turesnuur schreef :
Oftewel: schakelaar om van driekleurenlichtgeeft stroom aan dat licht. En als er dan daadwerkelijk stroom loopt, brandt ook het led-je in de afbeelding. Is de lamp kapot, dan brandt de led niet, dus binnen altijd een visuele indicatie vanwat er nu daadwerkelijk brandt.
Hoe ga je dat schakelen? Ik weet dat er prijzige oplossingen voor bestaan met stroom-metertjes maar hoe ga jij dit doen?
turesnuur schreef :
Beste forumlezers,
Graag jullie commentaar over al dan niet logisch gegroepeerd
Ik vind je verlichting niet geheel logisch. Een deklicht is geen navigatieverlichting. Op zich kan je wel al je verlichting groeperen maar daar hoort je kompaslicht dan ook bij.
YELLOW BOAT schreef :
Likt me vrij logisch. Als je het betreffende apparaat afkoppelt of de bedrading wilt aanpassen zou dat anders betekenen dat je de accu moet afkoppelen! Afkopplen onder spanning is nooit verstandig , ook niet bij 12Volt.
Ad
hmm als je het desbetreffende apparaat uitzet, lijkt me dat niet zo'n probleem. Zet je thuis de groep ook uit als je een stekker insteekt?
En als je flink gaat sleutelen aan bedrading en dergelijke is het sowieso wel handig om de hoofdschakelaar om te zetten.
Bij mij is wel alles verdeeld in groepen en achter de schakelaar van die groep verder uitgesplitst met eigen zekerering maar zonder schakelaar voor de apparaten met een eigen schakelaar op het apparaat zelf. Radar, GPS, AIS en de hele toestand vallen allemaal onder de knop 'navigatie'. Dat maakt het ook generieker voor als je volgend jaar of zo weer een mooie gadget erbij koopt, zeker bij freeswerk..
Capolavoro schreef :
Stoomlicht dus op aparte schakelaar!
Ik heb zelfs het heklicht op een aparte schakelaar. Met een (fel genoeg) ankerlicht en boordlichten mag je ook varen op de motor. Kan misschien handig zijn, beter zicht door hoogte en je kan nog motoren als het stoomlicht niet meer werkt. Nu is dat misschien wat overdreven, je kunt ook ff het heklicht afschermen of het peertje uitdraaien als deze even uit moet.