Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welk draadje voor de urenteller

Welk draadje voor de urenteller 06 mrt 2011 07:41 #180924

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Hallo,

Volvo Penta MD2020d met een digitale urentellen en analoge toerenteller ineen. De urenteller is al een poosje stukje, Mogelijk het IC, maar dat type is weer niet te krijgen zonder VP-prijzen te betalen. Daarom bij Conrad destijds een analoge urenteller in de bakskist achter het instrumentenpaneel gebouwd. De teller gaat lopen als de motorschakelaar aan staat. Niet helemaal juist. Uit de bundel draden die er achter het paneel komt, weet iemand welke draad nu 'verantwoordelijk' is voor het signaal dat de motor ook daadwerkelijk draait?

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 06 mrt 2011 10:13 #180951

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Aan de d+ van de dynamo, dat is de draad die van het laadlampje naar de dynamo gaat.
Bij draaiende motor wordt deze ca 12 volt, bij stilstaande motor wordt dit draadje laag en zorgt er dan ook voor dat het laadlampje brandt.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2011 10:14 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 06 mrt 2011 15:19 #180994

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Volg het " W " draadje van de alternator (wisselstroom dynamo voor de Nederlanders ) en je hebt de sturing van de de urenteller.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 06 mrt 2011 15:30 #181001

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
sailbleu schreef :
Volg het " W " draadje van de alternator (wisselstroom dynamo voor de Nederlanders ) en je hebt de sturing van de de urenteller.



De W aansluiting is voor een tacho ( toerenteller )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 06 mrt 2011 16:11 #181014

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Dus dan toch het d-draadje???
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 06 mrt 2011 16:18 #181018

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Aansluiten op D+

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 06 mrt 2011 16:21 #181019

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Ik ben morgen aan boord en ga zoeken naar D+ draadje. Voor de volledigheid, die zit dus ook op het lampje van het paneel aangesloten?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 06 mrt 2011 16:38 #181024

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
ja, meet met de multimeter over het laadlampje met niet draaiende motor en het contact aan ( laadlampje brand) de d+ is de aansluiting waar je de zwarte meetpen op hebt als je een positieve spanning meet op de multimeter ( juiste polariteit)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 06 mrt 2011 20:02 #181067

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
henkvd schreef :
sailbleu schreef :
Volg het " W " draadje van de alternator (wisselstroom dynamo voor de Nederlanders ) en je hebt de sturing van de de urenteller.



De W aansluiting is voor een tacho ( toerenteller )


Inderdaad , maar ook voor de urenteller , althans toch bij mij.
Ontkoppelen van " W " draadje legt niet alleen de toerenteller lam , maar ook de urenteller.
Probeer het maar even.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 06 mrt 2011 21:08 #181074

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Gregor schreef :
De teller gaat lopen als de motorschakelaar aan staat. Niet helemaal juist.
Ik snap dat het eleganter is om de urenteller te laten lopen als de motor daadwerkelijk loopt, dus via de genoemde D+ aansluiting. Echter, als ik de motor op contact zet zonder dat de motor loopt, klinkt er een redelijk harde en irritante piep van het motor/laadstroomalarm. Ruim voldoende :sick: om ervoor te zorgen dat ik het contact direct uitzet - en dus de daarop bij mij aangesloten urenteller stopt. Ergo, de urenteller kan IMHO rustig op deze wijze aangesloten blijven. Of zie ik iets over het hoofd?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 06 mrt 2011 21:23 #181075

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
tjgiling schreef :
Gregor schreef :
De teller gaat lopen als de motorschakelaar aan staat. Niet helemaal juist.
Ik snap dat het eleganter is om de urenteller te laten lopen als de motor daadwerkelijk loopt, dus via de genoemde D+ aansluiting. Echter, als ik de motor op contact zet zonder dat de motor loopt, klinkt er een redelijk harde en irritante piep van het motor/laadstroomalarm. Ruim voldoende :sick: om ervoor te zorgen dat ik het contact direct uitzet - en dus de daarop bij mij aangesloten urenteller stopt. Ergo, de urenteller kan IMHO rustig op deze wijze aangesloten blijven. Of zie ik iets over het hoofd?

JA


Je vergeet de motor te starten.


Tenzij je de uren teller voor andere toepassingen wilt gebruiken dan als uren teller voor de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 06 mrt 2011 21:31 #181077

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
@ Sailblue ik weet niet of iedere urenteller hiermee overweg zou kunnen. Het signaal op de W aansluiting is pure wisselspanning die mee varieert in frequentie op het motor toerental, als je hier een diode tussen zou zetten om het signaal enkelzijdig gelijk te richten zou het voor iedere willekeurige urenteller een optie zijn.

De d+ aansluiting is meer voor de hand liggend en de gangbare aansluiting hiervoor.

In het geval van een diode- of fet- scheidingblok zou zelfs de B+ aansluiting gebruikt kunnen worden, alleen met scheider is deze nml bij niet draaiende motor ook spanningsloos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 06 mrt 2011 21:35 #181079

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
henkvd schreef :
JA

Je vergeet de motor te starten.
Ik herken de irritante yanmar piep van tjgiling en dan vergeet je heus niet je motor te starten tenzij je stokdoof bent/wordt ;)

Lijkt mij niks mis mee bij deze motor en was dat ook van plan. Alleen de ingang van het diodeblok komt dichter bij mijn urenteller (binnen) te zitten dus ga ik hem daar aan knopen.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2011 21:37 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 06 mrt 2011 21:38 #181081

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
henkvd schreef :
JA
Je vergeet de motor te starten.
Tenzij je de uren teller voor andere toepassingen wilt gebruiken dan als uren teller voor de motor.
Ik denk dat jij niet goed leest of ik niet helemaal duidelijk ben. Als het contact aanstaat klinkt het alarm, en dat wil ik (en mijn vrouw, kinderen en omgeving) maar zo *kort* mogelijk horen. Dat kan alleen als ik óf de motor start, óf het contact uitzet. Op de paar seconden dat dit nog niet het geval is na telt mijn urenteller dus alleen braaf als de motor loopt (en dat is uiteraard ook de bedoeling voor alle duidelijkheid). Mijn vraag blijft derhalve staan.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 06 mrt 2011 21:46 #181084

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
@tjgiling

Ik kan prima lezen maar mogelijk mis ik wat ?

Gregor ( TS) z'n probleem is dat de urenteller reeds loopt zodra het contact aanstaat, maar de motor nog niet draait, dit wil hij wijzigen in een situatie waarbij de urenteller alleen loopt als de motor draait.

Als de urenteller bedoelt is om de motor draai uren bij te houden waar ik vanuit ga dan snap ik je probleem niet.
Contact aan, motor starten en de urenteller loopt.

Niets meer en niets minder.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2011 21:51 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 06 mrt 2011 21:49 #181087

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Wat Tjgiling bedoelt is dat in de praktijk bij hem door de piep de motor eigenlijk altijd loopt als de sleutel op contact staat. Dan zijn de daadwerkelijke motoruren zo goed als gelijk als het aantal 'contact-aan uren' en zou je dus ook daar je urenteller kunnen aansluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 06 mrt 2011 21:52 #181088

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
@Henkvd: precies, juist daarom vroeg ik mij dus af waarom de TS de aansluiting van de teller zou moeten veranderen? If it isn't broken don't fix it toch?

Edit: mogelijk is mijn misverstand dat ik altijd dacht dat alle motoren alarm geven als er geen laadstroom loopt. Als dat niet het geval is (en je dus het contact aan kunt laten staan zonder dat de motor loopt) begrijp ik de TS, dan is er reden om iets aan te passen.

Edit2: en moet je wellicht ook even kijken of het motoralarm het nog wel doet
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 06 mrt 2011 21:57 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 06 mrt 2011 21:54 #181089

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
tjgiling schreef :
@Henkvd: precies, juist daarom vroeg ik mij dus af waarom de TS de aansluiting van de teller zou moeten veranderen? If it isn't broken don't fix it toch?

Ja dan zou hij de vraag niet stellen.

Voor een ieder is de situatie kennelijk anders, er zijn meer wegen naar Rome.

De d+ aansluiting is de gangbare weg daar naar toe, er zijn meer mogelijkheden natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 07 mrt 2011 05:47 #181095

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
henkvd schreef :
tjgiling schreef :
Gregor schreef :
De teller gaat lopen als de motorschakelaar aan staat. Niet helemaal juist.
Ik snap dat het eleganter is om de urenteller te laten lopen als de motor daadwerkelijk loopt, dus via de genoemde D+ aansluiting. Echter, als ik de motor op contact zet zonder dat de motor loopt, klinkt er een redelijk harde en irritante piep van het motor/laadstroomalarm. Ruim voldoende :sick: om ervoor te zorgen dat ik het contact direct uitzet - en dus de daarop bij mij aangesloten urenteller stopt. Ergo, de urenteller kan IMHO rustig op deze wijze aangesloten blijven. Of zie ik iets over het hoofd?

JA


Je vergeet de motor te starten.


Tenzij je de uren teller voor andere toepassingen wilt gebruiken dan als uren teller voor de motor.

Wat een droge opmerking Henk, erg gelachen.

Dat alarm hoor ik niet altijd afgaan en daarmee blijft ook de teller wel een lopen :dry:
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 07 mrt 2011 05:56 #181101

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Toen bleek dat ik de ingebouwde urenteller niet kon repareren (misschien telt it wel maar is er geen weergave???) heb ik een urenteller bij Conrad besteld en deze ingebouwd. Die bewuste D+ draad kon ik niet vinden en daarom de draad van de schakelaar genomen. Wetend dat ik die vlak voor het starten van de motor en vlak na het uitzetten van de motor ook weer uit moet zetten. Hier gaat het mis als ik dat niet zelf doe of de bemanning dit deel van "instructie" niet toepast. Geen drama, maar het kan eleganter. Vandaar de vraag bij aanvang van dit topic.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 07 mrt 2011 08:18 #181133

tjgiling schreef :
@Henkvd: precies, juist daarom vroeg ik mij dus af waarom de TS de aansluiting van de teller zou moeten veranderen? If it isn't broken don't fix it toch?

Edit: mogelijk is mijn misverstand dat ik altijd dacht dat alle motoren alarm geven als er geen laadstroom loopt. Als dat niet het geval is (en je dus het contact aan kunt laten staan zonder dat de motor loopt) begrijp ik de TS, dan is er reden om iets aan te passen.

Edit2: en moet je wellicht ook even kijken of het motoralarm het nog wel doet

Een niet werkend motoralarm komt bij volvo penta motoren vaker.
De draadjes van de verschillende alarmen ( temp laden etc.)komen bij de VP binnen in een klein kastje ( de "electronic unit") dat achter in het motorpaneel zit.( Nr17 op www.marinepartseurope.com/en/v...-7740690-30-792.aspx ) Als dit kapot is wekt e.e.a. niet meer. Deze dingen zijn gewoon nieuw te koop ( voor vrijwel alle VP motoren hetzelfde) maar ontzettend duur!
Maar ik zou eerst all aansluitingen even controleren.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 07 mrt 2011 08:33 #181142

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
De weliswaar oude VDO urenteller op de Proost zat tussen een D61+ op een Marchal dynamo en de - aansluiting van de accu volgens de tekening.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 07 mrt 2011 13:36 #181250

Bij ons (Volvo Penta MD2020) klinkt het alarm alleen tijdens het starten, als de motor loopt gaat hij uit. Als de motor uitgezet word klinkt er dus geen alarm maar blijft, zoals hierboven ook genoemd word, de urenteller doorlopen totdat het contact uitgezet word. Het alarm werkt dus bij Volvo en Yamar verschillend.
Ook wij hebben de intentie om dit te veranderen.
Laatst bewerkt: 07 mrt 2011 13:39 door d35 gebruiker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 07 mrt 2011 17:52 #181299

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Er zijn twee manier van aansluiten als het gaat om de urenteller

De urenteller mag alleen werken als de motor draait en moet daarom met de plus worden aangesloten op het 30/15 contact van het dieselcontactslot. Als echter in een sluis de motor wordt afgezet, maar het contact aan blijft staan zal de teller doorgaan. Een betere methode is om de urenteller aan te sluiten op het D+ contact van de dynamo welke alleen stroom afgeeft bij draaiende motor.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welk draadje voor de urenteller 08 mrt 2011 05:21 #181389

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
D+ draad is me duidelijk. Nu nog de plaats waar deze achter het paneel zit. Vanaf de dynamo raak ik de draad 'kwijt'. Een aansluitschema van de connector zou helpen, denk ik. Heeft iemand die?

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl