jouzers schrijft:Je vergeet de z.g. gelijktijdigheids factor, als je vaart heb je geen ankerlicht aan, waarschijnlijk geen radio en geen binnenverlichting, laatste zeker niet overdag.
Als je voor anker licht geen stuurautomaat, marifoon, plotter, navigatie verlichting etc, als je slaapt enkel je ankerlicht.
Als het licht is voor anker ook niet je ankerlicht en je binnenverlichting, je koelbox staat ook niet de hele dag voluit te loeien (isolatie) et cetera...
Oftewel je gebruikt nooit 24 uur al je verbruikers en daarmee komt je energie balans veel gunstiger uit !
Die moet je even toelichten als je wilt, ik snap hem niet helemaal
Etap gaat uit van bijv. eengebruik van
Ankerlicht 8 uur
Plotter 8 uur
ik snap dat je een plotter niet gebruikt als je voor anker ligt, 8 uur varen (plotter) overige uren (bij licht) rust/genieten geen van beide) in donkerte 8 uur ankerlicht
Dit is maar een greep uit zijn verbuikers (als voorbeeld)
Ik denk dat de uren dit gehanteerd worden niet zo heel gek zijn.
Een plotter zou je af en toe uit kunnen zetten, dat scheelt ook weer iets.
Overigens vindt ik het verbruik voor de plotter wel stevig, ik dat dat plotters minder stroom dan een laptop verbruiken.
Wij hebben vorige week het verbruik van mijn laptop gemeten (17inch met een XVGA scherm met hoge resolutie) draaiend met WIN GPS en een gps muis aangkoppeld kwam dit op ca 2.6 Ah gemeten op de accu
Nu zijn hier nog wel wat truukjes voor om dit verbruik naar beneden te brengen (apparaten/poorten die je niet gebruikt uitschakelen (bijv. geluidskaart))
een SDD Harddisk is wellicht ook goedkoper in gebruik
Scherm uitschakelen na 5 minuten, neem een mousepad met lange draad
In je huidige systeem is vast nog wel wat te bezuiningen op verbruik
Ps er staat in je lijst autpilot 5a x 8 uur is 12 ah, maar dat moet 40 ah zijn lijkt me
Echter werkt die niet continue, dus dat compenseert weer