Ik zit even te rekenen en te puzzelen. Wij zijn geen ErikDeJong en maken andere afwegingen.
Op dit moment heb ik:
- 2 accu's aan boord waarbij de service volledig gescheiden is van de startaccu
- service-accu van 105Ah
- geen andere laadmogelijkheden dan walstroom of motor
Ik weet dat ik globaal gesproken 36 uur kan doorvaren zonder de service-accu te moeten bijladen. Dat is te weinig naar mijn zin dus ik kijk naar alternatieven om stroom te maken.
* de Efoy kost zo'n 2250 euro en daarna ongeveer 7 euro per liter (uit de site van Erik de Jong gevist). Een liter levert ruim voldoende energie om de accu te herladen.
* een zonnepaneel doe ik nog niet, ik wacht op de volgende generatie panelen (en die komen eraan, weet ik uit betrouwbare bron)
* een windgenerator zou een optie zijn maar vind ik niet 'mooi'
* huidige motor is aanwezig en geeft (bij een laadstroom van 20Ah) met 4.5 uur stroomdraaien hetzelfde resultaat als de Efoy. Prijs per acculading is dus vergelijkbaar met de Efoy.
In de basis komt het er dus voor ons op neer: is het wegnemen van de herriebron voldoende argument om de investering van ruim 2000 euro te rechtvaardigen? Dat komt per jaar misschien 4x voor bij ons, heel ruim geschat. Ik zou dan ook eerder een schroefasgenerator willen installeren. Maar daarvoor ga ik toch een nieuw topic maken
Ondertussen lees ik graag mee hier want die fuel cells zijn wel heel erg stil, schoon en zuinig. Als ze 1/10 van de huidige prijs zouden zijn, hoefde ik er geen 2x over na te denken.