Er zijn 4 hoofdgroepen accu's te onderscheiden met verschillende gebruiksmogelijkheden.
Natte loodzuur start - semi - tractie en tractie (service) Laadspanning max 14.2 Volt
kan wel hoger afhankelijk van de omgeving temperatuur.
Gel start - semi - tractie Laadspanning 14,1 - 14,4 Volt
Gewikkelde AGM start of, start en beperkt semi-tractie Laadspanning max 14,4 Volt
Standaard AGM Alleen semi - tractie Laadspanning 14,7 Volt
Advies laadspanning,
minimaal 14,4/28,8 Volt, maximaal 14,7/29,4 Volt
Bij start accu's is maximale ontlading van 30 % mogelijk, bij 10,5 Volt
Bij semi-tractie is maximale ontlading van 50 % mogelijk, bij 10,5 Volt
Bij Gel accu's is maximale ontlading van 50/60 % mogelijk, bij 10,5 Volt
Bij gewikkelde AGM accu's is maximale ontlading van 30 of 50 % mogelijk, bij 10,5 Volt
Bij standaard AGM is maximale ontlading van 50/60 % mogelijk, bij 10,5 Volt
Ontlaad men de accu's dieper dan treed vermogenverlies op.
De beste keuze zou zijn om een AGM start accu er bij te kopen.
De lood zuur verkopen.
Dan kan je de lader netjes afstellen op de AGM accu's 14,4 volt.
Dan werkt het prima.
De Studer lader is met de laad stroom wat laag maar kan wel.
Dit is wel een klasse lader.
Reken een 1/4 van de totale accu capaciteit en dat moet een lader kunnen leveren.
Let wel kunnen en niet moeten.
Het duurt wat langer voor de accu's vol geladen zijn.
Mastervolt zegt hier over: Als vuistregel geldt dat 25% van de accucapaciteit (tot 50% voor gel accu’s) als laadvermogen voldoende is om de accu snel en veilig te laden en tevens het boordnet van energie te voorzien. Voor bijvoorbeeld een accu van 200 Ah is een acculader van 50 Ampère voldoende.
Hier voorbeeld uitgang lader
Voltage (DC) absorption 14.25 V ( 6 Hr )
Voltage (DC) float (gel/AGM) 13.25 V ( 13.8 V )
Voltage (DC) force float 13.8 V
Return amps < 1.9A (15min) (1/8
groet J