Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Gered door een koopvaardij schip?

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 08:03 #1494507

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Even een vraagje, is een koopvaardijschip op zee/oceaan verplicht om naar een jacht te varen met serieuze problemen.
Redding diensten zitten buiten bereik.
Uitgangspunt afstand tussen jacht en koopvaardijschip is 100 NM.
Ben benieuwd
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 15 juli 2023 18:13 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 08:20 #1494509

Volgens de SOLAS ben je dat verplicht.

Vraag is alleen hoe leg je contact met dat schip 100nm is een aardig eindje .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 08:23 #1494510

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1735
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 09:00 #1494516

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Jeroen-Pion schreef :
Volgens de SOLAS ben je dat verplicht.

Vraag is alleen hoe leg je contact met dat schip 100nm is een aardig eindje .
Via satelliet en walstation. Heb je geen satelliet verbinding dan marifoon als er een schip in de buurt is.Heb je ook geen marifoon,dan zwaaien met een vlag als er een schip binnen zicht is.
Laatst bewerkt: 15 juli 2023 09:08 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 09:11 #1494520

madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Volgens de SOLAS ben je dat verplicht.

Vraag is alleen hoe leg je contact met dat schip 100nm is een aardig eindje .
Via satelliet en walstation. Heb je geen satelliet verbinding dan marifoon als er een schip in de buurt is.Heb je ook geen marifoon,dan zwaaien met een vlag als er een schip binnen zicht is.

Of gewoon je Epirb , als je zo verstandig was om er 1 te kopen :unsure:

Op het moment dat je op de oceaan op die knop drukt weet je 1 ding zeker , je boot zal haar einde naar bij zijn als drijvend opbject .

Ooit wat reisverslagen gelezen dat mensen echt even in dillema stonden om op de knop te drukken , omdat ze wisten dat het onomkeerbare gevolgen zou hebben .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 09:38 #1494525

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Jeroen-Pion schreef :
Of gewoon je Epirb , als je zo verstandig was om er 1 te kopen :unsure:

Op het moment dat je op de oceaan op die knop drukt weet je 1 ding zeker , je boot zal haar einde naar bij zijn als drijvend opbject .

Niet per definitie. Sommige jachten overleven dagen/weken/maanden onbemand ronddobberen op zee.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 15 juli 2023 09:38 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 09:41 #1494526

Hans V schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Of gewoon je Epirb , als je zo verstandig was om er 1 te kopen :unsure:

Op het moment dat je op de oceaan op die knop drukt weet je 1 ding zeker , je boot zal haar einde naar bij zijn als drijvend opbject .

Niet per definitie. Sommige jachten overleven dagen/weken/maanden onbemand ronddobberen op zee.

Gebruikelijk is om het te laten afzinken , als bergen ooit onmogelijk is en dat is midden op de oceaan vrij aannemelijk.

In de reisverslagen die ik heb gelezen is dat afzinken ook gedaan.
Laatst bewerkt: 15 juli 2023 09:42 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 10:03 #1494529

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Hartelijk dank voor jullie professionele antwoorden.
Eprib/plb sat.tel.aanwezig.
Het activeren van de Eprib doe je niet zomaar ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 10:09 #1494531

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Speelt nog wat mee, veel oceaan gaande jachten zijn niet te verzekeren.
Het koopvaardijschip wil natuurlijk wel tijd/brandstof vergoeding ontvangen voor hun diensten.
Zou een ontbindende factor kunnen zijn of ga ik nu te ver?
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 15 juli 2023 10:12 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 10:13 #1494532

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Jeroen-Pion schreef :
madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Volgens de SOLAS ben je dat verplicht.

Vraag is alleen hoe leg je contact met dat schip 100nm is een aardig eindje .
Via satelliet en walstation. Heb je geen satelliet verbinding dan marifoon als er een schip in de buurt is.Heb je ook geen marifoon,dan zwaaien met een vlag als er een schip binnen zicht is.

Of gewoon je Epirb , als je zo verstandig was om er 1 te kopen :unsure:
Die werkt dus via de satelliet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 10:28 #1494535

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Als een boot nog goed drijft en van boven ook nog dicht genoeg is zodat er geen grote hoeveelheden regenwater in komen en er nog iets van een energie voorziening en communicatie is hoef je er naar mijn idee niet af. Als de mast verloren is kun je een noodtuig maken en zo het meest dichtbij zijnde land bereiken (er even van uitgaand dat de afstand te groot is voor de motor).
Het kan natuurlijk ook zijn dat je naast dit soort problemen met letsel zit waardoor je niet door kunt. Dan zul je zon schip denk ik wel verlaten.
Brand, lekkage die niet te dichten omdat de orca het roer lekker vond smaken, en de schroef heeft geramd en het materiaal rond die as gescheurd is zouden redenen kunnen zijn eraf te gaan.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 15 juli 2023 10:29 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 10:34 #1494536

Jaap-Kaag schreef :
Speelt nog wat mee, veel oceaan gaande jachten zijn niet te verzekeren.
Het koopvaardijschip wil natuurlijk wel tijd/brandstof vergoeding ontvangen voor hun diensten.
Zou een ontbindende factor kunnen zijn of ga ik nu te ver?

Ik denk niet dat jouw verzekerings perikelen recent de norm is van de bluewater cruisers .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 10:36 #1494537

madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Volgens de SOLAS ben je dat verplicht.

Vraag is alleen hoe leg je contact met dat schip 100nm is een aardig eindje .
Via satelliet en walstation. Heb je geen satelliet verbinding dan marifoon als er een schip in de buurt is.Heb je ook geen marifoon,dan zwaaien met een vlag als er een schip binnen zicht is.

Of gewoon je Epirb , als je zo verstandig was om er 1 te kopen :unsure:
Die werkt dus via de satelliet ;)

Dat weet ik maar daarmee leg je nog geen direct contact met het schip ;)

De epirb heeft een totaal andere route en daar doelde ik op met hoe leg je contact met een schip 100 mijl van je af , haast onmogelijk .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 10:39 #1494538

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Als het gaat om redding (van mensenlevens), volgt er dan een rekening?
Als de boot tevens wordt geborgen is het iets anders, stel ik me voor.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 10:44 #1494539

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Jeroen-Pion schreef :
Gebruikelijk is om het te laten afzinken , als bergen ooit onmogelijk is en dat is midden op de oceaan vrij aannemelijk.

Bron?

Er wordt door de Coast Guard wel geadviseerd om de EPIRB mee te nemen als je door een koopvaardijschip wordt opgepikt, om verwarrende noodmeldingen vanaf het dobberende jacht te voorkomen.

Dat afzinken gebeurt wel maar is voor zover ik weet zeker niet standaard. Daarom ben ik wel benieuwd waar dit geadviseerd wordt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 10:48 #1494541

Hans V schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Gebruikelijk is om het te laten afzinken , als bergen ooit onmogelijk is en dat is midden op de oceaan vrij aannemelijk.

Bron?

Er wordt door de Coast Guard wel geadviseerd om de EPIRB mee te nemen als je door een koopvaardijschip wordt opgepikt, om verwarrende noodmeldingen vanaf het dobberende jacht te voorkomen.

Dat afzinken gebeurt wel maar is voor zover ik weet zeker niet standaard. Daarom ben ik wel benieuwd waar dit geadviseerd wordt.

Heel irritant op ZF is dat men altijd weer zaken erbij worden "verzonnen" die helemaal niet gezegd worden als in ; het staat in de wet etc of wat dan ook .

Ik zal als ik zin heb even gaan zoeken naar de reisverslagen , dat waren er een stuk of 3 , daar basseer ik me op verder nergens.

Maar goed zeilen heeft er ooit een artikel aangewijd ; artikel blad zeilen

Volgend als je hem laat dobberen is wel even goed nadenken om de volgende reden ;

Eigenaar blijft verantwoordelijk

Sommige schippers beslissen om het jacht op open zee te laten zinken, om aanvaringen met andere schepen te voorkomen. “De eigenaar blijft verantwoordelijk voor zijn jacht”, gaat Benoit Goemans verder. “Of de eigenaar aansprakelijk is bij een aanvaring of milieuschade, is een ander verhaal. Onder sommige rechtstelsels, is er de zogenaamde zakelijke aansprakelijkheid van de eigenaar. Dit is een aansprakelijkheid omwille van het feit dat men eigenaar is, onverschillig of men als eigenaar een fout heeft begaan of niet.”
Laatst bewerkt: 15 juli 2023 10:56 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 10:59 #1494543

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Jeroen-Pion schreef :
madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Volgens de SOLAS ben je dat verplicht.

Vraag is alleen hoe leg je contact met dat schip 100nm is een aardig eindje .
Via satelliet en walstation. Heb je geen satelliet verbinding dan marifoon als er een schip in de buurt is.Heb je ook geen marifoon,dan zwaaien met een vlag als er een schip binnen zicht is.

Of gewoon je Epirb , als je zo verstandig was om er 1 te kopen :unsure:
Die werkt dus via de satelliet ;)

Dat weet ik maar daarmee leg je nog geen direct contact met het schip ;)

De epirb heeft een totaal andere route en daar doelde ik op met hoe leg je contact met een schip 100 mijl van je af , haast onmogelijk .
Het walstation weet de positie van de epirb en dirigeert een schip dat in de buurt is naar die positie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 11:08 #1494545

madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Volgens de SOLAS ben je dat verplicht.

Vraag is alleen hoe leg je contact met dat schip 100nm is een aardig eindje .
Via satelliet en walstation. Heb je geen satelliet verbinding dan marifoon als er een schip in de buurt is.Heb je ook geen marifoon,dan zwaaien met een vlag als er een schip binnen zicht is.

Of gewoon je Epirb , als je zo verstandig was om er 1 te kopen :unsure:
Die werkt dus via de satelliet ;)

Dat weet ik maar daarmee leg je nog geen direct contact met het schip ;)

De epirb heeft een totaal andere route en daar doelde ik op met hoe leg je contact met een schip 100 mijl van je af , haast onmogelijk .
Het walstation weet de positie van de epirb en dirigeert een schip dat in de buurt is naar die positie

Dat is bekent .

Kennelijk is het zinnetje HOE LEG JE DIRECT CONTACT MET EEN SCHIP 100 MIJL VERDEROP ? heel lastig te begrijpen voor de grijze massa bovenin bij sommige .

Ik stel voor dat op de volgende wintermeet een expert aan de hand van voorbeelden begrijpend lezen gaat organiseren dat zou heel veel quote op quote op quote schelen die er helemaal niet toe doen . En wellicht wat irritatie links en rechts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 11:11 #1494546

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Jeroen-Pion schreef :
Hans V schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Gebruikelijk is om het te laten afzinken , als bergen ooit onmogelijk is en dat is midden op de oceaan vrij aannemelijk.

Bron?

Er wordt door de Coast Guard wel geadviseerd om de EPIRB mee te nemen als je door een koopvaardijschip wordt opgepikt, om verwarrende noodmeldingen vanaf het dobberende jacht te voorkomen.

Dat afzinken gebeurt wel maar is voor zover ik weet zeker niet standaard. Daarom ben ik wel benieuwd waar dit geadviseerd wordt.

Heel irritant op ZF is dat men altijd weer zaken erbij worden "verzonnen" die helemaal niet gezegd worden als in ; het staat in de wet etc of wat dan ook .

Jeroen, er worden hier op het forum regelmatig zaken als feit gepresenteerd die achteraf gewoon de mening of inschatting van de poster blijken te zijn.

Voor mensen die iets willen leren van andermans bijdragen (waaronder ik, maar ik denk ook heel veel meelezende forumleden) is het van belang om feiten en meningen/inschattingen uit elkaar te kunnen houden. Dat zal bij jou niet anders zijn denk ik.

De vraag naar een bron is in mijn ogen daarom heel logisch en wat mij betreft niet irritant.

Dank dat je ondanks je irritatie toch antwoord geeft op mijn vraag. Ik hoop dat je het vragen naar een bron niet als kritiek ervaart.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 11:20 #1494548

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Jeroen-Pion schreef :
Kennelijk is het zinnetje HOE LEG JE DIRECT CONTACT MET EEN SCHIP 100 MIJL VERDEROP ? heel lastig te begrijpen voor de grijze massa bovenin bij sommige . (en nog zo wat...)
Dat bedoel ik dus.
Wat vind je nu zelf van de toon die je hier aanslaat? Volgende stap is dat iemand anders zich ook veel te veel gaat opwinden en we zijn er weer: alweer een verziekt draadje.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 11:28 #1494550

Doejong schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Kennelijk is het zinnetje HOE LEG JE DIRECT CONTACT MET EEN SCHIP 100 MIJL VERDEROP ? heel lastig te begrijpen voor de grijze massa bovenin bij sommige . (en nog zo wat...)
Dat bedoel ik dus.
Wat vind je nu zelf van de toon die je hier aanslaat? Volgende stap is dat iemand anders zich ook veel te veel gaat opwinden en we zijn er weer: alweer een verziekt draadje.

Komt omdat Madoc weigert te lezen , reageert met zaken die helaas niet in dit geval door mij gezegd zijn en daar maar over blijft quoten .

Bovendien verandert de zaak compleet als je een eprib activeert het wordt een SAR operatie , de “ vrijblijvendheid “ van zal ik die 100 mijl omvaren verdwijnt helemaal , ze krijgen een opdracht .

Is het een ik heb problemen activeer geen epirb maar wil hulp van een schip 100 mijl van me af , hoe ga je contact leggen ?

Dat was de insteek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 11:30 #1494551

Geen prettige toon Jeroen. Respecteer elkaar.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 11:34 #1494553

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
Jeroen-Pion schreef :
madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Volgens de SOLAS ben je dat verplicht.

Vraag is alleen hoe leg je contact met dat schip 100nm is een aardig eindje .
Via satelliet en walstation. Heb je geen satelliet verbinding dan marifoon als er een schip in de buurt is.Heb je ook geen marifoon,dan zwaaien met een vlag als er een schip binnen zicht is.

Of gewoon je Epirb , als je zo verstandig was om er 1 te kopen :unsure:
Die werkt dus via de satelliet ;)

Dat weet ik maar daarmee leg je nog geen direct contact met het schip ;)

De epirb heeft een totaal andere route en daar doelde ik op met hoe leg je contact met een schip 100 mijl van je af , haast onmogelijk .

Voor maritieme communicatie over afstanden groter dan 40 Nm moet je HF communicatie gebruiken.
Met HF zend-ontvanger is dat geen probleem.
Maar daar moet je een speciaal radio brevet voor hebben.
Want het is iets bewerkelijker als VHF.

Als je dat brevet niet hebt, dan kan je nog via satelliet telefoon werken.
Via het MRCC moet je dan het satelliet telefoonnummer van het schip krijgen.
Maar een vrachtschip zal vermoedelijk alleen zijn route willen verleggen indien redding noodzakelijk is. Een omweg van 100 NM loopt al snel in de papieren.
Dus wat zou je aan dat vrachtschip willen vragen ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 15 juli 2023 11:42 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 11:41 #1494556

Zwaardopzee schreef :
Geen prettige toon Jeroen. Respecteer elkaar.

Dat ben ik met je eens , resect is ook wederzijds en misschien is het soms ook goed om iets 2x te lezen of wellicht als het niet helemaal duidelijk is daarop te reageren gewoon heel simpel " hoe bedoel je dat ? of ik begrijp niet wat je beoeld of zegt etc "

Als iemand mij blijft quoten over iets waar ik het helemaal niet over heb , dan wekt dat wel even wat irritatie , en dat laat ik ook merken. En ook ik vind dat niet leuk :(

On topic maar weer ! :) :)
Laatst bewerkt: 15 juli 2023 11:42 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gered door een koopvaardij schip? 15 juli 2023 12:07 #1494565

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Jeroen-Pion schreef :
Zwaardopzee schreef :
Geen prettige toon Jeroen. Respecteer elkaar.

Dat ben ik met je eens , resect is ook wederzijds en misschien is het soms ook goed om iets 2x te lezen of wellicht als het niet helemaal duidelijk is daarop te reageren gewoon heel simpel " hoe bedoel je dat ? of ik begrijp niet wat je beoeld of zegt etc "

Als iemand mij blijft quoten over iets waar ik het helemaal niet over heb , dan wekt dat wel even wat irritatie , en dat laat ik ook merken. En ook ik vind dat niet leuk :(

On topic maar weer ! :) :)
Over dat contact met dat schip had ik ook even de marifoon genoemd,maar daar heb je even overheen gelezen.
Laatst bewerkt: 15 juli 2023 12:07 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl