YELLOW BOAT schreef :
In feite kom jij met je 0,2 knoop op hetzelfde uit als ik , dat klopt dus.
klopt, alleen houd bij mij het verschil op bij de rompsnelheid en volgens de methode met het kwadraad van de weerstand etc. zou je altijd een snelheidverchil hebben, dat is wat ik probeerde aan te geven met mijn verhaal, het is namelijk geen kwadratische functie.
Wat niet klopt is je laatste berekening. 10-12 Amp bij 29 Volt is 290-346 Watt en echt geen 3000! :whistle:Heb je soms met 230 Volt gerekend?
Sorry, je hebt gelijk die 3000 W is het maximale wat de alternator kan leveren als de motor loopt, dan is het 110A. Sorry voor de verschrijving. Wij hebben de schroefas dynamo vooral voor als we overtochten maken, dan is het stroom verbruik door met name alle apparatuur plus stuurautomaat aanziendelijk hoger dan wanneer we voor anker of in de haven liggen. En op de noordelijk breedtes waar we varen leveren panelen nog maar heel weinig op en je hebt dan gigantische hoeveelheden nodig om een vergelijkbare hoeveelheid electriciteit te krijgen.
Al hebben we naast de schroefas dynamo nog wel een 180 Watt (piek) paneel, een 400W windmolen en een 2200Wh/d brandstofcell. Toch levert de schroefas verreweg de meeste electriciteit op.