Tony2920 schreef :
Er duiken berichten op dat bvb de NASA LED tricolor en ankerlicht systemen defect raken, dit keer zou de mogelijke boosdoener de acculaders zijn. ( Door bij het desulfateren met 1,5 Khz pulsen te werken. ) NASA zou de systemen wel omruilen tegen nieuwere die hiervan minder last zouden hebben.
Maar zou het kunnen dat bij de meldingen van defecte LED navigatielichten, waardoor ik dit topic ben begonnen, ook eigenlijk de acculaders de oorzaak waren?
Lijkt me niet onwaarschijnlijk.
Bestaan er 12V stabilisatie systemen die op de utility kringen of kring kunnen worden gezet en die de LED systemen en andere ( BVB laptop op notebook ) adequaat beschermen tegen deze desulfateringspulsen en andere voor electronica minder aangename signalen?
Een projectje voor deze winter ?
Dat soort desulfators, die overigens prima kunnen werken, horen niet thuis op een boordnet waar elektronica ook op staat.
Destijds verkochten wij een Duits product en ook heb gemeten over een shunt van 1mv/A. Ik heb met de oscilloscoop ruim 6 volt stroompulsen gemeten, wat overeen komt met 6KA (6000). De puls spanning kan oplopen tot boven de 100 volt, echter....
Het is de bedoeling dat deze pulsen of stroomnaalden geabsorbeerd worden door de accu, vóórdat ze het net in gaan. de desulfator moet direct op de polen aangesloten worden. In de praktijk wordt er veel gerommeld, waardoor de pulsen ook in het boordnet komen met alle gevolgen.