Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Schroefasgenerator

Re: Schroefasgenerator 22 dec 2011 07:10 #250167

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Sprokkie schreef :
Kennisen in duitsland maakt kopen op ebay.de een stuk makkelijker
Of gewoon zelf ophalen.

Ja , ik heb wel een kennis in Duitsland , maar met zoiets val je Angela Merkel toch niet lastig hé ?

:laugh:

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefasgenerator 22 dec 2011 07:40 #250171

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
In je kachel zit ook aardig wat energie.. :)
Steam Powered Battery Charger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefasgenerator 22 dec 2011 10:20 #250200

ik had op de sloop een alternator van , ik meen, een suzuki alto gekocht, voor een paar tientjes(gulden) zat een regelaar in, ding volgespoten met lak tegen ocidatie en wat vogelen met de snelheid, net als erik even een stikker op de koppeling en dan reken dat als de motor aandrijft je niet boven het max toeren van de alternator komt, dat valt nogal mee. leverde onder zeil ongeveer 5 amp op de meter ( gewoon een rond klokje) boven de 4 knoop. zelfs op stroom op de rivier of met flink verschil eb en vloed had ik stroom.
voor onderweg had ik aan die 5 amp genoeg voor de stuur auto en de gps. verder mijn korte golf ontvanger en een lampje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefasgenerator 22 dec 2011 10:28 #250202

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
sietse-ten schreef :
ik had op de sloop een alternator van , ik meen, een suzuki alto gekocht, voor een paar tientjes(gulden) zat een regelaar in, ding volgespoten met lak tegen ocidatie en wat vogelen met de snelheid, net als erik even een stikker op de koppeling en dan reken dat als de motor aandrijft je niet boven het max toeren van de alternator komt, dat valt nogal mee. leverde onder zeil ongeveer 5 amp op de meter ( gewoon een rond klokje) boven de 4 knoop. zelfs op stroom op de rivier of met flink verschil eb en vloed had ik stroom.
voor onderweg had ik aan die 5 amp genoeg voor de stuur auto en de gps. verder mijn korte golf ontvanger en een lampje.


Das een interessant verhaal Sietse , alleen zou dat met eventuele foto's en uitvoering details nog veel interessanter kunnen zijn.
Kwestie van alle mogelijke oplossingen enigzins te visualiseren.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefasgenerator 22 dec 2011 10:37 #250205

sailbleu schreef :


Das een interessant verhaal Sietse , alleen zou dat met eventuele foto's en uitvoering details nog veel interessanter kunnen zijn.
Kwestie van alle mogelijke oplossingen enigzins te visualiseren.

Beste groeten

ik ben niet meer in het bezit van die boot, het is eigenlijk heel eenvoudig, ik had de grootste diameter poelie genomen die ik kwijt kon op de flex koppeling, zo eentje met tandjes waar een dunne snaar opgaat, weinig weerstand dus en erboven een constructie gemaakt, stalen boot dus laswerk, om de alternator aan op te hangen. je moet een schakelaar met een lampje erin plaatsen om de boel de aktivern of uit te zetten. je zet hem uit als je te langzaam vaart of stil lig, anders wordt er als nog een beetje stroom gebruikt.
de geleverde stroom ging rechtstreeks de accu in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefasgenerator 22 dec 2011 10:58 #250207

YELLOW BOAT schreef :
In feite kom jij met je 0,2 knoop op hetzelfde uit als ik , dat klopt dus.
klopt, alleen houd bij mij het verschil op bij de rompsnelheid en volgens de methode met het kwadraad van de weerstand etc. zou je altijd een snelheidverchil hebben, dat is wat ik probeerde aan te geven met mijn verhaal, het is namelijk geen kwadratische functie.
Wat niet klopt is je laatste berekening. 10-12 Amp bij 29 Volt is 290-346 Watt en echt geen 3000! :whistle:Heb je soms met 230 Volt gerekend? ;)
Sorry, je hebt gelijk die 3000 W is het maximale wat de alternator kan leveren als de motor loopt, dan is het 110A. Sorry voor de verschrijving. Wij hebben de schroefas dynamo vooral voor als we overtochten maken, dan is het stroom verbruik door met name alle apparatuur plus stuurautomaat aanziendelijk hoger dan wanneer we voor anker of in de haven liggen. En op de noordelijk breedtes waar we varen leveren panelen nog maar heel weinig op en je hebt dan gigantische hoeveelheden nodig om een vergelijkbare hoeveelheid electriciteit te krijgen.
Al hebben we naast de schroefas dynamo nog wel een 180 Watt (piek) paneel, een 400W windmolen en een 2200Wh/d brandstofcell. Toch levert de schroefas verreweg de meeste electriciteit op.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 dec 2011 11:00 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefasgenerator 10 apr 2012 00:55 #275611

  • CeesH
  • CeesH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
Deze Canadese leverancier levert 4 verschillende permanent magneet dynamo's van 130rpm 15A t/m 1200rpm 155A

Wind Blue Power - PMG


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefasgenerator 23 dec 2023 20:19 #1530377

Zelf hoop ik er ook nog eens een in te bouwen.
Als je een langzaamlopende generator wilt die weinig cogging geeft dan kun je alle info perfect op deze site over diy waterturbines vinden:

www.powerspout.com/pages/document-index

het zijn directdrive wasmachine motoren met heel veel polen en je kunt ze zo paren als goed past bij je eigen toepassing. Er staat hier heel veel info. kijk specifiek naar de diy documenten.

>>> BLDC Applications of Smart Drives

Zelf zou ik ook zeker zorgen dat de generator te ontkoppelen is en een MPPT controller gebruiken om tot een goed werkend systeem te komen
Laatst bewerkt: 23 dec 2023 21:14 door Petit Batard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl