Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: DIN rail / rijgklemmen

Re: DIN rail / rijgklemmen 01 juni 2013 12:25 #402456

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
ik weet niet of dit al is aangegeven?

ik heb aan boord voor centrale massa "kleine gebruikers"een strip waar je "blokjes" op kan rijgen.
de strip is ca. 1cm breed en 3mm dik.
er zitten voetjes bij om hem te monteren.
ik heb zo'n 30cm vol met geel/groene blokjes.
je steekt de draad er in en draait een boutje aan.
dit komt bij een elektra installateur vandaan.
de strip is zwaar genoeg om b.v. met M6 boutjes en kabel "door te lussen"
voor dikke kabels heb ik een verguld blok met diverse aansluitingen,
hier zitten inbusboutjes in.
in afgelopen 15 jaar nooit een probleem ondervonden
Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmmen 01 juni 2013 14:27 #402477

  • GJ_
  • GJ_'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
snelem schreef :
Ik heb op de sloop een DIN rail met wat rijgklemmen gescoord, wilde ik al langer hebben voor wat electra doorverbindingen. Ik heb wel een vraag over hoe je deze klemmen gebruikt.
...
...ik vraag me dus af hoe je deze aansluiting wel kunt gebruiken.

Groet Erik
Dat zijn initiatorklemmen. De onderste etage is bedoeld om de +24Vdc op aan te sluiten (en door te rijgen). Op de middelste etage moet de - van de 24Vdc en op de bovenste komt de signaaldraad.
Zo heeft een initiator (een naderingsschakelaar/fotocel enz enz) z'n "eigen" klem met een 24Vdc voeding en dus een aansluiting voor de schakeldraad.

Aan een eind van een rij van deze klemmen word er een plus en een min aangesloten en met doorverbindingsstrips doorgelust naar alle klemmen.
Laatst bewerkt: 01 juni 2013 14:28 door GJ_.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmmen 01 juni 2013 15:06 #402486

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ik snap de schakeling met het signaal lampje. Ik begrijp echter nog steeds niet waar dat onderste klemmetje voor is. Als ik het diagram mag geloven koppelt dat nergens aan. Dan ben ik dus met een brug tussen een heel stel van die rijgklemmen op een rij een heel stel doodlopende aansluitingen aan elkaar aan het verbinden. Waar gebruik je dat dan voor?
Mischien heeft iemand een schema om de functie uit te leggen?

Hoor het graag,

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmmen 01 juni 2013 15:12 #402488

  • rened100
  • rened100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmmen 01 juni 2013 15:18 #402491

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
rened100 schreef :
OK, heb het schema van deze link even bekeken. ALs ik het goed begrijp wordt bij elk van de contactpunten van dat onderste klemmetje naast de brug ook een adertje gestoken dat koppelt aan een sensor of iets dergelijks. De andere kabel van die sensor gaat op de bovenste rijgklem?
Wat mij verbaast is dan dat je naast die brug (metalen 'kam' met plastic om het lange eind) nog een ander kabel uiteinde in die onderste rijgklem kan duwen, leek mij heel krap?

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: DIN rail / rijgklemmen 02 juni 2013 08:41 #402630

  • GJ_
  • GJ_'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Dat is ook erg krap als je er een voeding van 1 of 1,5mm bij wil steken. Daarom is een voedingsklem leverbaar waarbij die klem wel naar de andere kant is doorgevoerd. En daar sluit je dus de plus en de min op aan.
De sensorkabeltjes zijn vaak heel dun, die passen er dus gemakkelijk bij.

In de link van rened100 zie je drie afbeeldingen. Op de laatste zie je een aansluitschema met helemaal rechts de voedingsklem. Tegenwoordig worden meer en meer schroefloze klemmen gebruikt die betrouwbaarder zijn, zeker bij montage op trillende plekken. Die garanderen een goede verbinding, waar schroeven wel eens los kunnen trillen.
Laatst bewerkt: 02 juni 2013 08:48 door GJ_.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl