Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektrisch varen

Elektrisch varen 24 aug 2018 18:01 #971844

Een flinke stap gemaakt! Heb je ook een indruk gekregen van de stuwkracht, m.a.w. hoe de boot voor- of achteruit wilde gemeerd liggend aan de meereinden?
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 aug 2018 18:18 #971848

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
roozeboos schreef :
Misschien kan de mod van dienst het verhaal en vervolg van Bert65 even in een nieuw draadje zetten?

Sorry,

Het is niet mijn bedoeling geweest dit item te kapen. Goed idee van Roozeboos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 aug 2018 18:56 #971869

stuwkracht is nog niet zoveel bij 7 ampere @ 55 volt. Maar de boot wilde voor en achteruit. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 aug 2018 20:11 #971897

Gaaf Chris!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 aug 2018 20:35 #971912

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Super ziet er goed uit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 20 mrt 2020 16:44 #1137100

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
In de nabije toekomst (part one)

Zolang de accu’s niet een oneindig grote capaciteit hebben en de zonnepanelen nog geen 60% efficiëntie hebben, zal fossiele brandstof nodig zijn. Het gebruik ervan is wel flink terug te dringen.

Op een plezierzeiljacht is zo langzamerhand de aanwezigheid van elektrische energie belangrijker dan de voortstuwing. In de meeste gevallen wordt de voortstuwing verzorgd door de wind en vraagt geen humane of fossiele energie. Dit in tegenstelling tot de techniek aan boord, waar er een toenemend gebruik van met name elektrische energie is.

Verlichting was de eerste stap waarbij de petroleumlamp werd geëlektrificeerd. Hierbij nam de veiligheid sterk toe doordat er geen open vlam meer was. De lichtopbrengst van het vlammetje boven de pit moest het afleggen tegen 'Edison's laatste snufje', de gloeilamp. Ruim honderd jaar later herhaalde dit zich en kreeg de gloeilamp 'ontslag' om te worden vervangen door LED verlichting met een vertienvoudiging van de lichtopbrengst bij hetzelfde verbruikte vermogen. Omdat er nu toch elektriciteit aan boord was, werd de twintigste eeuw nog eens extra behulpzaam door daar marifonie, radar, audio, video, computer en navigatieapparatuur aan toe te voegen. Op dat moment wordt de opslagcapaciteit van de accu's te klein.
Hoewel de opslagcapaciteit van accu's nog steeds toeneemt door verbetering van de technologie, is de capaciteit van een accu nog niet zo groot te maken dat deze de energieopslag van een 50 liter dieseltank kan evenaren. Ooit zal dat wel gebeuren, maar niet in de nabije toekomst. Verder zal de tijd voor het laden wel nooit zo kort worden als de tijd voor het volgooien van een 50 liter dieseltank. Dus we moeten aan boord gaan opwekken. Dat hoeft niet perse met een verbrandingsmotor te gebeuren, een brandstof cel kan ook.
De prijs voor elektrische energie is nu nog sterk afhankelijk van de prijs van fossiele brandstoffen, maar met nieuwe zonnepanelen wordt ooit de prijs voor elektrische energie goedkoper dan voor energie opgewekt met fossiele brandstoffen. We moeten wel, want anders vergiftigen we onszelf met CO2 en stikstofverbindingen.

Koken aan boord was en is nog steeds het domein van de fossiele brandstoffen (eigenlijk hoort alcohol niet tot de fossiele brandstoffen, maar de methode is verregaand vergelijkbaar met het koken op fossiele brandstoffen, dus doen we dit er maar bij). In de beperkte ruimte die het zeiljacht biedt, is koken niet altijd gemakkelijk en het ligt voor de hand om het gemak van de thuissituatie aan boord te halen en te overwegen of inductie koken niet een mogelijkheid is. Een koelkast is een vast onderdeel van de keuken thuis en dus wordt er ook verwacht dat deze aan boord komt. Voor de verre reizen is een diepvries onmisbaar en ook verschijnt er op de grotere boten een wasmachine. Vaatwassers en droogtrommels heb ik tot nu toe niet aan boord gezien, maar dan heb ik waarschijnlijk niet goed gekeken. Ze zijn er al of ze gaan beslist komen. Het is de elektro-infrastructuur die dit zal vertragen omdat met deze apparaten de grens van de elektrische energie opslag op een plezierjacht wordt bereikt.

'Ellenbogenstoom' raakt ook uit de tijd en er zijn elektrische lieren om de zeilen te hijsen of de schoten te trimmen. Het anker heeft een eigen lier... Om van het varen te genieten, kun je niet meer zonder een stuurautomaat. Een elektrische boegschroef is toch wel heel handig bij het wegvaren en aanleggen... Heel langzaam wordt de 'vaarvaardigheid' ondergesneeuwd door elektrische gadgets aan boord. Het is heus niet voor het eerst dat een plezier zeiljacht in moeilijkheden komt omdat de schipper onvoldoende kennis heeft van hoe om te gaan met elektrisch aangedreven apparaten. Dit is niet uniek, aan het eind van de 20ste eeuw werd de wegenwacht niet zozeer opgeroepen vanwege een defect aan de automotor, maar omdat de TomTom het niet goed deed. Dat werd dan meestal veroorzaakt door onkunde van hoe om te gaan met een TomTom.
We elektrificeren ons een slag in de rondte.

Ik heb geen vermogen metingen gedaan om te bepalen welke vorm van vermogen inmiddels het grootste aandeel heeft bij het varen met een plezier zeiljacht. Desondanks zal het 'windvermogen' wel op nummer 1 staan, daar zijn het nu eenmaal zeiljachten voor. Toch is inmiddels de dieselmotor voor de aandrijving veel meer de dieselmotor voor de elektrische opwekking geworden. Ook gezien de onderwerpen op dit forum. Zeilvoering, rompsnelheid, trimmen, lange tochten. Het 'ambachtelijke' is er wel een beetje vanaf. Dat is niet erg, er zullen altijd veranderingen zijn en die zijn niet tegen te houden.

Wordt het punt bereikt dat de dieselmotor er voornamelijk is voor het opwekken van de elektriciteit aan boord in plaats van de voortstuwing, dan is een ombouw van de installatie naar elektrische aandrijving vanuit een elektrisch boordnet met een accu logisch geworden. Voor zeiljachten 'op de plas' is dit nu al haalbaar indien zij kunnen beschikken over walstroom. Zijn zij avonds weer terug in de haven, dan kunnen zij de accu weer bijladen en de volgende morgen weer vertrekken met een volle accu. Wil je een nachtje overblijven bij dat ene idyllische eilandje dan kan een zonnepaneel van 50W de accu nog een beetje helpen om de volgende dag weer terug de haven in te varen.

Zij die wel een week of langer weg willen blijven, hebben het lastiger. Het ziet er naar uit dat er dan een veel grotere accu moet komen, of dat de 'koperen navelstreng' wel erg lang moet gaan worden.

Zij die langere tochten ondernemen zullen een extra energiebron aan boord moeten nemen en traditioneel wordt dat ingevuld door 'stroomdraaien'.

Stroomdraaien is niet erg efficiënt. De dieselmotor aan boord is ingericht om te werken binnen een toerental bereik (stationair, langzaam, halve kracht en volle kracht) en tenzij je weet welk toerental binnen die range het gunstigst is voor het opwekken van de elektrische energie, is het een 'morsige toestand'.

Wat als... je een dieselgenerator aan boord hebt. Die kan worden ingericht op het draaien van een optimaal toerental en weet juist bij dat toerental het hoogste aantal kW uit een liter diesel te halen. Dit zal in alle gevallen efficiënter zijn dan het meedraaien van een wisselstroom dynamo op een dieselmotor. Ga maar na:

Dieselgenerator: Thermische verliezen, frictie verliezen in de lagers, injectorpomp en klepsturing, elektrische verliezen in de wikkeling en gelijkrichter. Kan afgeregeld worden op een optimaal toerental voor de opwekking van elektrische energie.

Wisselstroom dynamo op een dieselmotor: Thermische verliezen, frictie verliezen in de lagers, injectorpomp en klepsturing, frictie verliezen in de V-snaar en lagers van de wisselstroom dynamo, elektrische verliezen in de wikkeling en de gelijkrichters. Heeft een toerental bereik en is niet aangepast op een optimaal toerental voor de opwekking van elektrische energie.

Met name bij een hoge vermogensvraag is een omzetting van de energie van een dieselmotor naar de energie van een generator een gunstige optie, al was het maar vanwege de verbeterde mogelijkheid de elektrische energietoevoer te regelen. In treinen en schepen gebeurt dit al. De omzetting van de energie van fossiele brandstof naar elektrische energie zal bij een dergelijk grote installatie veel effectiever zijn dan bij een kleinere installatie op een plezierjacht. Het opwekken van elektrische energie via een dynamo op een dieselmotor voor de voortstuwing is op een zeiljacht de 'derde' energieopwekking en heeft daarmee ook alle nadelen die aan die derde plaats zijn verbonden op het gebied van rendement. De dynamo is er maar 'een beetje bij' en eigenlijk alleen bedoeld voor het laden van de startaccu en niet voor het leveren van elektrische energie aan andere systemen.

Natuurlijk kun je daar van alles aan doen door zwaardere dynamo's te monteren en meer van het motorvermogen om te zetten in elektrisch vermogen, maar dit verbetert het rendement van de installatie niet, meestal verslechtert het rendement van de installatie bij een dergelijke ingreep.

Voor hen die met enige regelmaat moeten 'stroomdraaien' met hun diesel, is het energetisch gezien veel interessanter om een elektrische aandrijving te hebben met een generator die bij een optimaal toerental elektrische energie levert. Dat hoeft dan ook niet te worden verbonden met varen en kan ook de elektrische energie zijn voor de koelkast, de stuurautomaat, de inductiekookplaat, de magnetron, de diepvries enzovoort worden opgewekt. Er is hierbij een accu nodig om energie op te slaan al was het maar om de generator weer te starten, maar de accu is ook de buffer om het ankerlicht te laten branden zonder wakker te liggen van het geronk van de dieselgenerator, de navigatielichten te laten branden zonder het geronk van de generator, de marifoon te laten werken zonder het geronk van de generator, de stuurautomaat te laten werken zonder het geronk van de generator, de koelkast te laten draaien zonder het geronk van de generator.

Zou je de installatie zelf inrichten, dan kun je bepalen dat de generator wordt gestart zodra je de elektrische schroefaandrijving gaat gebruiken. Het lijkt dan in alles of je een diesel inboard hebt en in de bediening van de boot veranderd niet veel behalve dan de vermogensregeling van de aandrijving.

Een elektrische aandrijving gebruikt geen keerkoppeling en het rendementsverlies van de keerkoppeling krijg je er bij als je vaart.

Start je de generator gelijk met de afvaart, dan zal deze ook de stroom voor de elektromotor leveren. Je krijgt dan wat wel een ‘elektrische as’ wordt genoemd. Wat je gaat missen is 'rev-ing up' als je snelheid wilt vermeerderen aangezien de generator altijd op hetzelfde (optimale) toerental blijft draaien. Wil je extra vermogen, dan komt dit uit de accu en de accu wordt weer geladen zodra de elektromotor minder vermogen vraagt. 'Alles Auto' zeggen ze dan in Duitsland.

Maar dan... dan ben je ver genoeg weg van de haven om de zeilen te hijsen en gaan we zeilen. Dan wil je de accu's vol hebben voor de tocht die volgt en je wilt het acculaden voortzetten tot ze vol zijn. Dan laat je de generator draaien tot de accu's op de eind laadspanning zijn gekomen en je stopt de generator. Simpel. Ja, maar als je net bezig bent met de zeiltrim is dat toch niet zo voor de hand liggend... Eigenlijk wil je dat de generator zelf stopt als de accu's vol zijn.

Ligt je boot permanent aan de walstroom, dan zal de generator al snel stoppen omdat de accu tot het moment van afvaren is opgeladen en al snel vol zit.
Wordt het elektrische systeem op dat moment belast, bijvoorbeeld door de elektromotor van de schroefaandrijving, dan wordt de eind laadspanning niet gehaald en zal de generator blijven draaien totdat de belasting is opgeheven of de brandstof op is.

Door zonnepanelen op je boot kun je het laden via de generator uitstellen als je aan een aantal voorwaarden voldoet met betrekking tot plaatsing van de panelen en het paneelvermogen. Het spaart direct fossiele brandstof uit.
Een 12V installatie met een 'trolling motor' (Minn Kota o.i.d.) om uit en in de haven te varen kan goed werken tot een 20ft boot. Voorbeelden zijn een Lanaverre 17 of een Midget 15 (Oostzee jol). Vaak hebben dergelijke boten geen motorruimte en zijn ze ingericht voor gebruik met een bbm. Dan wordt het ook moeilijk om een generator set te plaatsen voor het laden van de accu’s. Een aan de walstroom geladen accu in combinatie met een zonnepaneel om te voorkomen dat de accu al snel leeg is, kan soelaas bieden.

Voor een 12V installatie is een 1kW ebbm wel het maximale wat bruikbaar is en een 100Ah accu is net genoeg voor een dag. Bij elke avond laden aan de walstroom is er geen reden om niet te gaan varen of om een generatorset aan boord te nemen. Nee, je kunt dan niet van Zwolle naar Deventer varen tegen de IJsselstroom in, dat vraagt om een bbm op fossiele brandstof. Aan de andere kant een dergelijke boot is vaak een ‘trailer sailer’ en dan is ‘opladen en wegwezen’ handiger dan tegen de IJsselstroom op te boksen.

Boven de 20ft tot 25ft is een 2kW motor te gebruiken en om bij dit vermogen de stroomsterktes binnen de perken te houden (<100A), is een 24V systeemspanning nodig. Boten van dit formaat hebben vaak wel een motorruimte en kunnen een generator set en accubank herbergen. De aandrijving van de boot is dan vaak een ebbm, maar een compacte BLDC motor kan ook worden gebruikt, temeer omdat een keerkoppeling komt te vervallen. Denk wel om de afvoer van de uitlaatgassen en de toevoer van koellucht.
Een 150 of 160Ah accu is dan voldoende buffer voor een generatorset van 2kW.

Boven de 25ft tot 30ft is een motorvermogen van 4kW handig en wordt 48V de systeemspanning om bij vol vermogen onder de 100A te blijven. De lengte van de boot is hierin niet alleen bepalend, de waterverplaatsing en het gewicht van de boot spelen ook een rol.
De motorruimte bij dit formaat boten is meestal voldoende om zowel de generatorset en de accubank te herbergen. Bij een generatorset van 4kW kun je dan ‘op de generator varen’ en is er maar een kleine accubank nodig. Een accubank van 100Ah kan dan voldoen. Een generatorset van 2 of 3 kW is voldoende om gedurende korte tijd op ‘vol vermogen’ te varen en daarna de accu weer ‘af te toppen’ met de generator.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 20 mrt 2020 17:31 #1137116

Jaha.....er kan een hoop.....of je het moet willen...op een oude schuit...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 20 mrt 2020 19:50 #1137179

Afgelopen jaar mijn eerste bootje gekocht, bleek echter problemen met de 41 jaar oude Farymann L30M motor te zijn die als sinds 1980 niet meer gemaakt werd. Lastig onderdelen te krijgen. Toen zat ik echt serieus te overwegen of ik de motor en tank zou uitbouwen en net als roozeboos een elektrische motor inbouw. Uiteindelijk lekker zitten klussen en met 2 o-ringen, een zelf gemaakte uitlaatpakking en wat zweet en hamerslagen de motor prima werkend gekregen. Dus uitstel van executie. Wel afgelopen winter de startmotor vervangen.

Maar mocht de motor een dure reparatie of erg lastig verkrijgbare onderdelen benodigen, dan zal ik weer eens kijken naar een elektrische oplossing.

Echter een zeilboot is wel leuk en aardig, maar ik zeil op de maasplassen. Op de plassen is het prima, maar als je op de maas probeert te zeilen is de wind vaak erg onvoorspelbaar, dus gaat snel de motor aan. Op binnenwater zoals rivieren zul je snel aanspraak maken op de motor. Opkruisen op de bochtige oude maas is ook inspannend kan ik je vertellen, vooral door de babystag op mijn boot.

Ik heb ivm de motorproblemen een Torqeedo Travel 1105CL (1,1kW motor) gekocht die ik als thuiskomertje inzet, maar tevens op een dinghy ga gebruiken. Met wat proefvaren vreet de Torqeedo met zijn 915WH accu van haven tot plas en weer terug ongeveer 40% accu. Maar de accu is denk ik nog niet ‘getraind’. Als je voldoende capaciteit wilt voor binnenvaart dan zullen de accu’s wel een behoorlijke capaciteit moeten krijgen met bijbehorende stevige prijs.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben softwareontwikkelaar in de EV-wereld, electric is the future. Maar misschien zijn brandstofcellen een betere oplossing voor langere ritten in de binnenvaart.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 20 mrt 2020 19:53 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 20 mrt 2020 20:53 #1137203

kan je die babystag niet weghalen? of inhaalbaar maken?
Je vaart wel een zeilboot. Als je haar gebruikt als motorboot heb je heel veel accu's nodig.

Kijk, ik zie om mij heen de jachten haastig met 6.5 knoop de laatste mijlen naar een haven motoren.
Ik zeil zo ver mogelijk, en als de wind op is door de omgeving, dan vaar ik met 2 knoop naar de haven. Heel onthaastend.

Dus daar is hij weer: omdenken. Varen alsof je geen motor hebt.

Ik heb veel gevaren met de Tapas op de Kagerplassen, daar blijf je ook bezig, maar zo leer je wel zeilen, en blijf je lekker bezig.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 20 mrt 2020 21:03 #1137208

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1698
@ Peper: wat een duidelijke uitleg.

Zonder dat we er samen over geboomd hebben, kijken we er op dezelfde manier tegenaan.
Vooral de oplossing van een optimaal draaiende generator via een accupakket gecombineerd met een BLDC is volgens mij de oplossing voor de recreatie vaart.

(en voor elektrische auto's ook, dan heet die genset "range extender". Zo'n range extender heeft dan net genoeg vermogen om de auto 100 km/u te laten rijden)
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Laatst bewerkt: 20 mrt 2020 21:11 door Waterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 20 mrt 2020 21:12 #1137210

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
roozeboos schreef :
kan je die babystag niet weghalen? of inhaalbaar maken?
Je vaart wel een zeilboot. Als je haar gebruikt als motorboot heb je heel veel accu's nodig.

Kijk, ik zie om mij heen de jachten haastig met 6.5 knoop de laatste mijlen naar een haven motoren.
Ik zeil zo ver mogelijk, en als de wind op is door de omgeving, dan vaar ik met 2 knoop naar de haven. Heel onthaastend.

Dus daar is hij weer: omdenken. Varen alsof je geen motor hebt.

Ik heb veel gevaren met de Tapas op de Kagerplassen, daar blijf je ook bezig, maar zo leer je wel zeilen, en blijf je lekker bezig.

Als er weinig of geen wind is blijf je dan in de haven ?
Wij gaan dan gewoon weg als de wind op is dan gaat de motor aan.
Best jammer als je jezelf gaat beperken door om te denken naar elektrisch.....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 20 mrt 2020 21:15 #1137213

Sprokkie schreef :
roozeboos schreef :
kan je die babystag niet weghalen? of inhaalbaar maken?
Je vaart wel een zeilboot. Als je haar gebruikt als motorboot heb je heel veel accu's nodig.

Kijk, ik zie om mij heen de jachten haastig met 6.5 knoop de laatste mijlen naar een haven motoren.
Ik zeil zo ver mogelijk, en als de wind op is door de omgeving, dan vaar ik met 2 knoop naar de haven. Heel onthaastend.

Dus daar is hij weer: omdenken. Varen alsof je geen motor hebt.

Ik heb veel gevaren met de Tapas op de Kagerplassen, daar blijf je ook bezig, maar zo leer je wel zeilen, en blijf je lekker bezig.

Als er weinig of geen wind is blijf je dan in de haven ?
Wij gaan dan gewoon weg als de wind op is dan gaat de motor aan.
Best jammer als je jezelf gaat beperken door om te denken naar elektrisch.....

Nee is hij langer op het water aan het dobberen, best zen te noemen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 20 mrt 2020 22:14 #1137230

roozeboos schreef :
kan je die babystag niet weghalen? of inhaalbaar maken?
Ja heb ik aan zitten denken, maar weet niet of weghalen een verstandige optie is. Als ik uiteindelijk een maststrijkinstallatie ga monteren dan komt er zowieso een pelikaanhaak op. Maar de babystag vervangen door een dyneema lijn die te trimmen is vanuit de kuip lijkt mij ook wat? Met een talie kan dan makkelijker de mastbuiging bepaald worden en eenvoudig weggehaald worden. Needs some thoughts..
Je vaart wel een zeilboot. Als je haar gebruikt als motorboot heb je heel veel accu's nodig.

Kijk, ik zie om mij heen de jachten haastig met 6.5 knoop de laatste mijlen naar een haven motoren.
Ik zeil zo ver mogelijk, en als de wind op is door de omgeving, dan vaar ik met 2 knoop naar de haven. Heel onthaastend.

Dus daar is hij weer: omdenken. Varen alsof je geen motor hebt.

Ik heb veel gevaren met de Tapas op de Kagerplassen, daar blijf je ook bezig, maar zo leer je wel zeilen, en blijf je lekker bezig.
Hoewel ik dit graag wil is het niet voor iedereen even makkelijk. Afgelopen seizoen zeilde ik vaak solo in de avond door de week en in de ochtend in het weekend. Hierdoor toch vaak ‘haast’ om weer op tijd bij mijn gezin te zijn voor de overige weekendplannen of om op tijd in bed te liggen voor de volgende werkdag.

Het zijn natuurlijk allemaal keuzes die je maakt. Het zeilen onthaast en ontspant enorm en daar geniet ik ook van, maar de tijd vliegt helaas en dus motor aan en met 5 knoopjes terug naar de haven. Met 2 knoopjes terug kost mij 20-40min zeiltijd afhankelijk van welke plas. Ik schat dat ik met de Torqeedo zo’n 3-4 uur 3-4 km/u kan motoren (~250 watt), dus voor het huidig gebruik zou dat al genoeg capaciteit zijn om naar en van een plas te varen, maar meestal probeer ik naar de plas te zeilen. Maar vaak heb ik simpelweg gewoon niet genoeg tijd/teveel haast.

Maar vorig jaar zitten denken dat als ik de 80kg motor + 45kg tank en 30kg accu, zou vervangen door een elektromotor met accupack met hetzelfde gewicht, dan zou dat een installatie met grofweg 8-10kWh capaciteit kunnen betekenen als de 5kW motor, stuwlager en motorsteunen 50kg zou wegen. Paar paneeltjes op de boot en deels ‘gratis’ varen. Kosten? €10-15k? Obv Torqeedo ervaringen zou dan 8-10 uur vaartijd mogelijk zijn bij 7,5km/u (=topsnelheid van mijn Delanta bij de max 1,1kW van de torqeedo).
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 20 mrt 2020 22:20 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 21 mrt 2020 07:24 #1137252

"Onthaasten" is een woord voor snobistische pensionado's en zzp-ers met weinig urgent werk.

Veruit de meeste zeilers moeten het met hun weekeinden stellen en wonen vele kilometers bij hun boot vandaan.

Het is de ZF hobby om zeilers die effectief met hun vrije tijd omgaan belachelijk te maken helaas.

Het was weer een fraaie product placement post van Peper. Dat wel..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 21 mrt 2020 07:47 #1137255

boarderbas schreef :
"Onthaasten" is een woord voor snobistische pensionado's en zzp-ers met weinig urgent werk.

Veruit de meeste zeilers moeten het met hun weekeinden stellen en wonen vele kilometers bij hun boot vandaan.
Sorry to tell you, maar dat is toch echt je eigen keuze… Ik ben echt geen snobistische pensionado en ik kan lekker gaan zeilen met mijn bootje. Als jij dat ook zou willen moet je daar niet jaloers over gaan worden, maar gewoon je leven zo inrichten dat je dat ook kunt doen. Prioriteiten stellen noemt men dat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 21 mrt 2020 08:50 #1137278

Dat is fantastisch Erik. Maar ik kies daar niet voor. We kunnen ook niet allemaal zo leven. In fantasie wel natuurlijk, maar in de praktijk niet. Moet ik nu nageroepen worden dat ik de watersport niet snap en niet even lekker ontspan? Ik ontspan heerlijk op mijn boot. En nog extra veel en lang als ik mij snel van A naar B kan verplaatsen.

Ik moet er niet aan denken elke keer dat ik zeil het bekende rotstukje naar mijn haven met 2 knopen te moeten doen. Ik heb mijn boot daar niet voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 21 mrt 2020 08:51 #1137279

Grote kul, natuurlijk. BB zal het ongetwijfeld menen, maar het is wel een hele zielige stelling.
Of wellicht wil hij de boel wat opstoken. Laten ik het daar maar op houden.

Ik bijvoorbeeld:
Ik werk 75 uur per week, nu nog steeds. Dus ook in het weekend. Ieder weekend. Ook met de feestdagen.
Mag ik dan onthaasten op mijn boot 2 weekjes per jaar?
nb: je kan me alles noemen, en dat gebeurt dan ook, maar wat voor snobistisch gedrag dan ook is me helemaal vreemd.

En ja als er geen wind is, ga ik niet zeilen. Zonder wind motoren,dat vind ik echt helemaal niks. Ook vanwege de vliegjes.
dus ik kijk vantevoren of het zin heeft om naar de boot te gaan.
Bovendien kan ik zo een 20 mijl elektrisch afleggen, als het dan toch moet. Dan duurt het wel even, maar dat is dan net de bedoeling!

En elke keer dat "rotstukje" (???) met twee knoop, is juist erg leuk. En kan ik tussendoor de boel al een beetje opruimen enzo.
Nee, ik begrijp helemaal niks van je verhaal BB. Het is ook nogal respectloos om mij zo neer te zetten. Maar goed, dat doe je wel vaker, ook bij anderen. Een stellige mening hebben is natuurlijk fijn en ruistgevend. Maar wil niet zeggen dat het een juiste mening is.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 mrt 2020 08:55 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 21 mrt 2020 08:58 #1137282

@Koenijn, ik ken jou plassen niet, hoor, misschien is het wel erg leuk.

Zou je wel elektrisch willen aandrijven is het wel handig als je niet eerst een uur moet motoren voordat je kan zeilen.
dan kan je beter een andere haven overwegen.

Bij de houtrib vaar ik zo binnen 10 minuten met de zeilen omhoog.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 21 mrt 2020 09:01 #1137283

boarderbas schreef :
Dat is fantastisch Erik. Maar ik kies daar niet voor. We kunnen ook niet allemaal zo leven. In fantasie wel natuurlijk, maar in de praktijk niet. Moet ik nu nageroepen worden dat ik de watersport niet snap en niet even lekker ontspan? Ik ontspan heerlijk op mijn boot. En nog extra veel en lang als ik mij snel van A naar B kan verplaatsen.

Ik moet er niet aan denken elke keer dat ik zeil het bekende rotstukje naar mijn haven met 2 knopen te moeten doen. Ik heb mijn boot daar niet voor.

Wat nobel, dat je je opoffert , stel je voor dat iedereen het klam aan gaat doen B)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 21 mrt 2020 09:04 #1137286

...of misschien is het type werk wat ik leuk vind er niet geschikt voor....is mijn thuissituatie wat complexer dan gemiddeld. Je weet het niet...
Laatst bewerkt: 21 mrt 2020 09:42 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 21 mrt 2020 09:06 #1137287

Overigens, voordat iemand medelijden met me krijgt, vanwege de werktijden dat hoeft niet.
Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt, en vind het erg leuk om electronica en software te ontwerpen.
Werken is dus voor mij leuk. Minstens net zo leuk als zeilen.

Misschien ben ik daarom zo zen, omdat ik het beide leuk vind. Kan natuurlijk ook het probleem van BB zijn, dat hij dat niet heeft.
Dan ga je inderdaad gierend naar de boot, om te compenseren. Ga je wel verliezen uiteindelijk.

Op zich is het ombouwen naar elektrisch voor mij onvermijdelijk, bedenk ik me nu ineens, het is de aard van het beestje.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 mrt 2020 09:06 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 21 mrt 2020 09:50 #1137295

boarderbas schreef :
...of misschien is het type werk wat ik leuk vind er niet geschikt voor....is mijn thuissituatie wat complexer dan gemiddeld. Je weet het niet...

Tjeee nu haal je het leukste van onderweg weg; de bosjes :(
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 21 mrt 2020 11:08 #1137314

Ik ben het geheel eens met Peper.

Een vriend van mij heeft precies zo'n installatie. Nog niet helemaal geoptimaliseerd. Ik heb het grote genoegen gehad een keer met hem mee te mogen varen en ondanks dat er gewoon loodaccu's aan boord staan en dat de generator een viertakt fluisteraggregaatje is, was de belevenis bij gemotoriseerd varen toch een uiterst prettige. Pientere pookje naar voren en je gaat geruisloos naar voren. Pientere pookje naar achteren en je ligt snel weer stil. Geen gerommel, directe reactie. Echt geweldig.
De aggregaat draait echt maar heel soms. Zo zelden, dat de eigenaar echt moet oppassen dat de benzine in de 12 litertank niet slecht wordt. Hij is dagjeszeiler en heeft (nog) geen zonnepaneel aan boord.

Mijn bootje is helaas nog steeds niet zo ver. Ik heb ook nog geen tijd voor de grote ombouw. Volgend jaar ga ik een dagje minder werken per week (kan ik je aanraden BB. Het is even een klein beetje puzzelen, maar als je wil kan het) en heb ik weer een klein beetje meer mijn leven terug en kan ik me meer gaan bezighouden met dit soort leuke en belangrijke karweitjes.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 21 mrt 2020 11:15 #1137315

Normaal gesproken heb ik geen generator nodig. Doe meest dagtochtjes.
Voor een eventuele oversteek naar de UK, wat ik best nog wel eens weer zal doen zit ik eraan te denken om dan een aggregaatje mee te nemen. Om dan in nood toch de accus op te kunnen laden.
Terug in de thuishaven kan ie dan weer van boord.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 21 mrt 2020 11:24 #1137318

Ja, wat jij met jouw aandrijving hebt gedaan, vind ik fantastisch. Jij en anderen die soortgelijke dingen met hun schuitje hebben gedaan tonen ons de toekomst en laten zien dat het verdwijnen (of bijna verdwijnen voorlopig, zoals Peper aangeeft) van de verbrandingsmotor helemaal geen stap terug zal zijn, integendeel.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.315 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl