Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waarom een grotere boot?

Waarom een grotere boot? 28 aug 2009 16:56 #85623

  • GinetteB
  • GinetteB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Wie wil me vertellen hoe het is om van een kleiner kajuitjachtje over te gaan naar een grotere boot?

Wat zijn de voordelen van een grotere boot, wat kan je ermee wat je met de kleine niet kon (en andersom), en vooral...hoe zeilt dat nou, zo'n boot van laten we zeggen minimaal 32 voet?
Wij hebben onze Banner 26 (7.80 lang, 2.40 breed en 1,32 diep) nu 3 jaar en we hebben het er wel eens over of we een grotere boot willen kopen of niet. En dan denk ik, een kleine boot heeft ook voordelen: Je kan het met een buitenboordmotor doen, en als die goed opgehangen is, kan je er best hoge golven mee aan. Je kunt altijd een plaatsje in de haven vinden, en ook kleine haventjes kan je aandoen als je maar 1.32 diep steekt.
Ik heb geen idee hoe het zeilt op een grotere boot, nooit gedaan, maar het lijkt me zo anders met zo'n stuurwiel in je handen ipv een helmstok, en heb je dan nog het gevoel dat je een beetje controle over de boot hebt? Al die grote boten die ik zie, die lijken zo snel te reven, en opkruisen zie ik ze al helemaal niet doen, dan zetten ze de motor aan.

Dus ik ben erg benieuwd, vertel me hoe het met je grotere boot is en of je je oude, kleine bootje soms ook wel mist...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 28 aug 2009 17:21 #85628

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Over het zeilen met een stuurwiel:
hoe goed je de boot voelt is erg afhankelijk van boot tot boot.Op sommige boten heb je echt het gevoel dat je met een auto aan het rondrijden bent(echt niet leuk), anderen hebben dan weer een prima gevoel en zijn niet slechter dan een helmstok.Ook het 'snel reven' is nogal afhankelijk van boot tot boot:sommigen reven bij windje 5, terwijl anderen vlot doorgaan tot windje 6 met vol tuig.Een algemene lijn valt er niet in te trekken, maar logischerwijs zijn de boten die sneller moeten reven, ook sneller bij minder wind.
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 28 aug 2009 17:25 #85630

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
voordelen van een grotere boot:
- vanaf 28 -30 voet: stahoogte!
- minder last van de golven, vanaf 36 voet veel minder buiswater in de kuip
- grotere snelheid dus eerder terug of langere tochten
- rustiger in het water liggen
- binnenboordmotor is véééél makkelijker dan buitenboord
- sturen met helmstok kan prima, TP52's (52 voet!) doen dat ook
- meer luxe mogelijk (koelkast, kachel, boiler, douche)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 28 aug 2009 17:43 #85635

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Wij zijn vorig jaar een meter langer gaan varen. Nu zal je denken een meter, wat geeft dat nu? Van 8 x 2,5 naar 9x3 is de stap;
- van sta ruimte naar loopruimte
- van 1 algemene ruimte naar een afsluitbare punt en apart toilet
- eindelijk naar het toilet zonder 3 medevaarders te storen.
- geen gesleep en verbouw meer bij het slapen gaan

We hebben nog geen seconde spijt gehad.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 28 aug 2009 18:31 #85642

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Grote boot:
• Groot zeilwater gewenst.
• Zeilen veranderd niet wezenlijk, golven zijn daar ook groter.
• Kies wel een sportief modelletje, dan blijf je tenminste wel echt zeilen.
• Loopt sneller, bereik in wekend of vakantie is veel groter.
• Meer water in de tanks.
• Meer diesel.
• Motor loopt rustiger.
• Alle lijnen op een lier of in een stopper vergt minder kracht.
• Je bed blijft bed en de salon blijft de salon, niets ombouwen.
• Je kleding ligt gewoon in een kast.
• Lekker douchen op je eigen schip.
• Veel beter stuurautomaat mogelijk.
• Als je aan boord stapt stap je op een schip een die niet gelijk slagzij maakt.

Reven vanaf windkrach 4? Ach als je pas bij windkracht 6 moet reven voer je daaronder altijd te weinig zeil. Het is vaker rustig weer en een rif is zo gezet.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 28 aug 2009 18:53 #85648

  • GinetteB
  • GinetteB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Daar zeg je zo wat, Zonsnel: Kies wel een sportief modelletje, dan blijf je tenminste zeilen.
Hoe weet je nou of zo'n boot eigenlijk meer een motorboot is met ook nog een paar zeilen erbij, of een zeilboot met een motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 28 aug 2009 18:55 #85650

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
door een proefvaartje te maken :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 28 aug 2009 19:14 #85654

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Veel lezen, veel praten, veel zeilen en veel bootjes kijken.
Kijk naar sportieve kenmerken:
• diepe kiel.
• lood bulp.
• doorgestoken mast.
• Fractioneel getuigd
• veel trimlijnen/ mogelijkheden.
• veel zeil.
• groot roerblad.
• verstelbare achterstag.
• praktische indeling.
• rompvorm.
• degelijk beslag en lieren
• overloop in de kuip.
• goede werk kuip.


Zo blijven er maar een paar over
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 28 aug 2009 19:25 #85658

  • GinetteB
  • GinetteB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Da's een mooie lijst Zonsnel, daar heb ik wel wat aan.
Ik weet alleen niet wat lood bulp. is en wat je bedoelt met fractioneel getuigd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 28 aug 2009 19:28 #85659

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Wij hebben 35 jaar op een boot zonder stahoogte gevaren. In de weekenden geeft dat niet, maar tijdens 4 weken vakantie wordt je dat wel zat. Als je dan ook nog slecht weer treft, dan heb je kans dat de wederhelft er geen zin meer in heeft.
Wij hebben net een Jeanneau 37 aangeschaft. Stahoogte in de hele boot, warm water (boiler 40 liter), douche, toilet, hele fijne stuurautomaat. Stevig schip. De eerste dag dat we de boot ophaalden, hadden we gelijk 30 knopen wind onderweg. Wat een verademing, de boot maalt er niet om.
Luxe wordt belangrijk als je wat ouder wordt. Door meer comfort kun je ook je seizoen verlengen: je begint wat eerder in het seizoen en je stopt later.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 28 aug 2009 19:33 #85660

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Da's een mooie lijst Zonsnel, daar heb ik wel wat aan.
Ik weet alleen niet wat lood bulp. is en wat je bedoelt met fractioneel getuigd?

Een kiel met een loden bulp van onder. Meer gewicht dieper.
Fractioneel: voorstag grijpt lager aan dan de maststop: mast is te trimmen (buigen)
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 28 aug 2009 20:25 #85670

  • Vince
  • Vince's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 268
Hallo Ginette,

Een hoop is al genoemd. Net als er een groot verschil is tussen de diverse boten van kleine afmetingen zo is dat er ook tussen de boten van wat grotere maten. Varierend van een agressief en onrustige raceboot, via een een rustige degelijk zeilend toerschip die niet bang is van een beetje wind, naar een varende comfort-caravan met zeilen erop, wat wil je??
Zelf heb ik een 24 voeter, maar ook gevaren op grotere schepen. Een groter schip heeft inderdaad veel meer leefcomfort, zeker met een wat grotere bemanning, en zeilt over het algemeen wat rustiger. Vanaf zo'n 36 voet wordt het allemaal wel een stuk harder werken. en onhandelbaarder voor kleine bemanningen. Op mijn 24 voeter is het grootzeil in een zucht gezet, waar je bij een 49 voeter wel eventjes mee bezig bent, en daarna een pauze nodig hebt.(en een rolgrootzeil is niet mijn favoriet!). Ga ook maar eens overstag op zo'n schip, dan weet je wat ik bedoel, zeker als je alleen of met z'n tweeen zeilt. Loopt natuurlijk wel weer veel sneller........Het hangt dus ook erg af van je vaaromgeving en -gedrag. Het is makkelijker om even een klein stukje te gaan zeilen met een klein bootje dan met een groot schip, dan zie dat daar eerder de motor wordt aangezet ipv de zeilen gehesen, als het voor een half uurtje of uur gaat. Dus wat wil je ermee doen, dat is ook een vraag die je jezelf zou moeten stellen. Ook budgettair is het een totaal ander verhaal of je een 22-er of een 49-er vaart...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 29 aug 2009 05:50 #85699

  • Sil
  • Sil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Veel is al gezegd en kan ik beamen.
En elk voordeel heb...
Wij zijn in een aantal stappen gegroeid van 6,2 naar 11,2 meter.
We hebben inmiddels prima comfort en vinden zeilen nog steeds fijn.
Maar het gevoel van het zeilen en de lol is niet groter geworden.

Sil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 29 aug 2009 07:52 #85701

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Wat zijn de voordelen van een grotere boot, wat kan je ermee wat je met de kleine niet kon (en andersom), en vooral...hoe zeilt dat nou, zo'n boot van laten we zeggen minimaal 32 voet?

Tja Ginette, voor of nadelen? De hoofdvraag is eigenlijk: wat wil je er mee. Wat wordt je vaargebied, alleen cruisen of soms ook racen? Wat is je budget? etc etc.

De lijst van Zonsnel is eigenlijk een hele goede. Ga je voor zeilen met gevoel en een boot van zeg 32 voet dan lijkt er veel keus maar dat valt in de praktijk tegen als je een aantal flink randvoorwaarden stelt. Wij stapten in 2001/2002 over van onze Zeeton 24 naar onze huidige (toen nieuwe) First 31.7. Keuze was best lastig, overwegingen die voor ons van belang waren:

- helmstokbesturing
- GEEN bakstagen (lastig met kleine bemanning en gedateerd)
- geschikt over wedstrijden mee te zeilen
- ruime kuip met overloop
- lengte tussen de 9 en 10 meter
- stijve romp
- diepgang tot 2 meter (vaargebied is bepalend)
- rappe zeiler die vrij eenvoudig over z'n rompsnelheid kan komen
- stahoogte 1,80 m.
- afsluitbare hut(ten) voor onze dochter
- inboard motor
- redelijk comfortabel interieur (maar niet teveel kastjes etc.)
- bouwjaar > 1995
- maximaal budget toen fl. 200.000,-
- en natuurlijk een beetje fraaie 'looks'

We hebben o.a. in vizier gehad X-332 (te duur), FF95 bakstagen, matig interieur), X-99 (te veel racer), Dehler 31-34 (te oud), Winner 950 / vd. Stadt Vita 30 (te tuttig)

Uiteindelijk bleek de keus toch nog eenvoudig en zijn we nu 8 seizoenen en 12.000 mijl verder en nog steeds tevreden met ons First.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 29 aug 2009 07:54 #85702

  • GinetteB
  • GinetteB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Hallo Vince en Sil en alle anderen,

Ja, ik heb de vraag misschien niet helemaal duidelijk gesteld. Nu lijkt het een beetje alsof ik bij wijze van spreken aan mensen die altijd in hotels overnachten vraag, waarom ze niet liever in een tentje liggen.
Maar dat bedoel ik niet. Het gaat mij inderdaad om het zeilen, en hoe dat verandert.
Maar het gevoel van het zeilen en de lol is niet groter geworden.
Dat is voor mij heel belangrijk, wat Sil daar schrijft. Daar gaat het mij nu om, dat je er voor wat betreft het zeilen op vooruit gaat.
Zijn er mensen die dit anders ervaren dan Sil schrijft?

Eigenlijk wil ik liever van jullie horen wat jullie zelf ervaren dan de theoretische argumenten. Bijvoorbeeld, als je zegt dat je met een grotere boot langere afstanden kunt halen, en dat de boot prettiger in het water ligt bij hardere wind, GA je dan ook inderdaad nu met je grotere boot langere afstanden? En ga je het water op bij meer wind dan je deed met de kleine?

Wij zijn toervaarders in Denemarken, gaan nooit kleine stukjes, altijd minstens een paar dagen weg. Mijn ervaring is, dat we bijna altijd in windkracht 4,5 varen, en dan meestal met windstoten die veel hoger zijn. Vince, als ik je verhaal zo hoor, dan is het ook niet zo eenvoudig op een grotere boot om die windstoten behoorlijk op te vangen? Omdat je niet ff lekker snel de zeilen losser kunt zetten?
(maar vergeet die 49'er... man, ik ben geen miljonair :roll: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 29 aug 2009 09:20 #85709

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Op een 28'+ heb je veelal stahoogte, grotere living en een binnenboord dieselmotor. Dat zie ik als grote plussen. Wat de inbouw van apparatuur betreft is meer ruimte, meer mogelijkheden een gegeven. Grotere boten zeilen/varen in het algemeen rustiger in de golven dan kleine. De fysieke krachten van de bemanning zijn medebepalend voor de hanteerbaarheid van het geheel tenzij je alles elektrisch uitvoert. Moet gezegd worden bij de opmerkingen over het sneller lopen van een grotere boot dat het alleen maar geldt onder bepaalde omstandigheden en als de kleinere boot zijn maximale rompsnelheid heeft bereikt.
Persoonlijk vind ik de snelheid niet een voordeel van de grotere boot terwijl anderen dit wel zien. Als je wedstrijden vaart ga je dat doen op gelijke basis of met een handicap en wanneer je moet vluchten voor het weer maakt 1 knoop sneller ook niet uit.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 29 aug 2009 09:53 #85711

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6112
Dat van meer comfort en ruimte is natuurlijk waar, maar grotere boten hebben ook hun beperkingen. Vroeger met onze 23ft LM en 0,9m diepgang kon ik werkelijk overal komen mede door de masthoogte van 9,1m. Nu met een 28ft Daimio en 1,25 diepgang en hoogte van 11,5m is bv het Schelderijnkanaal en de Moerdijkbrug al een probleem. Wij zeilen fluitend onderdoor de Zeelandbrug terwijl grotere schepen voor de beweegbare brug liggen te wachten. Ook zijn niet alle ligplaatsen op eilandjes op Veersemeer en Grevelingen bereikbaar. Op zee begeef ik mij bij voorkeur niet boven 5bf maar dan zie ik ook de grotere schepen als een speer naar binnen varen dus dat argument van beter vaargedrag wordt maar ten dele benut. Op onze vakantie langs Belgische- en Noord-Franse kust heb ik ook gezien dat grotere schepen op zee net zo hard slingeren en stampen als wij, dus de voordelen van groter zijn voor mij nog niet zo duidelijk. Een klein (28ft) schip geeft mits goed uitgerust en met kundige bemanning zeker niet minder voldoening na aankomst in een haven met bijna alleen maar 30+voeters.

Jutter.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 29 aug 2009 10:13 #85716

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Met mijn 3 meter jolletje was de Grevelingen een groot water. Met mijn houten Spanker was het IJselmeer spannend.
Nu met 37 voet, spitfire fokje en 3 reven zeilen we met 7 á 8bf nog aan de wind op zee.
Met een grotere boot vaar je sneller, op groter water en per keer ook veel langer. Je bereik is dan ook drie keer in het kwadraad groter.
Met bakstag 5bf en Genaker voelt het als vroeger met de Spanker. Met tegen wind en tegen stroom kruis ik nog makkelijk solo het slijkgat in. Het "zeilgevoel" vind ik belangrijk. Daarom heb ik destijds voor een "sportieve" boot gekozen hoewel ik nooit wedstrijden vaar. Ook voor een half uurtje avond zeilen pak ik soms de boot. Binnen 20 minuten op het water naar aankomst op de boot moet mogelijk zijn.
Hoe groter de boot hoe beter de voorzieningen:
zelfhalende lieren
karren op het grootzeil
voor elke lijn een stopper
alle lijnen naar de kuip
geen overlappende genua
reven uit de kuip
stuurautoaat die onder alle omstandigheden het schip kan sturen
rader en plotter.
desnoods electrice lieren.

Een beetje gezonde vent of wijf kan makkelijk met een 50 voeter solo zeilen. Door het grotere water heb je veel meer ruimte en tijd om bijvoorbeeld je zeil te hijsen of overstag te gaan. Kijk als ik met finke wind op de Grevelingen vaar dan heb ik het wel drukker dan met een Spanker. Maar op zee bijvoorbeeld heb je gewoon tijd om nog even koffie te zetten. Dan kon dan weer niet in mijn jolletje.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 30 aug 2009 10:05 #85842

Ik denk dat "de mate van zeilen" op een grote boot toch wel iets verminderd. Om dezelfde actieve zeilervaring te krijgen als op een kleine boot, moet je echt uitkijken naar een sportieve boot type cruiser/racer of een racer.

toen ik mijn 16m2 had was de zeilervaring al snel heel sportief (lees; in het gangboor zitten en veel buiswater).

Tegenwoordig zie je toch ook veel "daysailers". Specifiek gemaakte wat kleinere bootjes die specifiek zijn gericht op het zeilen.

Natuurlijk zijn er ook grotere boten die sportief zeilen, maar een grotere boot is toch wat stabieler. Over een golf van een meter gaat een grotere boot wat makkelijker heen dan een kleine.

Neemt niet weg dat als je groter zou gaan varen je na eentijdje die boot goed kent. Ook dan voel je de boot goed aan en ga je weer finetunen en wordt het geheel toch weer een sportieve zeilervaring. Moet je inderdaad wel een boot hebben waar de trimmogelijkheden aanwezig zijn. De hele comfortabele boten hebben inderdaad (te) weinig trimmogelijkheden.
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 30 aug 2009 19:14 #85934

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
GinetteB,

Ik vaar zelf in een Etap 26 (1988) en heb hier bewust voor gekozen. De keuze was een Etap 30 of 26 want het 28 type (1988) is geen echte bakdekker meer. We varen over het algemeen (99%) met z’n tweeën en zijn wel 60+. Het toch meer sportieve zeilen heeft nog steeds mijn/onze voorkeur. Boven windkracht 4 moet je toch blijven opletten en in vergelijking met een 32 of 36 voet schip is even koffie drinken bij deze wind er meestal niet bij. Overigens heb ik wel een inboard diesel, maar of dit nu een voordeel is met de bijbehorende kosten vraag ik me soms toch wel af. Ik moet vaak wel lachen als ik de haven uitvaar; een 36 voet met twee personen varen betekent meestal op wat knopjes drukken en de zeilen zijn gehesen. Het lijkt er dan veel op of je met een Masserati op de Nederlandse wegen bezig bent en dan wel met 100 km per uur. Overigens is mijn vaargebied de Delta. Als je veel op zee zit zou mijn voorkeur ook wel uitgaan naar een 30+ voet schip, maar als ik in onze haven kijk krijg ik toch de indruk dat er niet zoveel :lol: (understatement) echt met deze schepen op zee wordt gevaren.

Groet, Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 30 aug 2009 22:54 #85962

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Komt toch weer neer op persoonlijke smaak/voorkeur.

Comfort en lange afstanden, rondjes van enkele uren maken op je 'eigen' vaarwater en dan weer lekker naar huis, indruk maken op de buren, met de voeten buitenboord ronddobberen met een hengel en een biertje, of van boei naar boei scheuren... 't is maar net wat je ermee wil.

Van drijvende camper tot uit z'n krachten gegroeide dinghy, er is onnoemelijk veel te koop.

Vooral ruimte, luxe en comfort biedt een groot schip meer dan een klein. De kosten stijgen echter ook zo ongeveer exponentieel met de lengte in voeten, dus je moet er wel wat voor overhebben...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 30 aug 2009 23:13 #85964

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik voel me aangesproken door de vraag in de titel, goh hoe zou dat nou komen ;)

Onze overwegingen zijn deze. Na 3 langere vakanties en ontelbaar veel weekendjes weg weten we aardig goed wat we willen:
- binnenruimte waarin je elkaar niet in de weg loopt
- dat je ook binnen lekker kan zitten als het buiten regent
- dat je binnen ook normaal kunt verblijven als de boot wat slingert
- dat je niet elke ochtend eerst alle slaapzakken op hoeft te ruimen
- brede gangboorden

Kortom, de wens naar groter komt voort uit de vraag naar meer comfort. En áls je dan die wensen wilt inwilligen komen er nog wat leuke bij:
- alle lijnen uit de kuip bedienbaar
- stuurwiel ipv helmstok
- toilet met douche
- en een oven

Dat een grote boot al snel minder sportief zou zijn bestrijd ik. Ik heb meegevaren op een First 31.7 en op een Dehler 34, toch niet de kleintjes zeg maar, en beide schepen vind ik minstens net zo sportief varen als mijn eigen 27-voetertje. Voor de snelheid hoef ik dan ook niet naar een grotere over te stappen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 31 aug 2009 06:37 #85979

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Waarom kochten wij een grotere boot?

- Ruimte en leefcomfort op alle vlakken voor minimaal 4 volwassenen?
- Relatief comfortabeler onder dezelfde weersomstandigheden dan op een kleinere boot op zee en IJsselmeer
- Sneller langere aftsanden kunnen varen

Dat laatste is echter zeer subjectief

Op de Wadden zou ik met een schip met veel minder diepgang stukken kunnen afsnijden. Kijk eens naar de gevaren mijlen in de 24 uurs in de Toer bijvoorbeeld. In 24 uur (en hoe vaak zeil je dat nu) zitten een groot deel van het veld tussen de 125 en 145 mijl. Ook schepen met een waterlijn van tussen de 6,5 en 7,5 meter maar ook met waterlijnen tot 10 meter.

In een specifiele dagtrip van A naar B kan het zijn dat je echt een stuk sneller bent omdat je net de brug wel haalt op de pruttel of net met de kentering van het tij op het juiste plekkie kan zijn. Aan de andere kant kan je er ook weer te vroeg zijn waardoor je met stroom tegen de Elbe op moet in de mist in de nacht.

Een snelle wat kleiner schip doet nauwelijks onder in de vaarbereik dan een groter schip die het accent minder op snelheid heeft liggen. Ga je een 10 meter racer vergelijken met een Dompkruizer dan wordt het verschil natuurlijk wel noemenswaardig.

Ga je echter denken aan oversteken van meer dan 48 uur dan kan 1 knoop verschil in gemiddelde snelheid betekenen dat je een nacht minder op zee bent of zelfs een dag eerder binnen bent. Zo kunnen wij nu in 6 nachten naar Stockholm, niet alleen door de snelheid zelf maar ook doordat je onder wat ruigere omstandigheden door blijft zeilen dan met een schip van 8 meter. Niet dat het kleiner schip dat niet kan maar ik dat waarschijnlijk mijn maag niet kan verkopen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 31 aug 2009 09:27 #86021

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
Dit is een leuk op ervaring gebaseerd topic.
Dank jullie wel.
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een grotere boot? 31 aug 2009 11:19 #86058

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Prossie is "klein(er) "met haar 27 voet maar het zeilplezier is echt niets minder dat ik met haar heb als ik had op een 38 en 42 voeter tijdens de oversteek naar Engeland.

Heb zelfs t idee dat ik meer "zeil'.Alleandere argumenten spreken voor zich
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl