Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: LED Navigatieverlichting en radarstraling

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 18 dec 2011 13:32 #249249

  • Moro
  • Moro's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 64
Een Led-lampje is eigenlijk een gewone diode.
Als je de dome van een radar openmaakt, zie je dat die vol zit met diode's en transistors. (diode is halve transistor)
Het verhaal is dus onzin.
Een Led-lampje is wel gevoelig voor een verkeerd voltage, kan dan snel stuk gaan.
De meeste Led/lampjes hebben daarom tegenwoordig ingebouwde electronisch schakeling om voltage gelijk te houden.(er staat dan op 10 tot 28V) Deze geeft storing op de korte golf en marifoon, wat je opmerkt als de zender zwak is.
Dus problemen genoeg, maar niet door de radar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 18 dec 2011 14:00 #249251

Moro schreef :
...Als je de dome van een radar openmaakt, zie je dat die vol zit met diode's en transistors. (diode is halve transistor)
Het verhaal is dus onzin..
En die zitten allemaal in de straal? Wow!
Laatst bewerkt: 18 dec 2011 14:00 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 19 dec 2011 17:04 #249504

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
... en hebben allemaal per stuk een lange voedingskabel, waar je lekker veel straling mee op kan pikken?

Kortom, echt VEEL te kort door de bocht dus. Maargoed, vanuit de TS blijft het ook stil, dus ik houd het voorlopig ook op "onzin". Maar wel om andere redenen dan die Moro geeft...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 19 dec 2011 17:18 #249507

De voedingskabel is ontkoppeld met spoelen enzo.
Free bird heeft wel een punt, dat de elektronica natuurlijk niet in de straal van de radar zelf zitten, die zit eronder.
Vroeger heb ik wel eens in de nieuwe haven in Den helder met de auto gereden, en daar hoorde je een Radar dwars door hilversum drie heen. Om de seconde hoorde je dan zzzz. Straling had je wel hoor!

Maar de huidige electronica moet daar tegen kunnen. Wanneer er een CE certificatie heeft plaatsgevonden, dan wordt bekeken of de module ellende uitzendt,maaqr er wordt ook naar de module straling gezonden. Hangt de module of gaat ie kapot,dan wordt ie afgekeurd. (Zo een keuring doe ik gemiddeld eens per maand voor allerlei verschillende klanten.)
Dus bij het ontwerpen is het niet alleen meer het realiseren van de functie van de module, maar komt er nog een hele hap bij aan omliggende componenten om CE certificering te verkrijgen. En dus om de module immuun te krijgen voor dit soort storingen.

(Er zijn ook weer uitzonderingen, en daarom hoor je ook steeds overal een gsm telefoon door allerlei radio en tv programmas. Iedereen herkent tegenwoordig die storing)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 19 dec 2011 17:28 #249508

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
roozeboos schreef :
De voedingskabel is ontkoppeld met spoelen enzo.
Zou moeten, ja, maar ik zou er geen geld op zetten als ik jou was.

En CE, dat staat toch voor China Export? ;)

Niet elke CE certificering gebeurt helaas zo grondig als dat jij 'm doet, zo lijkt het. Met name qua verlichting is er een hoop RFI veroorzakende troep op de markt. Met CE.

Laatst nog een verhaal van een dure NAD versterker gelezen die last had van stoorsignalen uit de buurt. Allerlei ontstorings maatregelen genomen, alle kabels ontstoord, ingangstrappen verbouwd, netfilters ga zo maar door... niets hielp... uiteindelijk het ding vervangen door een Marantz... out of the box, probleem opgelost!
Laatst bewerkt: 19 dec 2011 17:28 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 19 dec 2011 17:35 #249516

Ja daar heb je een punt.
Maar goed als je iets wil verkopen, moet je een CE markering hebben.

Ik heb ook wel eens een produkt ontworpen, waaar de klant zelf de geschakelde netadpter bij zou leveren. Uit China of die contreien. voor 5 euro, je weet wel.
Er stond gewoon een CE sticker op. Maar de voeding stoorde zo dat een meting helemaal niet eens mogelijk was!
Die voeding is dus vevangen voor wel een goede. Had de klant dat niet gedaan, dan was ie strafbaar geweest.

Dus ik ga wel uit van een werkelijk goedgekeurde en degelijk ontworpen led verlichting.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 19 dec 2011 17:35 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 21 dec 2011 22:02 #250134

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Tony2920 schreef :
Graag meer uitleg over de berichten dat LED navigatieverlichting defect raakt door radarstraling.
Dergelijke berichten duiken kom ik af en toe tegen en heb er mijn twijfels over, maar men weet maar nooit.
Dus klopt dit , hoe komt dit, en wat kunnen we als voorzorgsmaatregel doen.

Dag Tony,

Inderdaad kan dat gebeuren en is technisch geen bijzonderheid.
Een radar zend radiopulsen uit van enkele kilowatts, zomaar 2-20 kilowatt.
Een LED is in wezen een bijzondere gelijkrichtdiode die toevallig licht geeft, soort van....
Als de led lantaarn zich naast en in de volle radarbundel bevind, kan het radar radiosignaal gelijkgericht worden door de diodefunctie van de LED. In het gunstigste geval zou de LED even kunnen gaan branden, echter het aangeboden zendsignaal van de radar is zo extreem hoog nieveau dat de gelijkrichte spanning over de LED extreem hoog wordt. Een LED kan meestal niet meer verdragen dan 5-10 volt zonder direct defect te geraken. Echter door de enorme sterke radar pulsen kan er wel een gelijkrichtspanning ontstaan van een paar honderd volt, en daar kan een LED nu net niet tegen.
De LED "slaat door" en werkt niet meer. het is dus niet de gelijkgerichte stroom maar de opgewekte spanning die de led doet overlijden.
Bij het gebruik van SSB zender gaan door deze eigenschap ook alle led's en ledverlichting branden. maar is te weinig om defect te raken.
Voorzorg: geen led lantaarn naast een radar plaatsten!
Er boven of eronder mag wel, de radarbundel is maar 12,5grd omhoog en 12,5grd omlaag, buiten deze vertikale openingshoek is er niets aan de hand.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 dec 2011 22:07 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 21 dec 2011 22:09 #250138

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Free Bird schreef :
Moro schreef :
...Als je de dome van een radar openmaakt, zie je dat die vol zit met diode's en transistors. (diode is halve transistor)
Het verhaal is dus onzin..
En die zitten allemaal in de straal? Wow!

Free Bird, niet iedereen kan het begrijpen, accepteer dat nou ;-)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 dec 2011 22:09 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 21 dec 2011 22:10 #250139

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
web schreef :
En CE, dat staat toch voor China Export? ;)

CE = Chinese Engenering
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 21 dec 2011 22:13 #250140

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
web schreef :
Niet elke CE certificering gebeurt helaas zo grondig als dat jij 'm doet, zo lijkt het. Met name qua verlichting is er een hoop RFI veroorzakende troep op de markt. Met CE.

CE stikkers plakken doet de fabrikant zelf, tot het tegendeel bewezen wordt. Niemand durft zijn vingers te branden aan een CE tegenproces en de kans op mega claims en lang slepende kostbare juridische procedures. Iedereen kan dus zijn gang gaan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 dec 2011 22:14 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 30 dec 2011 08:28 #251662

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Precies, CE is een "slager keur je eigen vlees" certificering.

Over die LED verlichting: zou een beetje ontstoren (de bekende ferrietkraaltjes) kort bij de LEDs niet helpen? Dan valt er niks gelijk te richten ;)

Zelfde geldt voor SSB natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 30 dec 2011 08:34 #251667

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
web schreef :
Over die LED verlichting: zou een beetje ontstoren (de bekende ferrietkraaltjes) kort bij de LEDs niet helpen? Dan valt er niks gelijk te richten ;)

Zelfde geldt voor SSB natuurlijk.

Voor radar helpt ferriet(jes) uitstekend, voor SSB moet er eigenlijk ook wat ontkoppel C's bij, maar helpt wel.

Sommige klanten "klagen" dat tijdens SSB e-mail ophalen hun ankerlicht of 3-kleur op de mast in het ritme van de zender aan en uit gaat :)

Om misleiding van de overige scheepvaart te voorkomen in donker, adviseren we maar om tijdens de uitzending het betreffende toplicht aan te zetten....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 30 dec 2011 08:57 #251676

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Dat meeknipperen begint weer op de ouderwetse seinlampen te lijken.. Maar ontkoppelen aan beide uiteinden van de leidingen zou toch wel afdoende moeten werken, zou je zeggen. Maar ik kan me niet voorstellen dat er een hoge gelijkspanning op de leidingen wordt gegenereerd, wisselspanning kan ik me wel voorstellen. Maar LED's zijn gevoelig voor alle hoge spanningen. Nu kun je wel e.e.a. begrenzen met zenerdiodes, maar of dat de oplossing is, ik betwijfel het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 30 dec 2011 09:03 #251678

web schreef :
Precies, CE is een "slager keur je eigen vlees" certificering.

Dit is wel heel kort door de bocht hoor. De ce keuringen die ik begeleid worden uitgevoerd bij CE test in Rotterdam. En die is echt heel streng.Ook al omdat hij als testhuis ook in problemen kan komen, wanneer hij maar wat aanrommelt.
Overigens is het sinds iets van een jaar zo dat wel degelijk de verkoper van het product CE papieren moet kunnen overleggen.
Daarvóór kon je overal een CE sticker op plakken, en was het oke, tot het tegendeel bewezen was. Dus het is wel degelijk strenger geworden.

Misschien heeft web dit gemist, dan snap ik zijn reactie wel.


Ik ga maar niet in op een ferrietje of ontkoppel 'tje er bij en het is okay.... :S
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 30 dec 2011 09:05 #251679

fsd schreef :
Sommige klanten "klagen" dat tijdens SSB e-mail ophalen hun ankerlicht of 3-kleur op de mast in het ritme van de zender aan en uit gaat :)
Kan ook gewoon zijn dat de DC spanning inzakt, door verkeerde bedrading.


Hen3: quote hersteld.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 31 dec 2011 11:57 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 30 dec 2011 10:48 #251744

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
roozeboos schreef :
Misschien heeft web dit gemist, dan snap ik zijn reactie wel.
Dat kan. Maar geldt het ook voor (parallel)import? Zo niet, dan ben je alleen je lokale bedrijven omzeep aan het helpen tegen de chinese concurrentie....
roozeboos schreef :
Ik ga maar niet in op een ferrietje of ontkoppel 'tje er bij en het is okay.... :S
Veel te pragmatisch he ;) Dat is natuurlijk ook symptoombestrijding, maar het voorziet als zodanig wel in een behoefte.

Natuurlijk is het niet okay als LED-verlichting niet af fabriek al voldoende echt gefilterd is om in de buurt van antennes te kunnen hangen (waar het in de masttop meestal hangt). Maarja, als goed gefilterde verlichting veel duurder is dan effectieve symptoombestrijding, dan is voor de meeste mensen de keuze niet moeilijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 30 dec 2011 10:50 #251746

roozeboos schreef :
fsd schreef :
Sommige klanten "klagen" dat tijdens SSB e-mail ophalen hun ankerlicht of 3-kleur op de mast in het ritme van de zender aan en uit gaat :)
Kan ook gewoon zijn dat de DC spanning inzakt, door verkeerde bedrading.

niet alleen verkeerde bedrading, maar op het moment van zenden VREET de zender stroom, speciaal als je een auto antenne tuner hebt. ik had de zender op een eigen accu staan tijdens gebruik op vol vermogen. voor het sociaal lullen draaide ik het zend vermogen terug.


Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 31 dec 2011 11:58 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 31 dec 2011 08:53 #251974

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
roozeboos schreef :

Ik ga maar niet in op een ferrietje of ontkoppel 'tje er bij en het is okay.... :S

Verklaar je nader?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 31 dec 2011 09:20 #251986

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
roozeboos schreef :
fsd schreef :
Sommige klanten "klagen" dat tijdens SSB e-mail ophalen hun ankerlicht of 3-kleur op de mast in het ritme van de zender aan en uit gaat :)
Kan ook gewoon zijn dat de DC spanning inzakt, door verkeerde bedrading.

Nee, de toevoerdraden fungeren als antenne bij SSB, de elektronica in de ledlantaarn doet de rest, Het heeft niets met verkeerde draden of inzaken van de spanning te maken. Led verlichting verbruikt minder stroom, dus spanningsval is überhaupt al minder.



Hen3: quote hersteld.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 dec 2011 11:58 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 31 dec 2011 09:42 #251989

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
sietse-ten schreef :

niet alleen verkeerde bedrading, maar op het moment van zenden VREET de zender stroom, speciaal als je een auto antenne tuner hebt. ik had de zender op een eigen accu staan tijdens gebruik op vol vermogen. voor het sociaal lullen draaide ik het zend vermogen terug.

Dat mag je dan toch eens toelichten in detail. Het lijkt erg op een klok en ontbrekende klepel.
De zender verbruikt inderdaad stroom, alleen in de uitzend-pieken ongeveer 20A, Average is dat 10-12A tijdens een uitzending. Maar wat een automatische antennetuner hier nu aan toe voegd snap ik niet. De tuner zelf verbruikt vrijwel niets (300mA). De tuner zorgt er voor dat de zender "denkt" dat de antenne optimaal is, als gevolg hiervan geeft de zender het volle vermogen. In die zin verbruikt de zender de volle stroom.

Anders maar een apart topic
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 31 dec 2011 09:52 #251991

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
beewee schreef :
Maar ontkoppelen aan beide uiteinden van de leidingen zou toch wel afdoende moeten werken, zou je zeggen. Maar ik kan me niet voorstellen dat er een hoge gelijkspanning op de leidingen wordt gegenereerd, wisselspanning kan ik me wel voorstellen. Maar LED's zijn gevoelig voor alle hoge spanningen. Nu kun je wel e.e.a. begrenzen met zenerdiodes, maar of dat de oplossing is, ik betwijfel het.

Het wordt voor de gewone lezer wel een geheimzinnig topic B)
Als je er vanuit gaat dat de stroomdraad grofweg 1-5 meter van de SSB antenne zit en parallel loopt is er dus optimale overdracht van de radio energie. Ook is de stroomdraad lang, dus iets hogere spanningen lukt wel. Het is niet zo dat de LED lantaarn hiervan stuk gaat. althans tot nu toe niet. :unsure:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 31 dec 2011 11:12 #252005

@ fsd. je zegt en legt uit wat ik bedoel. op het moment van het indrukken van de zendknop bij vol vermogen ( ik telefoneerde via radio scheveningen vanuit panama) zie je de voltmeter zakken. soms zoveel dat er gebruikers auto afschakelden. ik had een auto tuner voor het gemak (onkunde) andren met meer verstand er van gebruikten een hand tuner.
is niet nodig om er een apart draadje van te maken, bestaat al denk ik.
maar dit doet zich ook voor als je een zware inverter aanschakeld, of in ieder geval een gebruiker aanzet. magnetron, koffie zet aparaat enz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 31 dec 2011 11:43 #252009

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
web schreef :
roozeboos schreef :
Ik ga maar niet in op een ferrietje of ontkoppel 'tje er bij en het is okay.... :S
Veel te pragmatisch he ;) Dat is natuurlijk ook symptoombestrijding, maar het voorziet als zodanig wel in een behoefte.

Natuurlijk is het niet okay als LED-verlichting niet af fabriek al voldoende echt gefilterd is om in de buurt van antennes te kunnen hangen (waar het in de masttop meestal hangt). Maarja, als goed gefilterde verlichting veel duurder is dan effectieve symptoombestrijding, dan is voor de meeste mensen de keuze niet moeilijk...

Het probleem is dat de LED verlichting vast wel voldoet aan de CE normen (lopolight), maar ik denk dat de CE norm niet voorziet in hele hoge veldsterktes boven de 3 of 10 volt/meter.

Het plaatsten van ferriet en ontkoppel C's is een hele legitieme oplossing om aan de normen te voldoen. Kijk maar eens rong in de binnenzijde van apparatuur
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 31 dec 2011 11:50 #252012

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
sietse-ten schreef :
@ fsd. je zegt en legt uit wat ik bedoel. op het moment van het indrukken van de zendknop bij vol vermogen ( ik telefoneerde via radio scheveningen vanuit panama) zie je de voltmeter zakken. soms zoveel dat er gebruikers auto afschakelden. ik had een auto tuner voor het gemak (onkunde) andren met meer verstand er van gebruikten een hand tuner.
is niet nodig om er een apart draadje van te maken, bestaat al denk ik.
maar dit doet zich ook voor als je een zware inverter aanschakeld, of in ieder geval een gebruiker aanzet. magnetron, koffie zet aparaat enz.

Maar het verschijnsel wat je beschrijft wordt niet veroorzaakt door een autotuner, het geeft juist aan dat het goed werkt. Een handtuner is technisch not-done en onverstandig om verschillende technische redenen. Leg ik elders wel eens uit naar behoefte.
Als het verschijnsel niet optrad met een handtuner, gaf dat aan dat de afstemming niet 100% correct was. We moeten ons hier beperken tot de huidige stand der techniek, d.w.z. dat een zender max. 100-150Watt is met ditto stroomverbruik (20-30A), altijd autotuner en zeer zelden nog een grote spanningsval.

Nu maar wee on-topic.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED Navigatieverlichting en radarstraling 31 dec 2011 12:24 #252023

Nou vooruit. :)

Vooraleerst het simpel houden. Wanneer je de zendknop indrukt gaat er heel veel stroom lopen. Daardoor zakt de spanning op de accu.
Of er zijn een paar draden te dun, en daardoor zakt de spanning nog meer.
Zeker met een gedeelde min draad die te dun is. (dus afhankelijk van situatie aan boord)
Daar zou je eerst naar moeten kijken. Je kan niet zo maar aannemen dat het door uitgestraalde radiogolven komt. Misschien is het wel zo, maar niet per definitie. Zet een dummy load op de antenne. Heb je hetzelfde effect, dan is het gewoon gelijkspanning wat inzakt.

En ik wilde niet reageren op een ferrietje en ontkoppelc'tje omdat dat precies dezelfde ongefundeerde reactie is. Ach, gooi er maar een paar ferrietjes in, dan is het wel okay... Nee natuurlijk niet.

Een ferrietje zit in serie met een voeding of signaal draad, waardoor er van buiten geen hoogfrequente signalen binnen komen, en vice versa.
Als er sprake is van radar stralen op de LED print, dan heeft een ferrietje geen enkele zin, want dan heb je dezelfde straling aan beide zijdes van de ferriet. Kan je m net zo goed weglaten.

Ik wil niet beweren dat er nooit ferrietjes worden toegepast, sterker nog, ik design ze zelf ook regelmatig in. Ze zijn lekker goedkoop, en kunnen verder geen kwaad. Het effect is alleen misschien niet altijd voldoende. Dan ga je naar spoelen kijken. Ontkoppelcondensatoren heb ik hier op rol, zoveel gebruik ik ze.
Maar je moet ze dus wel gebruiken waar ze voor ontworpen zijn.



De enige echt effectieve manier is dan een blikje eromheen monteren, met bij de leds een roostertje, om het licht dsoor te laten. Dan hou je de storing buiten. Mits je de voeding dan wel goed ontkoppelt met een capacitief en inductief netwerkje, anders komt het daardoor nog naar binnen, en is het geen kooi van farady meer.
Maja, dan wordt de module nog duurder.

Nog veel beter is de verlichting buiten de straal van de radar te monteren. Waarom zou je problemen opzoeken... Wanneer je als producent in de manual beschrijft om hem niet installeren in radargolven, dan ben je nog volledig gedekt ook.


grr, heb ik me toch weer laten uitdagen... :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 31 dec 2011 12:32 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl