Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat

Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 21 aug 2007 16:22 #20416

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Gisteravond ... ik probeerde de autohelm stuurautomaat voor het eerst sinds ik verleden jaar de boot (een albin vega) kocht. De vorige eigenaar heeft er geen ervaring mee, vermoedelijk is het apparaat lang niet gebruikt. De eigenaar ervoor: daar kan ik geen contact meer mee krijgen.

Het is een Navico (later Simrad) Corus tillerpilot TP300CX.
Ik had geen ervaring met een dergelijk apparaat, maar wel het instructieboekje bij de hand. Stap voor stap controleerde ik alles "volgens het boekje".

Omdat ik de automaatfunctie niet goed werkend krijg wil ik hier mijn ervaringen delen en hoop ik op een helpende reactie van iemand die het apparaat of de techniek kent.

Het schip:

De Albin Vega is een polyester schip van 8,25 meter.
Het testen ging op de motor bij stil weer. De metalen mast is gestreken, de afstand boven helmstok en automaat is ongeveer 1,5 meter. De stuurautomaat zit ongeveer een meter van de motor af. Er loopt 1 elektrische leiding langs de automaat naar de machinekamerventilator op het achterdek, op zo'n 40 cm afstand. De ventilator stond aan maar is geen grote stroomverbruiker.

Dit was de ervaring:

Na inschakelen:

- alle led lampjes branden na inschakelen correct
- in standby kan ik beide bewegingen met de hand goed bedienen, het apparaat klinkt mechanisch goed.

Als ik auto indruk:

- na 20-30 sec komt er zonder reden (de boot vaart nog steeds rechtuit) opeens een grote roer uitslag: als gevolg zwaait de boot uit naar stuurbord (kant waar ook de autohelm zit).
- de automaat gaat direct daarna corrigeren (trekt weer in) totdat het roer weer in de rechtuitpositie staat (dit is te weinig, koersverandering is 30 graden)
- er gebeurt qua beweging verder niets
- de autohelm reageert hierna niet meer op de hand-bedienings toetsen
na 60 sec valt de automaat in storing: een constante alarmtoon klinkt.
ik moet de autohelm uit de storing halen door een aantal keren op standby te drukken.

En toen:

Ik controleerde en probeerde verschillende “gain” instellingen. Dit had geen effect.
Ik heb de bakboord-stuurboord instellings keuze gecontroleerd.
Ik heb het flux compas gecalibreerd door een ronde te draaien.
De handeling werd goed, volgens het boekje, ontvangen door het apparaat.

Nadien in de auto stand weer hetzelfde gedrag. :(

Heb het verschillende keren geprobeerd, ook na een reset door de spanning even uit te schakelen.

Mijn trucendoos raakt leeg en de volgende stap zou zijn om het apparaat open te schroeven.
Toch eerst maar even vragen of er ergens iemand behulpzaam kan zijn …
[/list]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 21 aug 2007 16:57 #20417

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Ik ken je stuurautomaat niet, heb zelf een Navik VR10, maar je verhaal klinkt een beetje wat ik ook mee maakte. Bij mij bleek de stekker op twee manieren aan te sluiten te zijn. Na een halve slag draaien stuurde de automaat naar behoren. Ik weet niet of dit bij jouw een mogelijkheid is, maar wilde je deze ervaring niet onthouden. Werpt misschien een nieuwe blik op de zaak.

Succes,

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 21 aug 2007 17:24 #20418

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Ik ken het apparaat niet (heb zelf een TP-10 van Simrad) maar zou niet verbaasd zijn als het een electronisch probleem is ipv een mechanisch.

Wat is de minimale spanning waarop de autopilot moet werken en wat is de accuspanning op dat moment? maw is de accuspanning niet op een kritisch punt?

Zeilgroeten, Martin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 21 aug 2007 18:51 #20423

  • reborn
  • reborn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
Het zelfde probleem heb ik helaas ook gehad.
Van alles geprobeerd, opnoeuw kalibreren maar het wilde maar niet lukken.
Op het punt gestaan om hem maar te demonteren en te vervangen.
Op een kwade dag moest ik een stuk gereedschap hebben, dus ik pak mijn koffer.
Per ongeluk druk ik op de bedieningsknop van de stuurautomaat.
en jawel deze werkte opeens normaal.
Wat bleek, mijn gereedschapskoffer stond naast de kompasopnemer. en verstoorde deze.
Dus controleer goed of er geen grotere metalen zaken staan.
Lekker zwerven op de wadden!!!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 22 aug 2007 06:40 #20432

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Dank voor de antwoorden .... ik zal zeker de stekker controleren, echter alles is nieuw aangelegd en de handbediening werkt prima .... de accu is net nieuw en wordt door een nieuwe dynamo opgeladen. Geen probleem met alle electrische apparatuur, ik zal de spanning toch nog controleren.

Wat ik een mogelijkheid acht is idd het compas. Misschien raakt het in de war door de gestreken mast. De automaat heeft er wel opgezeten dus ik vermoed dat het ooit wel goed geweest is.

Ik ga het binnenkort proberen met een staande mast en zal de omgeving van de automaat controleren op verwijderbare metalen voorwerpen! :arrow:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 22 aug 2007 08:10 #20439

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Ik kwam nog een aardige link tegen die voor mij heel leerzaam bleek

http://tinyurl.com/2r5auc

Het betreft de basisprincipe´s van windvaan en tillerpilots. In het (lange) document wordt ook nog even gerefereerd aan het fluxgate principe en mogelijke miswijzingen hiervan

Zeilgroeten, Martin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 22 aug 2007 10:56 #20447

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Bedankt martin, ik heb het boek uitgeprint en zal het bekijken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 22 aug 2007 11:30 #20449

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Bedankt martin, ik heb het boek uitgeprint en zal het bekijken!

Graag gedaan (bijna) plaatsgenoot!

trouwens, voor de andere geïnteresseerden, de PDF in het nederlands vindt je hier: http://www.windpilot.de/Grafiken/pdf/bookhol.pdf

Wél 151 paginas, dus even op op de stick en hup, mee naar het werk.. :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 22 aug 2007 11:33 #20450

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Voor de liefhebbers,

Je kan het ook hier lezen plus wat andere ervaringen.

www.zeilersforum.nl/index.php?...view&id=23&Itemid=47
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 22 aug 2007 11:41 #20451

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
He Wallaby, ik zie net dat je ergens in 2006 al de link hebt gepost die ik zojuist vermeld heb. :oops:

alle eer voor jou dus. :D

Zeilgroeten, Martin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 22 aug 2007 11:58 #20452

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
He Wallaby, ik zie net dat je ergens in 2006 al de link hebt gepost die ik zojuist vermeld heb. :oops:

alle eer voor jou dus. :D

Zeilgroeten, Martin.

Ach Martin,

Ik heb hem ook al eens via via opgesnord. De echte credits gaan wat mij betreft naar de schrijver! :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 27 aug 2007 10:51 #20610

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Dit weekend een test gedaan: Met de mast omhoog, motor uit en de ventilator eveneens .... helaas: hetzelfde probleem ....

Ik heb de Navico opengeschroefd. Er zit bijna niets in, maar wat er aan onderdelen in zit dat ziet er goed uit. Ik ga het nog 1 keer proberen, als het niet lukt dan denk ik dat er niets anders opzit dan de unit weg te gooien ... zonde, het is misschien een klein electronisch probleempje, maar zie het maar eens te vinden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 27 aug 2007 13:17 #20615

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
het oplossen van een probleem begint vaak bij het uitsluiten van onzekere factoren.

heb je de mogelijkheid om de autopilot thuis eens aan te sluiten op een accu of gestabiliseerde voeding? Bestaat de storing dan nog steeds?
Indienja dan komt de verstoring in ieder geval niet van het schip vandaan.

Als de autopilot op het droge wél functioneert, zou ik de voedingkabel van de ventilator eens loskoppelen bij de accu.

het is namelijk zo, dat zich om iedere spanningvoerende niet afgeschermde geleider ( de kabel dus) een magnetisch veld bevindt, óók als de gebruiker, i.e. de ventilator uitstaat. Dit magnetisch veld kan het fluxgate kompas verstoren.

Zeilgroeten, Martin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 27 aug 2007 13:36 #20616

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Thanks Martin voor het meedenken. Ik ga het thuis proberen, in de tuin en als het moet in mijn onderbroek om zelfs de invloed van mijn broeksknopen uit te sluiten. :D

De leiding naar de ventilator wordt afgeschakeld op de + binnenin de kajuit via een 1 polige schakelaar. Bij ventilator uit staat er hierdoor geen spanning op de leiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 28 aug 2007 06:35 #20661

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
De unit is uitgetest bij mij in de achtertuin op de grond. Hij lijkt toch goed te werken. Ik ga er toch maar eens mee naar de boot ..... :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 28 aug 2007 06:50 #20662

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
De unit is uitgetest bij mij in de achtertuin op de grond. Hij lijkt toch goed te werken. Ik ga er toch maar eens mee naar de boot ..... :roll:

Maak dan de toch de voeding van de ventilator eens los zowel de + als -
bij de accu.

Waarom? nou, als je alleen de plus los neemt staat er wél een spanning op de geleider, ondanks dat er geen stroom ( van electronen) loopt. je hebt als je maar één geleider losneemt nog steeds een ongewenst magnetisch veld.

Is de ventilatorvoeding misschien later ingebouwd dan de aanschaf van de tillerpilot?

Mocht het losnemen van de voedingkabel (en andere stroomvoerende) geleiders geen soelaas bieden, denk dan nog eens aan permanent magnetisch materiaal in de omgeving. Als dat niet het gewenste effect geeft, en je ligt in de buurt, dan kan ik je mijn tillerpilot wel eens uitlenen.

Zeilgroeten, Martin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 28 aug 2007 09:42 #20663

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Erg aardig aangeboden Martin. Ik lig in Alkmaar, aan de hoornse vaart. Ik ga de leidingen losnemen en verder op onderzoek uit .... nader bericht volgt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 30 aug 2007 01:14 #20734

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Een fluxgate kompas ( of liever gezegd: een kompas op het fluxgate principe gebouwd) bestaat uit de volgende componenten:

twee gelijkwaardige ferrietstaven
of
een ringvormig stuk ferriet

twee spoelen.

opneemelectronica.

Het principe is gebaseerd op een verstoring van een bestaand magnetisch veld. De reactie op de verstoring van het magnetisch veld is proportioneel met de mate van afwijking. Met andere woorden:

tussen de twee ferrietstaven zitten twee gewikkelde spoelen. één spoel is de opneemspoel, de andere de referentiespoel. als het schip onder de fluxgate draait met bijv 5 graden, zal de correctie ook 5 graden zijn, maar dan tegengesteld. De eventuele regelelectronica dempt of versterkt dan de mate van correctie. (gain)

Omdat je in je verhaal schrijft dat de automaat plotseling een afwijking vertoond en enorm gaat corrigeren, lijkt dit een reactie op een verstoring van het magnetisch veld.

ik vraag mij daarbij af: treed de verstoring op, steeds op het zelfde punt, of heb je al eens een andere richting opgevaren waarbij de verstoring optreed?
Ik zit namelijk te denken aan het feit dat je in een kanaal ligt, en het mogelijk zou zijn dat je over een (hoog)spanningskabel vaart die onder de grond het kanaal kruist (gele borden met K of N karakter). Deze kabel kan het magnetisch veld plaatselijk verstoren.

Wat ook een mogelijkheid zou zijn is het gebruik van een GSm die zich aanmeldt terwijl hij in je broekzak zit. weliswaar zend een GSM een hoogfrequent signaal uit, maar ieder uitgezonden stuk zendenergie bestaat uit een electrisch EN magnetisch component.

ik zal niet zeggen dat dit de oorzaak zal zijn, maar wil je wijzen op enkele externe oorzaken die je misschien een andere invalshoek geven.

Om te bepalen of de verstoring tijdbepaald of afstandbepaald is zou je uit kunnen proberen door de autopilot aan te sluiten, maar niet te gaan varen.
Treed de storing dan opnieuw op, dan ligt de (magnetische) bron op de boot

treed de verstoring op als je boot in beweging is, dan is het een externe verstoring.

Ik hoop je weer een beetje geholpen te hebben. Mijn excuses voor de niet zo logische volgorde van mijn verhaaltje, dit ligt aan de nachtdienst.. 8O
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 30 aug 2007 07:09 #20736

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Dank je Martin voor je uitleg. Heb eergisteren weer gevaren en verschillende instellingen geprobeerd. helaas had ik het boekje vergeten dus wist niet precies wat ik deed. Misschien is dat wel een voordeel want aan het eind van de avond kreeg ik hem voor het eerst werkend:

Ik heb een stuk door het kanaal alkmaar-kolhorn gevaren!
Wel als een dronken kip. Ik had de gehele breedte nodig van het water. Erg spannend om niet in te grijpen als je op de kant af stevent, maar goed, de piloot ging niet in storing.

Wel is me opgevallen dat de unit steeds met hetzelfde aantal stappen corrigeert, ondanks dat ik (denk) dat ik dit anders instel. Dit is de genoemde "Gain" instelling, de piloot geeft steeds 6 stappen waar er 1 voldoende zou zijn.

Wordt vervolgd, helaas zijn er ook nog andere dingen die aandacht vragen ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 16 sept 2007 13:20 #21234

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Jack, hoe staat het met de auto-pilot? Kun je al hands-free navigeren :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 17 sept 2007 10:45 #21257

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
He Martin ... ik heb er vrijdag mee gevaren op het alkmaardermeer ... heb het apparaat nog niet kunnen doorgronden maar er toch een paar honderd meter op gezeild.

Overigens, het apparaat zelf is een TP200CX. De handleiding is van een TP300CX. Dus het lijkt me dat ik eerst het goede boekje te pakken moet krijgen .... update volgt maar ik ben ook erg druk met andere dingen. :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 17 sept 2007 10:49 #21258

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Heb net gezocht op google, echter de resultaten voor de TP200CX zijn minimaal. Vraag: kan iemand me helpen aan een manual, gebruiksaanwizing, handboek voor de TP200CX van Navico?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 17 sept 2007 19:22 #21278

  • belle
  • belle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 284
De navico 200 schijnt hetzelfde te zijn als de simrad 20 de handleiding vind je hier http://www.simradyachtingusa.com/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=97&dir=DESC&order=name&limit=10&limitstart=10

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 18 sept 2007 07:17 #21292

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
geweldig Belle, precies wat ik zocht. Ik heb het geprint en ik ga ermee aan de gang ... :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een eigenwijze Navico TP300CX helmstuurautomaat 18 sept 2007 14:13 #21308

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Ik heb het maual van de simrad inmiddels doorgekeken. Ik lees geen verschil met de TP300CX zoals die in het boekje staat wat ik heb. helaas, mijn vragen worden niet beantwoord.

Wat me opvalt bij het uitproberen: steeds als de TP een koerscorrectie geeft doet hij dit met 6 "uitschuifpulsen". Met als gevolg een vrij grote roeruitslag waardoor een grote correctie weer nodig wordt.

De instelling van de gain heeft geen invloed op deze uitslag van 6, het is mij met welke instelling niet gelukt om de automaat minder dan 6 pulsen correctie laten geven.

echter heel soms, vaak na het inschakelen op auto, komt er een correctie van 1 of 2 pulsen, voor 1 keer en even daarna weer de correctie met 6.

vragen: herkent iemand dit, hebben de TP's altijd de correctie van 6 pulsen, zoniet, hoe stel je dit in?
ik heb toch het gevoel (optimist als ik ben) dat het apparaat goed is maar dat de stuurman niet geheel op de hoogte is van bediening .... :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.217 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl