Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Alternator geeft 16 V

Re: Alternator geeft 16 V 29 nov 2012 22:21 #343262

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Het is inderdaad die nieuwe M2.O2.
En het minimale paneel.


Mooi , dat maakt het alleen makkelijker . Dan moet je het onderste schema van Vetus nemen en dat bij de stekkerverbindingen bovenin het bovenste plakken ( uit 6 postjes terug).
Ad


Bedankt, dat had ik nu ook al gevonden, dank zij je eerder posts,
maar het probleem met dit schema is dat het niets zegt over de positie van de pinnetjes in de plug op de alternator, en op de alternator is ook niks te zien.
Ik zie de draadjes toekomen op de alternator, ik kan ze meten, maar ik heb geen idee waar ze horen te zitten. Of ze goed zitten of slecht kan ik zonder een aansluitschema van de alternator niet weten.
Behalve door het gedrag van de alternator dan :)

De inbouwer weet dit ook niet, die krijgt de motor bekabeld aangesloten geleverd van Vetus, en die gaat ervan uit dat Vetus de boel goed in elkaar steekt. ( De inbouwer is ook niet echt blij met de manier waarop Vetus dit afhandeld, en nu druk ik me heeeeeel erg diplomatisch uit. )

Dit plugje is ook zo gemaakt dat je het niet/niet gemakkelijk uit elkaar krijgt.
En je kan het ook niet verkeerd monteren.
( ik zie tenminste niet de kans dit te doen zonder het plugje te mollen, en dan vind ik dat Vetus dit maar moet oplossen, of is het normaal dat ik de fout moet opsporen en verhelpen van een instalatie die nog in garantie is. )

Heb ondertussen al een reactie gehad van Vetus dat ze mijn vermoeden delen dat dit de fout kan zijn.
Maar nu vroegen ze of de jachtwerf dit kan oplossen.
Ik denk dat de jachtwerf daar vrolijk voor zal bedanken.
Laat Vetus maar zelf een monteur sturen, met het juiste gereedschap, en eventueel een nieuw plugje.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 29 nov 2012 22:30 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 30 nov 2012 05:57 #343285

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Dat Vetus het moet oplossen is duidelijk, ik denk alleen dat je dat via de werf moet regelen. Jij hebt de werf opdracht gegeven, dus eigenlijk heb jij alleen wat met hun te maken.
'Officieel' moet jij de werf aansprakelijk stellen, en stellen zij op hun beurt Vetus weer aansprakelijk.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 30 nov 2012 08:13 #343315

Tony2920 schreef :
maar het probleem met dit schema is dat het niets zegt over de positie van de pinnetjes in de plug op de alternator, en op de alternator is ook niks te zien.
Ik zie de draadjes toekomen op de alternator, ik kan ze meten, maar ik heb geen idee waar ze horen te zitten. Of ze goed zitten of slecht kan ik zonder een aansluitschema van de alternator niet weten.
Behalve door het gedrag van de alternator dan :)

De draadjes hebben toch kleuren? En bij die ene stekker waar het om gaat met die twee draadjes is het toch vrij makkelijk. Er zit een wat groter en een wat kleiner gat in die stekker waar de draadjes door gaan . De kleine is voor de dunne geel/groene draad en de grotere voor de dikkere paarse draad ( de sense draad dus!) .
Ik denk trouwens niet dat daar de fout zit maar mogelijk in de andere stekkervenbinding(-en bij langere afstand) naar het paneel toe.
In ieder geval hoort op de paarse draad de accuspanning te staan als de sleutel op de "motorloopt" stand staat (en de accu is aangesloten natuurlijk) . daarvoor hoeft de motor niet te lopen hoor.
Dat kun je best zelf meten , het oplossen van de fout is inderdaad eerder een garantiekwestie en kun je dus beter aan Vetus of de werf overlaten.

Nog een hint: heeft de werf soms de kabelboom verlengt die Vetus standaard bij de motor loopt . Is best een lastige kabel met zespolige stekkers.
Niet voor niets levert Vetus als extra ( wel dure , €150 tot €275!) verlengkabelbomen kant en klaar voor dat verlengen.
Misschien heeft de werf zich die kosten wel willen besparen en een foutje gemaakt?Kan ik me ook best wel voorstellen.
In dat geval kun je Vetus dus niet de schuld geven en heeft de werf een probleem.
Ad


Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 30 nov 2012 09:16 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 30 nov 2012 16:03 #343404

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Blijkbaar hebben wij verschillende alternators en verschillende aansluitplugs.

De jachtwerf zegt niets aan de bekabeling te hebben veranderd.
Toen ik de vermoedelijke fout ontdekt had ben ik eerst met hen gaan spreken. Zij hebben gewoon de bijgeleverde kabels aangesloten.
En voor zover ik kan vaststellen op de juiste manier.
Deze kabels worden met aangesloten pluggen geleverd, en aangezien er geen kabels ingekort of verlengd zijn, zie ik niet in wat de werf verkeerd kan hebben gedaan.


Een beeld verteld meer dan 100 woorden dus.
Achterkant alternator met plug aangesloten.




Achterkant alternator zonder plug aangesloten, je ziet nu ook dan ik de plug niet kan omdraaien.




Plug aan de voorkant.



Het kan zijn dat ik iets te snel de schuld leg bij Vetus, maar...
deze fout heb ik in juni gemeld, en tot op heden heeft Vetus geen monteur ter plaatse gestuurd om er naar te komen kijken.
Indien een bekwame monteur, met de juiste schema's de tijd had genomen om de signalen te controleren had dit probleem snel verholpen geweest.
Nu heb ik maanden zitten wachten en slechts beperkt met mijn bootje kunnen varen, en mogelijks mijn accu toch beschadigd....

Als ik nu opnieuw zou mogen beginnen koop ik zeker geen Vetus meer.

VETUS Kan misschien goede kwaliteit zijn maar de service na verkoop is waardeloos.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 30 nov 2012 17:36 #343421

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Zo maar een idee, de stekkers kunnen niet verwisseld worden.
Nergens volgens schema.
Zou de diode D9 niet defect zijn (L = laad controle).
Of D4.
deze moet maar naar 1 kant door laten en de andere kant blokkeren.
Laatst bewerkt: 30 nov 2012 18:48 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 30 nov 2012 18:07 #343433

Dat ziet er bij de nieuwe M2.02 inderdaad heel anders uit als bij de voorganger de M2C5 die ik heb.
En dat terwijl de motor zelf er vriwel hetzelfde uit ziet.
Zo zie je maar weer, niet elke vernieuwing is een verbetering.
Maar ook hier is de paarse draad ( ide kleuren zijn in ieder geval wel het zelfde daar) waarschijnlijk de sense draad.
die gaat trouwens niet via een diode en aangezien de boel werkte door een verbinding met de B+ te maken ligt het toch echt zeer waarschijnlijk aan de sense draad.
Dan kun je nog altijd testen of op die paarse draad de accuspanning staat als de contactsleutel op "motor draait" staat.
Is dat zo dan zitten de draden vrij waarschijnlijk verwisseld , kwestie van doorknippen en verwisselen dus. Is er echter geen spanning dan is er verderop in die paarse draad een probleem
Je kunt natuurlijk ook gewoon die paarse draad de draad laten en een extra draad van het + contact van het contactslot ( waar bijv. ook de lampjes op zijn aangesloten) naar het pennetje trekken waar + aansluiten werkte.
dan werkt de zaak tenminste.
Maar een goede serviceman die ook ervaring heeft met storing zoeken ( en dat hebben ze heelaas niet altijd) is natuurlijk beter.
Overigens , heb je een handboekje?
Dan zou je misschien een foto kunnen maken van het electrische schema en dat in een post zetetn.
Misschien zit daar ook de boel heel anders en zit ik daarom op een verkeerd spoor.
Heelaas staan die handleidingen nog altijd niet op de website van Vetus.
Ad
Laatst bewerkt: 30 nov 2012 18:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 30 nov 2012 19:20 #343447

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb verschillende handleidingen op de zaak liggen we ze wil kan ze krijgen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 30 nov 2012 21:02 #343462

Heb je hier wat aan?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 01 dec 2012 00:13 #343487

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
@YELLOW BOAT: Schema M2.O2
Ik kan beter doen dan een foto van het kleine schema'tje uit het handboek, ik heb een electronische versie gekregen van Vetus.

Even doorgeven of je hem wil.
Of moet ik hem gewoon in eenvolgende post als bijlage zetten ?

Tijdens mijn metingen heb ik de spanningen gecontroleerd.
Op het geel/groene draadje mat ik een spanning die 1.4V lager was als de accuspanning.
Op het paarse draadje de accuspanning.

Toen ik de alternator, op de pen waar de geel/groene draad volgens de bedrading toekomtm via een ander kabeltje de accuspanning gaf, regelde hij de spanning naar 14,4V.
De andere pen heb ik toen gewoon losgelaten.
( ik heb maar 2 handen ;) )

@Sauftinghe:

Is wel interessant, maar helpt nu niet echt, ik zou moeten het schema van de verbindigen van de in boot gebruikte alternator moeten hebben.
Om definitief te kunnen vaststellen op welke pin welk signaal moet toekomen. Proefondervindelijk heb ik het al wel kunnen vaststellen, maar het is toch mooier als ik het ook op papier heb.
Maar wel hartelijk bedankt.

@Fer
Bedankt, ik heb mijn papieren versie van de handleiding nog.

Maar als jij de electronische versie hebt,
dat zou mij wel interesseren.
Als ik dan iets moet opzoeken kan ik die bladzijde afdrukken en gebruiken om aan boord te werken. Moet ik niet bang zijn dat die vuil wordt en kan er nog notities op maken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 01 dec 2012 07:31 #343493

Tony2920 schreef :
@YELLOW BOAT: Schema M2.O2
Ik kan beter doen dan een foto van het kleine schema'tje uit het handboek, ik heb een electronische versie gekregen van Vetus.

Even doorgeven of je hem wil.
Of moet ik hem gewoon in eenvolgende post als bijlage zetten ?

Tijdens mijn metingen heb ik de spanningen gecontroleerd.
Op het geel/groene draadje mat ik een spanning die 1.4V lager was als de accuspanning.
Op het paarse draadje de accuspanning.

Hij lijkt me het mooiste als je die schema's gewoon als bijlage ( .jpg of .jpeg ) in een post zet ( kunnen anderen er ook eens naar kijken). Wel zorgen dat de niet te groot zijn maar dat merk je vanzelf als het bijplaatsen niet lukt.

Dat je op de paarse draad gewoon de accuspanning meet geeft eigenlijk al aan dat de boel op de alternator verkeerd om zit. Misschien kun je met twee stukjes draad en van die krimpstekkertjes twee draadjes maken om de stekker andersom aan te sluiten ?
Dan zou het toch moeten werken want ik neem niet aan dat er toch ists in de alternator zelf fout zit.
Ad

Laatst bewerkt: 01 dec 2012 07:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 01 dec 2012 16:00 #343555

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Ad,

Ik neem een hele grote slag om de arm als ik in mijn posts meld dat waarschijnlijk de draadjes in de plug op de alternator omgekeerd zitten.

Het is nu wel voor bijna 100% zeker dat het zo is, maar ik heb dit nog niet op papier staan.
Omdat ik de aansluitingen van de alternator niet heb, en niet kan vinden op het internet.

Het is ook heel goed mogelijk dat dezelfde fout bij meer recent verkochte Vetus M serie motoren zit. Als ze dezelfde alternator of gelijkaardige altenator hebben.
Je komt dit alleen te weten als je bij weinig belasting(accu vol en geen andere gebruikers ) de accusapnning meet.

Of als je ernaar gaat zoeken als je accu te snel defect raakt.

Ik kan alleen maar hopen dat Vetus het op zich neemt om alle verkochte exemplaren die hierdoor mogelijks betroffen zijn laat nakijken.
Maar ik vrees dat dit niet zal gebeuren.
Ik denk dat ik binnenkort een nieuw onderwerp ga starten om hier heel specifiek voor te waarschuwen.


Ik ga ook zelf nu niets veranderen aan mijn installatie, het is garantie en Vetus of de jachtwerf moeten hun verantwoordelijkheid opnemen. Ik hoop snel te ervaren wat zij willen doen.
Zoniet gaan begin 2013 juridische stappen genomen worden.


Nogmaals dank voor de vele goede raad, op en aanmerkingen,
en ideetjes die mij hebben geholpen om het probleem te achtehalen.


met vriendelijke groeten

Tony
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 01 dec 2012 16:29 #343565

Tony2920 schreef :
Ad,

Ik ga ook zelf nu niets veranderen aan mijn installatie, het is garantie en Vetus of de jachtwerf moeten hun verantwoordelijkheid opnemen. Ik hoop snel te ervaren wat zij willen doen.
Zoniet gaan begin 2013 juridische stappen genomen worden.

met vriendelijke groeten

Tony

Ik neem aan dat je er dan ook weer uitvoerig over bericht?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 01 dec 2012 16:43 #343570

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Tony,
Kijk eens als je weer op de boot ben of de kleuren zijn gewisseld bij de stekkers van de draad boom en-of paneel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 08 mei 2013 09:56 #394553

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
HEt is al weer een hele tijd geleden, maar het was dan ook winter.
En Vetus had het druk, de technieker was in Kerst, voorjaars en of paasvakantie, en heeft ander werk aangenomen.
Dus verhuisde mijn garantieclaim naar een andere collega.

Die is dus uiteindelijk gisteren bij mij aan boord komen meten.

En had een plugje me dat op de alternator paste wat alles veel gemakkelijker maakt.

We hebben samen al mijn metingen nagelopen.
En ze zijn allemaal bevestigd.

Na veel zoeken en puzelen en meten uiteindelijk de door mij naar voren gebreachte mogelijkheid dat de aansluiting op de alternator verkeerd zit, onder voorbehoud, aangenomen.
Nog bijkomende meting gedaan van de alternator, via de meegeleverde plug. Weerstand naar massa, en stroom bij aansluiten van +12V .
En dit tijdelijk zo uitgevoerd.

Motor aan, alternator regelt naar 14.4 / 14.5 V.

Vetus gaat dit nog verder onderzoeken, en zal mij op de hoogte houden.

Maar het is mogelijk dat dit een fabrikagefout is,
en ik zou het vreemd vinden dat dit dan alleen op mijn motortje zo is.

Dus zouden alle M2O2 en misschien zelfs andere recente Vetus motoren ditzelfde probleem kunnen hebben.

Als je een recente Vetus motor hebt, moet je maar eens kijken, wat de spannig op je accupolen is, bij volle accu, zonder aangeschakelde apparaten, en na ongeveer 15 minuten draaien.
Als de spanning boven de 15V zit heb je mogelijks hetzelfde probleem.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 15 mei 2013 15:32 #396818

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Ik heb eenzelfde probleem op mijn Yanmar motor. Die laad op 14,8 volt en dat vinden mijn accu´s niet prettig.

Ik heb daarvoor de volgende oplossing toegepast:

Een 2e kleine en simpele diodebrug van 50A. Maar waar de A en de B gekoppeld zijn. Hierdoor heb je dus 50 + 50 Amp, ofwel 100 Amp (alternator is 60A)
Dus van de alternator naar deze nieuwe diodebrug, daar verliest de laadstroom 0,6A en dan door naar reeds bestaande diodebrug gaat.

Probleem opgelost. Laad nu keurig op 14,2 volt. Kosten 72 euro.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 15 mei 2013 16:16 #396828

Het is echt een oplossing voor je probleem maar een workaround... De vraag blijft waarom hij niet afregelt op de goede spanning.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 15 mei 2013 17:53 #396890

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Roland27 schreef :
Ik heb eenzelfde probleem op mijn Yanmar motor. Die laad op 14,8 volt en dat vinden mijn accu´s niet prettig.

Ik heb daarvoor de volgende oplossing toegepast:

Een 2e kleine en simpele diodebrug van 50A. Maar waar de A en de B gekoppeld zijn. Hierdoor heb je dus 50 + 50 Amp, ofwel 100 Amp (alternator is 60A)
Dus van de alternator naar deze nieuwe diodebrug, daar verliest de laadstroom 0,6A en dan door naar reeds bestaande diodebrug gaat.

Probleem opgelost. Laad nu keurig op 14,2 volt. Kosten 72 euro.

Vind 14,8 V een heel raar eindpunt.
Ben je zeker dat de alternator op die spanning regelt, of is het gewoon de hoogste spanning die je er ooit op gemeten hebt?
Enkele punten om eventueel na te meten.
Spanningsval tussen uitgang alternator en + van de accu.
Spanningsval tussen - alternator ( meestal behuizing )of massapunt motor en de - van de accu.
In beide gevallen moet de spanningsval klein zijn 0.2 V of minder.
Indien dit hoger is lijkt het me raadzaam om de bekabeling eens na te kijken.
Wat is de regelspanning die op de alternator toekomt?
Wat gebeurd er als je op de ref ingang van de alternator de uitgang van de alternator aanlegt.
Dat gebeurd normaal gezien ook, maar dan via het motorkontrolepaneel.
( Bij mij regelde de alternator toen naar 14,4 V en ik kon het ook horen aan de motor omdat de alternator de motor toen een stuk minder belaste.)
En ten laatste, waarom de alternator niet even naar een testbank nemen.
Dan heb je zekerheid ofwel is de alternator defect, ofwel is er een probleem met je bekabeling (zoals bij mij).
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 15 mei 2013 19:08 #396934

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Ik heb allemaal geen idee Tony2920, maar e.e.a. is nu prima!
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 16 mei 2013 05:55 #396989

Tony2920 schreef :

Enkele punten om eventueel na te meten.
Spanningsval tussen uitgang alternator en + van de accu.
Spanningsval tussen - alternator ( meestal behuizing )of massapunt motor en de - van de accu.
In beide gevallen moet de spanningsval klein zijn 0.2 V of minder.
Indien dit hoger is lijkt het me raadzaam om de bekabeling eens na te kijken.
Wat is de regelspanning die op de alternator toekomt?
Wat gebeurd er als je op de ref ingang van de alternator de uitgang van de alternator aanlegt.
Dat gebeurd normaal gezien ook, maar dan via het motorkontrolepaneel.
( Bij mij regelde de alternator toen naar 14,4 V en ik kon het ook horen aan de motor omdat de alternator de motor toen een stuk minder belaste.)

De "regelspanning" of zoals ze dat in dit van oorsprong Duitse plaatje (uit het Bosch handboek) nomemen "Erregerspannung" komt alleen tijdens het starten via het startslot hoor ( rode lijn) .
Daarna , zodra de alternator spanning levert, komt die intern van de laadspanning via de interne regelaar( blauwe lijn).Daarom gaat het ladlampje ook uit zodra de alternator stroom levert.
Alleen met een externe regelaar of een "booster" komt die van extern.
Zie plaatje.
Ad
Laatst bewerkt: 16 mei 2013 05:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 16 mei 2013 10:14 #397073

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Zit de alternator op een diodeblok waar geen referentie is voor de alternator.
Dus de huidige spanning kan niet gemeten worden door de spanning regelaar en blijft met een hoge spanning uit sturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 16 mei 2013 10:26 #397079

dehler schreef :
Zit de alternator op een diodeblok waar geen referentie is voor de alternator.
Dus de huidige spanning kan niet gemeten worden door de spanning regelaar en blijft met een hoge spanning uit sturen.

Dat moet je me eens uitleggen. Waarom kan de interne spanningsregelaar de laadspanning niet "zien"? Normaliter is dat niks anders als een aftakking van de laadspannimng vóór de gelijkrichtdiodes in de alternator met hun eigen (kleine) diodes).Kijk maar in dat schema .
Alleen bij alternators met externe spanningsregelaars is dat anders.
Lees anders de nederlandse versie van het Bosch alternator leerboek eens door:https://docs.google.com/file/d/0B0vn-lC4qR4laHo0SlZXcGlzRm8/edit Weliswaar al oud maar nog altijd heel nuttig.
Inderdaad heb je bij een normale scheidingsdiode een correctie nodig voor de alternator. De interne wordt daarvoor of losgehaald en vervangen door een aansluiting vanaf na de diode , of de regelspanningsdiodes in vóór de regelaar moeten worden aangepast.
Maar inderdaad, als de normale interne regelspanning is onderbroken en er ook geen aansluiting van ná de diode zit krijg je een te hoge spanning uit de alternator.
Om die redenen vindt ik een , welsiwaar duurdere, verliesarme/vrije mosfet laadsplitter of een VSR een betere keuze.
Geen aanpassingen aan de alternator nodig en toch de goede laadspanning.
Ad
Laatst bewerkt: 16 mei 2013 10:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 16 mei 2013 12:30 #397097

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Ad,

De Bosch sheets zijn vrij basic op gezet.
De moderne interne regelaar heeft veel meer aansluitingen.

We kennen op aansluiting regelaar:

D+ functie: lamp/contact + (Lamp terminal low side driver;
relay terminal high side driver

Df veld bekrachtiging (Field low side driver output)
Gnd massa
B+ bat+

Niet of weinig bekend is:
A alternator voeding voltage uit (Alternator output
voltage supply)
DFM veld meting uit (Field monitor output

PH fase meting input (Phase sense input

Nu zit A direct aan de + 12 volt
De combinatie A/fd en Grd bepalen de stroom en hier door ook de spanning.
Het gaat te ver om hier dieper op in te gaan.
De A zit normaal ook op de B+ intern aangesloten.

De regeling is een ic CAR ALTERNATOR VOLTAGE REGULATOR type L9407F voor diegene die interesse hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 16 mei 2013 17:27 #397188

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Vreemd,

Op mijn alternator zitten volgende aansluitingen.

Massa ( via
B+ ( uitgang naar accu )
W uitgang naar toerenteller/urenteller motorpaneel.
R rechtstreeks naar startschakelaar en dan naar +12 V
L naar motorpaneel voor laadcontrolelamp en buzzer.

Volgens mij is de R de regelspanning, dus niet de "erregerspanning".
Maar de plaats waar de spanning van de accu toekomt, en die de alternator spanningsregelaar als referentie zal gebruiken.
( werkt nu toch zo, als ik die draad onderbreek gaat de altenator door naar meer als 15V, als ik die terug verbind, regelt de spanningsregelaar weer naar 14,4 V )
Als ik een scheidingsdiode zou hebben, en ik hier de spanning van de accu zou aanleggen zou de alternator de spanningsval over de scheidingsdiode hierdoor compenseren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 16 mei 2013 17:34 #397191

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Tony, Ik heb geen idee tegen wie je het hebt, maar ik heb alleen de interne regelaar iets beschreven.
Deze meest opgenoemde zitten intern.
Nog even dit, als een accu kort gesloten is.
Dus als een cel flink gesulfateerd is en kortsluiting maakt dan kan de alternator spanning oplopen tot 16 volt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator geeft 16 V 16 mei 2013 17:49 #397202

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
dehler schreef :
Tony, Ik heb geen idee tegen wie je het hebt, maar ik heb alleen de interne regelaar iets beschreven.
Deze meest opgenoemde zitten intern.
Nog even dit, als een accu kort gesloten is.
Dus als een cel flink gesulfateerd is en kortsluiting maakt dan kan de alternator spanning oplopen tot 16 volt!

Ik heb het tegen niemand, alleen kan ik met het schema niet 100% op mijn alternator inpassen.
Verschillende fabrikanten gebruiken blijkbaar ook verschillende afkortingen voor hun aansluitingen.

Bij je opmerking over de cel in kortsluiting, als de regelspanning terug aangesloten wordt gaat de uitgangsspanning terug naar 14,4 V
En de accu behoud zijn spanning zelfs na verschillende dagen, dus een kortgesloten cel lijkt me dan niet het geval.
Ik wou alleen aangeven dat bij mijn alternator er meer aansluitingen zijn als in het schema, en ook kort hun functie aangeven.

Als ik ergens een vergissing heb gemaakt, lees ik het graag.

m.v.g.

Tony
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.306 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl