heesterman schreef :
Net voor de boot de stalling in ging had ik de hoofdschakelaars een week aan laten staan. Bij terugkomst stond de startaccu op ongeveer 8 volt.
Dat was aan het begin van het seizoen ook al gebeurt (tot 10 v) maar na goed opladen met mijn ctek heeft ie de rest van het seizoen geen problemen gegeven. Tot net voor de stalling dus, toen was ie helemaal gort leeg, "naald op zijn rustplek leeg dus". Na opladen op de motor een week weggebleven, daarna was er nog 10 volt over.
Normaal gesproken ga je er bij dergelijke getallen van uit dat de accu stuk is maar aan het begin van het seizoen was dat ook niet het geval dus ben benieuwd naar hoe het nu gaat.
Accu meegenomen naar huis en weer aan de ctek. Tot verbazing is ie weer tot het groene lampje bijgeladen, daarna nog een boost cyclus er overheen.
Ik ga nu bijhouden hoe het met ontladen gaat maar wat voor waarden is ie nog ok en wanneer is ie echt naar zijn grootje?
Het groene lampje van de lader kan best branden, maar interessanter is welke spanning er rest, nadat je de accu 24 uur hebt laten rusten.
Als de motor hem heeft geladen tot het maximale wat hij wilde opnemen en hij staat na een week op 10 volt, dan is dat normaal gesproken een veeg teken. Een accu die twee weken met die spanning staat is echt naar z'n grootje. Dat de accu schade heeft opgelopen lijkt me zeker. Nou hebben die CTEK-laders magische krachten geloof ik, dus je weet niet hoe een koe een haas vangt.
Als de accu na die 24 uur rust ergens tussen de 12,7 en 12,6 V uitkomt, dan heeft ie nog wat capaciteit over. Onder de 12,5 V moet je hem toch als afgeschreven beschouwen, denk ik. Hij is dan feitelijk al half leeg en dat na 24 uur niks doen.
--
stegman