Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is?

Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 17 nov 2011 18:56 #241196

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Net voor de boot de stalling in ging had ik de hoofdschakelaars een week aan laten staan. Bij terugkomst stond de startaccu op ongeveer 8 volt.

Dat was aan het begin van het seizoen ook al gebeurt (tot 10 v) maar na goed opladen met mijn ctek heeft ie de rest van het seizoen geen problemen gegeven. Tot net voor de stalling dus, toen was ie helemaal gort leeg, "naald op zijn rustplek leeg dus". Na opladen op de motor een week weggebleven, daarna was er nog 10 volt over.

Normaal gesproken ga je er bij dergelijke getallen van uit dat de accu stuk is maar aan het begin van het seizoen was dat ook niet het geval dus ben benieuwd naar hoe het nu gaat.

Accu meegenomen naar huis en weer aan de ctek. Tot verbazing is ie weer tot het groene lampje bijgeladen, daarna nog een boost cyclus er overheen.

Ik ga nu bijhouden hoe het met ontladen gaat maar wat voor waarden is ie nog ok en wanneer is ie echt naar zijn grootje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 17 nov 2011 19:01 #241198

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7164
als ie echt naar zn grootje is dan kun je hem nauwelijks nog laden, ikzelf heb een druppellader met een testfunctie ,als de accu versleten is dan weigert de lader hem gewoon..
als je nu deze accu vol geladen hebt en hij zakt onder de 12,5 volt zonder verbuikers dan kun je er vanuit gaan dat ie op is.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 17 nov 2011 19:05 #241199

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
heesterman schreef :
Net voor de boot de stalling in ging had ik de hoofdschakelaars een week aan laten staan. Bij terugkomst stond de startaccu op ongeveer 8 volt.

Dat was aan het begin van het seizoen ook al gebeurt (tot 10 v) maar na goed opladen met mijn ctek heeft ie de rest van het seizoen geen problemen gegeven. Tot net voor de stalling dus, toen was ie helemaal gort leeg, "naald op zijn rustplek leeg dus". Na opladen op de motor een week weggebleven, daarna was er nog 10 volt over.

Normaal gesproken ga je er bij dergelijke getallen van uit dat de accu stuk is maar aan het begin van het seizoen was dat ook niet het geval dus ben benieuwd naar hoe het nu gaat.

Accu meegenomen naar huis en weer aan de ctek. Tot verbazing is ie weer tot het groene lampje bijgeladen, daarna nog een boost cyclus er overheen.

Ik ga nu bijhouden hoe het met ontladen gaat maar wat voor waarden is ie nog ok en wanneer is ie echt naar zijn grootje?
Het groene lampje van de lader kan best branden, maar interessanter is welke spanning er rest, nadat je de accu 24 uur hebt laten rusten.
Als de motor hem heeft geladen tot het maximale wat hij wilde opnemen en hij staat na een week op 10 volt, dan is dat normaal gesproken een veeg teken. Een accu die twee weken met die spanning staat is echt naar z'n grootje. Dat de accu schade heeft opgelopen lijkt me zeker. Nou hebben die CTEK-laders magische krachten geloof ik, dus je weet niet hoe een koe een haas vangt.
Als de accu na die 24 uur rust ergens tussen de 12,7 en 12,6 V uitkomt, dan heeft ie nog wat capaciteit over. Onder de 12,5 V moet je hem toch als afgeschreven beschouwen, denk ik. Hij is dan feitelijk al half leeg en dat na 24 uur niks doen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 17 nov 2011 19:07 #241200

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
de meeste accu,s krijgen de klap in de winter geen gebruik
kou dan ontladen ze zich zelf .
jouw accu hoeft niet stuk te zijn maar mogelijk heb je
een stille gebruiker aan boord die na een week zoveel
stroom weg trek dat hij onder de 10 volt zakt.
om de accu op peil te houden gebruik ik een automaat
deze ladd de accu op tot vol nivo en gaat dan ontladen tot 11 volt ongeveer dan schakeld hij weer in de pot staat daar onder tot hij
weer aan boord gaat.
vgr tonsr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 17 nov 2011 20:20 #241223

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
een accu die een aantal malen zo leeg is geweest dat er nog maar 8 a 10 volt spanning uit komt is gegarandeerd aan zijn einde. Misschien krijg je hem nog zo ver dat hij tot 12.6V geladen wordt, eventjes, maar capaciteit heeft hij niet meer.
Niet meer over nadenken, nieuwe kopen.
E dan NOOIT meer zo leeg laten worden en zeker niet leeg laten staan, niet onder de 12.24 V laten komen, dat staat gelijk aan slopen.
groet
t
Laatst bewerkt: 17 nov 2011 20:21 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 17 nov 2011 20:42 #241234

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Als de accu zo ver leeg is, sulfateren de platen.
Dan is de accu misschien nog te redden met een speciale puls lader en wat truc's maar 2 maal met deze lage spanning, dan kan je deze accu als afgeschreven beschouwen!
Laatst bewerkt: 17 nov 2011 20:43 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 18 nov 2011 08:47 #241300

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Dank heren.

Tussenstand: Na 10 uur 12.65V
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 18 nov 2011 08:49 #241301

Het sulfateren begint al als de accu onder de 11 volt daalt. Alleen de hele dure laders kunnen dit proces ongedaan maken. Daarom heb ik ook altijd de lader aangesloten als ik in de haven lig. De lader houdt de accu dan in goede conditie door de lading te druppelen.

Een lader die niet aangaat omdat de spanning in de accu te laag is kun je omzeilen door de accu even met startkabels aan een goede accu te hangen. De lader gaat dan werken en blijft werken ook al is de spanning na verwijderen van de startkabels eigenlijk te laag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 18 nov 2011 08:49 #241302

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
heesterman schreef :
Dank heren.

Tussenstand: Na 10 uur 12.65V

ja voltjes zal wel lukken,
amperes willen we zien ;-)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 18 nov 2011 08:55 #241303

Capolavoro schreef :
heesterman schreef :
Dank heren.

Tussenstand: Na 10 uur 12.65V

ja voltjes zal wel lukken,
amperes willen we zien ;-)
groet
t

een lampje(koplamp 50 watt) aansluiten en de voltmeter er op, dan zie je of er ook nog wat kracht in zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 18 nov 2011 19:54 #241482

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Okee, accu aan het werk zetten, daar zoek ik nog wat voor.

Maar tussenstand na 24 u rust:
12,64V
Laatst bewerkt: 18 nov 2011 19:56 door heesterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 18 nov 2011 22:13 #241513

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Capolavoro schreef :
een accu die een aantal malen zo leeg is geweest dat er nog maar 8 a 10 volt spanning uit komt is gegarandeerd aan zijn einde.

Dat geldt voor een goedkoop prul wel, maar menig Varta of andere kwaliteitsaccu overleeft de beschreven mishandeling meestal wel. Met een permanente deuk in z'n capaciteit, maar niet zodanig dat-ie onbruikbaar wordt.

Dit verhaal lezend vermoed ik ook 'sluipverbruik', iets wat de accu leegtrekt zonder gebruik. Stilstand bij wisselende (en koude) temperaturen ontlaadt een accu ook op den duur, maar niet binnen een week.

Hoe lang deed de CTEK lader over het volledig volladen van de accu vanaf 10 volt? Daaraan kun je aardig aflezen hoeveel capaciteit ie nog heeft. Een rotte accu is veel te snel 'vol', en heeft dan nog wel 12.6+ klemspanning na het laden, maar kan nauwelijks meer (langdurig) vermogen leveren.
Laatst bewerkt: 18 nov 2011 22:18 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 18 nov 2011 23:02 #241523

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Accu raakt snel leeg

De meest voor de hand liggende verklaring is dat de accu door slijtage aan het eind van zijn inzetbaarheid is geraakt.

Bij accu's in cyclisch bedrijf is de levensduur sterk afhankelijk van de diepte van ontlading. Feitelijk wordt de levenduur van een dergelijke accu reeds bepaald bij de aanschaf. Daar dient allereerst te worden onderzocht of de accu geschikt is voor de beoogde stroomafname én het beschikbare laadregime.

Te diepe ontlading door onvoldoende capaciteit van de accu of de lader/dynamo kan leiden tot versneld verlies van actieve massa en dus verkorte levensduur.

Een andere, mogelijke oorzaak is sulfatering wanneer de accu langere tijd in ongeladen toestand heeft doorgebracht. Niet alleen verhindert sulfatering de ladingopname, maar ook kunnen sulfaatkristallen in de vorm van scherpe naalden sluiting veroorzaken tussen de positieve en de negatieve plaat. Als een gesulfateerde accu wordt geladen zal als gevolg van deze sluiting de spanning snel oplopen zodat een automatische lader meent dat de accu volgeladen is en uitschakelt. De accu lijkt wel vol, maar is het niet – en dus is hij ook weer snel leeg!

Conclusie:

Een accu die bijna of geheel leeg getrokken is en direct weer geladen word, daar gaat het meestal weer redelijk met de accu.
Daar in tegen als de lege accu een week zo gestaan heeft kan je deze weg gooien.

Dit zelf mee gemaakt.
groet J
Laatst bewerkt: 18 nov 2011 23:03 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 18 nov 2011 23:05 #241525

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7164
ik heb deze week een accu aan de lader gehad en die staat na 48 uur nog op 13,9 volt (in een koude schuur). is een 110 ah accu.
als ik een accu aan het werk zet dan koppel ik daar een koelvin aan , die verbruikt toch een 8 amp, tijdens het verbruik zie je na een daling de voltmeter weer oplopen en dat is voor mij een teken dat de accu nog jofel is.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 19 nov 2011 07:09 #241540

[sponsorbericht]Op mijn boot krijg ik een smsje wanneer de accu te leeg raakt, en gooi ik er een muntje bij..
[/einde sponsorbericht]
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 19 nov 2011 07:20 #241542

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
b100 schreef :
ik heb deze week een accu aan de lader gehad en die staat na 48 uur nog op 13,9 volt (in een koude schuur).

bedoel je na 48 rust (niet laden of ontladen) op 13,9V?
dan klopt je meter niet......

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 19 nov 2011 07:35 #241547

Afhankelijk van het Type cteck lader die je gebruikt kan er een stand op zitten die desulfateert. Accu's krijgen inderdaad een tik als ze te ver ontladen worden. Als je het hele proces van laden met een cteck volgt komen de accu's meestal wel weer bij. Als je te weinig amperes eruit krijgt na het laden. de accu even fors belasten en dan weer opnieuw laden. Ik werk zelf veel met accu's en meestal krijgen we zo de accu's weer bij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 19 nov 2011 08:32 #241559

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Accu vervangen betekend in dit geval ook het aanpassen van de accubak.
Deze accu is een lang en smal model, een gewone startaccu past nu niet.

Ik had al gebelt hoeveel zo'n accu nu kost en ik vond 200 euro een tikje te veel.

Als ie kapot is dan wordt dat dus een kleine operatie, als ik dat nog even kan uitstellen, graag.

Na ongeveer 36 uur 12,60 volt(nog zonder belasting)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 19 nov 2011 08:48 #241561

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7164
Capolavoro schreef :
b100 schreef :
ik heb deze week een accu aan de lader gehad en die staat na 48 uur nog op 13,9 volt (in een koude schuur).

bedoel je na 48 rust (niet laden of ontladen) op 13,9V?
dan klopt je meter niet......

groet
t


tikfoutje moet zijn 12,9
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 19 nov 2011 09:00 #241563

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Ladingsgraad Spanning
10% 11,64V
20% 11,88V
40% 12,09V
60% 12,30V
80% 12,51V
100% 12,72V

de tabel weer eens, deze is van ASA.
12,6V is 10% ontladen

en 12,9V staat er niet eens in ;-)

groet
t

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 19 nov 2011 09:38 #241570

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Die drie knakenmeters kunnen flinke afwijkingen laten zien. Ik heb er twee; op dezelfde accu meet de een 12,45 en de andere geeft een waarde aan van 12,65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 19 nov 2011 09:50 #241573

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Capolavoro schreef :
Ladingsgraad Spanning
10% 11,64V
20% 11,88V
40% 12,09V
60% 12,30V
80% 12,51V
100% 12,72V

de tabel weer eens, deze is van ASA.
12,6V is 10% ontladen

en 12,9V staat er niet eens in ;-)
Aan het feit dat men met twee cijfers achter de komma werkt kun je al zien dat je dat tabelletje met een korrel zout moet nemen. Die 12,72 V is echt geen wet van Meden en Perzen.
Een accu die in goede conditie is kan 24 uur na laden nog makkelijk een spanning hebben die tussen 12,8 en 12,9 V ligt, zoals ik zelfregelmatig heb geconstateerd. Die 12,9 V na 48 uur is kras, maar voor een nagelnieuwe accu met weinig spanningsverlies niet absoluut onmogelijk.

--
stegman
Laatst bewerkt: 19 nov 2011 09:50 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 19 nov 2011 10:08 #241581

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
nee, logisch, de Meden en de Perzen hadden nog helemaal geen accu's, en ook geen idee hoeveel olie er onder hun voeten zat! Sufferds, zeg maar ;-)

maar de tienden van de accuspanning zijn vast wel betrouwbaar.
En dan is het toch altijd weer een verrassing voor veel mensen dat een accu op 12,2V eigenlijk al leeg is. Half-leeg, maar verder = schade.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 19 nov 2011 10:33 #241590

Dus :

10% 11,6V
20% 11,9V
40% 12,1V
60% 12,3V
80% 12,5V
100% 12,7V

lijkt wat realistischer.
of:

10% 11,6V
20% 11,9V
30% 12,0V
40% 12,1V
50% 12,2V
60% 12,3V
70% 12,4V
80% 12,5V
90% 12,6V
100% 12,7V
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 19 nov 2011 10:35 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe weet ik of mijn accu kaduuk is? 19 nov 2011 11:01 #241598

  • pduick
  • pduick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Volgens mij kan je aan de onbelaste spanning niet zien wat de conditie van de accu is deze zal je moeten belasten.

Je kunt wel simpel een stille verbruiker opsporen, de accu aansluiten, minkabel los nemen en een lampje tussen de min pol en min kabel aan sluiten als het lampje gaat branden heb je een lek stroom (of een ampere meter is nog beter)

groeten martijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl