Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nooit meer kroonsteentjes!

nooit meer kroonsteentjes! 30 mei 2020 19:57 #1166930

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4367
Nooit meer kroonsteentjes is dus ook maar een mythe.
Yes the sun will always shine on this Palomine...
Dufour 1800, Palomine. Thuishaven: Het Raboes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 30 mei 2020 20:34 #1166938

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16624
Erikdejong schreef :
Als je de adertjes op de juiste manier om de isolatie heen vouwd dan breekt er nooit iets af en maakt de verbinding ook goed contact. Ik moet even goed nadenken of ik uberhaubt kroonsteentjes aanboord heb, ik denk het niet. Toch begrijp ik die intense afkeer niet zo. Het is net als met elk ander product, je kunt het in goede kwaliteit of in slechte kwaliteit kopen. Net als met andere spullen is de zooi die je in de bouwmarkt koopt meestal niet geschikt voor gebruik aanboord. Dat is met kroonsteentjes niet anders. Maar dat wil niet zeggen dat kroonsteentjes per definitie waardeloos zijn. Je hebt ze zelfs met hele mooie aandruk plaatjes aan de bout-tips. Die zijn helemaal mooi voor de draadjes die je er in stopt.


EDIT: ik bedenk me nu net dat mijn Furuno instrumenten een kroonsteen blokje hebben. Standaard zo geleverd door Furuno van mooi RVS en in een prachtige behuizing.

Waar het om gaat is dat er een kooiklem constructie in zit en alle delen van het zelfde materiaal zijn, zodat er bij vocht geen elektrolyse ontstaat tussen de verschillende metalen. In vrijwel alle gevallen is de insteek diepte van de ader veel te kort. Allemaal redenen om een kroonsteen links te laten liggen.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Laatst bewerkt: 30 mei 2020 20:34 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 30 mei 2020 22:16 #1166955

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11659
Als zoveelste aanstichter van deze discussie heb ik in de loop der jaren (topic is inmiddels 7 jaar oud) :laugh: meer dan eens mogen lezen:

Kroonsteentjes hebben als nadeel de 99 van de 100 keer de boutjes zich rechtstreeks in de ader drukken en draaien. Op die manier klemmen ze niet alleen vast, maar slopen ze adertjes ook. Goeie kroonsteentjes hebben een plaatje tussen boutje en ader zitten. Het plaatje drukt dan op de adertjes ipv het boutje.
Wago’s hebben als bijkomend voordeel dat je ze kan krijgen in 2, 3 of 5 voudige variant, zodat je bijvoorbeeld 1 voedingsdraad kan splitsen naar 4 gebruikers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 30 mei 2020 22:18 #1166956

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1342
In mijn boot uit 1974 zitten nog een paar originele kroonsteentjes. Nooit problemen mee gehad. Geen corrosie, geen draadbreuk of iets dergelijks.
Voor heel dunne draadjes (moderne elektronica) is het echter niet bruikbaar.
Dus ik snap ook niet zo die aversie tegen kroonsteentjes. Ik moet wel bekennen dat ik de installatie grotendeels heb vervangen door dinrails met klemmen. Gewoon omdat dit meer overzicht geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 31 mei 2020 08:22 #1167007

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2761
holtere schreef :
De halve wereld hangt aan elkaar met kroonsteentjes en iedereen kan er mee omgaat, zelfs de vorige eigenaar van onze boot :laugh:


Daar had hij inderdaad beter een wagoklemmetje voor kunnen nemen. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 31 mei 2020 08:29 #1167013

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3486
Ik weet niet of een wago klem nou echt zo geschikt is om een coax mee door te verbinden....
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 31 mei 2020 08:38 #1167017

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1435
Laat ik nog een voordeel noemen van Wago klemmetjes. Heb kortgeleden ontdekt dat als je er slecht bij kan om een verbinding te maken, je veel gemakkelijker de Wago dicht krijg en niet met een schroevedraaier hoeft te klooien, terwijl je het slecht kan zien. En zeker het al eerder genoemde voordeel dat je een draad kan splitsen in meerdere uutgangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 31 mei 2020 08:47 #1167020

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1516
Een boot kun je toch een beetje vergelijken met een auto.
Trillingen, vocht, grote temperatuurverschillen en relatief grote stromen.
In een auto vindt je per definitie geen kroonsteentjes maar alleen permanent klemmende verbindingen zoals kabelschoentjes.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 31 mei 2020 08:47 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 31 mei 2020 09:24 #1167039

  • jeex
  • jeex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 255
Ik heb tweemaal brand meegemaakt op een schip (tjalk en 3 jaar oude Lemster aak). Beide keren door gecorrodeerde tijdelijke elektrische verbindingen. Beide waren voorkomen door even te solderen en een krimpkousje eromheen. Da’s 5 minuten werk. Beide keren op tijd ontdekt, gelukkig.

Oorzaak: zout water versnelt corrosie enorm. Huizen en auto’s liggen meestal niet in zout water.

Het verbaast me dat dit hier een punt van discussie is, werkelijk. Op een boot draag je een zwemvest, in huis en auto niet. Ook geen punt van discussie toch?
Laatst bewerkt: 31 mei 2020 09:28 door jeex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 31 mei 2020 18:37 #1167218

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11659
Jeex, wij zijn het natuurlijk helemaal eens. Maar ik vrees dat je in jouw haven 80% van de boten op electra kan afkeuren. Mijn huidige boot, vorige eigenaar toch best technisch inzicht dacht ik. 200A trekkende lier ongezekerd onder de accuklem bijgedrukt Niks geen aangeperste ogen, gewoon kale draadjes.
Vele krimpstekkertjes waar ik de draad zo uittrok. En lekker bijprikken overal. Beugelen??? Echt niet.
Die wago klemmetjes vragen weinig tot geen kennis en werken goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 31 mei 2020 19:37 #1167241

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16624
jeex schreef :
Ik heb tweemaal brand meegemaakt op een schip (tjalk en 3 jaar oude Lemster aak). Beide keren door gecorrodeerde tijdelijke elektrische verbindingen. Beide waren voorkomen door even te solderen en een krimpkousje eromheen. Da’s 5 minuten werk. Beide keren op tijd ontdekt, gelukkig.

Oorzaak: zout water versnelt corrosie enorm. Huizen en auto’s liggen meestal niet in zout water.

Het verbaast me dat dit hier een punt van discussie is, werkelijk. Op een boot draag je een zwemvest, in huis en auto niet. Ook geen punt van discussie toch?

Helemaal met je eens. Het is de discussie niet eens waard.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 31 mei 2020 19:53 #1167255

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4089
Wago klemmetjes en kroonsteentjes dat is toch een "hout-touwtje" installatie. Een goede bedrading hoort op een verbindingrail met aangeklemde terminals op de kabels met behulp van een goede krimptang. Alles via een zekering paneel en dan naar de gebruikers. Ook nog verdeeld in meerdere groepen.

Als je het heel goed wilt doen gebruik je kabels met vertinde aders en dubbelpolige schakelaars.

En ongezekerde accu kabels heel goed isoleren en in kabelgoten vast zetten. Hangen in de praktijk regelmatig tegen de motor aan of lopen over de stalen motorfundatie.

Veel brand oorzaken komen door de bedrading.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 31 mei 2020 20:25 #1167268

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16624
brambo schreef :
Wago klemmetjes en kroonsteentjes dat is toch een "hout-touwtje" installatie. Een goede bedrading hoort op een verbindingrail met aangeklemde terminals op de kabels met behulp van een goede krimptang. Alles via een zekering paneel en dan naar de gebruikers. Ook nog verdeeld in meerdere groepen.


Veel brand oorzaken komen door de bedrading.

Bram

Bram, kan jij aangeven wat dat is: Hoort? Of is dat een sentiment waaruit dit voort komt? Dit staat n.l. niet in een norm.
Het mag natuurlijk altijd geperst worden zoals je beschrijft, maar rijkklemmen of klemstroken of bushbars zijn prima.
Zelfs wago klemmen op dinrail zijn prima. Ik denk niet dat je een onvolkomenheid in die wagoklemmen kan vinden, dat is n.l. jou beleving.

M.b.t. het goed ty-rappen van kabels, pas op langs metalen goten en strips i.v.m. schavielen en door de isolatie drukken.

Vertinde kabel is prima, maar lastiger en duurder te koop.

Het aanpersen van harde terminal pennen en dan in een klemstrook ben ik geen voorstander van. Wij gebruiken nu 25 jaar adereindhulsen, dat is een directer en betrouwbaarder contact gebleken.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Laatst bewerkt: 31 mei 2020 20:27 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 31 mei 2020 20:37 #1167276

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4089
Beste W&W,

al gebruik je klemstroken, ook dan gebruik je aangeklemde verbindingen die uitlopen op een massieve pen die in de klemstroken wordt aangebracht.

Helaas zijn er voor jachtgebruik geen duidelijke voorschriften. Het is ongelofelijk wat je in de praktijk allemaal tegenkomt.

Wago klemmetjes zijn wel leuk, maar niet in een permanente installatie.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 31 mei 2020 20:59 #1167284

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3486
Aangeklede verbindingen? Je bedoeld AMP pennen?
Dat is zo vorige eeuw.
Zoals W&W al zegt gewoon adereindhulzen.
En in de WAGO steek rijgklemmen hoeft dat zelfs niet.
Thalassa
Hunter 27
Laatst bewerkt: 31 mei 2020 21:00 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 09:24 #1167398

  • jeex
  • jeex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 255
koko schreef :
Die wago klemmetjes vragen weinig tot geen kennis en werken goed.

Lol. Dat willen we vooral, goed voor de veiligheid, mensen die met weinig tot geen kennis met elektra spelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 11:20 #1167438

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2761
PvO schreef :
Ik weet niet of een wago klem nou echt zo geschikt is om een coax mee door te verbinden....
Echt niet? Oei, nu begin ik toch ook een beetje te twijfelen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 11:38 #1167449

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4089
Al eerder aangegeven dat de meeste branden aan boord van jachten voortkomen uit de klungelige elektrische installatie. Och, denkt de leek het is maar 12 volt.

Aderhulzen kan ook. Echter een installatie met de "amp-achtige"_klemverbindingen met een massieve pen, zijn toch wat degelijker.

De Wago klemmetjes zijn wel geschikt om die dunne aders te verbinden van een GPS of transponder.

Maar zijn ze ook voor de overige verbindingen geschikt ?. Zijn ze getest ? Welk vermogen kunnen ze aan ?

Een degelijke installatie is vakwerk en niet een stelletje Wago klemmetjes. Nogmaals het is van groot belang voor je eigen veiligheid. Want brand aan boord is een van de ergste dingen die je kunt overkomen. En een kortsluiting in de bekabeling is ook nog moeilijk te blussen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 11:38 #1167450

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2761
brambo schreef :
Helaas zijn er voor jachtgebruik geen duidelijke voorschriften. Het is ongelofelijk wat je in de praktijk allemaal tegenkomt.

Inderdaad! En is dat nu de schuld van de Wagoklem, de soldeerverbinding, het kroonsteentje, de rijgklem, de vlakstekker, de aderhuls, de steekverbinding......................... of degene die het allemaal aanlegt?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 01 juni 2020 11:39 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 11:46 #1167452

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Wago klemmen zijn geschikt tot 16A
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 11:46 #1167453

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3486
brambo schreef :

Aderhulzen kan ook. Echter een installatie met de "amp-achtige"_klemverbindingen met een massieve pen, zijn toch wat degelijker.

De Wago klemmetjes zijn wel geschikt om die dunne aders te verbinden van een GPS of transponder.

Maar zijn ze ook voor de overige verbindingen geschikt ?. Zijn ze getest ? Welk vermogen kunnen ze aan ?
Deze reactie zou eigenlijk ter illustratie gebruikt moeten worden in het draadje over leden groei van het zeilersforum.

WAGO rijgklemmen hebben type goedkeur van alle grote keuringsbureau's.
Dergelijke klemmen icm hulzen worden toegepast door alle grotere scheepsinstallateurs.
Op schepen die o.a. bij Damen of IHC worden gebouwd.
Van PLC installaties tot 24V en 440V vermogens installaties.

Wat mij betreft houd Brambo het bij zijn framboos.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 11:51 #1167455

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4089
Bij de aanleg door een professionele installateur zie geen kroonsteentjes en Wago klemmetjes.

De bootbezitter denkt. Och, dat doe ik even zelf of met de hulp van een handige buurman.

Koopt een autoradio voor zijn boot. Achter deze autoradio zit al een losse zekering.

De bekabeling zet deze rechtstreeks op de accu en loopt los door de boot. Schavielt door op een stalen randje en de rook stijgt op uit de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 11:51 #1167456

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3486
Makkie schreef :
Wago klemmen zijn geschikt tot 16A


En nog wel een beetje meer ook hóór
www.wago.com/nl/rijgklemmen/2-...s-rijgklem/p/285-135
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 11:54 #1167459

hebben jullie het wel over hetzelfde?

Kreeg het idee dan Brambo het over de oranje lasklemmetjes had :unsure:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 11:56 #1167461

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4089
PvO schreef :
brambo schreef :

Aderhulzen kan ook. Echter een installatie met de "amp-achtige"_klemverbindingen met een massieve pen, zijn toch wat degelijker.

De Wago klemmetjes zijn wel geschikt om die dunne aders te verbinden van een GPS of transponder.

Maar zijn ze ook voor de overige verbindingen geschikt ?. Zijn ze getest ? Welk vermogen kunnen ze aan ?
Deze reactie zou eigenlijk ter illustratie gebruikt moeten worden in het draadje over leden groei van het zeilersforum.

WAGO rijgklemmen hebben type goedkeur van alle grote keuringsbureau's.
Dergelijke klemmen icm hulzen worden toegepast door alle grotere scheepsinstallateurs.
Op schepen die o.a. bij Damen of IHC worden gebouwd.
Van PLC installaties tot 24V en 440V vermogens installaties.

Wat mij betreft houd Brambo het bij zijn framboos.

Ik hou mij vooral bezig met mijn voormalige vak en geef van daaruit mijn commentaar. Die Wago klemmetjes die in de watersport gebruikt worden zijn van een beperkte kwaliteit en wil graag horen aan welke kwalificaties deze voldoen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.317 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl