Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Warmtelint

Warmtelint 11 okt 2011 11:27 #230618

Jawel, de winter komt eraan. Volgens sommigen zelfs de strengste sinds lange tijd :whistle:

Ik ben me aan het verdiepen over warmtelint. Al het een en ander gevonden met de zoekfunctie, maar een paar vragen blijven over.

- Wat is beter: 4 keer 2 meter en per afsluiter verpakken, of gewoon ineens een 10 meter en met hetzelfde gewoon alles ineens verpakken?

- Ik wil het vooral gebruiken voor mijn afsluiters, aangezien in de kogel moeilijk antivries te krijgen is.

- Kun je warmtelint inderdaad makkelijk om een leiding wikkelen, net zoals een 'kerstlint'eromheen wikkelt, of heb je kans op 'kabelbreuk'o.i.d?

- Zit er standaard een thermostaat op, en is deze in te stellen?

Tips etc van harte welkom.

Alvast dank,

Steef
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Laatst bewerkt: 11 okt 2011 11:41 door Sea Force One.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 11 okt 2011 11:57 #230623

Er bestaan twee soortenm verwarmingslint.
De eerste is echt om te verwarmen en wordt gebruikt met een externe termostaat. Die is vvoor jouw doel niet geschikt.Bovndien kan dat spul bij ondeskundig gebruik brand veroorzaken!

De tweede soort is de zogenaamde zelfregelende verwarmingslint die naast voor verwarmen op een bepaalde temperatuur ook wordt geleverd voor vorstpreventie.Die heeft géén externe termostaat maar wordt geregeld doordat de weerstand van de verwarmingsdraad boven de "regeltemperatuur" sterk toeneemt waardoor het verwrmingsvermogen sterk afneemt. Bij vorstpreventielint is dat meesal bij 5 graden celcius. Daarboven gebruikt dat lint ook vrijwel geen stroom meer.
Het gemakkelijkst is het om kortere stukken lint te nemen en per te beschermen onderdeel er een stuk omheen te draaien. Maar pas op, niet te weinig want anders kan de zaak toch nog bevriezen. En isolatie er omheen draaien want het vermogen per meter is vrij beperkt ( meestal 20-50 Watt per meter).
Zoek op internet maar eens naar "zelfregelend verwarmingslint"
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 11 okt 2011 12:25 #230634

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
... en toen lag de walstroom er een paar daagjes uit en lag je boot alsnog op de bodem.

Genoeg te vinden op dit forum over hoe je antivries in kogelafsluiters krijgt, dus waarom zo'n afhankelijke 'oplossing'?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 11 okt 2011 12:31 #230637

Met web eens, sterker nog in Noordschans staat er in het contract dat walstroom het in de winter niet gegarandeerd doet en op de wal al helemaal niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 11 okt 2011 12:40 #230641

Het zal een en +en situatie zijn. En in mijn haven zijn de voorzieningen wel heel wat anders dan in Noordschans.

Maar hoor graag meer over de toepassingen die mogelijk zijn, en hoe je het kunt gebruiken.

Zelfregulerend warmtelint geeft trouwens niet erg veel hits. Iemand een paar goede sites met info en waar je het kunt kopen / prijzen?
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 11 okt 2011 12:47 #230643

Steef schreef :
Zelfregulerend warmtelint geeft trouwens niet erg veel hits. Iemand een paar goede sites met info en waar je het kunt kopen / prijzen?

Probeer dan maar eens te zoeken met "zelfregelend "en "verwarmingslint".
Dan vind ik er al 363!
Regulerend en warmtelint is geen fraai Nederlands , vandaar.
In de gauwigheid zie ik deze staan: www.tibo-elektro.be/Toebehoren...3923927.aspxweliswar Belgie maar dat mag een probleem zijn.
Ik heb dat spul trouwens ook al wel eens bij grote bouwmarkten gezien. Ik zou zeggen waag er eens een paar mailtjes aan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 11 okt 2011 12:47 #230644

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 516
Heb afgelopen winter, terwijl de boot in het water lag, naast antivries in de afsluiters ook warmtelint gebruikt.(zelfregelend, zonder thermostaat) Deze om de afsluiters gefixeerd met tiewraps. Functioneerde erg goed. Een aantal keren aan boord geweest toen het erg koud was. De warmtelinten waren handwarm. Just to be sure

Alleen met warmtelint? zou ik gezien het bovengenoemde "stel dat de stroom uitvalt " niet doen.
Stroomverbruik viel wel mee.
Je kunt dit kopen bij bijvoorbeeld de bouwmaat of de Boerenbond.

Grtz
Poemy
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 11 okt 2011 12:47 #230645

Zoeken op kogelafsluiters met de zoekfunctie
Voorbeeldje:
www.zeilersforum.nl/index.php/...re-afsluiters#190596
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 11 okt 2011 13:33 #230665

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
mijn vroegere en huidige boten liggen al 30 jaar 'swinters in het ijs, met kogelafsluiters. Antivries voor -25 graden erin. Nooit een probleem gehad.

Als je toch aan dat lint begint dan natuurlijk niet 1 lange nemen maar 4 korte. De kans dat 4 korte allemaal stuk gaan is vééél kleiner dan de kans dat die ene lange het begeeft.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 11 okt 2011 14:28 #230677

Als je trouwens geen risico van antivries in het milieu wilt hebben kun je ook gewone slaolie , bijv. zonnebloemolie nemen. Dat stolt ook pas ver onder 0 graden en als het al stolt zet het niet uit zoals ijs want water is de enige vloeistof die die vervelende eigenschap heeft. Olie wordt trouwens ook nog eens niet hard maar blijft "kneedbaar".
Natuurlijk niet met water mengen want dat wil niet.
En als zonnebloemolie in het milieukomt kun je toch nauwelijks spreken van milieuverontreiniging .
En als laatste , zonnebloemolie is goedkoper dan antivries, helemaal bij de Lidl. :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 11 okt 2011 14:37 #230679

  • Maxi
  • Maxi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
De technische term van warmtelint is tracing en wordt veel gebruikt in werktuigbouwkundige installaties om cv-gkw leidingen tegen invriezen te beschermen. Tracing is in meerdere varianten, waaronder zelfregelend, te verkrijgen. Een veel gebruikt fabrikaat is Raychem. Bij mijn weten te verkrijgen bij de technische groothandel en installateurs.

Suc6

Eugen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 11 okt 2011 14:38 #230680

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
om het lint bij de afsluiter, warmteisolatietape (zwart foam) plakken.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 11 okt 2011 15:07 #230686

Maxi schreef :
De technische term van warmtelint is tracing en wordt veel gebruikt in werktuigbouwkundige installaties om cv-gkw leidingen tegen invriezen te beschermen. Tracing is in meerdere varianten, waaronder zelfregelend, te verkrijgen. Een veel gebruikt fabrikaat is Raychem. Bij mijn weten te verkrijgen bij de technische groothandel en installateurs.

Suc6

Eugen

Dan moet ik je toch even corrigeren. Het klopt dat bepaalde verwarmingslinten tracing worden genoemd maar de meest gebruikte benaming voor het lint t.b.v. vorstbeveiliging is een andere Engelse benaming nl. "winterizing".
Tracing wordt gebruikt bij hogere temperaturen tot meer dan 300 graden celcius.
Ik heb vaanwege mijn werk heel veel met zowel tracing als winterizing te doen gehad en in die hoedanigheid veel samengewerkt met zowel Raychem als Huikeshoven wat een andere specialist op dat gebied is waarvbij ik zelf trouwens de laatste de betere vond.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 11 okt 2011 15:25 #230690

  • Maxi
  • Maxi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Ad, bedankt voor je correctie. Probeer de ts alleen wat meer informatie te geven.
Tracing is bij mijn weten, correct me when i'm wrong, in verschillende wattages/vermogen de meter te verkrijgen. Of het toepasbaar is voor de vraag van de ts weet ik niet.

Groet,

Eugen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 11 okt 2011 15:42 #230699

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29155
Steef schreef :
Jawel, de winter komt eraan. Volgens sommigen zelfs de strengste sinds lange tijd :whistle:

Ik ben me aan het verdiepen over warmtelint. Al het een en ander gevonden met de zoekfunctie, maar een paar vragen blijven over.

Steef

Je moest je diep schamen om zo onze energie bronnen in je afsluiters op te stoken, foei!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 11 okt 2011 17:56 #230746

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Antivries werkt prima, maar veel simpeler is gewoon de afsluiters doorblazen met lucht en dan dichtdraaien, gevuld met lucht gebeurd er niks meer mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 12 okt 2011 00:47 #230769

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
Atlas 20 schreef :
Antivries werkt prima, maar veel simpeler is gewoon de afsluiters doorblazen met lucht en dan dichtdraaien, gevuld met lucht gebeurd er niks meer mee.
Compressor nodig dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 12 okt 2011 02:52 #230771

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
En naast alle exotische aanbieders van dit spul, ik kocht het gewoon bij de Praxis.

Ik gebruikte het om een stuk rioolpijp wat buiten mijn huis liep in de winter vorstvrij te houden. Mijn CV ketel druppelde erin, en vele druppels...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 12 okt 2011 05:34 #230815

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Tist schreef :
Atlas 20 schreef :
Antivries werkt prima, maar veel simpeler is gewoon de afsluiters doorblazen met lucht en dan dichtdraaien, gevuld met lucht gebeurd er niks meer mee.
Compressor nodig dan?
Als je van de haven een jacuzzi wil maken misschien...

Om alleen maar lucht in de afsluiters te krijgen hoef je echt niet hard te blazen ;)

Alleen voor de toiletafvoer misschien een andere oplossing bedenken... :sick:
Laatst bewerkt: 12 okt 2011 05:34 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 12 okt 2011 05:42 #230822

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3317
Herman schreef :
En naast alle exotische aanbieders van dit spul, ik kocht het gewoon bij de Praxis.

Ik gebruikte het om een stuk rioolpijp wat buiten mijn huis liep in de winter vorstvrij te houden. Mijn CV ketel druppelde erin, en vele druppels...

Wat koste dat ?
wat is het stroom verbruik ?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 12 okt 2011 06:06 #230833

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Naast het warmtelint wat je om een leiding kunt winden bestaat er ook lint wat je in een slang en of leiding kunt gebruiken. Je hebt hier speciale koppeleingen voor. Voor een boot zal dit misschien weinig mogelikkheden bieden. Dit wordt o.m. in Zweden gebruikt om waterleidingen vorstvrij te houden die minder dan 2 meter in de grond liggen en dat is bijna iedere leiding. Zelf had ik inderdaad het lint aan de buitenkant maar dan moet je eea goed isoleren want anders heeft je winterizing weinig nut. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 12 okt 2011 07:40 #230864

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
In de waterinstallatie wereld wordt dat THERMOLINT genoemd.

popye
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 12 okt 2011 08:28 #230876

Hoewel ik niet onbekend ben met het internet blijven er toch onduidelijkheden.

- Is verwarmingslint met thermostaat hetzelfde als zelf regelend verwarmingslint ( wat trouwens geen enkele bruikbare treffer oplevert, behalve natuurwerkstukken etc)

- Ik wil de afsluiter omwikkelen. Nu lees ik dat sommigen elkaar absoluut niet mogen kruisen of bedekken.

- Hoe is het stroomgebruik? Dit omdat 1 meter ongeveer 48 euro kost, en 10 meter ongeveer 80 euro. Mijn idee zou dan ook zijn om naast de antivries in de wc , motor en afvoer, een lint te spannen dat om alle afsluiters heen loopt ( zeg maar als een soort kerstverlichting door de boot.Misschien ook een stukje om de motor wikkelen om alles vorstvrij te houden)
Mocht het stroomgebruik 10 euro in de maand zijn, dan is dat acceptabel, zeker omdat het een back up systeem is. Wie heeft er een idee van de kosten, en hoeveel meter lint heb je gebruikt?

-Welk lint mag je WEL over elkaar kruisen zonder dat er gevaar is. Ik wil namelijk de afsluiter ermee inpakken.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 12 okt 2011 09:47 #230925

Steef schreef :
Hoewel ik niet onbekend ben met het internet blijven er toch onduidelijkheden.

- Is verwarmingslint met thermostaat hetzelfde als zelf regelend verwarmingslint ( wat trouwens geen enkele bruikbare treffer oplevert, behalve natuurwerkstukken etc)

- Ik wil de afsluiter omwikkelen. Nu lees ik dat sommigen elkaar absoluut niet mogen kruisen of bedekken.

- Hoe is het stroomgebruik? Dit omdat 1 meter ongeveer 48 euro kost, en 10 meter ongeveer 80 euro. Mijn idee zou dan ook zijn om naast de antivries in de wc , motor en afvoer, een lint te spannen dat om alle afsluiters heen loopt ( zeg maar als een soort kerstverlichting door de boot.Misschien ook een stukje om de motor wikkelen om alles vorstvrij te houden)
Mocht het stroomgebruik 10 euro in de maand zijn, dan is dat acceptabel, zeker omdat het een back up systeem is. Wie heeft er een idee van de kosten, en hoeveel meter lint heb je gebruikt?

-Welk lint mag je WEL over elkaar kruisen zonder dat er gevaar is. Ik wil namelijk de afsluiter ermee inpakken.

Nogmaals: je moet zoeken op zelfregelend en verwarmingslint! Warmtelint is geen officiele benaming en daarom vind je niets!
In een eerdere post heb ik het verschil uitgelegd tussen zelfregelend en thermostatisch geregeld.
Verwarmingslint voor vorstbeveiliging is trouwens vrijwel allemaal zelfregelend. Zeker die in de bouwmarkt vrij algemeen te koop is.
En v.w.b. dat overlappen: dat mag i.h.a. niet met thermostatisch geregeld lint ( hoewel dat vaak wel een maximaalbeveiliging heeft maar dat kan al te warm zijn voor toepassing aan boord) maar met zelfregelend is het normaliter geen probleem. Maar je moet natuurlijk sowieso altijd de gebruiksaanwijzing goed lezen en opvolgen , daar staat dat zeker in.dat is ook het gevaar van een aantal meters bij een groothandel bestellen. Daar krijg je meestal geen gebruiksaanwijzing bij.
Het stroomverbruik per meter lint hangt uiteraard af van het type lint maar vooral ook van de isolatie die je erover aanbrengt.
Bijv. ongeisoleerd 30 Watt lint zal bij lage buitentemperatuur gewoon altijd 30 Watt opnemen en dus 21,6 KWuur per maand per meter lint opnemen. Wat dat dan kost hangt van de stroomleverancier af. Bij een jachthaven met stroomteller kan zoiets knap duur worden!Vandaar dat goed isoleren een must is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtelint 12 okt 2011 10:24 #230942

YELLOW BOAT schreef :
Steef schreef :
Hoewel ik niet onbekend ben met het internet blijven er toch onduidelijkheden.

- Is verwarmingslint met thermostaat hetzelfde als zelf regelend verwarmingslint ( wat trouwens geen enkele bruikbare treffer oplevert, behalve natuurwerkstukken etc)

- Ik wil de afsluiter omwikkelen. Nu lees ik dat sommigen elkaar absoluut niet mogen kruisen of bedekken.

- Hoe is het stroomgebruik? Dit omdat 1 meter ongeveer 48 euro kost, en 10 meter ongeveer 80 euro. Mijn idee zou dan ook zijn om naast de antivries in de wc , motor en afvoer, een lint te spannen dat om alle afsluiters heen loopt ( zeg maar als een soort kerstverlichting door de boot.Misschien ook een stukje om de motor wikkelen om alles vorstvrij te houden)
Mocht het stroomgebruik 10 euro in de maand zijn, dan is dat acceptabel, zeker omdat het een back up systeem is. Wie heeft er een idee van de kosten, en hoeveel meter lint heb je gebruikt?

-Welk lint mag je WEL over elkaar kruisen zonder dat er gevaar is. Ik wil namelijk de afsluiter ermee inpakken.

Nogmaals: je moet zoeken op zelfregelend en verwarmingslint! Warmtelint is geen officiele benaming en daarom vind je niets!
In een eerdere post heb ik het verschil uitgelegd tussen zelfregelend en thermostatisch geregeld.
Verwarmingslint voor vorstbeveiliging is trouwens vrijwel allemaal zelfregelend. Zeker die in de bouwmarkt vrij algemeen te koop is.
En v.w.b. dat overlappen: dat mag i.h.a. niet met thermostatisch geregeld lint ( hoewel dat vaak wel een maximaalbeveiliging heeft maar dat kan al te warm zijn voor toepassing aan boord) maar met zelfregelend is het normaliter geen probleem. Maar je moet natuurlijk sowieso altijd de gebruiksaanwijzing goed lezen en opvolgen , daar staat dat zeker in.dat is ook het gevaar van een aantal meters bij een groothandel bestellen. Daar krijg je meestal geen gebruiksaanwijzing bij.
Het stroomverbruik per meter lint hangt uiteraard af van het type lint maar vooral ook van de isolatie die je erover aanbrengt.
Bijv. ongeisoleerd 30 Watt lint zal bij lage buitentemperatuur gewoon altijd 30 Watt opnemen en dus 21,6 KWuur per maand per meter lint opnemen. Wat dat dan kost hangt van de stroomleverancier af. Bij een jachthaven met stroomteller kan zoiets knap duur worden!Vandaar dat goed isoleren een must is.
Ad

Dank je wel. Mij is het verschil inmiddels duidelijk. Ik moet dus zelf regelend verwarmingslint hebben en dat goed isoleren. In principe moet het kruien bij dit lint dus geen probleem zijn. Ik ga eens op zoek in de bouwmarkten.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl