FSD schrijft:De stroom uit een zonnepaneel heeft een hoge rendementswaarde voor je accu's, langduring een beetje vinden accu's fijner dan kort en veel zoals een lader of dynamo.
Dit laatste is een cruciaal punt, waar het zonnepanelen aangaat.
Mijn ervaring met een 43 W paneel aan een 75 Ah accu (accu was al een aantal jaren ouder) is dat de capaciteit van de accu, die al een beetje was teruggelopen, verbeterd bleek te zijn na twee jaar aan het zonnepaneel te hebben gehangen.
Ik ben dus van mening dat je langer met je accu's kan doen als ze consequent door een zonnepaneel op spanning worden gehouden. Zelfs relatief goedkope regelaars als de Solsum 6.6A (minder dan 30 euro) hebben een voorziening die de accu ook af en toe even laat gassen, waardoor het accuzuur optimaal gemengd blijft, geen stratificatie optreedt, waardoor geen capaciteitsverlies kan ontstaan. Een acculader voor 220V die hetzelfde doet, kost aanzienlijk meer.
Ik zie overigens dat je een gelaccu heb. In dat geval zou je moeten kiezen voor een regeling die nooit verder laadt dan 14.2V. Als je dit opneemt met de leverancier dan kan hij je ongetwijfeld de goede regelaar leveren. Stratificatie is bij een gelaccu niet aan de orde.
Als je de langere levensduur van de accu meeneemt in de vermeend slechte prijs/ rendementsverhouding van zonnepanelen, dan is nog maar de vraag of een zonnepaneel zo duur is.
Een prima (stijf) 43 W paneel heb je voor 235 euro. Als je nagaat dat een goede 100 Ah accu ongeveer de helft van dat bedrag moet kosten, begrijp je wat ik bedoel. Een gelaccu van die capaciteit kost zeker twee keer zoveel. Net zoveel dus als dat zonnepaneel.
Ik heb sinds 2 jaar een andere boot en ik ben er nog niet aan toegekomen er een zonnepaneel op te zetten, maar lang gaat dat niet meer duren. Ik ben volledig overtuigd.
Met de verbruikers die jij in gedachten hebt ben je met een 43W paneel en 100/120 Ah accucapaciteit al volledig onafhankelijk van walstroom. Mijn ervaring met 43W en 75 Ah en dezelfde verbruikers (exlusief de kaartplotter) was dat de accu vrijwel voortdurend volledig geladen bleef. Op de beetje zonnige dag stond de regelaar vrijwel constant in kortsluitstand ten teken dat de accu mudvol zat. Ik had bij wijze van spreken ook een 120 Ah accu met deze opzet geladen kunnen krijgen, vermoed ik.
--
stegman