Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Sterling laadregelaar op de dynamo

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 01 feb 2012 18:20 #260776

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
@ zonsnel
Ik bedoel niet het andere arsenaal aan shunts, maar de vraag is of er exclusief voor de dynamo-regelaar een shunt ingebouwd is om uitsluitend de stroom te meten van de dynamo t.b.v. de regelaar.
Het antwoord is waarschijnlijk nee.

Ooit, 20-25 jaar geleden bouwde ik dergelijke regelaars zelf, maar met shunt om de stroom te begrenzen van de dynamo. Ik ben in staat om 1,5-2,5x meer stroom uit je dynamo te halen (tot hij verbrand), voor deze truc moet je dus je dynamo begrenzen door stroom te meten. Zelfs bij stationair haal je dan nog de maximale stroom, echter de V-snaar vaak niet.

De hedendaagse dynamo's zijn bedoeld om geduurende 1/2 uur volvermogen te leveren om de startenergie en andere kleine zaken aan te vullen. Als je een dergelijke dynamo opvoert naar continue volvermogen, ontstaan er warmte prolemen op den duur. Meer koeling en geforceerde koeling in de motor kamer is van groot belang!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 02 feb 2012 17:47 #261026

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
FSD,

Klopt, we hebben geen shunt voor de dynamo. De komende tijd zal ik de dynamo extra in de gaten houden. Maar als iets een halfuur vol vermogen kan leveren kan dat vast ook wel wat langer. Immers na een half uur vol vermogen zal hij toch wel zijn maximale temperatuur gehaald hebben? Kan me niet voorstellen dat hij daarna bij het zelfde vermogen nog steeds warmer gaat worden?

Moet je kijken hoe die motortjes op zijn donderkrijgen in bouwmachines. Die starten ze vaak meerdere keren per dag. Moet de dynamo toch ook veel werken?

Gelukkig is het witte draadje makkelijk te ontkoppelen en werkt de dynamo daarna weer op zijn eigen vertrouwde ingebouwde regelaar.
Dat de dynamo echt moet gaan werken is hooguit 10 keer per jaar.

We gaan het zien, wordt vervolgt....

Voor het inbouwen hoeft met niet meer zo bang te zijn, zelfs een timmerman is het gelukt!
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 02 feb 2012 17:53 #261033

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
Zonsnel schreef :
FSD,

Klopt, we hebben geen shunt voor de dynamo. De komende tijd zal ik de dynamo extra in de gaten houden. Maar als iets een halfuur vol vermogen kan leveren kan dat vast ook wel wat langer. Immers na een half uur vol vermogen zal hij toch wel zijn maximale temperatuur gehaald hebben? Kan me niet voorstellen dat hij daarna bij het zelfde vermogen nog steeds warmer gaat worden?

Het kritische moment is een paar warme dagen en lang motoren, Bloedheet in de motorkist etc.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 02 feb 2012 18:48 #261056

fsd schreef :

Het kritische moment is een paar warme dagen en lang motoren, Bloedheet in de motorkist etc.

zou het een idee zijn om in de alternator een voeler in te bouwen zoals die tegen woordig ook in bijna elke electro motor zit, schakelt een relais op het moment dat de temperatuur van de motor zo hoog wordt dat het een gevaar voor doorbranden van de isolator lak van de wikkelingen.
is meen ik een verbreek contact, maar elk wikkel bedrijf zal ze op voorraad hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 02 feb 2012 18:56 #261059

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Met een vol charge laden moet je de temperatuur en spanning van de alternator en accu in de gaten houden.

Zie onderstaande tekst van een mastervolt alternator

Met een Alpha Pro laadregelaar weet u dat het laadproces veilig en snel geregeld wordt. Het vermogen van de dynamo wordt efficiënt doorgegeven aan de accu's via de Mastervolt 3-traps laadmethode. De laadspanning wordt automatisch aangepast bij dreigende knalgas-vorming of oververhitting. Ook lage omgevingstemperaturen zijn geen probleem. De elektronica regelt permanent de juiste spanning om de accu optimaal te laden of te onderhouden.

* Standaard temperatuursensor, aan te sluiten op de grootste en warmste accu. Sensorelektronica zorgt voor extra veilig laadproces.
* Multifunctionele microprocessor voor 3-traps laadkarakteristiek. Instelbaar op absorption en float spanning met absorptietijd van 2 minuten tot 4,5 uur.




Een Belmar alternator
Ze spreken over een mogelijkheid van 93 graden!!

Balmar multi-stage regulators provide the ability to temperature sense at your alternator.
Should an over-temperature condition occur with an alternator temperature sensor (MC-TS-A) installed, the regulator
will reduce field output to 50 percent to allow the alternator to cool under lesser load, and the Dash Lamp circuit
on the regulator will activate to provide power for a visual or audible alert, enabling the user to respond to the
source of the over-temperature condition.

groet J
Laatst bewerkt: 02 feb 2012 19:02 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 02 feb 2012 18:59 #261060

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Alternator Regulators

ProReg B – alternator regulator alternator regulator (AR12V)

Product information








Digital Advanced Regulator

•Digital software control
•100% interactive with real time active control system
•Can be used as a stand alone regulator
•Programable for 4 different battery types
•Different charging time calculated every time
•One units fits all alternators and all battery type
•Charges to 4 step constant current charging curves
•Different charging envelope for each battery type
•Self diagnosing fault system
•Totally isolates the advanced regulator in fault condition
•Information LED display (over 10 different indicators)
•Battery Temperature sensing
•High battery temp trip
•High battery voltage trip
•High alternator voltage trip
•In event of failure auto return to standard alternator
•M.N.E.A. 400 interface ready
•Can be used with or without the temperature sensor
•Protects batteries if temperature sensor open circuited
•Protects batteries if split charge relay/diode fails open
•Protects batteries if advanced reg fails closed
•Protects batteries if battery sense wire falls off
•Protects against excessive voltage drops in neg cable
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 03 feb 2012 16:42 #261343

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14930
Mijn ervaring met een Belmar alternator & multi-stage regelaar;

Na een mooie zeiltocht van Kornwerderzand tot Brunsbutel, ± 26 uur zeilend met alle het electronisch gerief aan, wachtend voor de sluis voor het Kier kanaal gaat het motor alarm. Nu stroomt het voor de sluis daar behoorlijk en moesten we met een langsaam draaiende motor in de stroom blijven liggen 1100 tot 1500 toeren. Gelukkig was het alarm "slechts" in werking getreden omdat we geen laadstroom hadden. Hierdoor konden we het probleem bestuderen na de sluis passage. Eenmaal in Rendsburg bleken een aantal diodes van in de dynamo bezweken te zijn.
Mijn analyse van het valen was dat de dynamo bij een relatief hoge laadstroom 90 - 100 ampère en een laag toerental relatief te weinig koellucht blaast om zowel de windingen als de diodes afdoende te koelen. Ondanks de aanwezigheid van een temperatuur sensor die buiten op de dynamo zit is het toch fout gegaan. Mogelijk door een grote temperatuur gradiënt in de massa van de dynamo.
De tijdelijke reparatie in Rendsburg was het met spoed opsturen van de oorspronkelijke dynamo, die (natuurlijk) thuis lag. En later, na de vakantie zijn de diodes vervangen door een externe 3 fase gelijkrichter op een behoorlijk koelblok.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 03 feb 2012 21:13 #261409

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
Zonsnel schreef :
Alternator Regulators

ProReg B – alternator regulator alternator regulator (AR12V)

Product information








Digital Advanced Regulator

•Digital software control
•100% interactive with real time active control system
•Can be used as a stand alone regulator
•Programable for 4 different battery types
•Different charging time calculated every time
•One units fits all alternators and all battery type
•Charges to 4 step constant current charging curves
•Different charging envelope for each battery type
•Self diagnosing fault system
•Totally isolates the advanced regulator in fault condition
•Information LED display (over 10 different indicators)
•Battery Temperature sensing
•High battery temp trip
•High battery voltage trip
•High alternator voltage trip
•In event of failure auto return to standard alternator
•M.N.E.A. 400 interface ready
•Can be used with or without the temperature sensor
•Protects batteries if temperature sensor open circuited
•Protects batteries if split charge relay/diode fails open
•Protects batteries if advanced reg fails closed
•Protects batteries if battery sense wire falls off
•Protects against excessive voltage drops in neg cable

Meer geen temp beveiliging van de dynamo!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 03 feb 2012 21:15 #261411

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
3Noreen schreef :
En later, na de vakantie zijn de diodes vervangen door een externe 3 fase gelijkrichter op een behoorlijk koelblok.

Dat is technisch heel mooi, maar wel weer extra dradenwinkel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 10 feb 2012 11:36 #262848

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Inmiddels die regulator binnen en de dynamo open om de twee draden aan de koolborstel te solderen (misschen maar eens reserve aan boord leggen...) Maar, waar plaats je dat ding? De kabels zijn te kort om bij de accu te komen (verlengen) of plaats je 'm bij de motor? Wordt best warm gezien de isolatie en beperkte luchtaanzuiging.

Voor extra luchtcirculatie, iemand wel eens een iets grotere fan op de dynamo gemaakt?

Grtz., Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 10 feb 2012 13:48 #262873

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
De regelaar zit bij mij in de motorruimte. Deze kan tegen warmte. Gelukkig zit de dynamo en accu's allemaal binnen bereik van de bijgeleverde kabellengtes.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 21 feb 2012 16:11 #265130

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
Ben sinds 1 dag de gelukkige bezitter van de ProRegD. :)

Veel werk om zo'n dynamo te demonteren, Na 3 uur, erachter te komen dat de koolborstels gewoon vanaf de buitenkant benaderbaar zijn (achter een plastic klepje).

Echt testen moet nog even wachten, maar de zomer komt eraan ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 21 feb 2012 18:23 #265162

Gregor,
Een grotere fan (voorkant dynamo) lijkt me niet te gaan werken. De schoepen aan de V riem zijde halen de koellucht van achter naar voor binnendoor de dynamo.
Maar wat te denken van een computer ventilatortjedat schuin vanaf achterzijde dynamo in de richting van de motor blaast? Dat is extra koeling aan de buitenzijde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 09 sept 2012 19:16 #317421

  • nianco
  • nianco's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
ik zou graag het linkje voor het aansluiten van een sterling regelaar aan een yanmar ontvangen, bij voorbaat veel dank

groet Nico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 03 juni 2013 15:49 #403083

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
Even een schopje omhoog...

@Philip, Heb jij 'm inmiddels al ingebouwd?

@anderen, Is er nog iets aan ervaringen oid toe te voegen aan dit systeem?

Groet, Ed
Laatst bewerkt: 03 juni 2013 15:51 door EdSea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 03 juni 2013 15:55 #403094

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
leuk dat dit topic weer in de picture is.

ik heb namelijk ook plannen om er zo een te monteren.
ik heb op Google het aansluitschema gevonden.
betreft type PRO REG B
kost ca. 130,00 euro via o.a. Maritiem bij ASA te bestellen

zijn er resultaten bekend?
Hanno
Laatst bewerkt: 03 juni 2013 16:01 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 04 juni 2013 17:08 #403616

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Ik ben er nog steeds heel content mee. In het pinksterweekeinde was het maandag prut met weinig wind. In twee uur varen op de motor is de laadstroom niet onder de 20 A gezakt. Met een normale regelaar zou je naa een uurtje al terug op 5 A zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 04 juni 2013 18:26 #403677

  • kinzy
  • kinzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Ik ben ook tevreden van de sterling, heb deze voor het begin van het vaarseisoen geplaatst. Ik heb voor type Prog Reg D gekozen omdat deze de temperatuur van de dynamo en batterijen ook bijhoud. Als je even zoekt op het forum ga je ook het verloop van de plaatsing hiervan terug vinden
Een groot verschil is merkbaar in het snel opladen van de batterijen.
Als test de batterijen eens flink op hun donder gegeven tot ongeveer 60% de batterijmonitor toonde in het begin dan 50 Amp aan eens de batterijen wat verder opgeladen zijn verminderd het laden dan naar een 20 Amp. De dynamo is een bosch van 70 Amp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 04 juni 2013 19:04 #403699

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
zeehond en kinzy,
bedankt voor deze info.

ik heb de PRO REG B op het oog.
wat is het verschil met de D?
heb wel een Engelse handleiding gevonden.
met al die draadjes is Nederlands toch iets beter te doen
heeft iemand een Nederlandse?
waar gekocht en de prijs?
via Maritiem kan ik hem voor 130,00 kopen.
Hanno
Laatst bewerkt: 04 juni 2013 19:05 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 04 juni 2013 19:17 #403707

  • kinzy
  • kinzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Bij de D is er temperatuur meting op batterij en Dynamo, ik had deze gekocht bij SVB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 04 juni 2013 19:38 #403722

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
kinzy schreef :
Bij de D is er temperatuur meting op batterij en Dynamo, ik had deze gekocht bij SVB

ik heb het verschil gelezen.
SVB kan ik niet vinden (sociale verzekering bank zal het niet zijn)
waar vind ik het wel?
wat was de prijs?
Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 05 juni 2013 04:38 #403790

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 05 juni 2013 04:46 #403792

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
edlonnee schreef :
@Philip, Heb jij 'm inmiddels al ingebouwd?
nee nog niet :blush: , heeft ook nog niet zoveel nu zonder lichtaccu's. Ook heb ik onlangs een dikkere dynamo (80A ipv 55A) op de kop kunnen tikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 05 juni 2013 05:45 #403824

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
monreve schreef :
bedankt Stan.
heb alles "vertaald" gelezen en denk, dat ik ook maar voor type D kies.
deze meet ook altenator temp. (kan dus echt heet worden)
en voor het prijsverschil bouw je wel meer veiligheid in.

hij is niet voor de boot, hier zit alles al naar wens.
kan aan de walstroom met Victron Phoenix ze goed doorladen.

is voor de VW LT35 camper met 2x 80A altenator.
de standaard voor auto deel.
een 2e (dit kan bij 5 cil.Audi TDI) voor de VMF SHD 230 Ah semi tractie HH accu.(zuurweger en speciale vul fles aan boord)
omdat je op een lange rit dus veel zal laden lijkt het mij met temp. controle op de altenator veiliger.

ik sta nu voor de keus;
-een Sterling plaatsen
-een zonnepaneel bv. 100W op het dak, zodat de HH accu altijd bijlaad.
ons verbruik is niet hoog kan 3 dagen zonder "paal"
tijdens rijden koelkast via omvormer op 230V, anders op LPG
led verlichting.

bedankt voor alle zeer nuttige info.
Hanno
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 06:08 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 05 juni 2013 11:49 #403959

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
Ben ook geinteresseerd geraakt in dit verhaal. Op dit moment gebruik ik een FETdiode accuscheider en heb 3 accu's. Ieder met hun eigen gebruik: start, boordaccu en een "onder zeil" accu.
Kan een dergelijke laadregeling goed samenwerken met de FET?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl