De eenvoud in een notendop:
De schimmel ontstaat op oppervlakken welke door condensatie nat zijn geworden. Het oppervlak waar het op condenseert is kouder dan de dauwpuntstemperatuur. Deze dauwpuntstemeratuu is de temperatuur waarbij de lucht geen vocht meer kan opnemen en vezadigd is. Kortom Als je boot 's-avonds afkoeld naar 8 graden en overdag is het warmer en je gaatventileren dan zal de lucht condenseren op de oppervlakken binnen welke kouder zijn geworden dan de dauwpuntstemperatuur.
links is de temperatuur uitgezet zoals wij deze meten op onze thermometer dit is de drogeboltemperatuur. De kromme lijnen zijn de Relatieve vochtigheidslijnen.
Recht in de grafiek (wit) is de lucht verzadigd. Zo zie je dat koude lucht veel sneller verzadigd is dan warme lucht. Deze kan minder vocht bevatten. Horizontaal aan de bovenkant hebben we de absolute vochtigheid dit is de hoeveelheid vocht welke in grammen per KG lucht aanwezig is. Welnu als we een punt neen in deze grafiek van b.v. 20 graden 60%.
Dit puntvind je door links (vertcale as) vanaf de twintig in horizontale richting te bewegen tot je de kromme lijn van 0,6 (60%) kruist. zet daar een (denkbeeldige) stip. nu ga je recht naar beneden. We koelen de lucht af. Letop de hoeveelheid vocht in grammen per kG lucht blijft gelijk. Daar waar we de grafiek snijden in het witte vlak (de grafiek uit) isde lucht verzadigd en onstaat derhalve condens (de lucht is immers verzadigd) op dit punt bij de 100% lijn ga je nu horizontaal naar links. De temperatuur welke je dan afleest is de temperatuur waarbij de lucht van 20 graden 60% condenseert. Dit si +/-13 graden.
Dit kun je voor ieder gewenste luchtconditie doen.
Kortom elk oppervlak waarbij de ventilatielucht welke al dan niet geforseerd door de boot gaat (zeker bij binnenkomst(hier heeft deze lucht deze gesteldheid)) zal hij condenseren op oppervlakken welke kouder zijn dan 13 graden.
Er wordt in/door de boot zelf geen vocht geproduceert. Ventileren doe je, mits het als doel heeft vocht te verwijderen, wanneer er ook vocht wordt geproduceert. Door bijvoorbeeld mensen of processen. Door ventialtie maak je het in een omgeving waar niet door interne onvoed vocht wordt geproduceert het in sommige gevallen alleen maar erger. Ik zou zeker geen ontvochtiger in de boot plaatsen. De reden waarom je dit het gevoel geeft dat het werk zit hem in het feit dat het proces is gebasseert op een koelsysteem. Dit systeem koelt en verwarmd tegelijk achter elkaar waardoor de lucht eerst over het koude oppervlak gaat (condenseert) om vervolgens na verwarmd te worden. De compressor energie komt echter ook nog ten goede aan dit proces waardoor deze energie zal worden aangewend om de ruimte te verwarmen en zie daar de oplossing.
Bij een hogere ruimte temperatuur zullen de oppervlakken warmer zijn en zal er minder condens kunnen ontstaan. Als je dan toch walstroom hebt kun je beter een simpel olieradiatortje of iets dergelijks plaatsen. kost een stuk minder dan zo'n ontvochtiger en werkt ook nog veel beter.
Zo nu is mijn toetsenbord lam....