In dit topic wil ik laten zien hoe ik een Sterling laadregelaar op mijn dynamo heb gemaakt. We hebben een Volvo Penta 2030D met een Valeo 60amp dynamo.
Waarom???
Voor de wat langere tochten zonder walstroom kwamen we stroom te kort. De accu’s zijn nu vervangen voor 4 stuks 85amp AGM accu’s, een flinke sloot stroom op voorraad. Maar als de sloot leeg is moet je hem ook weer vol kunnen laten lopen. En dat was het probleem: de bestaande dynamo/ laadregelaar laadde na een tijdje nog maar 15 amp.
De dynamo van een motor is vooral bedoelt om het stroomverbruik tijdens motorbedrijf bij te houden. Daarnaast laad hij ook het klein beetje gebruikte stroom van de start weer bij.
Maar wij zeilers gebruiken langdurig een beetje en bij elkaar dus veel stroom buiten de motoruren. Maar als de motor een uurtje draait willen we wel dat die dan zoveel mogelijk laad. En juist dat doet een standaard dynamo niet! Deze geeft maximaal 14 volt en na een halfuurtje nog maar 13,8 en bij mij zelfs 13,6 volt. Zo kan je uren motoren zonder de accu te koken.
Hoe werkt het??
Zie stroom als water. Tussen een accu met 12,3 volt en een dynamo die 13,6 volt levert is maar weinig niveau verschil, het “water” stroomt maar met een verval van 1,3 volt naar beneden de accu in. Een Sterling laadregelaar verhoogd de spanning van de dynamo naar 14,4 volt. Het “water” stroomt nu met een verval van ruim twee volt naar de accu, zowat een waterval zo krachtig. Hierdoor kan de dynamo langer al zijn 60 amp kwijt!
Maar het Sterling apparaatje is ook slim hij heeft het zelfde laadkarakter, IUoUo, als een moderne 4 trapsacculader:
Maximaal 4 uur pompt hij met 14,4 volt de accu vol, de bulk fase. Daarna komt de absorptie fase waarin de laadstroom steeds meer afneemt tot de accu 100% vol is. In de Float- en storage fase wordt de accu onderhouden. Deze fase zullen we alleen bereiken met heel veel motoruren achter elkaar. Dit zal niet veel gebeuren, maar als het gebeurd worden de accu’s goed behandeld.
Ook meet de Sterling de temperatuur op de accu om bij een te hoge accutemperatuur het laden te verminderen. De stroomsterkte wordt rechtstreeks op de accu gemeten zodat verliezen in kabels worden gecompenseerd. Het juiste accutype, bij mij AMG is ook in te stellen, immers elk accutype heeft zijn eigen laadkarakter.
Het aansluiten van de Sterling laadregelaar:
Als eerste heb ik een schema gemaakt hoe de bestaande kabels op de dynamo aangesloten zitten. Daarna de dynamo gedemonteerd en op de kajuit tafel uit elkaar gehaald. De boel lekker schoongemaakt en deze foto geschoten:
Het ding met het gele draadje is de bestaande laadregelaar waar de koolborstels inzitten. Hierdoor moet je de laadregelaar voorzichtig uit het huis wippen.
Hier zie je de koolborstels, aan elke wordt straks een draad gesoldeerd:
Aan de andere kant ziet het er zo uit:
Hier heb ik de twee draden aan de koolborstels gesoldeerd: Gebruik hitte bestendige kabel van voldoende afmeting, ik kon een stukje meegeleverde draad gebruiken. Soldeer netjes zonder de boel te warm te maken.
Je hebt straks maar één draad nodig maar omdat je vooraf niet weet aan welke koolborstel je hem moet solderen maak je aan elke koolborstel een draad vast.
De boel weer in elkaar gezet:
Motor gestart en de spanning gemeten op de zojuist nieuw aangesoldeerde draden. De draad met 14 volt heb je nodig en wordt aangesloten op de witte draad van de Sterling laadregelaar. De andere aangesoldeerde draad gaf 12 volt en is niet nodig, deze gebruik je niet.
Sterling laadregelaar instellen:
• Accutype instellen, open lood, AGM of Gel
• Positieve of Negatieve dynamo instellen
De rest aansluiten volgens het schema van Sterling:
• De twee zwart draden gaan aan de B- van de dynamo
• De bruine en gele draad aan de D+ van de dynamo
• De rode draad naar de plus van de accu
• De Temperatuur sensor ook aan de accu
• Alle overige bestaande draden blijven op de zelfde manier op de dynamo aangesloten.
Klaar!!
En???
De accu’s leeg getrokken tot 75% en toen op pad naar de zeilersforum meeting in Amsterdam.
Mooi 2,5 uur motoren om te testen. Bij een verhoogd toerental gaf de dynamo gelijk 58,9 amp! Zoveel had ik nog nooit bij mij aan boord gezien. Na een half uur bleef er nog 45 amp stroom de accu in lopen.
Na een uurtje waren de accu’s boven de 90% vol en liep de stroomsterkte terug tot 20 amp. In Amsterdam aangekomen waren de accu’s boven de 95% vol. Met niet al te volle accu’s komt er dus 50 amp per uur bij in je accu. Dat is zeker factor 3 meer dan zonder de Sterling laadregelaar.
In volbedrijf zeilen gebruiken we gemiddeld 4 á 5 amp per uur. Nu kunnen we met 2 motor uren per etmaal dit verbruik laden. Stilliggend gebruiken we amper de helft. Voor ons als hobbyzeiler biedt dat voldoende vrijheid.