dehler31abc schreef :
Thijs1971 schreef :
@Dehler31abc Het voorste schot loopt helemaal rond (in de breedte) met een poortje naar het vooronder. Het achterste schot loopt tot het middenpad, is daar ondersteund met dikke mahoniehouten balkjes en bovendien loopt daar precies de rand van de roef/kajuitluik in de breedte wat ook extra stevigheid zal geven.
De mastvoet staat vrij precies in het midden van deze schotten, nou ja, ik kwam er gisteren achter niet precies.
Ik heb een paar dagen niet naar ZF gekeken dus een wat vertraagde reactie maar misschien heb je er wat aan. Die vier boorgaten moeten dus in het midden, voor de rest zou ik het frame aanhouden.
Even een hypothese en mogelijke aanpak die ik losjes baseer op je bijdrages tot nu toe:
- Je mastvoet en dek zijn niet verzwakt vanwege inwatering maar er is sprake van vervorming van je dek omdat je je voorstag extra hebt aangezet ivm je nieuwe genua, dit in combinatie met de ouderdom en ontwerp van je dek. De vervorming is plotseling en had je niet voordien.
- De plaats van de vervorming is net voor je mast omdat de originele constructie geen goede dragende is en het doorzetten van je voorstag spanning heeft geleid tot schade.
Bingo, ik denk dat je dit goed ziet, en dat de nieuwe genua, in combinatie met een voor de Raccoon mogelijk iets strakker (ik vraag het me af, hoor) gespannen want, in combinatie met veranderende maeteriaaleigenschappen vh polyester (misschien juist wel minder flexibel door de jaren heen, delaminerend misschien?) dat er net een "kantelpunt" is overschreden en er plotsklaps een deuk is ontstaan, zo ziet het er uit.
[/quote]
- Je dek openmaken voegt niets toe en raad ik je af, je komt dan van de regen in de drup. Ook het inlamineren van een multiplex plaat raad ik je af, het is geen oplossing voor je probleem (wegnemen grondoorzaak).
Vraag: ook aan anderen die dit suggereren: hoe controleer ik "het dek" zonder er een gat in te maken of anders dan in de bestaande gaten te koekeloren? Moet ik het plankje kaal maken?
Gewoon eerst een schuren en dat slechte epoxy werk weg dremelen en dan verder kijken, maar?
- Wees terughoudend met het opkrikken van je dek, dit kan lukken als de vervorming elastisch is maar een deel van de vervorming kan ook plastisch zijn dus doe dat krikken met beleid...
Helder, maar het is toch de moeite van het - uiterst voorzichtig - proberen waard? (Ja ik kan ook met spierkracht proberen of een takel van boven verzinnen?)
- Boekdragers en dergelijke zijn echt niet geschikt, je constructie rust dan op de paar bouten waarmee de boekdragers in de wand zitten... Ook het gebruik van RVS voor de draagcontructie is onnodig duur, beperkend en inferieur aan staal eigenlijk voor een goede draagconstructie qua mechanische eigenschappen.
OK, materiaal volgt nog (zie jouw opmerking over professioneel sizen)
- De overspanning is relatief klein en boog constructies zijn leuk maar niet nodig. Je kunt de constructie prima maken met alleen goede liggers en steunbalken. Gebruik de ligger als ligger ... en steunbalk als steunbalk... dus de ligger rust op de steunbalk , geen boekendragers voor nodig
zie schetsje.
Ja ik zie duidelijk overeenkomsten met de schets van Helsman.
Ik zal dit proberen uit te werken in Blender.
De grote vraag is: waar steunen de blauwe balken op? (Zie opmerking Joop)
Of laat ik die dragen door de spanten door ze daar bv aan vast te bouten? (En zijn platen dan niet beter vanwege betere drukverdeling?)
-Gebruik staal in koker , I of U profiel (geen platte strip) en laat het even doorrekenen door een jachtwerf of expert (offline, niet op een forum) . Staal met profiel geeft je de benodigde mechanische eigenschappen voor je draagconstructie die niet heel ingewikkeld is eigenlijk.
Helmsman had een S-profiel (heet dat zo?) daar zal hij wellicht een reden voor gehad hebben en lijkt mij in het krachtenspel geen gekke oplossing? ("Hangen" )
Een punt van deze hele constructie(s) 'van binnenuit' is: hoe krijg ik het strak tegen het plafond zodat een en ander ook echt ondersteund wordt?
Je zal dan toch altijd de mastvoet op zijn minst er doorheen moeten bouten?
Een andere, nog onbesproken, mogelijkheid waar ik mee rondloop is "van bovenaf", is dat niet gewoon een brutere en permanentere oplossing? Gewoon het steunbalkje wat nu onder de mastvoet zit vervangen door een veel bredere en iets 'diepere' (langscheeps) plaat die tot precies over de spanten/schotten loopt, en die inlamineren? En daar de mastvoet doorheen bouten?