Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Sterling laadregelaar op de dynamo

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 05 juni 2013 16:24 #404054

Ik volg deze ook..
Wat de sterling doet is de laadstroom verhogen en een mooie laadcyclus introduceren.
De FET heeft daar volgens mij geen last van (en omgekeerd..)
Wanneer je bij die sterling laders kijkt (SVB) zijn er ook geïntegreerde oplossingen waar de scheider reeds in geïntegreerd zit.
www.svb24.nl/de/sterling-licht...terie-ladegerat.html

Ik zou eerder problemen verwachten met een diodescheider (regel en feedback problemen).
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 16:24 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 05 juni 2013 17:57 #404108

  • kinzy
  • kinzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Waarom zou er een probleem kunnen ontstaan met een gewone scheidingsdiode?,deze heb ik ook, de sterling meet de spanning aan de dynamo en aan de batterij, het spanningsverlies door de scheidingsdiode wordt door de sterling gecompenceerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 11 juni 2013 07:56 #405673

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
de aanpak is over een andere "boeg" gegaan.
i.p.v. sterling regelaar komt er een 100W zonnepaneel op de camper.
levert max. 5,6 A en dus ook bij stilstand, wat voor mij gunstiger is.
info zie topic zonnepaneel monteren.
Hanno
Laatst bewerkt: 11 juni 2013 07:57 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 24 mrt 2014 20:41 #498719

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Kijkend naar de manual, ben ik geneigd om voor de drie AGM accu's bij mij aan boord de setting van de Pro B op stand 4 te zetten. Eens?
[url=http://http://www.sterling-power.com/images/downloads/alt%20regulators/PDAR.pdf]http://www.sterling-power.com/images/downloads/alt%20regulators/PDAR.pdf[/url]
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 24 mrt 2014 20:50 #498721

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Waarom niet 3? Stand 4 geeft slechts 14,1v.

Ligt er ook aan wélke AGM accu's je hebt.
Er zijn er die 14,6v of 14,8v slikken maar de mijn AGM's mogen weer maximaal 14,4v. Volgens de dataheet va mijn accu's is stand 3 perfect voor mijn accu's, ook de float spanning.

Stand 4 lijkt me een gekunstelde stand om claims vanuit de USA te voorkomen. Mijn standaard dynamo gooit er al 14,4v uit. Op hoeveel volt staat je gewone acculader?
Laatst bewerkt: 24 mrt 2014 20:52 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 25 mrt 2014 04:37 #498757

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Philip schreef :
Waarom niet 3? Stand 4 geeft slechts 14,1v.

Ligt er ook aan wélke AGM accu's je hebt.
Er zijn er die 14,6v of 14,8v slikken maar de mijn AGM's mogen weer maximaal 14,4v. Volgens de dataheet va mijn accu's is stand 3 perfect voor mijn accu's, ook de float spanning.

Stand 4 lijkt me een gekunstelde stand om claims vanuit de USA te voorkomen. Mijn standaard dynamo gooit er al 14,4v uit. Op hoeveel volt staat je gewone acculader?
Dank je.
Het is niet voor het eerst dat ik op een Noordzeetocht geen wind heb en naar de overkant mag motoren. In de handleiding staat een maximum aantal uren waarmee je de AGM mag laden. Hoe daar dan mee om te gaan?

De specificaties van de AGM 12v 110Ah C3 http://www.intercel.nl/media/datasheet/cpc-110-12i.pdf
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 25 mrt 2014 09:24 door Gregor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 25 mrt 2014 08:25 #498808

Interresant draadje,...nu mijn vraag als schrootboer ;-) (timmerman heeft het ook gesnapt, dus een WTBjer moet dat ook kunnen...denk ik ;-))

Hoe zit het als ik meerdere (3 accu's) ongelijk belast (1voor 220V voorziening, 1 x voor licht en appendages en 1 voor koelkast..)die alle 3 achter een ARGO Fet Laadstroom verdeler staan.
Kan ik deze sterling oplossing dan ook nog gebruiken ?
Op het ogenblik heb ik een 2e dynamo van 90 amp erbij staan naast de 35 amp van de MD11C.
De 35 amp gaat rechtstreeks naar de start accu, de 90 amp gaat naar de FET en voed daarmee de 3 grote accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 25 mrt 2014 08:58 #498815

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Gregor schreef :
Dank je.
Het is niet voor het eerst dat ik op een Noordzeetocht geen wind heb en naar de overkant mag motoren. In de handleiding staat een maximum aantal uren waarmee je de AGM mag laden. Hoe daar dan mee om te gaan?
Waar staat dat?

Dat is nou zo mooi aan zo'n slimme regelaar: dat gaat helemaal vanzelf ;)
Na een tijdje als de accu's vol zijn, schakelt de regelaar vanzelf terug naar een floatvoltage van bijvoorbeeld 13,6v (afhankelijk van de stand).

Aan de (goede) floatspanning kun je je accu's onbeperkt aan blijven hangen. Het is zelfs nog beter dan een continu hoge spanning van een normale dynamo zonder dergelijke regelaar.

Hoe lang hij in de hogere sferen blijft hangen hangt ook van de stand af en het berekend zelf ook nog iets:
The software in the new Digital Regulator automatically calculates the equalizing time cycle every time the engine is started. This will range between 1-12 hours depending on the rise time between engine on and time to reach 14 volts; this will be different every time the engine is started, and varies from battery type setting . The internal computer software will look after this function
Mocht je overigens nog twijfelen: je kunt door een kabeltje te onderbreken met een schakelaar de sterling regelaar uitzetten en dan wordt het weer een gewone dynamo.

Overigens: je linkjes werken niet omdat je vergeet de : te typen achter HTTP.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2014 09:47 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 25 mrt 2014 09:04 #498817

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
De Optimaal schreef :
Hoe zit het als ik meerdere (3 accu's) ongelijk belast (1voor 220V voorziening, 1 x voor licht en appendages en 1 voor koelkast..)die alle 3 achter een ARGO Fet Laadstroom verdeler staan.
Kan ik deze sterling oplossing dan ook nog gebruiken ?
Op zich wel al is de hele laadcyclus slechts helemaal optimaal voor 1 van de accu's. net als met een 'gewone' acculader die aan meerdere accu's hangt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 25 mrt 2014 09:22 #498822

dan komt bv de temp meting van de accu te vervallen ?....Dynamo blijft dan continu volle bak AMPS leveren aan de FET omdat de achterliggende accu's anders qua vulling zijn ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 25 mrt 2014 09:27 #498823

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
De link aangepast. Stond 2* http://

In de manual staat de tijd dat ze geladen mogen worden bij een bepaalde instelling.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 25 mrt 2014 09:30 #498824

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Nee in de handleiding staat de tijd dat ie GAAT laden in absorbsie-modus bij een bepaalde instelling ;) daarna schakelt ie automatisch terug en kun je je accu's onbeperkt aangesloten houden. Zie ook mijn eerder gequote stukje uit de handleiding.

Net als bij een gewone goede 3-traps accu lader.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2014 09:46 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 25 mrt 2014 09:48 #498828

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Wat zouden ze dan hiermee bedoelen?
2) Sealed Lead acid and some A.G.M batteries, not good for fast charging as cannot replace the water loss associated with fast charging. as such the top voltage is reduced to reduce the water loss , 14.4 volts max 4-6 hrs
3)Gel batteries ( Exide setting ) require , 14.4 volts 10-12 hrs on the charge voltage to charge them , as recommended by Exide .
Gel / sealed /A.G.M batteries are not recommended where fast charging is a priority. This is due to there limited ability to absorb high charge currents fast effectively.

Gezien het feit dat mijn startaccu een gesloten loodaccu is, neig naar optie 2.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 25 mrt 2014 10:04 #498831

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Maar als je de handleiding verder leest, zie je dat die regelaar zelf terug regelt na die aantal uren. In stand 2 regelt ie sneller terug dan in stand 3.
Dat hoef je niet zelf te doen, dat doet het apparaatje juist voor je.

Als je startaccu een gewone accu is, zou ik ook stand 2 aanhouden anders ga je die overladen. Dat had je eerder niet aangegeven dat je die ook nog had.

EDIT: en dat lijstje dat nu nu aanhaalt lijkt 2 met 3 omgedraaid te zijn met de aanduidingen op het ding zelf. Ik zou dus stand 3 aanhouden zoals ie op de eerste pagina staat, das is dus stand 2 uit jouw lijstje (lekker verwarrend :) )

Laatst bewerkt: 25 mrt 2014 10:14 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 25 mrt 2014 10:26 #498834

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Philip schreef :
Maar als je de handleiding verder leest, zie je dat die regelaar zelf terug regelt na die aantal uren. In stand 2 regelt ie sneller terug dan in stand 3.
Dat hoef je niet zelf te doen, dat doet het apparaatje juist voor je.

Als je startaccu een gewone accu is, zou ik ook stand 2 aanhouden anders ga je die overladen. Dat had je eerder niet aangegeven dat je die ook nog had.
Ik had die "max" anders geïnterpreteerd. Over de startaccu koppelen aan de Sterling twijfel ik nog en daarom terzijde geschoven.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling laadregelaar op de dynamo 25 mrt 2014 11:15 #498848

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Je kunt niet de startaccu wel/niet aankoppelen aan de sterling. De regelaar beïnvloed de dynamo en dus álle accu's die daar aan hangen. Ook je startaccu dus (aangenomen dat je 1 dynamo hebt).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sterling laadregelaar op de dynamo 16 juni 2015 15:55 #636187

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Effe dit topic opdiepen.....

Als je zo' Pro Reg D hebt....heb je dan ook nog een accuscheider nodig ala een Victron Argofet?

Dat is me niet helemaal duidelijk.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 16 juni 2015 15:56 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sterling laadregelaar op de dynamo 16 juni 2015 16:40 #636204

Ja.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sterling laadregelaar op de dynamo 16 juni 2015 16:57 #636211

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Ok.

Helder antwoord. :)

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sterling laadregelaar op de dynamo 03 jan 2020 08:30 #1114699

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Al een oud topic maar ik wil er toch nog even op inpikken want ik ben ook op zoek naar een betere efficientie van onze alternator.

Zijn de mensen die zo een Sterling regelaar ingebouwd hebben daar nog steeds tevreden mee of zijn er ondertussen betere methodes ?
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sterling laadregelaar op de dynamo 03 jan 2020 08:49 #1114712

ik heb 'm er nu zo'n jaar of 7 inzitten, zowel voor start als servicebatterijen, zonder accuscheider (zit in mijn Sterling ingebouwd). werkt prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sterling laadregelaar op de dynamo 03 jan 2020 09:40 #1114734

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Nog een kleinigheidje hierover:Sterling adviseert om bij de ProMaxD regelaar de originele regelaar te laten zitten "als backup". Dit houdt in dat wanneer de accu's vol zijn en de Sterling naar 13,6V floatspanning wil, de originele regelaar overneemt en de laadspanning op zijn eigen waarde (tussen 14 en 14,4V) houdt.
De hoogste wint namelijk...
Bij mijn Bosch dynamo staan de borstels permanent op + (zoals bij de meeste Europese dynamo's, bij Amerikaanse is het vaak omgekeerd), en de regelaar regelt de borstelstroom (dus de veldstroom) naar de min.
Omdat je er toch bij moet om de aansluitingen voor de Sterling te maken heb ik meteen de massadraad van de regelaar naar buiten gehaald en daar een schakelaartje in gezet, zodat de Sterling zijn lage floatspanning waar kan maken, en de originele regelaar naar behoefte af- of aangeschakeld kan worden.

Er moest bij mij wel een extra relais in om de originele regelaar tijdens starten te activeren omdat de Sole diesel een secundair startrelais heeft waarvan de spoelstroom door de regelaar (d+ aansluiting) loopt, dus zonder deze niet starten. Dit is een simpele methode om starten met draaiende motor te voorkomen, er staat dan nl geen spanningsverschil over het secundaire startrelais.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sterling laadregelaar op de dynamo 03 jan 2020 13:59 #1114858

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18148
Zie voor mijn ervaringen dit draadje
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sterling laadregelaar op de dynamo 03 jan 2020 14:05 #1114860

Hier ook goede ervaringen.

Wel oppassen voor oververhitting dynamo. Om die reden heeft 37South een draadje lopen (gaat specifiek over LiFePO, echter temperatuurbewaking komt daar ook aan de orde)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sterling laadregelaar op de dynamo 10 feb 2020 09:34 #1125731

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Bedankt voor het updaten van de foto’s, had het topic al gevonden maar het is nu een pak duidelijker 

Ik heb net de massa kabels van de huis batterij allemaal via de battery monitor shunt laten lopen dus kan ik zien hoeveel de alternator laadt.
(starten via de huisbatterij is dan wel geen goed idee meer)

Maar ik was eigenlijk niet enkel op zoek naar een hogere opbrengst van de alternator maar ook het voordeel van het slimmere laadprofiel.
Dus niet stomweg altijd 14.4V bulk maar ook absorbtion/float spanning bij het bijna vol zijn van de batterij.

We zijn bv vorig jaar zonder wind, in 25u non stop naar Ramsgate gevaren en ik vroeg me toen af of dit niet schadelijk is voor de batterijen.

Op korte stukken is het hogere laadvermogen is natuurlijk ook goed meegenomen !
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl