nardus schreef :
Tja, en alle kleine beetjes ..... Zorgen voor een lege knip!
Even een idee: kan je niet beter een een watersleep generator voor aan je hekstoel monteren aan je schoefas ipv achter de boot ? Z'on Aqua4gen ding. Die likkt me optimaal ontworpen voor deze taak ipv een normale motordynamo. En alleen aanzetten als je rompsnelheid bereikt is. Daaaronder lekker je 3 blads mee laten draaien. En je 2 blads in "race" stand zetten achter je kiel. Kan niet bij alle jachten, wel bij de mijne b.v.
Ja , mijn 3 blads schroef draait ook altijd mee , wordt door Jeanneau zelfs aangeraden.
Meerdere test wezen uit dat ik een halve knoop win of verlies , het is hoe je't bekijkt natuurlijk.
Met die aquagen ben ik ook een tijdje bezig geweest hoor, maar het idee van iets achter je aan te slepen beangstigt me dan weer , vooral als bij een plots en dringend maneuver in achteruit moet en je vergat om dat sleepding binnen te halen.
Op het zwemplatform is ook een optie , estetisch gesproken dan weer niet.
En dan de duogen , prima ding , alleen zijn die dan weer helemaal onbetaalbaar.
Die aquagen gebruiken op de schroefas is een mogelijkheid , maar die dingen kosten nu ook weer niet niets , en tweedehands vliegen ze als zoete broodjes de deur uit.
Weet je , niet dat schroefasgeneratoren rocket science is , maar er komt toch wel wat bij kijken als je van scratch moet beginnen.
Er is op internet zo weinig te vinden van DIY opstellingen zodat je 't allemaal zelf en experimenteel moet doen.
Ook Pim van de Panoramix had problemen met zijn opstelling , dat alles lees je niet meteen op zijn website , maar persoonlijk email verkeer maakten wel één en ander duidelijk.
Mijn uitvoering zou bevredigend zijn geweest (4 à 5 amp/uur) ware het niet dat die cogging alles op de helling zette.
Dat zou ik dan in orde willen brengen , maar ik heb een Kipor 2700W generator aan boord die mooi is ingebouwd , met degelijke koeling en allerhande tempaanduidingen , koolwaterstof alarmen enz. Zelfs de uitlaatgassen gaan via een waterlock en zijn gekoeld en gesmoord.
Ik hoor dat ding haast niet draaien binnen , maar het blijft wel een benzine generator aan boord.
Dus die Kipor gaf me in de jaren dat de schroefasgenerator er lam bij lag wel de stroom die ik bij zeilen 's nachts ontbrak.
Dat geeft dan een geruststellende voldoening die in mijn geval de noodzaak van het afronden van de schroefasgen minder prioritair maakte.
Maar zoals de meeste zeilers haat ik het om de hoofdmotor in te schakelen om enkel de accu's op peil te houden.
Maar als je niet anders kan moet het wel natuurlijk.
Enfin , ik zit nu weer in de mode van ' vooruit met de geit ' en wil weer wat forceren om die schroefas opstelling binnenin de boot nuttig te maken.
Beste groeten