Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: brandstofcel

brandstofcel 18 dec 2011 19:45 #249324

  • Waronne
  • Waronne's Profielfoto
Ben eens benieuwd naar de meningen van jullie.

Zien jullie het nut in van een brandstofcel?
Zou een van jullie het aan boord willen hebben?

Persoonlijk zeg ik ja!
- geen zonnepaneel
- geen windgenerator
- geen motor om een volle accu te krijgen
- geen walstroom!
- niet onnodig veel accu's aan boord

Maar een aggegraat die geen lawaai maakt, niet ruikt, en zeer veilig en betrouwbaar is.

De nadelen heb ik nog niet gevonden.
Zit er ook sterk over na te denken om er van de zomer een aanteschaffen.

Wat is de mening van jullie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 18 dec 2011 19:50 #249328

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Brandstofcellen werken vooral op methaan, wat wel wat aandacht vraagt qua opslag en brandgevaar, maar ook geen onoverkomelijke problemen oplevert. Van de mensen die er eentje hebben aangeschaft (zoals Erik de Jong) heb ik tot nu toe alleen positieve verhalen gehoord, al is de aanschafprijs wel even slikken...

Je hebt ze tegenwoordig ook die werken met een wat veiliger brandstof, zoals deze, die ik als het een beetje meezit komende zomer tijdens een campervakantie mag gaan testen.
Laatst bewerkt: 18 dec 2011 19:52 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 18 dec 2011 20:23 #249336

  • Gos
  • Gos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 213
beewee schreef :
Brandstofcellen werken vooral op methaan, wat wel wat aandacht vraagt qua opslag en brandgevaar, maar ook geen onoverkomelijke problemen oplevert. Van de mensen die er eentje hebben aangeschaft (zoals Erik de Jong) heb ik tot nu toe alleen positieve verhalen gehoord, al is de aanschafprijs wel even slikken...

Je hebt ze tegenwoordig ook die werken met een wat veiliger brandstof, zoals deze, die ik als het een beetje meezit komende zomer tijdens een campervakantie mag gaan testen.

wat zal zoiets moeten gaaan kosten?
lijkt mij geen verkeerd apparaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 18 dec 2011 21:11 #249345

kijk bijvoorbeeld eens naar deze (hebben we zelf recent aangeschaft)

fuelcells.caravanmoversonline....y/products/2200.html

Ze bestaan ook nog in een kleiner vermogen, die zijn aanziendelijk goedkoper.
Ik moet zeggen dat ze erg stil zijn, het verbruik van brandstof valt erg mee en de brandstof is goed te verkrijgen.
Verder wegen ze erg weinig, nemen nauwelijks ruimte in en je hoeft geen uitlaat systeem e.d. in te bouwen.
De hoeveelheid electriciteit die een brandstofcell opwekt is niet heel erg groot, zeg maar vergelijkbaar met een flink zonnepaneel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 18 dec 2011 21:18 #249347

  • Waronne
  • Waronne's Profielfoto
Zelf ben ik ook bezig met een efoy!
De lichtste versie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 18 dec 2011 21:22 #249349

Wij hebben hem nu bijna twee maanden en we zijn er erg tevreden mee, EFOY lijkt me een goede keus, Is inderdaad de lichtste en een van de goedkopere brandstofcellen. Nadeel is dat deze nog steeds een koolwaterstof als brandstof nodig heeft, terwijl er nu ook al schonere (en duurdere) alternatieven zijn.
Voor ons was uiteindelijk de beschikbaarheid van de brandstof doorslaggevend voor de keuze van de EFOY.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 18 dec 2011 22:27 #249359

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
@Gos: zie de link naar de importeur in dat artikel op Campersite.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 18 dec 2011 22:36 #249360

  • Waronne
  • Waronne's Profielfoto
@beewee

Prijs kan ik niet vinden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 18 dec 2011 23:28 #249362

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik zit even te rekenen en te puzzelen. Wij zijn geen ErikDeJong en maken andere afwegingen.

Op dit moment heb ik:
- 2 accu's aan boord waarbij de service volledig gescheiden is van de startaccu
- service-accu van 105Ah
- geen andere laadmogelijkheden dan walstroom of motor

Ik weet dat ik globaal gesproken 36 uur kan doorvaren zonder de service-accu te moeten bijladen. Dat is te weinig naar mijn zin dus ik kijk naar alternatieven om stroom te maken.

* de Efoy kost zo'n 2250 euro en daarna ongeveer 7 euro per liter (uit de site van Erik de Jong gevist). Een liter levert ruim voldoende energie om de accu te herladen.
* een zonnepaneel doe ik nog niet, ik wacht op de volgende generatie panelen (en die komen eraan, weet ik uit betrouwbare bron)
* een windgenerator zou een optie zijn maar vind ik niet 'mooi'
* huidige motor is aanwezig en geeft (bij een laadstroom van 20Ah) met 4.5 uur stroomdraaien hetzelfde resultaat als de Efoy. Prijs per acculading is dus vergelijkbaar met de Efoy.

In de basis komt het er dus voor ons op neer: is het wegnemen van de herriebron voldoende argument om de investering van ruim 2000 euro te rechtvaardigen? Dat komt per jaar misschien 4x voor bij ons, heel ruim geschat. Ik zou dan ook eerder een schroefasgenerator willen installeren. Maar daarvoor ga ik toch een nieuw topic maken ;)

Ondertussen lees ik graag mee hier want die fuel cells zijn wel heel erg stil, schoon en zuinig. Als ze 1/10 van de huidige prijs zouden zijn, hoefde ik er geen 2x over na te denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 19 dec 2011 00:32 #249365

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Ik maak zo'n beetje (eigenlijk helemaal) dezelfde afweging als Delphi32. De brandstofcel technologie is prachtig en veelbelovend, maar nu nog te duur. Ik ben wel aan het kijken naar alternatieve stroombronnen.

@Delphi32: waar doel je op met de volgende generatie panelen? Lagere prijs, hogere opbrengst, beide? Welke termijn heb je het dan over?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 19 dec 2011 01:06 #249368

  • mie9iel
  • mie9iel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Delphi32 schreef :
...

Ik weet dat ik globaal gesproken 36 uur kan doorvaren zonder de service-accu te moeten bijladen. Dat is te weinig naar mijn zin dus ik kijk naar alternatieven om stroom te maken.

...

Als 72uur wel genoeg is, zet er dan een 2de service-accu naast. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 19 dec 2011 01:14 #249369

Delphi32 schreef :
Ik zit even te rekenen en te puzzelen. Wij zijn geen ErikDeJong en maken andere afwegingen
Het is inderdaad 100% gebruiks- en boot afhankelijk. Wij hebben al een zonnecel, windgenerator en een schroefas dynamo, maar als we voor anker liggen in het hoge noorden in een twee weken of langer aanhoudend hogedrukgebied, dan kwamen we electrische energie te kort.
Onze overweging was dus om een generator in te bouwen (€ 10.000 en lawaaig) of andere bronnen aanboren. De brandstofcel bleek een geweldige uitkomst te bieden in dat opzicht. De keuze die we hadden tussen de verschillende cellen was voornamelijk wat voor brandstof ze gebruikten. Omdat hiet in Canada vrijwel alleen methanol beschikbaar is hadden we wat type betreft dus niet veel keus.
In de afgelopen twee maanden hebben we de cel nu gemiddeld 2 uur per dag aanstaan en het levert net dat beetje dat we te kort komen.

PS als de accu's vol zijn, dan kunnen we daar bij zuinig gebruik ongeveer 10 dagen van rondkomen tot een 50% ontlading zonder bij te hoeven laden. Echt nodig is het dus niet, maar we zien het meer als een vorm van luxe richting onze klanten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 19 dec 2011 01:15 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 19 dec 2011 05:47 #249372

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Het spijt , maar ik wil ingaan - counteren is het gepaste woord- op het algemeen enthousiasme omtrent fuelcells.
Ten eerste is er de prijs , ten tweede is er het beperkte vermogen , ten derde is er de beschikbaarheid van de brandstof en ten vierde is er het gevaar van die brandstof zelf.
Als je dat alles vergelijkt met een benzine generator (een kipor inverter type van 2700 watt zoals ik heb) dan komt die brandstofcel er zeer belabberd uit.
Een diesel gen zoals de panda e.d. is dan wel veilig , hij kost ook heel veel geld.
De benzine versies (zoals kipor) zijn heel veel goedkoper maar houden met de benzine , net zoals de methanol van de fuelcell , een zeker risico in.
Als ik alles afweeg dan kom ik tot de conclusie dat die fuelcells een fancy gadget zijn voor de groene en/of de welgestelde jongens onder ons.
In elke stad en in elke haven vind je benzine.
Waar vind je die speciaal gezuiverde methanol ?
Wellicht moet Erik voor een langere reis zijn boot dan afladen met methanol wat op zich hetzelfde gevaar inhoudt als benzine aan boord.
Als ik dan toch dat risico moet lopen dan doe ik dat liever met een brandstof die ik bij eventuele lekken kan ruiken en die me 2700 watt per uur kan opleveren dan met een reukloze brandstof zoals methanol die je amper 140 watt levert tegen een prijs die je kippevel bezorgt.
Er is altijd nog zoiets als kosten baten analyse nietwaar ?

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 19 dec 2011 06:10 #249374

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Erik, in het hoge noorden heb je neem ik aan ook verwarming nodig, als je een generator te lawaaierig vind, is een whispergen dan geen optie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 19 dec 2011 06:48 #249382

Waronne schreef :
Ben eens benieuwd naar de meningen van jullie.

Zien jullie het nut in van een brandstofcel?
Zou een van jullie het aan boord willen hebben?

De nadelen heb ik nog niet gevonden.
Zit er ook sterk over na te denken om er van de zomer een aanteschaffen.

Wat is de mening van jullie?

Het NADEEL is de prijs. Blijkbaar heb jij een hele grote erfenis gekregen of bij je eerste staatslot de jackpot gewonnen, ik niet.
Ik moet voor elke euro een x aantal minuten werken, die x minuten kan ik niet zeilen.
Als ik hoor dat zo'n ding 2000 euro kost, en nog eens 7 euro per liter, dan houdt dat in dat ik grofweg een maand minder kan zeilen.
Dan maar een lauw biertje! Ik zeil liever.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 19 dec 2011 11:16 #249432

heesterman schreef :
Erik, in het hoge noorden heb je neem ik aan ook verwarming nodig, als je een generator te lawaaierig vind, is een whispergen dan geen optie?
verwarming hebben we inderdaad nodig, maar als je die van de generator zou krijgen, dan moet die continue aanstaan en dat is dus geen valide optie wat mij betreft. En de Whispergen is inderdaad wat we naar gekeken hebben, maar dan heb je weer uitlaat en inlaat systemen nodig, de kleinste weegt weer 150 kg met alle toeters en bellen eraan en hij kost het 4-5 voudige van een brandstofcel en heeft onderhoud nodig. Een brandstofcel is nagenoeg onderhoudsvrij. Vooralsnog zijn we erg content met de brandstofcel.

@Sailbleu:
Een benzine generator is inderdaad goedkoper en ook benzine is explosief, maar dat het en betere keus is wil ik bestrijden.
Een benzine motor is namelijk een verbrandingsmotor en de combinatie met benzine damp kan dodelijk zijn. Daarentegen zit de methanol in gasdichte cartridges die niet opengemaakt hoeven te worden voor gebruik en is een brandstofcel geen verbrandings machine. Het grote verschil zit hem namelijk in het explosiegevaar, een benzine generator zou ik nooit of te nimmer binnen in de boot willen hebben draaien. Ook heb ik geen zin om een apparaat van 20-30 kg telkens naar binnen en naar buiten te sjouwen waar een brandstofcel gewoon permanent, reukloos en stil ingebouwd worden in welk verloren hoekje dan ook. Daarnaast geef je aan dat de opbrengst laag is, dat is waar, in vergelijk met een benzine generator zit daar factor 25 tussen, maar een generator laat je 1 of 2 uur draaien waar een brandstofcel gewoon 24/7 zou kunnen draaien. En kijkend naar efficientie (vermogen uit een liter brandstof) dan is een brandstofcel minimaal 10 keer efficienter.
Wat betreft het meenemen van brandstof: het gewicht van de benzine generator in methannol is voor ons meer dan voldoende voor een hele zomer en aangezien het in gasdichte cartridges zit die nooit hoeven te worden opgemaakt is het een stuk veiliger dan benzine aanboord.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 19 dec 2011 12:22 #249443

  • Waronne
  • Waronne's Profielfoto

Het NADEEL is de prijs. Blijkbaar heb jij een hele grote erfenis gekregen of bij je eerste staatslot de jackpot gewonnen, ik niet.
Ik moet voor elke euro een x aantal minuten werken, die x minuten kan ik niet zeilen.
Als ik hoor dat zo'n ding 2000 euro kost, en nog eens 7 euro per liter, dan houdt dat in dat ik grofweg een maand minder kan zeilen.
Dan maar een lauw biertje! Ik zeil liever.

Als ik effe eerlijk mag zijn vind ik dit een beetje een lullig antwoord.
Ten eerste, ik heb geen erfenis gekregen, ik denk dat ik de enigste ben ik de fam met geld. ( heb momenteel 2300 euro op mijn bank )
staatsloterij ook niet, win nooit meer als 10 euro.

Voor mijn geld moet ik mezelf ook kapot werken, alleen ik heb het voordeel dat ik deze aanschaf hoogwaarschijnlijk op mijn bedrijf kan zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 19 dec 2011 12:38 #249449

Waronne schreef :

Het NADEEL is de prijs. Blijkbaar heb jij een hele grote erfenis gekregen of bij je eerste staatslot de jackpot gewonnen, ik niet.
Ik moet voor elke euro een x aantal minuten werken, die x minuten kan ik niet zeilen.
Als ik hoor dat zo'n ding 2000 euro kost, en nog eens 7 euro per liter, dan houdt dat in dat ik grofweg een maand minder kan zeilen.
Dan maar een lauw biertje! Ik zeil liever.

Als ik effe eerlijk mag zijn vind ik dit een beetje een lullig antwoord.
Ten eerste, ik heb geen erfenis gekregen, ik denk dat ik de enigste ben ik de fam met geld. ( heb momenteel 2300 euro op mijn bank )
staatsloterij ook niet, win nooit meer als 10 euro.

Voor mijn geld moet ik mezelf ook kapot werken, alleen ik heb het voordeel dat ik deze aanschaf hoogwaarschijnlijk op mijn bedrijf kan zetten.

Is 'ie dan gratis?
Of zodat je geen belasting erover hoeft te betalen etc?

Ik zeg niks over griekse toestanden :whistle:
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 19 dec 2011 12:44 #249450

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Zo kan 'ie wat mij betreft wel weer heren. Graag Ontopic, dan blijft het gezellig en hebben wij er ook wat aan....
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 19 dec 2011 12:51 #249453

En beter voor het geval de belastingdienst meeleest! :blink:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 19 dec 2011 13:19 #249455

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Benzine onderste verbrandingswaarde 33 MJ/liter
Diesel idem 32 MJ/liter
Methanol idem 15 MJ/liter

1e conclusie: per liter heeft methanol slechts de helft van de energie van benzine/diesel.

Kale kostprijs van benzine/diesel (dus excl. belastingen) is 0,60 euro/liter
Kale kostprijs van methanol (excl. BTW volgens EFOY) = 3,32 euro/liter

2e conclusie: per MJ is methanol dus 11 keer duurder.

Efficiency van EFOY 0,9 liter / 1 kWh volgens website
idem van Kipor generator 0,9 liter / 1,65 kWh.
Omgerekend naar J / kWh:
Efoy 13,5 MJ / 1 kWh
Kipor 28,8 MJ / 1,65 kWh ofwel 17,5 MJ / kWh

3e conclusie: De efficiency van de EFOY is 30% beter dan die van de generator.

Naast electriciteit levert de generator ook nog warmte. Indien je in staat bent die warmte nog nuttig te gebruiken, verbeterd de efficiency van de generator (bijvoorbeeld verwarmen boiler op koelwateraansluiting van de generator, 1x draaien per dag betekend dan ook 1x warme boiler per dag, zo werkt dat bij een vaste opstelling van de generator).

Stel een dagelijkse behoefte van 2 kWh. Dan methanol 1,8 liter, benzine 1,1 liter per dag. Per jaar 365 dagen dan 365 x 1,8 x 3,95 = 2595 euro aan methanol tegen 365 x 1,1 x 1,58 = 634 euro aan benzine (pompprijzen).

4e conclusie: ondanks de 30% betere efficiency van de EFOY zijn de stookkosten (alleen voor brandstof) van de EFOY 4x zo hoog.

Iedereen moet maar zijn eigen berekeningen maken met de cijfers die voor hem/haar van toepassing zijn.

Los hiervan: aanschaf en onderhoudskosten niet meegenomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 19 dec 2011 13:30 #249459

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
En zonder die warmte terugwinning? Want daar had Erik al op gereageerd dt dat niet wenselijk was...

Overigens kan je cijfer altijd in je eigen voordeel laten erken. Dat hoef je mij, als engineer niet te vertellen. Je kunt alles goed/fout rekenen...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 19 dec 2011 14:05 #249469

Ronaldl,
De reden dat ik schreef dat je per liter verbrande brandstof meer energie hebt, is eigenlijk jouw conclusie nummer 3.
Stook kosten vallen weg tegen inbouw, aanschaf en onderhoudskosten.

Gespreid over 10 jaar gebruik, aanschaf en onderhoud is de brandstofcel per opgewekte kWh uiteindelijk 10-15% goedkoper dan een generator, maar voor ons was dat niet de doorslaggevende factor.

@trotti,
Het is niet zo dat we het niet wenselijk vinden, maar we willen graag 24/7 warmte beschikbaar hebben en het is een leuk "cadeautje" dat je warmwater van de generator krijgt, maar de generator zal bij ond verbruik misschien 3-4 uur per week lopen. Voor warmte gebruiken we liever een dieselkachel die ook nog eens warm water voor ons maakt. Indien we een generator zouden hebben, dan zou er inderdaad wel wat met de "afval" warmte gedaan worden.

EDIT:
Dit is overigens een topic gestart door "Waronne" niet door mij, wij hebben de beslissing al een tijdje geleden gemaakt en ik probeer aan te geven wat onze beweegredenen waren om een Brandstofcel aan te schaffen. Ik vermoed dat een generator op de kwartonner "waronne" niet echt een optie is en dus eigenlijk overbodig om te vergelijken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 19 dec 2011 14:09 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 19 dec 2011 14:37 #249477

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Ook ik volg het onderwerp met de nodige interesse.
Erik maakt terecht keuzes zoals hij die ook motiveert.
Nu is het gebruik bij hem misschien ook wat anders dan het gebruik bij anderen, bovendien is het additioneel naast andere voorzieningen.
Jammer dat het principe zoals van de Whispergen niet door andere fabrikanten in handzame afmetingen is opgepakt.

Er is nog geen ideale oplossing voor het probleem van enegievoorziening
aan boord.
Ik ben ook benieuwd naar die nieuwe generatie van zonnecellen waarvan sprake is.
Het biedt in ieder geval voor mij een oplossing voor periodes dat ik niet aan boord ben. en om de accu's in de winter geladen te houden.
(ons schip ligt in Nederland, maar we wonen in Frankrijk, dus ik kan niet even voor een "plug-in" rijden en anderen wil ik niet belasten)

met vriedelijke groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstofcel 19 dec 2011 16:30 #249498

  • Waronne
  • Waronne's Profielfoto
het gaat me momenteel nog niet voor mijn boot, maar meer de verdieping erin.

Zakelijk gezien vind ik het mkkelijk om zoeits te hebben in mijn bedrijfs auto.

Ik denk om dit in te bouwen in mijn 725 dat dit een beetje overdone is.
( terwijl me het wel gaaf lijkt )

Ik dank erik dan ook hartelijk voor zijn bijdrage, en de meningen van anderen ook.

Ben ook zeer benieuwd welke reacties er nog volgen.

Voor de gene die intyeresse hebben:

De Efoy comfort Kit compleet kost € 2200 euro... ( een smak geld )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl