beschouwd.

Als je motortje inderdaad (te) weinig vermogen heeft, is een hoger toerental zo gek nog niet. Want anders heb je helemaal geen vermogen tot je beschikking. En wellicht is dat de reden geweest tot de schroef verkleining? Met een te grote schroef, kom je niet op het maximale toerental en heb je dus nog minder vermogen. Een fiets in een te zware versnelling zeg maar, daar kom je niet de berg mee op ook al ben je sterk genoeg.
Laatst bewerkt: 24 sept 2021 12:40 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 24 sept 2021 12:35 #1327781

Volgens VIC prop haal je de rompsnelheid (6,9 knopen) ook niet met de 13,6 pk.

Daar heb je zeker 20 pk voor nodig.

Maximale snelheid bij 3600 toeren is (geschat) 6 knopen.








Maar misschien heb ik alles niet 100% goed ingevuld, dit is een indicatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 24 sept 2021 12:46 #1327782

Evaluationcopy schreef :
15pk op 4100kg (leeggewicht?). Dat houdt niet over. Dan komen zo alle rekenwonders en jaren ‘60 zeilers weer a la blabla ‘da’s zat, 3pk per ton blabla’. Dat is het gewoon niet in de praktijk. Valt nog maar af te wachten wat er nog over is van die 15pk. En hoeveel weegt die boot met bemanning en spullen? Tel daar nog wat aangroei en een paar golfjes bij op en wellicht valt er niet meer te verwachten dan die 5 knoop.

Mij lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat die 15pk de oorzaak is van dat de boot slechts 5 knopen haalt. Er zijn genoeg schepen gebouwd met vergelijkbaar gewicht en vermogen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 24 sept 2021 14:51 #1327811

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Als toerenteller zou je deze kunnen bestellen: www.hbm-machines.com/producten...eEAQYASABEgIMNPD_BwE

Dan kan je vrij eenvoudig wat metingen doen en ook nog voor iets anders gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 25 sept 2021 00:37 #1327897

Ik denk dat de toerenteller ooit defect is geraakt en op de plek vd toerenteller is een brandstof meter geplaatst.
Dit gaan we zeker veranderen..
GM of YM ik weet het zo niet maar die 15 klopt wel.
Tis niet zo dat ik mij zorgen maak om het toerental, maar hou graag de boel heel.
Ik had ooit een nieuwe speedboot met een OMC Cobra er in.
Bij de 25 uren beurt was mijn olie nog wit.
Dat had de dealer nog nooit meegemaakt.
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 25 sept 2021 05:09 #1327906

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Mogelijk een oude 2QM15 ? 14 pk/3000 rpm

Door Yanmar aanbevolen schroef 15x9 inch, eventueel anders bij alternatieve KK





Bijlage:

Bestandsnaam: Hunter_gen...8915.pdf
Bestandsgrootte:3,507 KB
Laatst bewerkt: 25 sept 2021 05:36 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 25 sept 2021 08:57 #1327956

Hoe kan Yanmar nou een bepaalde schroefmaat aanbevelen voor een bepaald type motor als ze niet weten aan welke boot die gebruikt worden? Kan dus nooit en te nimmer de jusi gedimensioneerde schroef zijn , hooguit bij toeval.
Immers , bij een lichtere en/of langere(LWL) boot zal voor dezelfde motor een andere schroef nodig zijn als voor een zwaardere of kortere boot.
Volvo penta geeft ook dat soort adviezen maar die zijn ook mede de oorzaak dat er nogal wat pleziervaartuigen rondvaren met een niet optimale schroef .
Ad
Laatst bewerkt: 25 sept 2021 09:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 25 sept 2021 09:08 #1327960

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3645
Yellow Boat schreef :
Hoe kan Yanmar nou een bepaalde schroefmaat aanbevelen voor een bepaald type motor als ze niet weten aan welke boot die gebruikt worden? Kan dus nooit en te nimmer de jusi gedimensioneerde schroef zijn , hooguit bij toeval.
Immers , bij een lichtere en/of langere(LWL) boot zal voor dezelfde motor een andere schroef nodig zijn als voor een zwaardere of kortere boot.
Volvo penta geeft ook dat soort adviezen maar die zijn ook mede de oorzaak dat er nogal wat pleziervaartuigen rondvaren met een niet optimale schroef .
Ad

Om voor elke boot de optimale schroef te bepalen is veel te omslachtig.
Zeker voor een zeilboot met "hulpmotor" is een benadering volgens de motorfabrikant ruim voldoende. Ook Vicprop is een benadering want in die formule wordt helemaal geen rekening gehouden met de vorm van het onderwaterschip(vierkante bak of mooi gelijnd). En als je toch de rompsnelheid wilt bereiken zet je er gewoon een iets sterkere motor in
Commerciele schepen is een ander verhaal en daar wordt wel de optimale schroef voor berekend.
Laatst bewerkt: 25 sept 2021 09:16 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 25 sept 2021 10:02 #1327976

madoc schreef :
Yellow Boat schreef :
Hoe kan Yanmar nou een bepaalde schroefmaat aanbevelen voor een bepaald type motor als ze niet weten aan welke boot die gebruikt worden? Kan dus nooit en te nimmer de jusi gedimensioneerde schroef zijn , hooguit bij toeval.
Immers , bij een lichtere en/of langere(LWL) boot zal voor dezelfde motor een andere schroef nodig zijn als voor een zwaardere of kortere boot.
Volvo penta geeft ook dat soort adviezen maar die zijn ook mede de oorzaak dat er nogal wat pleziervaartuigen rondvaren met een niet optimale schroef .
Ad

Om voor elke boot de optimale schroef te bepalen is veel te omslachtig.
Zeker voor een zeilboot met "hulpmotor" is een benadering volgens de motorfabrikant ruim voldoende. Ook Vicprop is een benadering want in die formule wordt helemaal geen rekening gehouden met de vorm van het onderwaterschip(vierkante bak of mooi gelijnd). En als je toch de rompsnelheid wilt bereiken zet je er gewoon een iets sterkere motor in
Commerciele schepen is een ander verhaal en daar wordt wel de optimale schroef voor berekend.

Natuurlijk zal de boot met een voor een motor standaard schroef best aardig varen maar zeker niet optimaal en ook niet met het minste gebruik bij een bepaalde snelheid.
Hoe dan ook , als je een nieuwe motor koopt , gewoon de juiste schroef laten berekenen door de schroevenleverancier , ook de eigen berekening met Vicprop kun je voor de zekerheid checken door de schroevenfabrikant .
Zeker bij een nieuwe schroef onder een bestaande boot met een bestaande motor zou ik gewoon laten checken door de afbrikant , dat is i.h.a. ook gewoon gratis.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 25 sept 2021 10:34 #1327983


@CeesS.
Je hebt gelijk het was ff zoeken in de papieren Het is een 2QM15.
Dat zoeken is wat ik heb alle rekeningen enz vanaf aankoop.
Er is in de loop der jaren gigantisch in geinvesteerd.
Verder aan een ieder die hier reageert, ga door het is interessant wat jullie schrijven.
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Laatst bewerkt: 25 sept 2021 10:38 door Midnight Blues.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 25 sept 2021 10:50 #1327996

Sjonge, vorige eigenaar heeft alles netjes bijggehouden!

Ik ga met deze info vicprop eens opnieuw invullen...
(Dat blijft een benadering, en vervangt niet een advies van een schroeven-leverancier zoals Jooren)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 25 sept 2021 10:52 #1327998

Hier kan je trouwens het werkplaatshandboek van je motor downloaden:

sbo.sailboatowners.com/downloa...ter_gen_34429454.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 25 sept 2021 11:07 #1328002

Dit heb ik ingevuld in vicprop:





Komt er dit uit: (uitgaande van 6 knopen bij 3000 rpm (continue toegestaan toerental voor jouw motor):





Dus huidige schroef lijkt op eerste gezicht ok.

Je onderwaterschip is ook schoon.

Dus nu eerst maar eens kijken hoe snel je vaart op 3000 toeren. Dat zou ongeveer 6 knopen moeten zijn.

Maar met half gas (1500 toeren) 5 knopen varen gaat hem niet worden denk ik...
Prima motor, maar je hebt alle vermogen nodig voor de rompsnelheid. En dan draait hij wel aardig wat toeren.
Laatst bewerkt: 25 sept 2021 11:13 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ooit een andere schroef onder gezet. 25 sept 2021 11:28 #1328011

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3645
sjoerd1981 schreef :
Dit heb ik ingevuld in vicprop:





Komt er dit uit: (uitgaande van 6 knopen bij 3000 rpm (continue toegestaan toerental voor jouw motor):





Dus huidige schroef lijkt op eerste gezicht ok.

Je onderwaterschip is ook schoon.

Dus nu eerst maar eens kijken hoe snel je vaart op 3000 toeren. Dat zou ongeveer 6 knopen moeten zijn.

Maar met half gas (1500 toeren) 5 knopen varen gaat hem niet worden denk ik...
Prima motor, maar je hebt alle vermogen nodig voor de rompsnelheid. En dan draait hij wel aardig wat toeren.
Als je 6 knopen vaart bij 3000rpm zul je bij 1500 rpm iets meer dan 3 knopen varen. Toeren is praktisch rechtevenredig met snelheid.
Het vermogen bij 1500 toeren is heel veel lager dan bij 3000 toeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl