Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Alternator geeft 16 V

Alternator geeft 16 V 25 aug 2012 19:21 #312949

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
Ik heb van de week geconstateerd dat mijn alternator de lichtaccusspanning tijdens draaiende motor tot 16 V opvoert. Dit lijkt mij verre van wenselijk. Is de spanningsregelaar instelbaar of wordt het vervangen?

Gr. Lars
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 aug 2012 10:42 #313131

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Lijkt me ook erg hoog, gebruikelijk is 14.2
Maar ik ben daar niet zeker van, mocht het probleem zitten in de spanningsregelaar van de alternator dan zijn die doorgaans goed te vervangen.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 aug 2012 10:58 #313138

Je wisselstroom dynamo er even uitnemen en mee nemen naar een electro revisie shop..
die meten hem zo voor je na en kunnen een regelaar afregelen/ vervangen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 aug 2012 12:37 #313175

Kan het zijn dat er ooit een diodesplitter geinstalleerd is geweest?
Dan is waarschijnlijk de alternator toen aangepast naar een hogere uitgangsspanning om het spanningsverlies in de diodesplitter te compenseren. Tegenwoordig zijn er ook verliesvrije/arme splitters of schedingsrelais die geen of maar weinig verlies hebben. Een eventuele aangepaste alternator moet bij het vervangen van een diodesplitter door een verliesvrije/arme wel weer aangepast worden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 aug 2012 16:24 #313253

Dat gaat volgens mij over 0,7 volt... Dit is het dubbele...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 aug 2012 16:28 #313254

er kan ook iets mis zijn met de accu, als je de alternator onbelast , dus zonder afname van accu of apparaten , laat draaien loopt de spanning ook op. de accu levert de weerstand waar de alternator op afregeld.
ik zeg dit omdat de topic starter het ALLEEN heeft over de service accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 aug 2012 16:40 #313259

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
Het is mij bekend dat indien de accu(s) slecht zijn de spanning kan oplopen. De accu's zijn echter pas 2 jaar oud (al zegt dat op zich niet zo veel) en lijken mij in prima staat als ik kijk naar mijn verbruik en de (resterende) capaciteit van de accu's. Ook het gedrag van mijn lader en/of accumonitor tonen geen afwijkingen.

Lars
Laatst bewerkt: 26 aug 2012 16:42 door Borg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 05 sept 2012 13:43 #316487

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Hallo,

Kijk ook even op de link hieronder
(www.dufourvaarders.nl/viewtopic.php?f=10&t=1454)
Ik heb namelijk een gelijkaardig probleem bij een nieuwe VETUS motor.
Vastgesteld in juni(2012), en gelijk garantie ingeroepen.
Tot nu (spetember 2012 )toe geen afdoende oplossing gekregen.
Wel een nieuwe alternator gekregen, maar die gaf net hetzelfde.
Vetus is in gesprek ( zeggen ze ) met de altornatorleverancier om uit te zoeken hoe dit kan.
Bij mij begint de aleternator blijkbaar wel te regelen vanaf 15,6V, of misschien kan hij gewoon niet meer spanning leveren ?
Aangezien de motor nog in garantie is kan ik niet zelf naar een alternatorhersteller stappen.
Bij mij begint de spanning over de accupolen na het starten
langzaam op te lopen, naarmate de batterij oplaad, na ongeveer 10 minuten zit ik dan rond de 14,5V, na 15 minuten aan 15V en dit loopt zo verder op tot 15,6V. Rond die spanning blijft het ook.
Maar advies van VARTA geeft aan dat de spanning over de accupolen nooit meer dan 14,6 Volt mag zijn, anders begint de acccu te sulfateren.
16V is een Ernstig probleem.
Wat gebeurt er als je meer verbruikers, zoals navigatieverlichting bijschakeld ?
Ik vaar de laatste tijd altijd met navigatieverlichting bij, om de spanning onder de 15V te houden.
grtz

Tony
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 05 sept 2012 13:45 #316488

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Bij mij, zelfde soort probleem, heb ik een andere accu gekregen, maar dit gaf geen verandering.
Meer verbruikers bijschakelen ( navigatieverlichting ) geeft wel een lagere spanning, maar ik zou wel graag hebben dat mijn alternator regelt zoals het hoort en voorkomt dat er meer dan 14,6V over de accupolen komt te staan.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 nov 2012 14:31 #342188

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Ondertussen mijn alternator bij een hersteller laten nakijken.
Werkt op de alternatortestbank perfect.
Met belasting, zonder belasting alles perfect zoals het hoort.

Dus het probleem laadspanning an enige tijd boven de 15V moet ergens anders vandaan komen.

Spanning gemeten tussen accu + en alternator + o,o2V
Spanning gemeten tussen accu - en alternator - 0,02V

Hoe kan dit?

Op de testbank goed aan boord verkeerd .
Murphy ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 nov 2012 14:33 #342189

is je voltmeter okay?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 nov 2012 14:40 #342193

Tony2920 schreef :

Spanning gemeten tussen accu + en alternator + o,o2V
Spanning gemeten tussen accu - en alternator - 0,02V

Hoe kan dit?

Op de testbank goed aan boord verkeerd .
Murphy ?

Deze spanningsval van 2 honderdste volt lijkt me het gevolg van de normale weerstand in de kabel. Afhankelijk van de stroomsterkte die er onder belasting door heen getrokken wordt kan dat variëren..

Wat kan zijn is dat in het regelcircuit tussen alternator toch ergens wat diodes gestopt zitten (2 in dit geval) met als oorspronkelijk doel de diodebrug te compenseren.. Die brug er uit en vervangen door een mosfet of een cyrix schakeling en vergeten die diodes er uit te slopen??

zou zo maar kunnen. zijn wel altijd leuke zoektochten overigens... en erg leerzaam over hoe alles loopt in je bootje. Deie kennis over eigen schip is goud waard wanneer de nood aan de man komt..

suk6
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 nov 2012 14:43 #342194

hans die compensatie diode zit in de regelaar , dus meestal in de alternator.

doe zoals chris zegt, controleer ook de meter. test hem uit op je auto accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 nov 2012 14:44 #342195

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
Hoe is je massa verbinding tussen de alternator en het motorblok ?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 nov 2012 14:45 #342197

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Mijn acculader (victron) doet hetzelfde als er een mosfet diode tussen hem en de accu zit. Hij kan dan zichzelf niet afregelen op de spanning van de accu en de boel loopt op tot 16V. Is zoiets niet mogelijk bij de alternator? Wat zit er allemaal tussen je alternator en je accu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 nov 2012 15:06 #342202

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Ii zou met het volgende beginnen:

Met een universeel meter en deze meter testen op bv. de auto accu.

(1) meten op de alternator B+ en op de massa motor.

(2) meten op de accu polen + en -

(3) alle verbindingen waar de alternator naar toe gaat, los maken en
schoon maken indien nodig
Ook de min (massa verbindingen)

(4) hoofdschakelaar verbindingen los maken en schakelaar door meten,
moet 0 Ohm zijn.

(5) accu testen, als je 2 accu's heb dan 1 voor 1 los maken en motor
starten en weer meten. kijk of je verschil meet.


Een alternator kan een hoge spanning gaan geven. door dat een accu zeer slecht aan het worden is!!!!


Je kan een accu uit de auto halen en die er even voor zetten, dan weet je dit gelijk.

Loop deze tips langs en dan hoor we het wel weer.
Laatst bewerkt: 26 nov 2012 15:07 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 nov 2012 15:37 #342212

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Ik zou met het volgende beginnen:

Met een universeel meter en deze meter testen op bv. de auto accu.

Universeel meter is getest en is OK.

(1) meten op de alternator B+ en op de massa motor.

testen zijn zo uitgevoerd.

(2) meten op de accu polen + en -

Is de plaats waar ik meet op de accu.

(3) alle verbindingen waar de alternator naar toe gaat, los maken en
schoon maken indien nodig
Ook de min (massa verbindingen)


Nieuwe installatie van december 2011. Zou toch nog niet vuil mogen zijn.
0,02 V spanningsval tussen - accu en - alternator.
0,02 V spanningsval tussen + accu en + alternator.
Indien er een slechte verbinding zou zijn zou er door de laadstroom toch een hoger spanningsval moeten gemeten worden in de - kant of de + kant?

(4) hoofdschakelaar verbindingen los maken en schakelaar door meten,
moet 0 Ohm zijn.

Ohm meters van de huidige digitale meters zijn helaas niet erg goed in het meten van lage ohmse weerstanden. Mijn meter geeft wel 0 ohm aan, maar op een schaal van 200 ohm dus hoe nauwkeurig is dat.
Bovendien heeft de meter maar 9V om de meting uit te voeren,
voor dergelijke lage weerstanswaarden is dat misschien te weinig.

(5) accu testen, als je 2 accu's heb dan 1 voor 1 los maken en motor
starten en weer meten. kijk of je verschil meet.


Ik heb 2 accu's en dat geeft weinig verschil. 1 van 65 Ah en een van 105Ah. Zodra de accu vol is loopt de laadspanning omhoog tot een waarde van 15,6 V.

Een alternator kan een hoge spanning gaan geven. door dat een accu zeer slecht aan het worden is!!!!

1 accu is 6 maanden oud (105 Ah marineaccu )
de andere 1 jaar oud (65 Ah autoaccu ).
Beide onderhoudsvrije loodaccu's.
Geen scheidingsdiode
Nieuwe motor ingebouwd december 2011
probleem pas vastgesteld in juni 2012 tijdens testen.
Alternator al vervangen door nieuwe alternator zelfde resultaat.
Nieuw accu (105 Ah ) zelfde restultaat.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 26 nov 2012 15:46 door Tony2920. Reden: door kleur vraag en antwoord accentueren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 nov 2012 15:46 #342218

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12571
eeh Tony, je had het in september nog over een garantiekwestie en zou zelf niets doen aan je alternator...
niets geworden met de garantieclaim bij Vetus?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 nov 2012 15:49 #342222

wat je zou kunnen doen is een directe kabel leggen tussen accu en regelaar.. deze meet dan direct de accu spanning..
daar regelt hij dan correct op af...
even een verbeterd plaatje invoegen
Bijlagen:
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 26 nov 2012 15:54 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 nov 2012 15:55 #342225

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
eeh Tony, je had het in september nog over een garantiekwestie en zou zelf niets doen aan je alternator...
niets geworden met de garantieclaim bij Vetus?


Ja, Vetus heeft begin november nog een alternator toegestuurd, deze gaf een nog vreemder resultaat, hij gaf bijna geen laadspanning en de accu werd zeer langzaam geladen. Deze alternator gaf op de testbank ook een goed resultaat.
Volgens mij moet er een fout in de bedrading van de motor zitten.
Ik denk aan de sense voor de alternator.
Morgen ga ik nog eens proberen.
Er zitten 2 draadjes verbonden op de alternator, Niet + of -.
Volgens de technieker van de testbank is dat voor de "sense" en het lampje (aanduiding draaiende motor )voor het bedieningspaneel. Bij mijn spartaans bedieningspaneel niet in gebruik.
Eens nameten wat daar op toekomt of niet toekomt.
Als het dat niet is ? ? ? ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 nov 2012 15:59 #342228

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12571
klinkt logisch dat het dus iets op die nieuwe motor is waar de kinderziekte in zit.
dus even een basic aansluiting buitenom proberen lijkt me het beste om uit te sluiten/localiseren.
succe.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 nov 2012 16:36 #342240

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27154
roozeboos schreef :
is je voltmeter okay?

Precies, dat wil ook nog wel eens.......
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 nov 2012 17:37 #342266

  • tasar298
  • tasar298's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Op het "Spartaanse paneel, zit daar wel een alternator lampje op en is die aangesloten? Één zijde aan de +(na de schakelaar in RUN stand)en de andere zijde op de alternator D+. Controleer dit want ik heb het idee dat dit jouw probleem is van de te hoge laadspanning omdat de spannings referentie via dit punt binnenkomt.
Als het te moeilijk is om dit te ontwarren, dan kan je ook op D+ meten als de motor draait. Dit moet dan 14.2 V zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 nov 2012 17:41 #342267

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Dan houden we het kort.
Garantie probleem en claimen bij de leverancier/inbouwer.
Zelf kom je er niet uit.
Dat lijkt mij nu wel duidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 26 nov 2012 19:03 #342314

sietse-ten schreef :
hans die compensatie diode zit in de regelaar , dus meestal in de alternator.

doe zoals chris zegt, controleer ook de meter. test hem uit op je auto accu.

dat is wel vaak zo maar dat hoeft natuurlijk niet...
hij kan ook ergens in de leiding gemonteerd zitten.
Ergens een katje weg gebouwd met daarin een onderbreking van de leiding.. zou hem dan ergens in de buurt van de accu verwachten (daar als eerste zoeken....)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.348 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl