Gisteravond ... ik probeerde de autohelm stuurautomaat voor het eerst sinds ik verleden jaar de boot (een albin vega) kocht. De vorige eigenaar heeft er geen ervaring mee, vermoedelijk is het apparaat lang niet gebruikt. De eigenaar ervoor: daar kan ik geen contact meer mee krijgen.
Het is een Navico (later Simrad) Corus tillerpilot TP300CX.
Ik had geen ervaring met een dergelijk apparaat, maar wel het instructieboekje bij de hand. Stap voor stap controleerde ik alles "volgens het boekje".
Omdat ik de automaatfunctie niet goed werkend krijg wil ik hier mijn ervaringen delen en hoop ik op een helpende reactie van iemand die het apparaat of de techniek kent.
Het schip:
De Albin Vega is een polyester schip van 8,25 meter.
Het testen ging op de motor bij stil weer. De metalen mast is gestreken, de afstand boven helmstok en automaat is ongeveer 1,5 meter. De stuurautomaat zit ongeveer een meter van de motor af. Er loopt 1 elektrische leiding langs de automaat naar de machinekamerventilator op het achterdek, op zo'n 40 cm afstand. De ventilator stond aan maar is geen grote stroomverbruiker.
Dit was de ervaring:
Na inschakelen:
- alle led lampjes branden na inschakelen correct
- in standby kan ik beide bewegingen met de hand goed bedienen, het apparaat klinkt mechanisch goed.
Als ik auto indruk:
- na 20-30 sec komt er zonder reden (de boot vaart nog steeds rechtuit) opeens een grote roer uitslag: als gevolg zwaait de boot uit naar stuurbord (kant waar ook de autohelm zit).
- de automaat gaat direct daarna corrigeren (trekt weer in) totdat het roer weer in de rechtuitpositie staat (dit is te weinig, koersverandering is 30 graden)
- er gebeurt qua beweging verder niets
- de autohelm reageert hierna niet meer op de hand-bedienings toetsen
na 60 sec valt de automaat in storing: een constante alarmtoon klinkt.
ik moet de autohelm uit de storing halen door een aantal keren op standby te drukken.
En toen:
Ik controleerde en probeerde verschillende “gain” instellingen. Dit had geen effect.
Ik heb de bakboord-stuurboord instellings keuze gecontroleerd.
Ik heb het flux compas gecalibreerd door een ronde te draaien.
De handeling werd goed, volgens het boekje, ontvangen door het apparaat.
Nadien in de auto stand weer hetzelfde gedrag.
Heb het verschillende keren geprobeerd, ook na een reset door de spanning even uit te schakelen.
Mijn trucendoos raakt leeg en de volgende stap zou zijn om het apparaat open te schroeven.
Toch eerst maar even vragen of er ergens iemand behulpzaam kan zijn …
[/list]