Nou , ik ben ook gezegend met een vaste schroefas en enkele jaren geleden startte ik mijn project van een schroefasgenerator.
Je komt 's nachts altijd elektriciteit te kort , en zulke generator zou me hiertbij kunnen helpen.
Nu is het probleem dat je dat met gewone auto alternatoren niet kan verwezenlijken.
By the way , ik lees hier op het forum steeds het begrip " dynamo " , maar dat is wel fout beste heren . Een dynamo is een gelijkstroom generator , een alternator is een wisselstroom generator en laat dat laatste model nu gebruikt worden in boten en auto's.
Maar dit geheel terzijde.
Dus een auto alternator zou de simpelste oplossing zijn , de gelijkrichting zit ingewerkt en ook de regelaar naar een constante 13,5 volt ( 14,2 indien uitgerust met compensatiediode) krijg je'r cadeau bij.
Alleen , .........alleen haal je met een schroefasaandrijving niet de vereiste toerentallen om die alternator efficient te maken.
En ofwel gebruik je een reductie (eerder een upgrade) van het toerental , met eerder een complexe installatie in de beperkte ruimte.
Ofwel ga je die alternator herwikkelen zodat ook een laag toerental te gebruiken valt om stroom op te wekken.
Vergeet niet dat je minstens de stroom moet kunnen opwekken om het aanloop magnetisch veld te creeren om de alternator te kickstarten.Anders steek je'r nog bij in.
Herwikkelen is toch niet zo eenvoudig , vraagt wat berekening en het blijft min of meer experimenteel.
Dan zijn er de windmolen generatoren die ook bij relatief laag toerental (veel) stroom geven.
Dat is dan meestal het type dat is uitgerust met neodym permanente magneten.
Geen kickstartstroom nodig dus.
Verder moet je een gelijkrichting hebben van de 3 fasige geproduceerde wisselstroom , alsook een spanningsregeling die de hogere spanningen temt naar onze noodzakelijke 13,5 volt.
Goed dan , we hebben alle ingridienten om een schroefasgenerator in te bouwen en ik ging er dan ook mee van start een hele tijd geleden.
De gearbox en schroefas , bekend beeld niet ? Hier moet dus wat worden versierd
Om te beginnen maakten we een dunne triplex mal die we met zaag en vijl gemakkelijk konden aanpassen en ik zou gebruiken om de vorm af te tekenen op rvs plaat.
In moest dat in 2 delen doen want de ruimte had zo zijn beperkingen.
Dit plaatje geeft een idee hoe het geheel uiteindelijk zou worden bevestigd.Ik maakte gebruik van de bouten die instaan voor de bevestiging van het frame waarop de motor staat gemonteerd. Solider kan je't niet bedenken dacht ik zo.
De mal was af en de rvs platen uitgeslepen.Je moet roeien met de riemen die je hebt en ik had geen heel dikke rvs plaat ter beschikking. Dan neem je'r 2 dunne en last die aan elkaar.In theorie nog sterker dan 1 dikke zo wordt beweerd.
Zo , hier zijn ze op de kopse kante aan elkaar gelast.
Even ter plaatse passen alvorens verder af te werken.
U merkt hier hoe ik de 2 aparte delen aan elkaar bevestigde. Met een geschroefde brug. Alles blijft demonteerbaar.
En dan komt het estetische achter de hoek kijken. Rvs mag nog een beetje glimmen ook nietwaar.
Het frame was gemaakt , en dan beginnen met het echte werk. De aandrijving van de generator verzorgen vanuit de schroefas.
En hier knelde een beetje het schoentje. De kleine ruimte liet niet veel marge voor wat betreft de grootte van de poulie (riemschijf) , U merkt dat wel op één van de foto's.
En omdat de meesten die je her en der kan kopen uit gewoon staal zijn gemaakt dacht ik er beter aan te doen om er zelf één te maken ook weer uit rvs.
Men neme dus een rvs flens en tracht er wat van te maken.
Eerst het loopvlak van de riem versieren op de draaibank.
Dan de binnendiameter die exact dezelfde moet zijn als die van de schroefas-flens , kwestie van geen speling te hebben en niet uit balans te geraken.
Dat lukte allemaal best wel.
De schroefas werd weer gemonteerd , maar niet alvorens ik van de gelegenheid gebruik maakte om een nieuwe gland , de schroefas afdichting dus , te plaatsen. Het zou te gek zijn om dat niet te doen op zulke momenten.
Zo , een beeld van de gemonteerde generator , de betekenis en doel van dat rode doosje krijgt direct een verklaring.
Het geheel gefotografeerd vanuit een andere hoek.
Goed , en dan nu dat rode doosje. Hier zitten relais in die kunnen bediend worden door een schakelaar op één van mijn panelen in de cabine/woonruimte. Op die manier zou ik de generator kunnen uitschakelen, althans toch het leveren van de stroom aan mijn circuit.
Die relais zouden ook bediend worden vanuit de alternator van de scheepsmotor zodat wanneer de motor aanging , het leveren van stroom van de schroefasgenerator ook zou stoppen.
Dit zou de gelijkrichter en regelaar worden die de fluctuerende wisselstroom van de schroefasgenerator in goede gelijkgerichte banen zou brengen.
En hier ging het al meteen goed fout.
Die (windgenerator) regelaar werkt met het principe van dumpload regeling.
Dwz , dat wanneer de uitlaatspanning (naar de accu's dus) hoger komt dan 13,5 volt , enkele relais de geproduceerde stroom aflaten naar een een dumpload element , wat zoveel betekent als een grote weerstand die energie omzet in warmte;
Een korte test op het droge , dat kan even zonder koeling en watersmering van de cutlass bearing hoor , blies al direct mijn diodebrug op van de scheepsalternator.
Wat was er gebeurd ? De dumploadregeling van de schroefasgen was te traag , en die regeling liet spanningen door waartegen de diodes van mijn scheepsalernator niet tegen konden.
Ai , wat nu.
Doodeenvoudig die regeling vervangen door een electronische regeling dan maar.
Meteen ook de scheepsalternator herstellen natuurlijk, dank U voorhistorische dumpload regelaar. Maar ik had hem zelf gekocht , dus eigen schuld dikke bult.
Na de nieuwe regeling te hebben aangeschaft en gemonteerd ging het weer fout.
Het door de schroefas opgewekte toerental was niet hoog genoeg , het zou me bij een gemiddelde snelheid en daarbij behorende toerental van de freewheelende schroefas maar enkele honderden miliamps opbrengen , niet genoeg dus.
Ok , op naar plan B dan maar.
Dit...........
Moest - dankzij alweer de draaibank - dat moeten worden.
Een kleiner poulie (riemschijf) die het toerental van de neodym magneet generator zou verhogen en bijgevolg meer stroom zou doen leveren.
Technisch en mechanisch gesproken een piece of cake.
De test zou zich op open water laten uitvoeren want het was nu tijd voor de tewaterlating voor het nieuwe seizoen.(dat van 2010 dan wel)
We zijn nu eind 2011 , en die test was in mei 2010 afgerond , en wat bleek.
De schroefasgenerator gaf dan wel een leuke 5 amp bij 6 knopen snelheid , hij ging erbij nog lekker te keer ook.
Cogging , een begrip met een vervelende bijwerking.
Zoek het maar even op , maar het resulteert in een kloppend gedraai van de generator en een behoorlijke warmteontwikkeling.
Ik wou die kloppende trilling niet overzetten op mijn schroefas , dus ging het aandrijfriempje er af.
Sindsdien ligt het project op apengapen , en zoek ik andere oplossingen om vooralsnog de schroefasenergie om te zetten in (stille) elektriciteit.
Misschien kan deze bijdrage een aanzet zijn voor andere schippers om ook zulke generator te installeren , en misschien levert mijn bijdrage ook wel het voordeel op om aan een sluitende oplossing te raken voor mijn dilemma.
Ik dacht er eerder al aan om een andere generator te kopen , in dit geval dus een echte dynamo.
Maar een gelijkstroommotor is natuurlijk ook geschikt , want een dynamo is een omgekeerde gelijkstroommotor nietwaar , maar dat wisten de meesten al wel denk ik .
Beste groeten