Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: DIN rail / rijgklemmen

Re: DIN rail / rijgklemmen 14 sept 2011 14:18 #222565

Roel, Bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord.

De verschillende groepen krijgen zelfs allemaal een aparte "meterkast" met een eigen deurtje. Op die manier hou je het enigszins overzichtelijk. Hoe het allemaal precies gaat komen weet ik nog niet.

De eerste stap is nu dat ik het electrische schema afmaak en dan met een electra leverancier de verschillende opties ga bekijken voor DIN (ASTM) rail en voor zekering automaten en dergelijke.

Als dat alemaal bekend is dan ga ik de huidige meterkast in 4-en delen met houten tussenwandjes. Ieder deel krijgt dan een eigen + en - voeding van 12 of 24 gelijkstroom of van 110 of 230 volt wisselstroom.
Iedere "kast" krijgt dan zijn eigen rails, zekeringen en (hoofd)schakelaars.

De verschillende laders zullen een eigen "knooppunt" krijgen onder de navigatietafel waar ze makkelijk tussen de verbruikers en de accubank geplaatst kunnen worden. Laders zijn onderandere: windgenerator, twee alternators op de motor, een zonnepaneel en een walstroom acculader.

Enfin met een dag of wat dan heb ik denk ik de tekening wel klaar, die zou ik graag hier willen posten om kommentaar op te ontvangen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 14 sept 2011 14:44 #222570

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
dehler schreef :
Ik heb de rijg klemmen leveranciers op het web nagelopen maar kan geen stroom waardes vinden.

Phoenix contact UK 2,5: 800V / 24A
Phoenix contact UK 6: 800V/57A
Phoenix contact UK 10: 800V/76A
Phoenix contact UK 16: 800V/101A
Phoenix contact UK 35: 800V/125A

Het getal is de maximale kabeloppervlakte die je erin kwijt kunt.

Prijzen liggen tussen de EUR 1 voor de 2,5mm2 en ruim EUR 6 voor de 35mm2 klem.
De fixatie die je aan geeft, is nu precies verkeerd.
Als je het vertinde eindje in de klem schroeft en hand vast draait zit het goed vast.
Alleen onder de klem moet de ader ook gefixeerd zitten, immers bij de grens van soldeer en niet soldeer bestaat de kans op breken.

En zeker op een zeiljacht.

Het lijkt me vrij evident dat kabels en draden gefixeerd zijn in de buurt van zo'n klem. Die komen uit goten, zitten vast in bundels, etc. Die bewegen echt niet tov het schip. Dit is volgens mij dan ook koudwatervrees.

Wat wel wordt gezegd over vertinnen en aannemelijk is is dat een dergelijke verbinding zich odd los zou kunnen werken doordat tin, met hoog loodgehalte, geen enkele elasticiteit heeft en dus geen veerdruk uitoefent op het schroefje van de klem. Die daardoor los zou kunnen trillen onder invloed van o.a. motortrillingen. Maar ook daarvoor geldt: bij mij zit alles nog altijd prima vast.

Roel.
Laatst bewerkt: 14 sept 2011 14:45 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 14 sept 2011 14:59 #222573

zoals jij dat beschrijft heb ik het ook altijd meegemaakt in de machine bouw( die staan ook niet doodstil) dus naar de aansluiting zo kort mogelijk uit de kabelgoot. moet je grotere afstanden overbruggen werden er vroeger speciale touwtjes omgezet, nu tay rips. (je maakt zo een kabelboompje). aan boord had ik het meeste de draadeindjes vertind( even dopen in vloeipasta zonder zuur en dan aantippen met de soldeer bout, in de industrie wordt er standaard gewerkt met hulsjes, die wel even voorkrimpen, niet zonder meer onder de klem steken.

dit waren schakelkasten die in een container stonden samen met een 12 cylinder cat generator op 1500 toeren. trillings vrij, nou nee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 14 sept 2011 15:29 #222579

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
dehler,

Als ik je goed begrijp adviseer jij zowel extern als intern doorverbinden van de rijgklemmen. Zo maak je echter aardlussen (of voedinglussen) die een mooie bron van storing op radio's, VHF en databussen kunnen zijn.

Als je een rij rijgklemmen van twee kanten wil voeden ivm de geringe capaciteit van interne doorverbinders is dat prima, maar onderbreek dan wel die doorverbinder ergens, zodat er geen lus ontstaat. (zodat de rijgklemmen per stuk maar van 1 kant tegelijk gevoed worden).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 14 sept 2011 15:32 #222581

Oh ik heb al heel wat gemist ondertussen!

Over het vertinnen , naar mijn mening is het zo dat het dan sneller breekt. en in combinatie met een aderhulsje is het helemaal fout. Wanneer je niet vertint 'veren' de losse draadjes in je ader als het ware. En krijg je dus blijvend een goed kontact. Ik zou zeggen vertinnen is 'not done'. Wel een aderhulsje gebruiken.
Dit is een discussie die al heel oud is hoor, dus het zal beide een kern (no pun intended) van waarheid hebben.

Phoenix is vooral superieur met deelbare connectoren, vanwege de vier schuifveren, zeg maar. De meesten hebben er maar twee. Maar daar heb jij geen last van. Je moet de schroeven gewoon goed vastdraaien.

Overigens, Phoenix rekent geen verzendkosten en minimum aantallen, voor zover ik weet. Dus het kan goedkoper zijn rechtstreeks daar te bestellen. Ik heb een bedrijf, dus kan daar voor je bestellen als je daar behoefte aanhebt. Tenslotte verdient Conrad er ook aan, dus het zal allicht schelen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 14 sept 2011 15:35 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 14 sept 2011 15:39 #222584

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
@ web

Je spreekt over lussen.
het zijn kleine halve lussen (boogjes) zo kort mogelijk houden.
Er treedt geen enkele storing op zoals jij beschrijft.
Niet op vhf, radio of data bussen.
Vergeet namelijk niet dat we het over gelijk spanning hebben!
Zou het wissel spanning zijn dan heb je gelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 14 sept 2011 15:39 #222585

roozeboos schreef :
Overigens, Phoenix rekent geen verzendkosten en minimum aantallen, voor zover ik weet. Dus het kan goedkoper zijn rechtstreeks daar te bestellen. Ik heb een bedrijf, dus kan daar voor je bestellen als je daar behoefte aanhebt. Tenslotte verdient Conrad er ook aan, dus het zal allicht schelen.

Geld dat ook voor internationaal/intercontinentaal verzenden?
De boot ligt in Halifax (Canada) en daar wonen we ook B)

zo ja, dan zou ik wellicht gebruik willen maken van je aanbod. e.e.a. afhankelijk wat ik te horen krijg van de lokale electro leverancier.
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 14 sept 2011 15:50 #222588

Hou het effe in de gaten. Ik weet dat bijvoorbeeld farnell er minimaal 30% erbij doet.
Er is vast ook wel een phoenix in canada. Je kan alleen niet als privepersoon daar bestellen.
Nogmaals wil het met alle plezier bestellen voor je, alleen hebben we dan wel de verzendkosten..
Ligt er een beetje aan wat he allemaal nodig hebt ook.
Kijk maar.

vrgr,
Chris
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 14 sept 2011 15:56 #222590

chris, afleverings adres en vestiging hoeven niet gelijk te zijn.
ik heb indertijd een motor laten leveren aan het bedrijf waar ik werkte in nederland , met aflevering in gibraltar. werd gestuurd vanuit italie.
alles met originele papieren.(wel vooruit betaald)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 14 sept 2011 16:24 #222599

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
@Roelb

De klemmen en stroom waarde is geen probleem.
De doorverbind strip wel.
Als je met 2 1/2 kwadraat aan komt en je gebruikt een door verbind strip van een 10 tot 12 klemmen dan kan de stroom wel eens te veel worden en brand het zaakje kapot.
Immers de door verbinding strip is gemaakt voor 2 1/2 kwadraat klemmen met bij behorende stroom afname.
Van daar de door verbinding boven de klemmen met extra aders.
groet J
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 14 sept 2011 16:24 #222600

Chris,
Bedankt voor je aanbod, ik ga eerst nog verder met tekenen, rekenen en tellen voordat ik kan zeggen wat voor aantallen en welke types we het over hebben, dat zou nog wel een of twee weekjes werk kunnen zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 14 sept 2011 18:10 #222641

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Om het roer even om te gooien, gaan we een ander gebruikelijk idee voorbrengen:

Doorverbindgen zo veel mogelijk voorkomen door de rijgklemmen te gebruiken als nette kroonsteen.
Voeding kabels eerst naar verdeel blokken brengen bij de DC groepen en vandaar naar de zekeringen en schakelaars dan naar de rijgklem alleen doorverbinden als het op dezelfde groep zit.

Voor AC eerst met de voedingskabels naar Stotz automaten brengen en dan verder naar de rijgklemmen.

Knappe plaatjes staan op dit Forum van de installatie van Capolavaro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 14 sept 2011 18:18 #222644

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
deze:



Groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 17 sept 2011 16:44 #223336

Mijn buurman kan met flinke korting alles van deze site bestellen:

www.omega.ca/shop/pptsc.asp?re...-W3_W4_W6&nav=autg02

Denken jullie dat deze klemmen werken voor mijn beoogde doel?
Bij alle andere klemmen zag ik staan dat verbindingsstrippen beschikbaar zijn alleen bij deze word het niet vermeld. Zijn deze strippen universeel voor DIN aansluitingen?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 17 sept 2011 18:05 #223345

  • Bagheera
  • Bagheera's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 95
Eric,

de verbindingsstrippen die jij bedoeld staan waarschijnlijk iets lager op de pagina onder Jumpers, bij een 10 polige kun je 10 klemmen verbinden.

jammer dat er geen plaatjes bij staan, dan wisten we het zeker.

Cor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 17 sept 2011 20:08 #223359

In de attachment een eerste opzet van het electrisch schema.
Het gaat hier met name om de 4 "blokken" die rechts op de pagina staan. dat is nu een "zooitje" en moet netjes georganiseerd worden. daar zou ik graag de nette DIN rail voor gebruiken.

De rest van het schema (laad, omvorm en monitoring circuit) is bestaand en is allemaal goed aangelegd volgens de handleidingen van de leverancier, de hoofdschakelaars en zekeringen zijn hierin nog niet opgenomen.

EDIT: tekening is te groot om volledig af te beelden, nu alleen de gebruikers afgedrukt, laad en regel gedeelte staat niet meer op de tekening.
Bijlagen:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 17 sept 2011 20:12 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 18 sept 2011 05:14 #223371

  • Ienhoarn
  • Ienhoarn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
He erik,

volgens mij mis je een ankerlicht in dit schema.
Ziet er verder mooi uit.

gr. Bob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 18 sept 2011 08:59 #223418

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
dehler schreef :
Je spreekt over lussen.
het zijn kleine halve lussen (boogjes) zo kort mogelijk houden.
Een halve lus is geen aarde/voeding lus zoals ik die bedoel, dus dan is het geen punt. Dus als de klemmen per stuk maar langs 1 kant gevoed worden.
dehler schreef :
Vergeet namelijk niet dat we het over gelijk spanning hebben!
Zou het wissel spanning zijn dan heb je gelijk.
Aardlussen zijn wel degelijk relevant op gelijkspanning ; vraag maar aan een willekeurige car audio specialist.
Laatst bewerkt: 18 sept 2011 09:00 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 18 sept 2011 11:36 #223444

Ienhoarn schreef :
He erik,

volgens mij mis je een ankerlicht in dit schema.
Ziet er verder mooi uit.

gr. Bob
Dat lijkt inderdaad zo. Maar onze driekleur is een LED lantaarn. Als we de lamp ompolen (met een schakelaar) dan gaat hij wit branden en word het een ankerlicht.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 19 sept 2011 10:20 #223706

  • Ienhoarn
  • Ienhoarn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Dat is mooi.

Heb je de specificaties van die LED ?

gr. Bob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 19 sept 2011 10:39 #223710

Ienhoarn schreef :
Dat is mooi.

Heb je de specificaties van die LED ?

gr. Bob
www.Dutchnavlight.com
Er is al eens een draadje over geweest hier op het forum, ik denk een jaar geleden.

Edit:
gevonden:http://www.zeilersforum.nl/index.php/Forum/73-stroom-a-elektrische-apparatuur-aan-boord/149963-nieuwe-led-driekleur#149963
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 19 sept 2011 10:41 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 19 sept 2011 10:55 #223723

  • Ienhoarn
  • Ienhoarn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmmen 01 juni 2013 09:40 #402420

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ik heb op de sloop een DIN rail met wat rijgklemmen gescoord, wilde ik al langer hebben voor wat electra doorverbindingen. Ik heb wel een vraag over hoe je deze klemmen gebruikt.


Mijn vraag gaat over het contactpunt rechtsonder, wat in het diagram alleen als cirkeltje is aangeduid. Over een aantal van die punten heen zat een brug. Alleen, die contacten lijken nergens anders op aan te sluiten, dus dat zou dan een brug zijn naar nergens :)
ik vraag me dus af hoe je deze aansluiting wel kunt gebruiken.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmmen 01 juni 2013 11:39 #402448

Vaak zitten er ook meetpunten op die rijgklemmen.
Kun je , als je de min op de minaansluiting vastzet makkelijk alles achter elkaar doormeten.
Die gaan ( uiteraard) ook nergens naar toe).
Bij rijgklemmen in stuurstroomsystemen worden ze ook wel gebruikt om te overbruggen.
Dan wordt er (stuur)spanning op gezet.
Maar dat is hier natuurlijk minder van toepassing hoewel misschien bij testen best makkelijk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 01 juni 2013 11:45 #402450

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Dit is een klem met led indicatie voor 24 volt
Als je de weerstand kan vervangen is deze geschikt te maken voor 12 volt.
Aansluiting draad schakelaar klem en dan naar verbruiker en een extra aansluiting voor de min om de led te laten branden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl