Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nooit meer kroonsteentjes!

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 12:04 #1167464

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3486
brambo schreef :
Bij de aanleg door een professionele installateur zie geen kroonsteentjes en Wago klemmetjes.
Of je moet beter kijken, of
www.bakkersliedrecht.com/
www.strago.nl/
www.vanderleun.nl/nl/
www.alewijnse.com/nl

Zijn allemaal niet professioneel bezig.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 12:07 #1167467

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 18403
@Brambo,
Je moet toch eens zijn met het feit dat die wago klemmetjes een stuk betrouwbaarder zijn dan kroonsteentjes.
Die kan je dus prima gebruiken aan boord van watersporters.
Als je nu meermaals gaat vragen om kwalificaties, die er vast wel zijn, met als doel ze daarom eventueel af te keuren voor aan boord, kan je wel bezig blijven, en mag je nooit meer de haven uit.

Mag bijvoorbeeld je navigatie computer (ik noem geen namen) dan nog wel aan boord blijven? Want die "CE keuring" kan dan ook wel overboord na de gemodificeerde voedingen en dergelijke....
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 01 juni 2020 12:07 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 12:09 #1167470

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3486
brambo schreef :
Ik hou mij vooral bezig met mijn voormalige vak en geef van daaruit mijn commentaar. Die Wago klemmetjes die in de watersport gebruikt worden zijn van een beperkte kwaliteit en wil graag horen aan welke kwalificaties deze voldoen.
Als je werkelijk de specificaties zou willen weten, zou je dat gewoon kunnen vragen, als het je teveel moeite is om het op te zoeken.
In plaats daarvan doe je allerlei stellige uitspraken over kwaliteit die kant nog wal raken.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 12:11 #1167473

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4089
Dat zijn wel een ander soort klemmen dan die in de watersport gebruikt worden. Je kunt ze ook in China bestellen. De kwaliteit ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 12:12 #1167476

Op elk afzonderlijk Wago klemmetje staan bijna alle benodigde specs.
Daarnaast is het heel makkelijk van elk specifiek klemmetje de datasheet op te zoeken.
Dat een klemmetje oranje is betekend natuurlijk niet dat het een Wago is! En uiteraard als het geen Wago is weet je dan niet of hij aan de zelfde specificaties voldoet.
Daarnaast zijn er verschillende uitvoeringen van oranje Wago klemmetjes die weer verschillende specificaties hebben.

Lang verhaal kort je kan hier zonder type nummer niet aangeven waar "een oranje Wago klem" aan voldoet!

Anyway als je wel de specificaties weet dan is het nog de vraag of je moet willen belasten tot 100% van de specificaties, ik hanteer zelf tot max 50% van de opgegeven Amp waardes als een veilige marge, dat geeft nog geen garantie maar op basis van ervaring durf ik dat dan wel aan.

Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 01 juni 2020 12:36 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 12:13 #1167478

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3486
brambo schreef :
Dat zijn wel een ander soort klemmen dan die in de watersport gebruikt worden. Je kunt ze ook in China bestellen. De kwaliteit ?
Bij mij weten voert WAGO geen aparte productlijnen voor professionals en de hobbyist.
Van chinese kopieën heb ik geen verstand.
Thalassa
Hunter 27
Laatst bewerkt: 01 juni 2020 12:14 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 12:16 #1167480

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3486
Zeilprutser schreef :

Anyway als je wel de specificaties weet dan is het nog de vraag of je moet willen belasten tot 100% van de specificaties, ik hanteer zelf tot max 50% van de opgegeven Amp waardes als een veilige marge, dat geeft nog geen garantie maar op basis van ervaring durf ik dat dan wel aan.
Ik heb testen gezien met wago klemmen die de klem belaste ver buiten de specs.
Tegen de tijd dat de klem het begaf, zat er geen isolatie meer op de draad. M.a.w. die klemmen zou ik me geen zorgen om maken.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 12:38 #1167487

Had je de specs van de draad ook dan?
Het geld voor alle elektronica, de testomgeving is niet jouw bootomgeving, en zeker niet de omstandigheden 20 jaar later.....
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 01 juni 2020 12:38 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 12:45 #1167489

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4089
roozeboos schreef :
@Brambo,
Je moet toch eens zijn met het feit dat die wago klemmetjes een stuk betrouwbaarder zijn dan kroonsteentjes.
Die kan je dus prima gebruiken aan boord van watersporters.
Als je nu meermaals gaat vragen om kwalificaties, die er vast wel zijn, met als doel ze daarom eventueel af te keuren voor aan boord, kan je wel bezig blijven, en mag je nooit meer de haven uit.

Mag bijvoorbeeld je navigatie computer (ik noem geen namen) dan nog wel aan boord blijven? Want die "CE keuring" kan dan ook wel overboord na de gemodificeerde voedingen en dergelijke....

Beste Roos,

het gaat om primaire veiligheid. Brand aan boord is een van de ergste dingen die je kunt overkomen. Electra is wel de hoofdoorzaak.

Dus laat de details maar weg van dingen die mogelijk niet meer werken.

Het is een algemeen probleem dat allerlei vitale delen geen goedkeuring dragen en niet getest zijn. Daardoor gaan er masten overboord door malafide toggles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 12:54 #1167494

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3486
Zeilprutser schreef :
Had je de specs van de draad ook dan?
Het geld voor alle elektronica, de testomgeving is niet jouw bootomgeving, en zeker niet de omstandigheden 20 jaar later.....
Nee, maar was iets in de trant van, draad en klem geschikt voor bij voorbeeld 16A, stroom 200A.
Als je altijd max 50% van opgegeven specificaties gebruikt zit idd goed, maar dit betekend ook dat als installateur wel wat duurder bent dan je conculegas of dat je fysiek ruimte te kort komt.

Als illustratie een project van jaren terug.
Een elektromotor, volgens de tabellen zou er naar die motor 21x 3x120mm2 kabels moeten.
Er was al rekening met de hoge temperatuur gehouden (57gr).
De klant wilde echter 10% spare in de kabels.
We zouden dan uitkomen op 22 kabels, maar omdat het aantal deelbaar door 3 moet zijn werden het 24 kabels van 3x120mm2.
Dit betekende een extra kabelbaan van 400mm breed.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 12:54 #1167495

WAGO 221-412, WAGO 221-413 EN WAGO 221-415

De verbindingsklemmen WAGO 221 voor alle soorten geleiders verleggen de grenzen. De klemmen zijn ruim 40 % kleiner en nog eenvoudiger te gebruiken dan de beproefde voorgangers van de serie 222.

Met deze nieuwe "supersterren" voor de elektrische installatie kunnen massieve, fijnaderige of meeraderige geleiders nog sneller, ruimtebesparender en veiliger in lasdozen aangesloten worden. Hiervoor zorgen niet alleen de kleinere bouwvorm, maar ook de transparante behuizing, het eenvoudige gebruik en de twee testopeningen.

Uw voordelen:
Tot wel 40% minder benodigde ruimte dan de beproefde voorganger van de serie 222
Transparante behuizing voor de visuele controle van de correcte positie van de geleider en van de correcte afstriplengte
Comfortabele aansluiting door lagere benodigde krachten voor de bediening
Individueel combineerbare geleidersoorten en aansluitdoorsneden van 0,14 – 4 mm²
Twee testopeningen voor alle gangbare meetpennen
Aanzienlijke vereenvoudiging van het dagelijkse werk
Door de kleine afmetingen zijn de COMPACT-verbindingsklemmen van WAGO ideaal op locaties waar slechts weinig ruimte beschikbaar is. Hierdoor kunnen de klemmen aanzienlijk gemakkelijker gemonteerd worden en is nog vrije ruimte aanwezig voor eventuele uitbreidingen.

Eveneens indrukwekkend: de transparante behuizing. Vanaf nu kunt u in een oogopslag herkennen of de geleiders correct aangesloten en tot de juiste afstriplengte afgestript zijn. Twee goed toegankelijke testopeningen, één opening in de aansluitrichting van de geleider en één opening aan de tegenoverliggende kant, zorgen zelfs in gemonteerde toestand voor comfortabele testomstandigheden.

De verbindingsklemmen weten ook te overtuigen met de eenvoudige bediening: de hendels kunnen met aanzienlijk minder kracht worden geopend en gesloten. Dankzij de grepen aan de zijkanten heeft u altijd en overal grip op de 221.

Wereldwijd inzetbaar - voor alle soorten geleiders
De 2-, 3- en 5-draads klemmen zorgen voor de verbinding van fijnaderige geleiders van 0,14 tot 4 mm² alsook van massieve en meeraderige geleiders van 0,2 tot 4 mm². Hierdoor zijn de klemmen uitermate geschikt om verschillende soorten geleiders en verschillende doorsneden met elkaar te verbinden. Vertinde stroomrails zorgen hierbij voor een continu gasdicht en veilig contact van de geleiders.

Ontwikkeld voor waarden tot 32 A/450 V alsook voor een hogere continue bedrijfstemperatuur tot 105 °C maken de verbindingsklemmen het gebruik bij omgevingstemperaturen van maximaal 85 °C (T85) voor kleine en grote verbruikers mogelijk. Dankzij toelatingen zoals ENEC of UL kan de serie 221 bovendien wereldwijd worden ingezet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 13:03 #1167496

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1406
PvO schreef :
naar die motor 21x 3x120mm2 kabels moeten.
De klant wilde echter 10% spare in de kabels.
We zouden dan uitkomen op 22 kabels
Dat snap ik niet. 21 × 1,1 is op zijn minst 23.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 13:11 #1167498

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3486
Gijper schreef :
PvO schreef :
naar die motor 21x 3x120mm2 kabels moeten.
De klant wilde echter 10% spare in de kabels.
We zouden dan uitkomen op 22 kabels
Dat snap ik niet. 21 × 1,1 is op zijn minst 23.
Dat is niet zo moeilijk, die 21 is ook al een afronding naar boven (Met dus al marge, alleen geen 10%)
Je berekent eerste de stroom vervolgens kies je een kabel die geschikt is voor deze stroom.
Dat zal in (bijna) alle gevallen een kabel zijn die meer stroom aan kan dan benodigd.
Die 10% beteken je natuurlijk over de werkelijke stroom.
Thalassa
Hunter 27
Laatst bewerkt: 01 juni 2020 13:12 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 13:12 #1167499

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4089
PvO schreef :
Zeilprutser schreef :

Anyway als je wel de specificaties weet dan is het nog de vraag of je moet willen belasten tot 100% van de specificaties, ik hanteer zelf tot max 50% van de opgegeven Amp waardes als een veilige marge, dat geeft nog geen garantie maar op basis van ervaring durf ik dat dan wel aan.
Ik heb testen gezien met wago klemmen die de klem belaste ver buiten de specs.
Tegen de tijd dat de klem het begaf, zat er geen isolatie meer op de draad. M.a.w. die klemmen zou ik me geen zorgen om maken.

Ik beschouw de richtlijnen van de ABYC (American Boat and Yacht Council) meestal als maatgevend.

Dit zegt Ed Sherman over het gebruik van verende klemmen:

Increasingly, I hear questions about whether these terminal types are compliant with American Boat & Yacht Council (ABYC) standards. Some people say categorically, “No, they are not.” I’m not in that group, and I work for ABYC. It depends on which of the four types is being employed. The first that I’m familiar with is a spring-loaded connection that by my eye is really designed for single-strand conductors, whereby you simply push the wire into the slot and the spring-loaded connector captures the wire. The wire is held in place by spring tension. These are probably not compliant unless crimp-on pin connections are employed. Others have argued that solder-tinning the ends could achieve the same net effect—not an unreasonable argument, considering the amperage values involved are relatively low.

In a screw terminal, the screw head bears down on the strands of wire captured inside the terminal housing. Again, compliance is questionable. Considering the screw’s size and how much torque can be applied under normal circumstances, will it be enough to damage individual strands? Those that I’ve inspected indicate the answer is no.

In this same screw-type category is the compression plate that the screw bears against. I consider these compliant, based on the current wording in the ABYC E-11 Standard.
wago connectorCourtesy Wago Corp.

The Wago lever-type connector clamps the wire strands under a compression plate.

Finally, in the Wago lever-type connector, a small plastic lever lifts up to open the gate for inserting the stranded conductor. Lowering the lever locks everything into place. Are individual strands damaged here? Will the connection meet pull-test requirements? What about galvanically incompatible metals? I’m not sure, as I’ve only seen photos of this type in use on boats. Wago’s website (www.wago.us.com) shows a detailed cutaway of the metal clamping mechanism inside the plastic housing. The curved surface of the compression piece strikes me as equivalent to any compression plate with the screw-type mechanism. If it meets pull-test requirements and the metallurgy issues pass muster, I’d say this type is compliant.

Consider here what ABYC actually says about wire terminations in its E-11 Standard:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 13:17 #1167501

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1406
PvO schreef :
die 21 is ook al een afronding naar boven
Ah! Duidelijk :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 13:17 #1167502

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3486
brambo schreef :
PvO schreef :
Zeilprutser schreef :

Anyway als je wel de specificaties weet dan is het nog de vraag of je moet willen belasten tot 100% van de specificaties, ik hanteer zelf tot max 50% van de opgegeven Amp waardes als een veilige marge, dat geeft nog geen garantie maar op basis van ervaring durf ik dat dan wel aan.
Ik heb testen gezien met wago klemmen die de klem belaste ver buiten de specs.
Tegen de tijd dat de klem het begaf, zat er geen isolatie meer op de draad. M.a.w. die klemmen zou ik me geen zorgen om maken.

Ik beschouw de richtlijnen van de ABYC (American Boat and Yacht Council) meestal als maatgevend.
Dus?, ik die van LLOYDS, BV, DNVGL en de relevante IEC normen.

Wat vind Ed trouwens van gebruik van een framboos als kaartplotter?
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 13:48 #1167507

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4089
Dat laatste heeft er al helemaal niets mee te maken. Daar gaan de ABYC richtlijnen niet over.

Het gaat hier om uitgebreide richtlijnen voor de technische aspecten van de jachtbouw. Er wordt door werven en toeleveranciers in de VS ook naar verwezen.

Door een gebrek aan richtlijnen hier, maakte ik gebruik van deze kennis als voormalig lid van de ABYC.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 15:12 #1167541

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8279
Dit zegt Ed over de Wago lever-type connector:

If it meets pull-test requirements and the metallurgy issues pass muster, I’d say this type is compliant.]

Ik ken Ed niet maar blijkbaar wordt daar waarde aan gehecht. Dus waar hebben we het nou over ?
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 01 juni 2020 15:13 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 15:48 #1167546

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6443
Noballast schreef :
Dus waar hebben we het nou over ?

Als ik dit draadje en de draadjes over kabelschoenen persen lees denk ik dat die draadjes door mijn boot levensgevaarlijk en onmiddellijk mijn boot zal doen zinken dan wel in een inferno op zal laten gaan. We moeten subiet terug naar walmende olielampen en bedorven worstjes bij gebrek aan koelkast en een petroleum vergasser om op te koken.

Maar ondertussen maar niet trekken aan draadje. Liever met een multimeter overgangsweerstanden meten en eventueel een warmte camera er bij pakken.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough damage to our society.
Laatst bewerkt: 01 juni 2020 15:51 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 18:47 #1167618

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16625
brambo schreef :
Al eerder aangegeven dat de meeste branden aan boord van jachten voortkomen uit de klungelige elektrische installatie. Och, denkt de leek het is maar 12 volt.

Aderhulzen kan ook. Echter een installatie met de "amp-achtige"_klemverbindingen met een massieve pen, zijn toch wat degelijker.

De Wago klemmetjes zijn wel geschikt om die dunne aders te verbinden van een GPS of transponder.

Maar zijn ze ook voor de overige verbindingen geschikt ?. Zijn ze getest ? Welk vermogen kunnen ze aan ?

Een degelijke installatie is vakwerk en niet een stelletje Wago klemmetjes. Nogmaals het is van groot belang voor je eigen veiligheid. Want brand aan boord is een van de ergste dingen die je kunt overkomen. En een kortsluiting in de bekabeling is ook nog moeilijk te blussen.

Bram

Brambo, ik denk dat je toch wat basis inzichten mist.
Een AMP pen heeft 2x een overgang. n.l. van draad naar persgedeelte en even verderop van pen naar klemstrook. Bij de harde pen ontstaan vaak problemen omdat je de klemstrook niet vast genoeg of stuk schroeft op de harde pen.
De adereindhuls wordt met 1 mechanische druk, zowel de aders, huls en klemstrook aangeschroeft. Daarom hebben wij in 1995 de AMP pen al verbannen, die gaf n.l. veel meer problemen.

Verder zijn wago klemmen gecertificeerd tot 32A. Het feit dat je dat niet weet geeft aan dat je oordeelt over iets wat je niet weet. (staat n.l. op elk wago kelmmetje).

Het feit dat een standaard elektricien rijgklemmen gebruikt, is dat autistische inslag van een techneut en doet dat gewoon 40 jaar lang en het staan wel knap. Er zijn niet veel innovatieve elektriciens op scheepswerven, echte kudde dieren. Helaas heb ik daar redelijk veel ervaring mee. (er zijn uitzonderingen). Dus vaak wat de boer niet kent eet hij niet.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Laatst bewerkt: 01 juni 2020 18:48 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 18:56 #1167626

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8279
Ik zie nog niet hoe je met die Wago klemmetjes, die mij wel aanspreken, een overzichtelijk geheel op een DIN rail maakt. De fotos laten steeds maar één adaptor zien. Hoe gaat dat dan met meerdere naast elkaar. Je zult toch ruimte moeten overhouden om bij de hendeltjes te komen. Daardoor weer meer inbouwruimte nodig.

Plakken op een strookje VHB tape, maar dat wordt dan zo’n amateuristisch knutselwerkje.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 19:00 #1167630

  • mvdp
  • mvdp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Bij wago zelf is documentatie te halen van de Wago lasklem: www.wago.com/nl/installatiekle...#downloads-Accordion


Hierin staat een aantal Scheepsgoedkeuringen van American Bureau of Shipping, Det Norske Veritas, Germanischer Lloyd en Lloyds Register.

Zie voor details de bijlage.


Bijlage:

Bestandsnaam: Gegevensbl...2020.pdf
Bestandsgrootte:593 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 19:12 #1167639

Met keuringscertificaten van een klassificatiemaatschappij moet je altijd even voorzichtig zijn.

Je hebt diverse soorten certificaten. In dit geval gaat het om een certificaat van conformiteit en wel met betrekking tot de EN 60998 norm. En als we die norm dan googlen om te zien waar deze over gaat dan tref ik: "CONNECTING DEVICES FOR LOW-VOLTAGE CIRCUITS FOR HOUSEHOLD AND SIMILAR PURPOSES". Ofwel, geschikt voor huis-tuin en keuken gebruik. Staat verder niets over gebruik in een maritieme omgeving. Dat wil echter niet zeggen dat ze daar niet geschikt voor zijn, maar ze zijn er niet voor goed gekeurd en dat kan zijn omdat ze daarvoor nooit ter keuring zijn aangeboden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 19:39 #1167664

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4370
Noballast schreef :
Ik zie nog niet hoe je met die Wago klemmetjes, die mij wel aanspreken, een overzichtelijk geheel op een DIN rail maakt. De fotos laten steeds maar één adaptor zien. Hoe gaat dat dan met meerdere naast elkaar. Je zult toch ruimte moeten overhouden om bij de hendeltjes te komen. Daardoor weer meer inbouwruimte nodig.

Plakken op een strookje VHB tape, maar dat wordt dan zo’n amateuristisch knutselwerkje.

Ik heb vandaag AIS, Splitter en een Yakker aan elkaar geknoopt met Wago klemmetjes op een dinrail. Alles met adereindjes in de Wago's. Klaar om aan te sluiten aan boord.

Zal volgens de critici wel weer wat op aan te merken zijn, maar so be it...

Yes the sun will always shine on this Palomine...
Dufour 1800, Palomine. Thuishaven: Het Raboes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 01 juni 2020 19:51 #1167672

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16625
Ik denk ook dat het prima is voor de gewone zaken aan boord zoals Erik aangeeft, verlichting, voeding apparatuur lijkt me ook geen probleem.

Echter, daar doelt Brambo op, het gebruik voor een zware hydrofoor of een dynamo zou ik er niet mee aan willen sluiten. Ik denk dat dat een beetje de boodschap van Brambo is.

Probleem kan ook zijn dat 32A AC geen 32A DC is, er is geen nuldoorgang, dus de warmte ontwikkeling kan oplopen.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.327 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl