Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Loodzuur / AGM / Gel

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 10:26 #294058

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
Een loodzuuraccu wordt geladen met een andere (lagere dacht ik) spanning dan een AGM. De iets hogere spanning voor een AGM zal 'm geen goed doen, inderdaad.
Maar is het geen optie om je startaccu gewoon helemaal niet aan de acculader aan te sluiten, maar puur door de dynamo van de motor te laten laden? Serviceaccu's aan de lader en dus walstroom, zonnepaneel etc, startaccu alleen aan de dynamo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 10:36 #294060

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Als je de lader op de loodzuur-stand zet, krijg je op beide accu's wat minder laadstrrom, dan duurt het laden wat langer. Dit is minder erg dan teveel laadstroom.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 10:44 #294062

Dus acculader op loodzuur laten staan resulteert in minder laadstroom dus goed voor de loodzuur accu en niet slecht voor de AGM accu. Met als kanttekening dat het laden van de AGM langzamer gaat.

Andere optie is om de start accu helemaal niet te laden door de acculader. Dat vindt ik toch iets minder omdat deze dan ook geen druppellading heeft waardoor bij langere stil stand de accu conditie achteruit gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 10:47 #294064

of een klein aparte accu lader aanschaffen alleen voor de start accu, dus een druppellader(tje)die koop je voor een paar tientjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 10:50 #294065

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
De juiste kanttekening moet zijn dat je de AGM accu's op de loodzuurstand niet volledig (ongeveer 90-95%) laadt. Waardoor de accuconditie een beetje achteruit gaat.
Startaccu in stilstand hoort amper achteruitgang te kennen: als dat wel zo is, heb je een lekstroom, of is de accu zelf smerig (een vuillaag kan stroom geleiden). Een goede, moderne, loodaccu kent vrijwel geen zelfontlading.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 10:55 #294068

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Er zijn 4 hoofdgroepen accu's te onderscheiden met verschillende gebruiksmogelijkheden.

Natte loodzuur start - semi - tractie en tractie (service) Laadspanning max 14.2 Volt
kan wel hoger afhankelijk van de omgeving temperatuur.

Gel start - semi - tractie Laadspanning 14,1 - 14,4 Volt

Gewikkelde AGM start of, start en beperkt semi-tractie Laadspanning max 14,4 Volt

Standaard AGM Alleen semi - tractie Laadspanning 14,7 Volt

Advies laadspanning,

minimaal 14,4/28,8 Volt, maximaal 14,7/29,4 Volt

Bij start accu's is maximale ontlading van 30 % mogelijk, bij 10,5 Volt

Bij semi-tractie is maximale ontlading van 50 % mogelijk, bij 10,5 Volt

Bij Gel accu's is maximale ontlading van 50/60 % mogelijk, bij 10,5 Volt

Bij gewikkelde AGM accu's is maximale ontlading van 30 of 50 % mogelijk, bij 10,5 Volt

Bij standaard AGM is maximale ontlading van 50/60 % mogelijk, bij 10,5 Volt


Ontlaad men de accu's dieper dan treed vermogenverlies op.

De beste keuze zou zijn om een AGM start accu er bij te kopen.
De lood zuur verkopen.
Dan kan je de lader netjes afstellen op de AGM accu's 14,4 volt.
Dan werkt het prima.
De Studer lader is met de laad stroom wat laag maar kan wel.
Dit is wel een klasse lader.
Reken een 1/4 van de totale accu capaciteit en dat moet een lader kunnen leveren.
Let wel kunnen en niet moeten.
Het duurt wat langer voor de accu's vol geladen zijn.

Mastervolt zegt hier over: Als vuistregel geldt dat 25% van de accucapaciteit (tot 50% voor gel accu’s) als laadvermogen voldoende is om de accu snel en veilig te laden en tevens het boordnet van energie te voorzien. Voor bijvoorbeeld een accu van 200 Ah is een acculader van 50 Ampère voldoende.

Hier voorbeeld uitgang lader

Voltage (DC) absorption 14.25 V ( 6 Hr )
Voltage (DC) float (gel/AGM) 13.25 V ( 13.8 V )
Voltage (DC) force float 13.8 V
Return amps < 1.9A (15min) (1/8

groet J
Laatst bewerkt: 14 juni 2012 11:01 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 11:11 #294069

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
@Dehler: hoe zou je de lader moeten instellen als je maar 1 uitgang gebruikt en deze aan de AGM zet, en dmv een Cyrix oid daar ook de startacuu mee laad?

Stan
Laatst bewerkt: 14 juni 2012 11:12 door monreve.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 11:15 #294071

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Heb je dezelfde accu's?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 11:20 #294072

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Nee, AGM (licht) en loodzuur (start)

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 11:24 #294074

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Dan instellen op lood zwavel/calcium accu.
Anders word de spanning te hoog voor deze accu.
De AGM accu word dan niet vol geladen.
Laatst bewerkt: 14 juni 2012 11:25 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 11:40 #294079

Ok de Studer lader levert in twee standen

lood stand:
Charge absorption volt. (Vdc): 14.1
Charge float voltage (Vdc): 13.5

Glass/Gel:
Charge absorption volt. (Vdc): 14.4
Charge float voltage (Vdc): 13.8

Dat is dus de minimale grens voor het laden van een AGM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 11:49 #294084

Overigens moet ik de altenator kant ook mee nemen in het verhaal....

Ik heb er een Sterling Alternator Regulator tussen zitten. Die ik ook op AGM moet zetten die kent overigen meerder standen:

Lood:
Charge absorption volt. (Vdc): 14.8
Charge float voltage (Vdc): 13.65

GEL EXIDE:
Charge absorption volt. (Vdc): 14.4
Charge float voltage (Vdc): 13.8

SEALED LEAD ACID & AGM:
Charge absorption volt. (Vdc): 14.4
Charge float voltage (Vdc): 13.65

GEL & AGM (USA Specification):
Charge absorption volt. (Vdc): 14.1
Charge float voltage (Vdc): 13.5
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 12:12 #294090

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
De grote vraag is of je echte gel-accu's hebt of AGM, de Sterling vind AGM en loodzuur hetzelfde, heeft alleen een andere waarde voor gel
SEALED LEAD ACID & AGM:
Charge absorption volt. (Vdc): 14.4
Charge float voltage (Vdc): 13.65

En wanneer geldt de USA-specification, die zet gel en AGM weer op 1 lijn.
GEL & AGM (USA Specification):
Charge absorption volt. (Vdc): 14.1
Charge float voltage (Vdc): 13.5

Zo wordt het er niet duidelijker op... :ohmy:

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 15:52 #294142

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Hoe ik het heb opgelost:
Alleen de AGM licht accu's op de instelbare victron lader en de huis-tuin-en-keuken start accu op een eigen druppel ladertje. Kost weining (20 euro) en beide accu's krijgen een optimaal laadcurve. Want het is niet alleen de spanning, ook duur de van de absorbsie fase is doorgaans afgestemt op de lichtaccu waardoor de startaccu (die vaak veel voller is) te lang die hogere spanning voor zijn kiezen krijgt. Als je al je startaccu aan een lader wilt hangen, echt nodig is dat vaak niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 17:25 #294169

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Apae schreef :
Maar is het geen optie om je startaccu gewoon helemaal niet aan de acculader aan te sluiten, maar puur door de dynamo van de motor te laten laden?
Prima suggestie. Van een startaccu die alleen als startaccu wordt gebruikt (dus niet als huishoudaccu gebruiken, als je je huishoudaccu het bijna gehad heeft) wordt maar een klein deel van capaciteit gebruikt. Als de motor na elke start maar 10 minuten loopt, blijft de startaccu altijd op peil. Die hoeft normaal gesproken nooit aan de lader. Als het een calcium-accu is heeft ie ook heel weinig zelfontlading.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 17:32 #294171

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Precies, dat doe je bij je auto toch ook zo? Een goede accu zou ook en paar maanden winter moeten kunnen overleven al is dat de reden dat ik hem toch aan een druppel ladertje heb hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 18:49 #294191

Zit alleen nog een beetje met mijn ankerlier die nu op de start accu staat. Die kan ik altijd nog om zetten op de nieuwe accu. Als ik dan toch bezig ben ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 19:10 #294201

Nereus schreef :
Zit alleen nog een beetje met mijn ankerlier die nu op de start accu staat. Die kan ik altijd nog om zetten op de nieuwe accu. Als ik dan toch bezig ben ;)

mooi laten staan, je trekt je anker immers altijd op met draaiende motor, dan levert de motor bina al alle stroom die je nodig hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 19:17 #294206

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
De laad karakteristiek van een alternator is slecht.
het overgrote deel zijn exact dezelfde als in auto motoren.
Met name de spanning regelaar.
Deze regelt zich zelf zeer snel terug.
Deze auto motoren met alternators draaien zolang de auto in beweging is.
Lijn recht tegen over staan de zeil jachten met bijbehorende motoren.
Zeer weinig in werking en dit houdt ook in dat de alternator te weinig laad tegen over de start stroom.
Ook al is deze normaal slecht kort in tijd.

De gespecialiseerde alternators hebben veel meer anker polen en zijn uitgerust met 3 traps intelligente uitwendige spanning regelaars.
Deze beïnvloeden de:

Bulk = start lege accu grote stroom en oplopende spanning

Absorptie = De accu is 50% geladen
De lader beperkt de laadspanning tot een veilig niveau en
de laadstroom neemt langzaam af.

Float = n. Het laadprogramma zorgt voor een lagere spanning, hoog
genoeg om de accu’s 100% geladen te houden (Float- of
onderhoudsspanning)

Alleen de prijzen zijn behoorlijk.

Zelf zou ik nooit de keuze maken om een start accu niet met een acculader te laden.
De accu word niet goed opgeladen.
Gaat hier door slechts een korte tijd mee.
De kans is groot dat er niet meer gestart kan worden.

niet doen.

groet J
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 19:21 #294209

@Dehler

Bij mij zit er dus z'n 3 traps spanning regelaar na de alternator. Alleen heeft die weer meer keuzes met spanningen:

Lood:
Charge absorption volt. (Vdc): 14.8
Charge float voltage (Vdc): 13.65

GEL EXIDE:
Charge absorption volt. (Vdc): 14.4
Charge float voltage (Vdc): 13.8

SEALED LEAD ACID & AGM:
Charge absorption volt. (Vdc): 14.4
Charge float voltage (Vdc): 13.65

GEL & AGM (USA Specification):
Charge absorption volt. (Vdc): 14.1
Charge float voltage (Vdc): 13.5
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 14 juni 2012 19:41 #294219

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Waarschijnlijk staat de tekst niet goed.
Lood accu mag nooit geladen worden met 14,8 volt!
Kan alleen met een sensor die de omgeving temperatuur meet of de accu zelf.
En dan is het winter en erg koud.
laad je met een spanning van 14,8 volt dan vormt er H2 (waterstofgas)
En dat wil niet in je boot hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 05:17 #294263

dehler schreef :
Waarschijnlijk staat de tekst niet goed.
Lood accu mag nooit geladen worden met 14,8 volt!
Kan alleen met een sensor die de omgeving temperatuur meet of de accu zelf.
En dan is het winter en erg koud.
laad je met een spanning van 14,8 volt dan vormt er H2 (waterstofgas)
En dat wil niet in je boot hebben.

Staat in de handleiding van de Sterling trevens heeft deze regulator wel een sensor die de accu zelf meet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 05:26 #294265

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Ik zou gewoon zowel de lader als de alternator op loodzuur-stand zetten, dan krijg je nooit te hoge laadspanningen. De alternator zou ik op de start-accu houden, alleen als je verwacht vaak midden in de rimboe stroom te moeten draaien met je motor, zou ik die op de agm's aansluiten.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 05:31 #294267

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
dehler schreef :
De laad karakteristiek van een alternator is slecht.
het overgrote deel zijn exact dezelfde als in auto motoren.
Met name de spanning regelaar.
Deze regelt zich zelf zeer snel terug.
Deze auto motoren met alternators draaien zolang de auto in beweging is.
Mooie theorie, maar als ik op mijn boot de motor start en stationair laat draaien, dat zit de startaccu vrijwel direct op een spanning van ruim 14 volt. Een kwestie van seconden, niet van minuten. En daar blijft ie vervolgens permanent staan. Mijn startaccu is een calcium-accu. Die kan ook in volledig geladen toestand een dergelijke laadspanning vrijwel onbeperkt aan, zonder waterverlies.

Hoezo terugregelen?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 06:12 #294274

monreve schreef :
Ik zou gewoon zowel de lader als de alternator op loodzuur-stand zetten, dan krijg je nooit te hoge laadspanningen. De alternator zou ik op de start-accu houden, alleen als je verwacht vaak midden in de rimboe stroom te moeten draaien met je motor, zou ik die op de agm's aansluiten.

Stan

Ik weet wel dat dit niet mijn keuze wordt. Ik ben regelmatig meer dan 24uur aan het zeilen, dan moet ik met een koelkast, en navigatie apparatuur en verlichting toch echt stroom draaien. Het is mij ook met andere boten vaker overkomen dat ik midden in de nacht een spanning alarm kreeg en even moest bijtanken.
Laatst bewerkt: 15 juni 2012 06:13 door Verwijderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl