Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nooit meer kroonsteentjes!

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 19:52 #1167674

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16662
Palomine schreef :

Zal volgens de critici wel weer wat op aan te merken zijn, maar so be it...

JA! Dat houten bakje is niet gelakt! :whistle:
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 19:54 #1167676

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4381
WADnWIND schreef :
Palomine schreef :

Zal volgens de critici wel weer wat op aan te merken zijn, maar so be it...

JA! Dat houten bakje is niet gelakt! :whistle:

Haha, inmiddels wel ;-)
Yes the sun will always shine on this Palomine...
Dufour 1800, Palomine. Thuishaven: Het Raboes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 20:23 #1167699

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313
Ziet er prima uit toch.
Rijgklemmen snap ik helemaal niets van en zie door de bomen het bos niet meer.
Deze Wago klemmetjes zijn simpel recht toe recht aan, dat kan ik nog begrijpen.

Ik zie op de voorbeelden van Wago nog een tyrip zitten die het draadje fixeert.

Is het nodig om adereindhulsjes te gebruiken? Volgens mij niet.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 20:25 #1167700

  • mvdp
  • mvdp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Ja, ik had idd door moeten klikken.
Blijkt dat die norm per 2005 is ingetrokken!

www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NENENIEC-6099812004-enfr.htm
Laatst bewerkt: 01 juni 2020 20:25 door mvdp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 21:03 #1167720

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4381
Noballast schreef :
Is het nodig om adereindhulsjes te gebruiken? Volgens mij niet.

Voor mijn gevoel wel. Mijn krimptang brengt ribbeltjes aan in de adereindhulsjes, geeft net wat meer weerstand om los te komen uit de Wago's lijkt me.

Yes the sun will always shine on this Palomine...
Dufour 1800, Palomine. Thuishaven: Het Raboes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 21:24 #1167734

Ik denk persoonlijk dat je dat niet helemaal goed hebt bedacht de constructie is zo bedacht dat je soepel draad er zo in kan en afklemt.

Met dat huisje heb je juist eerder kans op een slechte klem verbinding , als je kijkt hoe een wago bekje klemt snap je waarom, nu creër je een overgang die niet hoeft, het kan in 1 keer .
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 21:29 #1167739

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11686
Noballast schreef :
Ziet er prima uit toch.
Rijgklemmen snap ik helemaal niets van en zie door de bomen het bos niet meer.
Deze Wago klemmetjes zijn simpel recht toe recht aan, dat kan ik nog begrijpen.

Ik zie op de voorbeelden van Wago nog een tyrip zitten die het draadje fixeert.

Is het nodig om adereindhulsjes te gebruiken? Volgens mij niet.

Het is imo niet nodig. De draadjes worden geklemd. Maar persoonlijk doe ik dat bij de definitieve montage altijd wel. Dat geeft meer body aan de soms dunne draadjes.

Het pleidooi van Brambo gaat volledig langs mij heen. Ik heb nu drie boten mogen bedraden, door te beginnen met verwijderen. Wat ik snap, en met Brambo eens ben, is dat er vreselijk wordt geprutst en geknutseld. Het gaat heeeel vaak fout met kroonsteentjes waar driedubbel samengedraaide aders in gepropt zijn, foutief gekrompen Amp of Klaucke krimpogen, vlaksteek enz enz. Allemaal onkunde, slecht gereedschap, onwetendheid. En dat je als verzekeringsman daar de schade van ziet: begrepen.
Als je het verprutst met een Wago, moet je het uitbesteden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 21:33 #1167742




Toch heeft het ooit gewerkt , net als de gasslang die met een slangklem op het koperbuis zat........
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 22:59 #1167755

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313
Volgens mij moet je overbodige schakels vermijden. Als een adereindhulsje al nodig zou zijn had Wago dat wel aangegeven. Uiteraard binnen de range waarvoor de klemmetjes zijn bedoeld. Voor te dunne draadjes kan ik het mij wel voorstellen.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 02 juni 2020 02:59 #1167764

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6443
Noballast schreef :
Volgens mij moet je overbodige schakels vermijden. Als een adereindhulsje al nodig zou zijn had Wago dat wel aangegeven. Uiteraard binnen de range waarvoor de klemmetjes zijn bedoeld. Voor te dunne draadjes kan ik het mij wel voorstellen.

Adereindhulsjes doen mechanisch drie dingen. Het maakt het draadje stijver waardoor het beter klemt in het veermechaniek van de Wago. Het zorgt voor een beter en groter contact oppervlak tussen de strands waar de draad uit bestaat. Als laatste bij adereindhulsjes met een gekleurd stukje wat over de isolatie gaat zorgt het er voor dat bij trillingen de buiging niet plaats vind op de overgang waar de isolatie van de draad is gestript. En voorkomt daarmee een eventuele breuk op die plek.
Ik ben overigens geen liefhebber van Wago klemmen. Ze geven een kleiner contact oppervlak dan een ring kabelschoen en een schroef. Daarmee meestal een grotere overgangsweerstand. In een professionele zetting geven ze vooral veel tijdwinst in combinatie met een behoorlijk goede verbinding. Een kabelschoen en een schroef zou zomaar drie keer zoveel tijd kunnen kosten.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough damage to our society.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 02 juni 2020 06:12 #1167776

  • kdp
  • kdp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
Noballast schreef :
Ik zie nog niet hoe je met die Wago klemmetjes, die mij wel aanspreken, een overzichtelijk geheel op een DIN rail maakt. De fotos laten steeds maar één adaptor zien. Hoe gaat dat dan met meerdere naast elkaar. Je zult toch ruimte moeten overhouden om bij de hendeltjes te komen. Daardoor weer meer inbouwruimte nodig.

Plakken op een strookje VHB tape, maar dat wordt dan zo’n amateuristisch knutselwerkje.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 02 juni 2020 06:46 #1167792

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 02 juni 2020 07:04 #1167803

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6765
Noballast schreef :
Rijgklemmen snap ik helemaal niets van en zie door de bomen het bos niet meer.
Kort gezegt: de 'simpele' 1:1 Rijgklemmen zijn een soort modulaire 'kroonstenen' die je fixeert op een railtje en naar gelang wat je er mee wil kunt doorverbinden. Dus bijvoorbeeld 1 plus naar 3 gebruikers.

Dat geeft voor mij meteen hét voordeel weer ten opzichte van Wago's: de flexibiliteit. Een verbruiker bijprikken, één zekering voor 3 interieur lampjes, paar minnen verzamelen, later iets veranderen: in mijn ogen net allemaal wat gemakkelijker, variabeler en overzichtelijker dan Wago's. En over algemeen is de klem oppervlakte ook wat beter/groter.

Niet dat ik iets tegen wago's heb: lokaal / zwevend zijn ze fantastisch voor laag vermogen. De gemeenschappelijke min plus en achter mijn instrumenten en de NMEA verbindingen zitten bijvoorbeeld met Wago's.

Je heb tegenwoordig best leuke wago-kopie varianten waar mee je lokaal overzichtelijk kan splitsen én vastschroeven:

(nog geen ervaring mee)

Echter achter mijn paneel hou ik het bij rijgklemmen op een din railtje. Met adereindhulsjes.
Laatst bewerkt: 02 juni 2020 07:08 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 02 juni 2020 12:07 #1167969

  • TomS
  • TomS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 66
Verbindingen die hier besproken worden zijn voor min of meer een permanente verbinding. Ik heb een aantal verbindingen die ik voor en na het seizoen moet kunnen losmaken, omdat de mast eraf gaat in de winterstalling. Ik gebruik nog kroonsteentjes (ahum) en toevallig dit voorjaar gevraagd om naar een andere oplossing te kijken. De draadjes komen vanuit de mast en gaan verder naar het schakelpaneel.

Wat ik zoek is dat ik de diverse draden zo in elkaar kan steken zodat ik het geëtter met die kroonsteentjes kwijt ben. Iemand een goede oplossing?
Foto van de huidige situatie;




Kan het ook met deze verbindingen (mannetje/vrouwtje)?

Laatst bewerkt: 02 juni 2020 12:21 door TomS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 02 juni 2020 13:44 #1168001

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6443
TomS schreef :
Verbindingen die hier besproken worden zijn voor min of meer een permanente verbinding. Ik heb een aantal verbindingen die ik voor en na het seizoen moet kunnen losmaken, omdat de mast eraf gaat in de winterstalling. Ik gebruik nog kroonsteentjes (ahum) en toevallig dit voorjaar gevraagd om naar een andere oplossing te kijken. De draadjes komen vanuit de mast en gaan verder naar het schakelpaneel.

Wat ik zoek is dat ik de diverse draden zo in elkaar kan steken zodat ik het geëtter met die kroonsteentjes kwijt ben. Iemand een goede oplossing?
Foto van de huidige situatie;

Kan het ook met deze verbindingen (mannetje/vrouwtje)?


Zoek even naar AMP-Superseal 1.5mm Series. Ik vind ze wel prettig werken.


I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough damage to our society.
Laatst bewerkt: 02 juni 2020 13:45 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 02 juni 2020 15:58 #1168063

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 544
TomS schreef :
Wat ik zoek is dat ik de diverse draden zo in elkaar kan steken zodat ik het geëtter met die kroonsteentjes kwijt ben. Iemand een goede oplossing?
Kan het ook met deze verbindingen (mannetje/vrouwtje)?

Er zijn heel veel soorten stekkers, maar kunnen je draden met een stekker eraan naar buiten als de mast eraf moet? Waar door heen?
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 02 juni 2020 17:09 #1168091

  • TomS
  • TomS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 66
Minim schreef :
TomS schreef :
Wat ik zoek is dat ik de diverse draden zo in elkaar kan steken zodat ik het geëtter met die kroonsteentjes kwijt ben. Iemand een goede oplossing?
Kan het ook met deze verbindingen (mannetje/vrouwtje)?

Er zijn heel veel soorten stekkers, maar kunnen je draden met een stekker eraan naar buiten als de mast eraf moet? Waar door heen?

Goede vraag, gaat door een gat in het dek en komt uit deze zwanenhals;

www.bootland.nl/media/cache/we...zN6nPc6.440x400.webp

19 mm diameter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 02 juni 2020 17:57 #1168123

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 544
Dat is wel erg krap.
Ik zie twee snoeren (minstens) die door de hals moeten. Met stekkers eraan lijkt me dan wel problematisch. Ook nog coax?

Van Baasklusje heb ik het idee overgenomen om de hele zwanehals met alle kabels er nog doorheen, van het dek los te schroeven. Dan heb je wellicht wat meer ruimte voor iets van stekkers aan de kabels. Kun je de smalste stekker er eerst doortrekken, heb je meer ruimte voor een dikkere.

Ik heb twee kabels, een coax en een drie-aderige voor driekleur en ankerlicht. Aan de drie-aderige zitten twee vlakstekkers en een oogje, die trek/schroef ik los. Als de coax-stekker dan door het dekgat kan als de andere kabel er al door is, lukt dat, anders haal ik die eraf en soldeer die later weer vast. Ik weet niet meer of dat lukt, want ben al lang niet meer eruit geweest met de mast eraf.
Op dit moment moet ik de kabels nog drie meter verder voeren naar schakelkast en marifoon. Dat kan bij mij gemakkelijk. Ik heb met de gedachte gespeeld binnen een (waterdicht) kastje te monteren bij de dekdoorvoer en de draden daar te verbinden, die voor de verlichting met Wago klemmen.

Als je één stekker wilt, kun je voor de vijfaderige (wind?) kabel denken aan een mini Din stekker (zoals aan een PS/2 toetsenbord zat).
Zie ik ook een coax kabel? De PL 259 coax plug van het model dat in de Marifoon zit, is dikker dan 19 mm. Een BNC-connector kan wel door een gat van 19 mm.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 02 juni 2020 18:50 #1168154

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1857
Etap 22
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 02 juni 2020 19:00 #1168157

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4381
TomS schreef :
Wat ik zoek is dat ik de diverse draden zo in elkaar kan steken zodat ik het geëtter met die kroonsteentjes kwijt ben.

Raymarine vond kroonsteentjes geen enkel probleem voor dat doel. Die leverde ze zelfs mee bij de ST60+ windset. In een afgesloten kastje, dat dan weer wel. Weet niet of dat bij de huidige windsets ook nog zo is, bij de ST60+ in ieder geval wel. ;)

Yes the sun will always shine on this Palomine...
Dufour 1800, Palomine. Thuishaven: Het Raboes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 02 juni 2020 19:01 #1168158

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6765
TomS schreef :

Goede vraag, gaat door een gat in het dek en komt uit deze zwanenhals;

www.bootland.nl/media/cache/we...zN6nPc6.440x400.webp

19 mm diameter.
19mm? succes, ik heb een grotere (25mm meen ik) en dan is het ook zonder stekkers er aan een leuk klusje.
De eerste gaat wel. Maar dan moeten de anderen nog en het gaatje wordt steeds kleiner.
MUV van de windmeter is alles bij mij met kleine Vork AMP stekkers per ader die onderdeks weer worden vastgezet op een blokje met schroef connectoren.

Ja een stekker is sneller maar die ene keer per paar jaar dat dit los moet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 02 juni 2020 19:13 #1168164

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6985
TomS schreef :
...Goede vraag, gaat door een gat in het dek en komt uit deze zwanenhals;
www.bootland.nl/media/cache/we...zN6nPc6.440x400.webp
19 mm diameter.

Misschien mogelijk om getrapt enkeldraads waterdichte connectors te gebruiken?
Zomaar foto van Ali:

De meest linkse enkeldraads passen wel door 19mm (denk ik)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 02 juni 2020 19:23 #1168176

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1187
Een ander alternatief wat hier ook wel eens is geopperd is om voor dat soort mast-toepassingen XLR connectoren te gebruiken. Die zijn in verschillende varianten te verkrijgen, met net zoveel pinnen als je voor je toepassing nodig hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 02 juni 2020 21:43 #1168256

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11686
XLR zijn veel te dik om door een zwanehals te halen. Ook hier kunnen Wago’s uitstekende diensten bewijzen. Zeker die nieuwe platte, 2voudige.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 02 juni 2020 21:52 #1168259

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2768
Jeroen-pion schreef :



Toch heeft het ooit gewerkt , net als de gasslang die met een slangklem op het koperbuis zat........
En als het goed zou zijn aangelegd zou het nog werken.
Anders gezegd: is die zooi nou de schuld van het montagemateriaal of van degene die dit heeft gemonteerd?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl