Update
Zaterdag ben ik - met mijn zwager die al heel wat bootjes heeft opgeknapt - van Blocq naar Naarden gezeild in 2/3Bft. Er is geen progressie te zien en alles staat dus gefixeerd.
Prima mee te zeilen. Maar niet met 6Bft en op zee. En dat wil ik nou juist.
Gisteren heb ik andere dingen gedaan (dochter Lotte geholpen met haar plannen om mee te doen aan School at Sea 2025/2026 waarover ik elders graag nog eens uitgebreider vertel) maar 's-middags ook doelloos aan boord gehangen, dingen opgemeten, opgeruim van zaterdagtripje, gereedschap maar eens tevoorschijn gehaald, met een schroevedraaier wat zitten wrikken in de gelcoat beschadigingen bij de mastvoet. Allemaal hardstikke hard. Het want, voor het eerst, eens flink losser gedraaid. Geen beweging zichtbaar, de deuk blijft dus zitten.
En wat nu? Waar moet ik beginnen?
Ik zie twee oplossingen, op basis van alle adviezen die ik heb mogen krijgen. Een quick fix. En een meer structurele.
Wat wil ik met de Raccoon? Ik wil heel graag een verre zeereis met haar maken. Maar niet per se dit jaar. Maar ik wil wel vertrouwen in haar hebben dat ze een goede wadden/kustvaarder is en dat heb ik nu toch te weinig.
De structurele oplossing is, meen ik, om het bovendek open te halen, en over de gehele breedte van het ondersteunende spanten/schottenvierkant, een dikke, afgeronde en horizontale (dus van onder met de bolling van het schip/spanten meebuigende) bv multiplex plaat te leggen en deze in te lamineren en cosmetisch netjes af te werken. Nogal een ingreep. Maar ik denk een hele veilige basis voor de toekomst?
En wat is dan het volgende structurele wat kapot gaat, is het geen gebed zonder en hoe kan je dat ooit weten, eigenlijk, anders dan door het aan te gaan? Het alternatief zou, bij wijze van spreke, zijn om op zoek te gaan naar een nieuwe Nomad en daar alle duren spullen naar toe verhuizen. Maar dat voelt ook wel weer een beetje als een nieuwe 'dezelfde' knuffel voor een kind dat zijn knuffel kwijt is, of dat nou werkt?
Zo ver ben ik nog helemaal niet, eigenlijk.
Maar gisteren had ik een slecht gevoel om gaten te maken of zelfs maar de mast te strijken op mijn vaarklaar voelende schip, het was ook zo'n mooie zeildag, maar meteen al met twijfel over wind en golven en integriteit van de mastvoetondersteuning (en pas 's-middags aan boord, niet uitgevaren). Nou ja, 's-avonds op zoek naar Westerly mastvoeten en filmpjes over mensen met mastvoet verzakkingen en hoe die het gerepareerd hebben. Je krijgt wel beeld, dan.
De "quick fix" lijkt me de volgende: ondersteuning van binnenuit.
Volgens mijn zwager kan dat met het want los en de mast laten staan (waarom?) en hoeft het niet veel werk te zijn.
Procedure:
- voorzichtig van binnenuit een beetje opkrikken (hoe? wanneer weet je dat je net niet door de bodem krikt?), idee zwager: van bovenaf bv met een takel op op het dek steunend lange langsscheepse balken/platen/blokken of evt op/bij de wal?
Als ik eerlijk ben, vraag ik me af wat er zou gebeuren, als ik het want (behalve voorstag?) helemaal los draai, en van binnen uit eens met spierkracht druk uitoefen, of ik er iets van beweging in kan krijgen? Ik zat te denken aan kratjes op vlonder stapelen en daar een krik tussen twee 8/12mm multiplex platen (liever dat zo'n plaatje breekt dan mijn vlonder of here beware me de huid/buik?)
- ongeveer de constructie van Helmsmann aanbrengen met een wig tussen dwarsbalk en plafond
- krik verwijderen
"Ongeveer de constructie": die schotten zijn stevig genoeg om "balken door te bouten" aan SB/BB schot: liever niet lijmen want ik wil het ook weer kunnen demonteren de nieuwe gaatjes voor lief nemend. WC-deurtje moet ik van bovenaf maar een paar cm afzagen. Aan die schotten maak ik dan midscheeps een dwarsbalk en tussen balk en plafond opvullen met een maatwerkwig.
Ik vraag me sterk af, of ik het midden van de mastvoet zou moeten ondersteunen, of juist de randen van het (volgens mij keiharde) mastvoetbalkje, daar waar het laminaat lijkt ingedeukt, zeg maar? (Het balkje lijkt in het geheel wat verzakt, niet zozeer zelf ingezakt zoals je vaak ziet op filmpjes etc).
Wat en hoe kan/moet ik in welke volgorde tests verrichten op het bovendekje voor ik de ondersteuning ga aanbrengen? (Ernst van situatie inschatten?)
Kan ik niet beter mijn mastvoet demonteren en dan met nieuwe, dus veel langere, bouten door de dwarsbalk bouten? Hoeveel meer werk zou dat zijn?
Kan ik niet veel beter hier professionele hulp bij inroepen?
Wat voor kosten zou ik aan moeten denken, orde van grootte?
(Ja, is de Raccoon me dat waard ook met oog op eventuele andere grote, voor mij nog verborgen, structurele gebreken, die vraag zal ik dan ook een zo goed mogelijk antwoord op moeten zien te vinden, de alternatieven indachtig)
Zo. Dit lange bericht vol vragen geeft een beetje aan in welke situatie ik zit. Ik twijfel tussen lekker zeilen/dobberen om er nog eens goed over na te denken en aan de slag want ik heb vandaag schaarse tijd.
Wat kan ik vandaag het beste doen om deze situatie op te lossen?
Morgen spreek ik de jachtservice maar als iemand iemand weet in Naarden die zin heeft deze klus tegen vergoeding aan te nemen, stuur gerust mijn gegevens/DM, al zeg ik er eerlijk bij, dat ik denk dat het misschien beter is dat ik dit zelf ga doen, en maar accepteer dat het dan wat langer duurt omdat ik er veel bij heb te leren. Geld kan ik bovendien goed gebruiken voor alle overige ambities die ik dan nog heb met de uitbreiding van de Raccoon.
Maar de hamvraag voor mij is.... wat nu? Waar moet ik nu beginnen, wat kan ik vandaag het beste gaan DOEN ?