Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Alternator geeft 16 V

Re: Alternator geeft 16 V 26 nov 2012 19:07 #342316

tasar298 schreef :
.
Als het te moeilijk is om dit te ontwarren, dan kan je ook op D+ meten als de motor draait. Dit moet dan 14.2 V zijn.

Deze tip van Tyn is de meest simpele en directe meting... waarde kan ook rond de 14,8 V liggen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 nov 2012 19:42 #342326

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Compensatie diode is maar 0,7 volt dus daar zit het probleem niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 nov 2012 22:55 #342380

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Dan houden we het kort.
Garantie probleem en claimen bij de leverancier/inbouwer.
Zelf kom je er niet uit.
Dat lijkt mij nu wel duidelijk.


Garantieclaim ingediend in julie. Een andere alternator gekregen, gaf zelfde phenomeen.
En toen was het vakantie voor VETUS, en niet voor mij.
( en dan te weten dat ik geen goedkoper merk wou kopen om zeker te zijn van fatsoenlijke ondersteuning. )

Na lang wachten kwam dan in november nog een nieuwe alternator, en weer is het niet opgelost.
De inbouwer wordt ook wanhopig van de "service" na verkoop van VETUS.
En ik ben maar zelf gaan proberen de fout vast te stellen.
Dus met alternator 2 naar de alternator testbank, om dan te horen dat deze volledig in orde is. Mooi afregelen op 14,4 V belast en onbelast.
Van alternatortestbank de raad gekregen de contactopervlakken goed blank te maken tussen motorblok en alternator, en ook om via een tijdelijke kabel de alternator+ aan de accu+ te verbinden zoals ook geopperd op het forum .
Dus morgen met kabels en 2 meters, en een hoop goede moed, nogmaals gaan meten, en hopen dat ik er ditmaal aan uit raak.
Bij leven en welzijn wordt dit draadje morgen aangevult.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 26 nov 2012 22:56 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 27 nov 2012 19:48 #342562

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Bij leven en welzijn.
Er is licht aan het eind van de tunnel.

Vandaag weer aan boord geweest en de mogelijke oorzaak gevonden.
Achter op de alternator zit een plug waar 2 kabeltjes op toekomen.
1 voor de "sense" en een ander voor de veldstroom.
De alternator gestart en die plug eraf gehaald.
met een kabeltje de alternator+ spanning op 1 van de pennetjes gezet waar die plug normaal opzit : geen verandering.
Dan het andere pennetje : alternator spanning valt terug van de 15,4V naar 14,4 Volt.
motor verder laten draaien spanning blijft stabiel op 14,4V

Het was natuurlijk heel wat moeilijker dan nu kort beschreven, maar het lijkt er sterk op de de motorbekabeling fout is.
Nu even afwachten wat Vetus daar op te zeggen heeft.

Het is veel moeilijker dan gedacht om aan zo een systeem te werken als je niet veel ervaring hebt met alternators en niet over een bedradingsschema beschikt

Maar aan alle VETUS eigenaren, en zeker die de laatste tijd problemen hebben met accu's die snel defect raken.
Kijk je laadspanning van je alternator eens na, als je accu vol zit en geen andere gebruikers stroom afnemen. Als de spanning op de accupolen boven de 14,6 V komt heb je mogelijk een zelfde probleem.
( Kan natuurlijk ook bij mij een eenmalige fout zijn. )
Dit soort fouten zie je normaal gezien bijna niet, ik kwam er toevallig op omdat ik mijn accu nakeek en toen 15V zag.

In ieder geval hartelijk dank voor alle suggesties en opmerkingen die mij flink op weg hebben geholpen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 27 nov 2012 19:53 #342564

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Vetus zal het op lossen maar niet toe geven daar voor ken ik de gaste te goed, heb namelijk al meerder klanten gehad met motor problemen die ze ontkennen maar wel oplossen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 27 nov 2012 20:15 #342572

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Tony,

Aansluitingen op de dynamo's kunnen zijn:

De bekende B+: waar de dikke +12 volt kabel op zit naar de accu en\of
naar start motor

De D+: Waar het laadstroom lampje opzit geschakeld met
contactslot

De DF: word veel gebruikt voot motor management control

Het sterpunt: komt soms voor om een relais te sturen (nood signaal
bij uitval (industrie of waar het nodig is)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 27 nov 2012 20:15 #342573

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Gefeliciteerd met het oplossen. Dat zal je heel wat hoofdbrekens gekost hebben!

Begrijp ik nu goed dat de spanningsregelaar op de alternator geen of te laag voltage terugkreeg van de accu waardoor hij op te hoog voltage ging laden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 27 nov 2012 20:16 #342575

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Tony2920 schreef :
Bij leven en welzijn.
Er is licht aan het eind van de tunnel.

Vandaag weer aan boord geweest en de mogelijke oorzaak gevonden.
Achter op de alternator zit een plug waar 2 kabeltjes op toekomen.
1 voor de "sense" en een ander voor de veldstroom.
De alternator gestart en die plug eraf gehaald.
met een kabeltje de alternator+ spanning op 1 van de pennetjes gezet waar die plug normaal opzit : geen verandering.
Dan het andere pennetje : alternator spanning valt terug van de 15,4V naar 14,4 Volt.
motor verder laten draaien spanning blijft stabiel op 14,4V

Het was natuurlijk heel wat moeilijker dan nu kort beschreven, maar het lijkt er sterk op de de motorbekabeling fout is.
Nu even afwachten wat Vetus daar op te zeggen heeft.

Het is veel moeilijker dan gedacht om aan zo een systeem te werken als je niet veel ervaring hebt met alternators en niet over een bedradingsschema beschikt

Maar aan alle VETUS eigenaren, en zeker die de laatste tijd problemen hebben met accu's die snel defect raken.
Kijk je laadspanning van je alternator eens na, als je accu vol zit en geen andere gebruikers stroom afnemen. Als de spanning op de accupolen boven de 14,6 V komt heb je mogelijk een zelfde probleem.
( Kan natuurlijk ook bij mij een eenmalige fout zijn. )
Dit soort fouten zie je normaal gezien bijna niet, ik kwam er toevallig op omdat ik mijn accu nakeek en toen 15V zag.

In ieder geval hartelijk dank voor alle suggesties en opmerkingen die mij flink op weg hebben geholpen.

Petje af hoor!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 27 nov 2012 22:16 #342613

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Begrijp ik nu goed dat de spanningsregelaar op de alternator geen of te laag voltage terugkreeg van de accu waardoor hij op te hoog voltage ging laden?

Ik heb de afgelopen tijd geleerd dat de spanningsregelaar in de alternator, onder normale omstandigheden, de spanning beperkt tot 14,4V.
( zoals ook in de auto. ).
Indien er een scheidingsdiode is geinstalleerd zou dit te weinig zijn om je accu snel genoeg op te laden. Daarom is er een "sense" ingang, waar je via een dun draadje de spanning van de +pool van de accu kunt aansluiten.
De spanningsregelaar gaat dan die spanning gebruiken om af te regelen, en dan komt er een hogere spanning aan de + van de alternator te staan.

Wat bij mij gebeurd, door een fout in de bedrading van de motor, wordt er niet de +accu spanning op die pen gezet maar een lagere spanning.
Hierdoor werd de alternator altijd vol uitgestuurd, waardoor ik uiteindelijke op 15,6V ( max spanning die de alternator kon leveren? ) uitkwam.
En die spanning van meer dan 15 volt zou op korte tijd mijn accu om zeep hebben geholpen. ( Sulfatering / capaciteitsverlies / droogkoken ).
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 28 nov 2012 06:42 #342627

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Aha, ik begrijp het nu. Bedankt.
Jij hebt toch een hele nieuwe motor laten inbouwen? En heeft de monteur die dat deed over het hoofd gezien dat het electrisch gedeelte zo moest worden aangesloten?
Het lijkt mij toch dat logisch dat je daar naar kijkt als monteur: hoe zit het electrisch in elkaar. Het is tegenwoordig eerder uitzonderlijk als je maar 1 accu hebt. Daar zul je nog een leuk gesprek over kunnen voeren met de inbouwers.

Blijkbaar moet je daar als eigenaar op wijzen wanneer je zoiets laat uitvoeren.
Nu maar hopen dat je accu's niet naar de haaien zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 28 nov 2012 07:29 #342634

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Begrijp ik het goed dat accu 1 gemeten wordt, en er vervolgens lading naar accu 2 gestuurd wordt?

Stan
Laatst bewerkt: 28 nov 2012 07:29 door monreve.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 28 nov 2012 08:12 #342648

Tony2920 schreef :
Bij leven en welzijn.
Er is licht aan het eind van de tunnel.

Vandaag weer aan boord geweest en de mogelijke oorzaak gevonden.
Achter op de alternator zit een plug waar 2 kabeltjes op toekomen.
1 voor de "sense" en een ander voor de veldstroom.
De alternator gestart en die plug eraf gehaald.
met een kabeltje de alternator+ spanning op 1 van de pennetjes gezet waar die plug normaal opzit : geen verandering.
Dan het andere pennetje : alternator spanning valt terug van de 15,4V naar 14,4 Volt.
motor verder laten draaien spanning blijft stabiel op 14,4V

Het was natuurlijk heel wat moeilijker dan nu kort beschreven, maar het lijkt er sterk op de de motorbekabeling fout is.
Nu even afwachten wat Vetus daar op te zeggen heeft.

Het is veel moeilijker dan gedacht om aan zo een systeem te werken als je niet veel ervaring hebt met alternators en niet over een bedradingsschema beschikt

Maar aan alle VETUS eigenaren, en zeker die de laatste tijd problemen hebben met accu's die snel defect raken.
Kijk je laadspanning van je alternator eens na, als je accu vol zit en geen andere gebruikers stroom afnemen. Als de spanning op de accupolen boven de 14,6 V komt heb je mogelijk een zelfde probleem.
( Kan natuurlijk ook bij mij een eenmalige fout zijn. )
Dit soort fouten zie je normaal gezien bijna niet, ik kwam er toevallig op omdat ik mijn accu nakeek en toen 15V zag.

In ieder geval hartelijk dank voor alle suggesties en opmerkingen die mij flink op weg hebben geholpen.

Hallo Tony.
Ik heb zelf ook een Vetus (M2C5) en heb toevallig een fototje van de aansluitingen op de alternator.
(zie onder).
Kun jij zeggen op welke van de beide pennetjes de zaak werkte als je er de + aansluiting mee verbond.? Dus in mijn foto op de pen van dikke grijze of van de dunne gele ?
Niet dat ik problemen met mijn accus heb maar ik wil het nou toch ook eens helemaal proberen te begrijpen.
Ik vindt trouwens inderdaad het schema in het Vetus boekje ook niet bepaald duidelijk.
Ad
Laatst bewerkt: 28 nov 2012 13:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 28 nov 2012 10:27 #342686

Dag Tony,

zou het kunnen zijn dat beide draadjes verwisseld zijn gemonteerd? de ene loopt via het laadstroomlampje en stuurt de bekrachtiging van het veld aan. De andere direct aan de accu om te sensen?? Keer je die om dan meet de regelaar een verkeerde spanning (via het lampje) en regelt hij omhoog...

zo maar een idee, voor de handliggend (en daarmee wellicht ook vaker voorkomend..) en makkelijk te herstellen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 28 nov 2012 10:57 #342693

ISO788 Hans schreef :
Dag Tony,

zou het kunnen zijn dat beide draadjes verwisseld zijn gemonteerd? de ene loopt via het laadstroomlampje en stuurt de bekrachtiging van het veld aan. De andere direct aan de accu om te sensen?? Keer je die om dan meet de regelaar een verkeerde spanning (via het lampje) en regelt hij omhoog...

zo maar een idee, voor de handliggend (en daarmee wellicht ook vaker voorkomend..) en makkelijk te herstellen.

Of ze verwisseld zijn is de vraag. Er kan gewoon een contact onderbroken zijn in de dikkere (paarse) draad op die foto van mij.
Ik heb zojuist ( na bestuderen van het schema) gevonden dat die inderdaad , als de motor loopt én tijdens het starten en voorgloeien is verbonden met de "R"aansluiting van de alternator .
Dat zal dus de "sense" zijn.
In die verbinding zitten een paar stekkerverbindingen en uiteraard de verbinding in het contactslot. Daar kunnen dus aardig wat slechte contacten in zitten
Meest waarschijnlijk is echter de paarse draad anders zou het controlelampje ook niet werken en de alternator ook geen "startstroom" krijgen.
Dus ik zou die wat dikkere paarse draad eens doormeten vanaf de alternator tot aan het contactslot.
Ad
Laatst bewerkt: 28 nov 2012 10:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 28 nov 2012 11:31 #342700

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Goeie tip,
maar het is nog steeds garantie.
Ik heb geen schema, en de bediening zit ingegoten.
Ik wacht op reactie van Vetus voor ik nog verdere actie onderneem.

Nog even duidelijk stellen.
Zoals aangesloten komt de alternator uitgangsspanning op pen2,
en iets van 13,7 Volt op pen1.

Als ik na het starten de alternator uitgangsspanning op pen1 zet
( dus omgekeerd zoals aangesloten) dan regelt de alternator zoals het hoort.
De pen 2 laat ik dan ongemoeid.

Laat ik de pen los, terug naar 15,6V
terug aangesloten 14,4V.

Het is een nieuwe motor, slecht contact kan,
maar omwisseling is volgens mij waarschijnlijker.

( ik schrijf wel pen1 en pen2 maar er staat geen aanduiding op t'is maar om het onderscheid iets duidelijker te maken. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 28 nov 2012 11:35 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 28 nov 2012 13:00 #342711

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Is er een schema?
Bij de site op vetus lukt het niet, deze geeft een error.

het lijkt mij inderdaad een sense draad gecodeerd als R.
Ik heb op een soort vergelijkbaar schema zitten kijken maar de kleuren komen niet gelijk als aan de foto.
Daar waren de kleuren transparant en groen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 28 nov 2012 13:31 #342716

Misschien heb ik het ergens gemist maar om welke Vetus motor gaat het en over welk paneel ( met of zonder toerenteller en voltmeter).
Ik heb zelf een M2C5 maar tegenwoordig is er een ander type ( M2.02) waarvan het handboek inderdaad zo te zien nog niet op hun website staat.
Voor de M2C5 is onderstaand schema van toepassing..
Het tweede plaatje heb ik erbij gedaan omdat daar de contacten van het startslot wat beter te zien zijn.
Die schema's staan trouwens in elk Vetus handboek. www.vetusweb.com/manuals/files...63%20r01%2002-03.pdf
Ik heb ook even een betere foto van mijn alternator aansluitingen gemaakt en in de vorige post gezet.

Nog een aardige ontdekking ( als ik me tenminste niet vergis).
Omdat er een aparte sense draad ( de paarse op de R aansluiting als ik het goed zie) is bestaat de noodzaak niet om er een dure verleisvrije scheidinbgsdiode op te zetten. Immers, die sensedraad komt van de voedingsspanning van het paneel en die komt via een zekering achter op de motor van een extra aansluiting ( op de startmotor) op de startkabel.
Als dat zo is heb ik ooit veel etveel uitgegeven.... :blush:
Ad

Laatst bewerkt: 28 nov 2012 13:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 28 nov 2012 13:51 #342720

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Ad,
De aansluiting R gaat naar de contact schakelaar en daar naar de zekering.
Kijk nog eens en dan zie dat van de startmotor de lijn er door heen loopt en niet er aan vast zit..
Het is inderdaad zeer eenvoudig om een standaard diodeblok te compenseren.
De paarse draad na je diode blok en automatisch word de spanning verhoogd.
Wel een mooie uitvoering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 28 nov 2012 14:45 #342737

Ik kan je toch echt garanderen dat de spanningtoevoer van die zekering , en trouwens van het hele schakelpaneel via de startkabel van de startaccu komt en op de startmotor is aangesloten.Een andere verbinding met de accu is er niet naar het motor paneel.
Je moet in mijn geval wel even de verbinding van de alkternator ( B+) en de startmotor wegdenken want die heb ik verwijderd omdat dat noodzakelijk is als je een scheidingsdiode inbouwd.
Dat kun je trouwens ook lezen in de handleiding van die verdeler die ik heb. www.vetusweb.com/manuals/files...05%20r03%2001-03.pdf . Staat trouwens ook een aardige storingzoekboom in.
In plaats daarvan loopt er een ( eigenlijk 2X6mm2 zoals je op de foto kunt zien) laadstroomkabel naar de ingang van mijn verliesarme diodeverdeler.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 28 nov 2012 15:27 #342748

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
De zelfde mosfet diode blok ingebouwd.
3 uitgangen en werkt al jaren uitstekend.
Inderdaad moet je dan de B+ op het diodeblok monteren.

Zo zit het altijd eerst naar de startmotor en dan naar de zekering in of bij de draad boom en weer naar het contactslot.
Hier voed je het gehele motor gebeuren.
Laatst bewerkt: 28 nov 2012 15:30 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 28 nov 2012 15:36 #342754

Om het even kompleet te maken ( wel eens vaker in een post gezet maar goed).hier mijn E-schema'
Kun je ook zien dat er geen verbinding is van de alternator met de startmotor en dat de spanning voor het paneel van de startkabel af komt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 28 nov 2012 18:03 #342829

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Misschien heb ik het ergens gemist maar om welke Vetus motor gaat het en over welk paneel ( met of zonder toerenteller en voltmeter).

Het is inderdaad die nieuwe M2.O2.
En het minimale paneel.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 28 nov 2012 18:03 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 29 nov 2012 08:31 #343007

Tony2920 schreef :
Misschien heb ik het ergens gemist maar om welke Vetus motor gaat het en over welk paneel ( met of zonder toerenteller en voltmeter).

Het is inderdaad die nieuwe M2.O2.
En het minimale paneel.

Mooi , dat maakt het alleen makkelijker . Dan moet je het onderste schema van Vetus nemen en dat bij de stekkerverbindingen bovenin het bovenste plakken ( uit 6 postjes terug).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 29 nov 2012 09:42 #343035

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Ad, wat is de reden dat je het zonnepaneel voor de splitter aansluit?. Bij mij zit het rechtstreeks op de accu vanaf de regelaar.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 29 nov 2012 10:08 #343042

Proost schreef :
Ad, wat is de reden dat je het zonnepaneel voor de splitter aansluit?. Bij mij zit het rechtstreeks op de accu vanaf de regelaar.

Nou echt nodig is dat niet hoewel.......
Op deze manier blijft ook de startaccu altijd op peil net als de verbruikersaccu. ook in de winter in de (buiten)stalling.
Zie hoeven er daarom ook niet uit en hoeven ook niet af en toe bijgeladen te worden.
Dat werkt bij mij al bijna 10 jaar prima , op mijn huidige boot nu vier jaar met nog steeds dezelfde accu's. Daarvoor had ik een MD5A met een op de alternator gemonteerde diodesplitter waar dat zo niet ging.
Het zonnepaneel zit nl via de splitter direct aangesloten op de accu's en niet via de accuschakelaars zoals je op mijn schema ziet. De accuschakelaars zitten alleen in de aanvoer naar de startmotor c.q. gebruikers.
Overigens raadt ook Vetus in hun installatieaanwijzing voor die splitter(www.vetusweb.com/manuals/files...05%20r03%2001-03.pdf ) ook aan om een acculader daar aan te sluiten. En een zonnepaneel met een goede regelaar is in feite ook een permanent aangesloten acculader ( waar 'snachts de stroom uitvalt :lol: ).
Ook mijn acculadr ( CTEK Multi XS 10 ) zit daar aangesloten maar die heb ik alleen nodig in de vakantie als ik , ondanks het zonnepaneel stroom extra nodig heb.
Ik heb maar een paneel van 70 Watt en daar doe ik dan i.h.a. 2-3 dagen mee zonder bijladen.
Grootste verbruiker is dan trouwens naast de koelbox vaak mijn laptop . Misschien toch eens een tabletje kopen.
Ad
Laatst bewerkt: 29 nov 2012 10:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.309 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl