dehler schreef :
Je opmerking over vertinde aders met flexibele aders dat dit goed voldoet is niet helemaal juist.
Dit wekt alleen als de ader totaal niet beweegt.
Op een zeiljacht beweegt alles dus na verloop van tijd breekt het toch af.
Is dat zo? Het jacht beweegt, maar kabels en klemmen over het algemeen niet ten opzichte van elkaar. Meestal toch netjes gefixeerd in goten en op andere bevestingspunten zodat ook traagheid en veranderende zwaartekrachtrichting geen noemenswaardige invloed hebben.
Ik heb 6 jaar geleden zelf de hele elektra aan boord vernieuwd. Ook gebruik makend van DIN rails met Phoenix contact klemmen. Een deel van de aders die daarin vast zitten zijn vertind, een deel ook voorzien van adereindhulzen. Allemaal nog 100% in orde.
Nog een tip: Phoenix heeft drie soorten klemmen.
De grijze zijn reguliere "kroonsteentjes". Die zijn verder geisoleerd van de rail en elkaar. Je kunt ze koppelen met een schroefsysteem in het midden van de klem. Volgens mij inderdaad tot 10 breed verkrijgbaar. Als je dus meerdere verbruikers op een groep wilt aansluiten kun je een aantal klemmen doorverbindingen.
De blauwe zijn speciaal voor de 0 in wisselstroominstallaties bedoeld. Die kun je met klemstrips doorverbinden en aan de andere kant zit een schroefklem. Ik heb die verder niet gebruikt.
De groen-gele zijn massaklemmen en die gebruiken de rails. In een gelijkstroominstallatie kun je die natuurlijk voor de massa (-) gebruiken. Zo heb ik ze ook gebruikt. De DIN rails zijn bij mij dus altijd de massa van de 12v installatie.
Ik zou je niet adviseren om meerdere spanningsgroepen op een rail te combineren. Zeker niet als je massaklemmen gaat gebruiken, maar ik zou het sowieso strict gescheiden houden.
Zeker voor het 220v en 110v net geldt dat het helemaal apart in dichte goten en lasdozen thuis hoort. 24 en 12 is wat minder kritisch, maar als je niet per ongeluk dingen stuk wilt maken dan zou ik ook dat heel duidelijk gescheiden houden.
Tot slot: het is misschien verstandig om te overwegen om alle gebruikers apart af te zekeren via een centraal paneel. In dat geval kun je er natuurlijk ook voor kiezen om de verdeling plaats te laten vinden op het zekeringspaneel. Vandaar ga je naar de klemmen terug en daarop sluit je de verbruikers weer aan.
Ik heb er toen voor gekozen om een aantal locaties aan boord te voorzien van een rail met klemmen, netjes in een dichte installatiedoos (zo'n ding met transparante voorkant en PG wartels). Bakskist, spiegel, motorruim, achter het instrumentenpaneel, voor en mastvoet. Tussen al die locaties lopen kabelbundels met ruim voldoende en dikke aders. Voor een paar grotere verbruikers lopen er nog aparte, dikkere draden bij.
Alle kabels en aders zijn genummerd, evenals alle klemmen. De verbruikers zitten aangesloten op een logische (de dichstbijzijnde) klemlocatie. Ook de diverse signaal- en stuurdraden (NMEA, seatalk, gevers navigatieapp, sturing kachel, sturing ankerlier, etc) lopen allemaal via genummerde klemmen en de kabelbundels. Geen wirwar dus meer van deels opgerolde kabels en draden in alle soorten en maten.
230 heb ik strict gescheiden gehouden. Dat loopt vanaf de omvormer en walstroom aansluiting naar een verdeeldoos in de bakskist met aardlek, zekeringautomaat en omschakelrelais. Vandaar lopen er twee 230v ringleidingen met installatiedraad of kabel in 5/8 pijp naar de verschillende wandcontactdozen met lasdozen waar nodig.
Als je nog vragen hebt over het Phoenix contact systeem dan hoor ik het wel. Conrad voert overigens het gehele assortiment. Artikelnummers 2,5mm2: 743105, 743386, 743264, 743386. Artikelnummers 6mm2: 743131, 743398, 743292. Behuizingen o.a.: 521064, 524678, 521145. Accessoires zoals nummertjes en bruggen: 744302, 744277, 743200, 743427, 743401.
Nu ik toch mijn oude bestellingen door zit te nemen, als er iemand ooit nog een 230v omschakelautomaat (wal/omvormer) wil maken: Conrad artikel 745534 met voet 745531. Dat is een Phoenix Contact dubbelpolig relais REL-IR/L-230AC/2x21 voor DIN rail met schroefklemmen op de voet. Max 12A continu, maar dat zal voor de meeste toepassingen in jachten ruim voldoende zijn. Bekrachtiging/omschakeling met de 230v spoel van het relais op de walstroom.
Roel.