Thijs1971 schreef :
De tweede stap repareren vh laminaat en bepalen (noodzaak) constructie: ik denk dat een kooi/extra versteviging voor de ambitieuze zeezeiler nooit kwaad kan?
Het hardhout van mijn spanten ziet er goed uit en is echt keihard oud mahonie.
Het stukje waar de mastvoet op staat is uiteindelijk maar 60x60 cm, ondersteund aan drie zijden door een boogconstructie (poortje naar vooronder/natte-kast/wc). Best slim ontworpen, dacht ik?
Hi Thijs,
ik denk dat ik hier als machinebouw ontwerper een mening over mag hebben, en ook nog eentje die ergens over gaat.
Het gaat hier om 2 begrippen: Sterkte en stijfheid. Even definities:
Sterkte is de hoeveelheid kracht die op een construcan komen voor dat hij stuk gaat.
Stijfheid is de hoeveelheid kracht die op een constructie kan staan voordat hij een bepaald aantal mm inzakt.
Waarom zijn die belangrijk?
Sterkte is belangrijk om geen gat in het dak te krijgen.
Stijfheid is belangrijk om te voorkomen dat de stagspanning verdwijnt als er zijwaartse krachten op de mast komen. Een te lage stagspanning vernaggelt je zeil vorm op allerlei manieren, zoals je je kunt voorstellen. Controle over stagspanning= controle over zeil profiel.
Sterkte is aan voldaan in de huidige constructie: hij is nog niet door het dag gezakt.
Stijfheid KUN je niet aan voldoen als de mastvoet kracht niet direct onder de mast opgevangen wordt.
De mastvoet kracht bestaat uit een neerwaartse en een zijwaartse component. De zijwaartse component kan prima door het dek opgenomen worden. Het dek is in die richting stijf omdat al het materiaal van het dek in die lijn zit.
De neerwaartse niet: In de lijn van de kracht zit niks. Dan moet je het gaan hebben van buigsterkte en buigstijfheid. Dat is veel lastiger, en daar heb je veel meer materiaal voor nodig, of je levert heel veel sterkte en stijfheid in.
Dat gaat HEEL hard: als je een stuk (staal) strip exact in de lijn belast met een trek of drukkracht, voel je de optimale stijfheid van dat stuk plaat. Als je de kracht verplaatst naar t oppervlak aan 1 kant, lever meteen een factor 8 of zo aan stijfheid in.
Let er op dat de mastcompressiekracht heel groot is. Toen ik mijn klus met de Hurley begon, belde ik vd Stadt. Hun commentaar: "Snor uit wat het maximaal oprichtend koppel van de boot is, deel dat door de afstand van de stag naar de mast, dan heb je de maximale compressie kracht. Zet daar een veiligheidsfactor van 3 op. O. En ondersteun de mast direct naar de kiel. Iets anders wordt niks." Voor de Hurley kwam ik op een slodige 700kg, dus ik heb de hele bende berekend op 2100kg compresssie.
Vanwege al deze overwegingen zou ik geen energie besteden aan het "goed" krijgen van het dek. Dat gaat nooit een stijve ondersteuning opleveren. Wel doen: Van onder uit de waarschijnlijk rotte balsa core weg peuteren tot aan de buitenschaal, en daar onder iets heel stijfs bouwen.
Liefst, zoals gezegd; recht naar de kiel. Als dat onwenselijk is, zoiets als eerder voorgesteld. Maar check dan wel dat ook de platen waar je alles aan vast maakt, goed ondersteund zijn aan de onderkant.