Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektrisch varen

Elektrisch varen 24 okt 2016 13:44 #778218

off topic : niet alleen de gate spanning, maar ook de capaciteit tussen gate en source is van belang met neme wanneer de FET met een PWM (repeterende blokgolf))wordt aangestuurd. Zeker ivm warmte ontwikkeling.
Ik zou een FET alleen vervangen met hetzelfde type.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 13:44 #778219

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Rev schreef :
Go west schreef :
Nog even over diesel kW's en e- motor kW's.
In het boek "Principles of Yacht Design" gaat men uit van de weerstand van het schip in zowel kalm als ruw weer , bij een aantal snelheden.
Dit geeft stuw krachts eisen. Op basis daarvan worden optimale schroeven bepaald aan de hand van schroefdiagrammen. Daarna wordt voor de gegeven omstandigheden een optimale schroef gekozen, dus de diameter, spoed en het schroeftoerental. Dan pas wordt gekeken naar een aandrijfmotor.
In het boek naar een dieselmotor, maar dat zou ook een elektromotor kunnen zijn. De schroef vraagt koppel bij de ingestelde toeren, dus kW 's bij de gewenste snelheid. Diesel of elektro maakt daarbij niet uit.

Jan

Hoi Jan, bedankt voor je antwoord, ga ik is even opzoek of ik hier iets on-line over kan vinden, boek bestellen is op korte termijn geen optie omdat een briefkaart uit NL al 4 tot 6 weken er over doet om hier te komen. :S :silly:

Ik zal ook wat voor je opzoeken. Indertijd heb ik zoiets gedaan voor een IF die werd voorzien van een dieseltje en daarna gemeten of het een beetje klopte.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 13:58 #778220

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1158
Wel wat gedateerd inmiddels maar staan wel diverse algemene formules in om ea te berekenen mbt vermogens.
bellman zeilen zonder zeil
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 13:59 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 13:59 #778221

Go west schreef :
Ik zal ook wat voor je opzoeken. Indertijd heb ik zoiets gedaan voor een IF die werd voorzien van een dieseltje en daarna gemeten of het een beetje klopte.

Jan

Er is op Internet een pdf van het boek, ge me daar is in verdiepen de komende nachten. Bedankt nog en als jij met nog wat data komt dan graag. het is wordt overigens een rond spant.

protei.org/download/20110417Pr...sson,%20Eliasson.pdf
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 14:30 #778231

Roozeboos,

Jij zult er waarschijnlijk een beetje meewarig lachen om mijn kennis van electronica.
Maar ik moet roeien met de riemen die ik hier kan bemachtigen.

In NL waren/zijn er electronica winkels in overvloed, hier moet ik ze met een kaarsje zoeken en het doen met wat ze hebben liggen.
Vandaar het verzamelen van componenten uit defecte electronica.

Het gaat in dit geval om het in- en uitschakelen van een 12V 0,5A pompje, dat water ciculeert via de boiler en een water zonnepaneel.
Er wordt geen Fet vervangen.

Een lichtcel die pas bij redelijke zon instraling in schakelt of een 60ºC schakelaar.
Dus doorgaans de spanning die via die lichtcel komt, zo´n 4V.
Maar het kan ook direct de accuspanning zijn, zonder blokgolven, gewoon tot maximaal 14,4V. Een totaal nieuw mini printje in een plastic doosje wat beschikbaar is.

Ik heb er nu wel vertrouwen in dat het goed gaat werken.
Via een lichtcel komt er 4V op de gate, maar er kan via de 60ºc of een handbediend schakelaar ook 14,4V maximaal op komen te staan.

Ik heb een serie licht schakelaars op die manier gemaakt voor ankerlichtjes en die doen het al heel lang zonder probleem, maar daar komt maar 4V op de gate.

Maar wanneer ik iets over ´t hoofd zie weet ik dat graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 14:41 #778236

Saeftinghe schreef :

Jij zult er waarschijnlijk een beetje meewarig lachen om mijn kennis van electronica.
Maar ik moet roeien met de riemen die ik hier kan bemachtigen.

Roeide jij niet ergens die kanten van Brazilië op??
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 okt 2016 14:47 #778237

seaftinge, ik lach helemaal niet hoor. maar ik dacht dat je een bedrijf hebt?
dan kan je je aanmelden bij Farnell. Die hebben een heeeeeleboel onderdelen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 09 aug 2018 16:29 #967085

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5020
Maar weer eens aan het kijken naar een accu na wat geklooi met de diesel (de hele installatie zit er nogal amateuristisch in...)
Een 2ehandse accu module uit een gerecyclede tesla lijkt wel interessant qua kosten.

Nieuwe diesel zou zo'n 5000 euro kosten, met wat daar allemaal nog wel niet bij komt. Kun je toch wel een leuke elektrische installatie voor plaatsen. Maar heb ik de boot nog zo lang....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 09 aug 2018 16:55 #967096

Als je klaar bent met je boot; de waaarschip in de openhaard en dan een carbo boot bouwen om je electra installatie!
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 13 aug 2018 00:32 #968068

JRomkes schreef :
Nieuwe diesel zou zo'n 5000 euro kosten, met wat daar allemaal nog wel niet bij komt.
Voor de laatste motor die ik heb ingebouwd kwam er nog eens 150% van de motor kosten bovenop voor deze draaiende was, en dat was exclusief arbeidskosten omdat we alles zelf gedaan hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 13 aug 2018 06:31 #968077

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Erikdejong schreef :
JRomkes schreef :
Nieuwe diesel zou zo'n 5000 euro kosten, met wat daar allemaal nog wel niet bij komt.
Voor de laatste motor die ik heb ingebouwd kwam er nog eens 150% van de motor kosten bovenop voor deze draaiende was, en dat was exclusief arbeidskosten omdat we alles zelf gedaan hebben.

Was dat niet die motor die je naar Groenland hebt laten vliegen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 13 aug 2018 23:45 #968355

Nee, dat was een vervanging van de diesel die ik er in had. Helaas ben ik momenteel met mijn 3e motor bezig in slechts 10 jaar. De twee eerste waren het zelfde model en die hadden een zwakpunt in het ontwerp waar een diesel lek in een verstuiver niet zichtbaar is tot de motorvastloopt omdat de krukas lagers niet voldoende smering krijgen doordat de diesel in het oliebad lekt en deze zo verdund.

Toen dat vorigjaar voor de tweede keer gebeurde was ik er klaar mee en heb ik er een nieuwe Yanmar Commonrail diesel in gezet met de mogelijkheid om deze uit te breide naar hybride aandrijving.

De diesel heb ik gekocht voor €9.000, maar voor alles liep was de totale rekening al opgelopen tot €25.000. Een nieuw uitlaat systeem, nieuwe bedienings kabels, nieuwe schroef, nieuwe keerkoppeling (oude paste niet), nieuw electrisch systeem voor de motor (oude was 24V nieuwe is 12V), nieuwe klokken en meters, nieuw brandstof filter systeem etc. kwam zo maar neer op nog eens 150% van de prijs van de motor.

Deze winter staat op het programma om de hybride toevoeging eens nader te gaan bekijken. Ik verwacht daar ook nog eens zo'n 5.000 tot 7.000 voor kwijt te zijn.
Van de oude 6 cilinder Ford naar de nieuwe commonrail diesel heb ik 450 kg gewict bespaard en het brandstof verbruik is 15% verminderd tot 0.7 liter per mijl bij 6 knopen.

Met de hybride toevoeging wil ik wat extra accu's toevoegen dus er komt nog weer 250 tot 300 kg aan gewicht bij, maar ik verwacht nog eens een 15-18% brandstof besparing met mijn manier van varen. Plus ik verwacht een levensduur verlenging van 5000 tot 7000 draaiuren op de Yanmar omdat deze niet meer voor korte stukjes gebruik zal worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 23 aug 2018 21:23 #971577

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4174
Helemaal in het begin van dit topic zie ik dat Peper een poging heeft ondernomen om zowel zijn benzine BBM als de elektrische BBM op zijn roer te plaatsen. Dat was, vanwege de benzinemotor, geen succes.

Ik denk er over om een elektrische buitenboordmotor op mijn roer te plaatsen en wel zo dat deze opgehaald kan worden. Omdat mijn BBM in een bun aan de stuurboordkant zit manoeuvreerd hij niet heel makkelijk, maar ik moet wel een krappe box in. Ik zou de benzinemotor gewoon willen laten zitten maar dus aanvullen met de elektrische motor op het roer die dus elke keer maar heel kort gebruikt wordt.

Heeft iemand dit wel eens geprobeerd?
Hoeveel stuwkracht zou deze motor moeten hebben? Ik hoop het te redden met 12 volt, zodat ik mijn serviceaccu hier voor in kan zetten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 aug 2018 06:06 #971606

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1158
Bert65 schreef :

Heeft iemand dit wel eens geprobeerd?
Hoeveel stuwkracht zou deze motor moeten hebben? Ik hoop het te redden met 12 volt, zodat ik mijn serviceaccu hier voor in kan zetten

Zonder gegevens van de boot erg lastig. op 12 volt zijn er enkel een aantal trolling motoren beschikbaar Zeg maar de motoren die vissers gebruiken om langs de kant te scharrelen.

Wat is het beoogde gebruik enkel de box in en uit varen en dan de benzine tor aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 aug 2018 06:17 #971609

Je zeilt een Jeanneau Tonic 23 toch met een buitenboordmotor aan stuurboord naast het roer in een bun? Gewoon oefenen en alternatieven bedenken om geroutineerd de box in en uit te komen.

Denk je eraan om electrisch te varen vanwege alternatieve energiebronnen, dan zou ik gaan voor een Torqueedo in de middenklasse, niet aan het roer maar aan een motorsteun naast het roer. Als het ware achter de benzinemotor in de bun. Ophaalbare steun zou dan mooi zijn.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 06:18 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 aug 2018 06:52 #971622

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6474
Weet zo even niet of het kan op jouw bootje, maar ik zou gaan voor naast het roer en dan een 'stuurstangetje' tussen roer en motor zodat deze wel meedraait met het roer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 aug 2018 06:57 #971624

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4174
FKZ schreef :
Bert65 schreef :

Heeft iemand dit wel eens geprobeerd?
Hoeveel stuwkracht zou deze motor moeten hebben? Ik hoop het te redden met 12 volt, zodat ik mijn serviceaccu hier voor in kan zetten

Zonder gegevens van de boot erg lastig. op 12 volt zijn er enkel een aantal trolling motoren beschikbaar Zeg maar de motoren die vissers gebruiken om langs de kant te scharrelen.

Wat is het beoogde gebruik enkel de box in en uit varen en dan de benzine tor aan?

Ja dat klopt, de box uit en dan de benzinemotor aan (dus ik vrees dat ik de wereld niet ga redden). En stiekem nog een tweede reden. Mijn Yamaha FT8DE (die toch al betrouwbaar te boek staat) heeft voor de tweede keer serieuze koelproblemen die hij afgelopen weekend wenste te etaleren door op het Alkmaardermeer uit te vallen. We konden tot voor de haven zeilen, maar de wind kwam pal uit de haven. Ik was met tien minuten (electrisch) motoren al geholpen. Dus ook als een soort noodvoorziening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 aug 2018 07:08 #971629

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4174
Hurleyzeiler schreef :
Je zeilt een Jeanneau Tonic 23 toch met een buitenboordmotor aan stuurboord naast het roer in een bun? Gewoon oefenen en alternatieven bedenken om geroutineerd de box in en uit te komen.

Denk je eraan om electrisch te varen vanwege alternatieve energiebronnen, dan zou ik gaan voor een Torqueedo in de middenklasse, niet aan het roer maar aan een motorsteun naast het roer. Als het ware achter de benzinemotor in de bun. Ophaalbare steun zou dan mooi zijn.

Geloof mij, ik heb al flink geoefend. De doorgang van mijn box is 2,50 en mijn boot is 2,50 breed. Hij moet er dus echt recht voor liggen. Dat is met de ruimte die ik heb bijna niet te doen. In jouw voorstel mis ik de manoeuvreerbaarheid van de motor aan het roer. Een ophaalbare steun wil ik zeker doen, maar dan aan het roer. Ik ben vooral benieuwd of mensen dit al geprobeerd hebben, ik een foto van iemand gezien op het forum, maar die had ook zijn yamaha er aan hangen en dat beviel niet.
Een Torqueedo ligt (zelfs gebruikt) buiten mijn bereik, bovendien wil ik 12 volt gebruiken. Ik kijk nu naar Minn Kota's (oid) met een stuwkracht van rond de 50 lbs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 aug 2018 07:09 #971630

De huidige motor vertoont dus kuren, de vraag is 'repareren of vervangen'. Het vaargedrag is 'haven uit, zeilen hijsen, zeilen, zeilen strijken, haven in'. Daarmee zou je voldoende hebben met een vergelijkbare buitenboordmotor als de huidige, een electrisch alternatief als optie.

Dan zou een Torqueedo met externe accu (ik heb geen belangen) bij mij in gedachten komen. Zeker wanneer je laadmogelijkheden op de ligplaats hebt (walstroom). Past gemakkelijk in de bun. Ga je ook wel eens verder weg zonder laadmogelijkheden, dan kom je denk ik terug bij een verbrandingsmotor.

Zie ook dit lijntje: zeilersforum.nl/index.php/foru...h-shrimper-19#971560
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 07:13 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 aug 2018 09:17 #971668

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
@Bert65:
jouw pb-tje is niet aangekomen (door de werkzaamheden aan de server?)
Een 24V trolling motor met iets van 80 pond stuwkracht voor haven manoeuvres zou op een 23 voeter prima moeten werken. Zo'n ding is licht en zal de trim niet zo sterk beïnvloeden als mijn Yamaha C5 dat deed.

De oplossing van Rooiedirk met een 'spoorstang' is mooier en vraagt geen extra motor. Of je elektrisch kunt varen hangt sterk af van je vaargebied. Elektrisch varen is duur in aanschaf, maar goedkoop in gebruik. Op fossiele brandstof varen net andersom.

Mijn oplossing met een spoorstang tussen helmhout en ebbm:


Met Yamaha C5 aan het roer


Met Torqeedo en spoorstang



Meer informatie? Stuur een email vanaf de server (geen pb) dan kan ik makkelijker foto's sturen.

Groeten, Peper
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 09:29 door Peper. Reden: toevoeging en afbeelding
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 aug 2018 10:56 #971712

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12513
rooiedirk schreef :
Weet zo even niet of het kan op jouw bootje, maar ik zou gaan voor naast het roer en dan een 'stuurstangetje' tussen roer en motor zodat deze wel meedraait met het roer.

Heb dat ooit gedaan, was geen succes.
Draaicirkel was fantastisch, kon niet beter.
Voor de kant schieten echter was een crime.

Bijv. over SB aanleggen.
Je komt aanvaren, zet hem in zijn vrij en geeft BB roer.
Dan wil je de vaart er uithalen, dus je slaat achteruit.
Je roer wil de kont naar SB duwen maar de meesturende motor trekt hem, naar mate de vaart mindert, naar BB.
Instinctief geef je nog meer roer, waardoor je kont nog harder de verkeerde kant opgaat.

Ik heb ermee leren omgaan maar heb toch na een maandje, dat stangetje er maar weer tussenuit gehaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 aug 2018 11:40 #971726

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
Albert, dat klopt. Je moet er aan wennen. TS zou er ook aan kunnen wennen met een gefixeerde bbm de box in te varen.
Je moet vooral wennen omdat het wieleffect van de schroef nu ook door het roer wordt bepaald en daar ga je heus wel een paar keer mee 'de bietenbrug' op als je gewend bent aan het wieleffect van een gefixeerde schroef. Is de bbm dicht naast het roerblad geplaatst, dan zal dat ook het wieleffect verminderen. Er is echter bij het achteruit de box in varen niets zo handig als deze methode omdat de motor je in de richting van het roer trekt en tevens zorgt voor druk op het roer van één kant. Er zal dus ook een voorkeursrichting zijn bij het 'achteruit sturen'. Dat kan een nadeel zijn, maar ook een voordeel.
Bij het achteruit in de box varen zit je bij helmstok/helmhout besturing altijd dicht bij het hek waarmee je de steiger 'gaat rammen', je hebt dan een goede controle over wanneer je de motor in 'vol vooruit' moet zetten om de boot stil te leggen. Lig je dan toch nog iets te ver van de vingersteiger af, dan kun je dat meteen 'repareren' met het remmen door de stuwstraal zo te richten dat deze de boot tevens met de 'kont' naar de steiger brengt. Ja, je moet er wel wat voor doen als je geen boegschroef hebt!
Met de relatief 'lange kielen' van de €Xr is dat perfect. Ik geef grif toe dat een boegschroef het nog beter zal doen, maar bij het monteren daarvan ga je wel fundamenteel ingrijpen in de romp van de boot.
Iemand merkte ooit op dat spitsgatters (alle Fishers behalve de 25 en ook jouw LM) lastig achteruit varen. Bij het 'meestuur' systeem is dat over. Nu hebben bijna alle Fishers en jouw LM een inboard en hun schippers zullen nooit dit genoegen smaken. De enige spitsgatter schipper met een ebbm die ik op het forum ken is buurman Sunday. Zijn ebbm stuurt echter niet mee.

TS heeft niet waarschijnlijk een 'lang kieler', maar zeker weten doe ik dat niet. Bij een 'kort kieler' kan het effect anders zijn dan bij mijn €Xr. Ik spreek uit ervaring, maar het is de beperkte ervaring met mijn €Xr. Op mijn Tinker Tramp heb ik het nooit uitgeprobeerd. :S
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 11:43 door Peper. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 aug 2018 13:46 #971763

Bert65 schreef :
Ik denk er over om een elektrische buitenboordmotor op mijn roer te plaatsen en wel zo dat deze opgehaald kan worden.

Bij achteruit slaan terwijl de boot nog voorwaartse snelheid heeft, zorgt een aan het roer gekoppelde BBM voor een gecompliceerde situatie. Roer en BBM werken elkaar dan tegen. Aanvankelijk wint het roer, later de BBM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 aug 2018 17:40 #971835

Misschien kan de mod van dienst het verhaal en vervolg van Bert65 even in een nieuw draadje zetten?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 17:54 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen 24 aug 2018 17:50 #971838

Vandaag bezig geweest in de motorruimte van de Tapas. Het bovenste deel van het frame is 20mm opgeschoven, en de tandriem zit er nu mooi recht voor. Daarvoor moesten ook beide zijkanten weer los, en opnieuw uitgericht.
Maar dat ging op zich prima. Door manueel te draaien aan de poelie kon ik mooi voelen of het vrij draait.
Daarna de accu's eerst even provisorisch geplaatst. Ik had pvc bakken laten maken, maar dat was wat te snel, want die zijn nu te groot :(

Affijn, het is aangesloten, en kijk de boel draait! Ik hoorde de kloink die aangeeft dat de schroef openklapt.
Ik had hier op kantoor de motor controller vrij laag ingesteld (onbelast). Nu aan boord moet het maximale vermogen omhoog gezet worden,
ik haal nu maar 7 ampere. Daarvoor moet de laptop mee aan boord, de motor controller is instelbaar via usb.
filmpje

ben wel benieuwd wat hij bij hoger vermogen aan aandrijving geeft.
wordt vervolgd.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 17:56 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.263 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl