Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Meten laad en verbruikstroom.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 24 nov 2012 21:39 #341829

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
OK nu begrijp ik het beter.
Ik zal even nadenken, en dan kijken hoe ik het in het vat giet.

Hanno, bedankt voor de tip ik zal er zeker een van de volgende dagen gaan kijken.

Het werken met losse shunt en digitale meters lijkt me ook wat, dan kan ik nog wat knutselen deze winter.

Bedankt voor de info.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 25 nov 2012 01:18 #341840

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Tony2920 schreef :
Maar toch voor alle zekerheid, vraag ik het maar even, kan dit met die 50A shunt of moet ik die van 100A nemen?

Nee hoor, het gaat om de verhouding stroom/potentiaalverschil.

Die 50A shunt valt 1mv/A. Maar al jaag je er 400A doorheen, het is in feite gewoon niets anders dan een forse dikke koperdraad met exacte weerstand van 0,001ohm.

Als je naar een shunt gaat waar de verhouding niet 1:1 is (of 1:10, 1:100, etc) dan moet je ook weer wat meetweerstanden extra schakelen. Ik zou het dus bij deze 50A/50mv houden. En bij 200A valt je spanning dus met 200mv over de shunt, dat lijkt me geen groot issue.

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 25 nov 2012 04:35 #341849

roelb schreef :
Tony2920 schreef :
Maar toch voor alle zekerheid, vraag ik het maar even, kan dit met die 50A shunt of moet ik die van 100A nemen?

Nee hoor, het gaat om de verhouding stroom/potentiaalverschil.

Die 50A shunt valt 1mv/A. Maar al jaag je er 400A doorheen, het is in feite gewoon niets anders dan een forse dikke koperdraad met exacte weerstand van 0,001ohm.

Als je naar een shunt gaat waar de verhouding niet 1:1 is (of 1:10, 1:100, etc) dan moet je ook weer wat meetweerstanden extra schakelen. Ik zou het dus bij deze 50A/50mv houden. En bij 200A valt je spanning dus met 200mv over de shunt, dat lijkt me geen groot issue.

Roel.
Hohoho. Als je 200A door een shunt van 50A laat lopen, krijg je wel een rookpluim.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 25 nov 2012 07:13 #341854

Free Bird schreef :
roelb schreef :
Tony2920 schreef :
Maar toch voor alle zekerheid, vraag ik het maar even, kan dit met die 50A shunt of moet ik die van 100A nemen?

Nee hoor, het gaat om de verhouding stroom/potentiaalverschil.

Die 50A shunt valt 1mv/A. Maar al jaag je er 400A doorheen, het is in feite gewoon niets anders dan een forse dikke koperdraad met exacte weerstand van 0,001ohm.

Als je naar een shunt gaat waar de verhouding niet 1:1 is (of 1:10, 1:100, etc) dan moet je ook weer wat meetweerstanden extra schakelen. Ik zou het dus bij deze 50A/50mv houden. En bij 200A valt je spanning dus met 200mv over de shunt, dat lijkt me geen groot issue.

Roel.
Hohoho. Als je 200A door een shunt van 50A laat lopen, krijg je wel een rookpluim.....


200A * 200A * 1mV/A = 200*0.2 = 40W,
Nou, dat is mijn soldeerbout ook, en dan duurt het toch nog 2 minuten voordat ie op temperatuur is. (350 graden)
Roken doet ie dan nog lang niet.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 25 nov 2012 08:08 #341864

Het nut van het meten of registreren van de startmotor stroom ontgaat me een beetje.
Dat is zo weinig op het totale accuvermogen dat je er weinig van merkt. behalve natuurlijk als je minuten lang aan het starten bent maar dan is/gaat er veel meer mis en dan wordt ook de shunt te heet !
Probleem is natuurlijk wel dat je laadstroom meestal door dezelfde kabel gaat als de startstroom behalve als je al een laadstroomverdeler hebt.
In dat laatste geval is de draad tussen alternator en startmotor ( waar de laadstroom normaliter door gaat naar de startkabel) verwijderd en een aparte laadstroomdraad naar de accu gelegd.
Wil je dan echter wel de laadstromen van de startaccu kunnen meten moet de shunt van de startaccu in de plus laadstroomdraad en niet ( normaal gesproken zit die in de min ) . dat lijkt me echter geen echt probleem.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 25 nov 2012 08:53 #341875

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3442
Hanno schreef :
ik heb 2x 180 Ah semitractie accu en geen extra startaccu

Oei, hoe durf je! ;)
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 25 nov 2012 12:27 #341935

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Het nut van het meten of registreren van de startmotor stroom ontgaat me een beetje.
Dat is zo weinig op het totale accuvermogen dat je er weinig van merkt. behalve natuurlijk als je minuten lang aan het starten bent maar dan is/gaat er veel meer mis en dan wordt ook de shunt te heet !


Daar ging het mij ook om, wat gebeurd er als de shunt in de - kabel zit,( wat ik van plan ben ), en ik start dat mijn shunt niet te warm wordt en de digitale meter niet aan stukken vliegt.

Het lijkt me dat dit wel zal meevallen, maar beter even vragen or er geen onvoorziene porblemen kunnen voorkomen.

Bedankt voor de opmerkingen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 25 nov 2012 13:21 #341945

Tony2920 schreef :
Het nut van het meten of registreren van de startmotor stroom ontgaat me een beetje.
Dat is zo weinig op het totale accuvermogen dat je er weinig van merkt. behalve natuurlijk als je minuten lang aan het starten bent maar dan is/gaat er veel meer mis en dan wordt ook de shunt te heet !


Daar ging het mij ook om, wat gebeurd er als de shunt in de - kabel zit,( wat ik van plan ben ), en ik start dat mijn shunt niet te warm wordt en de digitale meter niet aan stukken vliegt.

Het lijkt me dat dit wel zal meevallen, maar beter even vragen or er geen onvoorziene porblemen kunnen voorkomen.

Bedankt voor de opmerkingen.

Vandaar dat je dan eventueel de shunt in de plus kunt zetten.
Dan kun je een separate startkabel naar de startmotor trekken die niet via de shunt gaat en de rest van de plus via de shunt schakelen. Dan kan de min gewoon naar de motor
Hoort volgens de installatievoroschriften wel niet maar met een beetje nadenken over de juiste aansluiting gaat dat prima.
Zou ook wel anders kunnen maar dan heb je een geisoleerde Alternator nodig die apart op de acccu(s) staat buiten het startcircuit om. Da's een stuk lastiger.

Maar al die rompslomp voorkom je door gewoon je startaccu niet te meten ( is ook helemaal niet nodig) en met een laadstroonverdeler te scheiden van de verbruikersaccu(s).
Bij veel bedieningspanelen van motoren zit sowieso een voltmeter voor de startaccu ( bij mij tenminste wel) .is vaak een optie bij aanschaf maar zijn geld waard.
Ad
Laatst bewerkt: 25 nov 2012 13:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 03 dec 2012 08:16 #344016

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
Van de week bij de electronica zaak in de buurt geweest en het verhaal zo'n beetje uitgelegd. Kwamen ze met een kant en klaar (max 20amp) metertje. Ik hoefde het alleen maar in de aanvoerdraad te plaatsen. Zit een shunt in en er kan eventueel meer doorheen zonder dat ie uitfikt.
Het kwam uit een wat oude voorraad, dus kreeg ik ze mee voor 15,-- per stuk.
Maarrrrrr, nu blijft er nog een ding knagen. Ik zou wel zo af en toe willen meten hoeveel amp de dynamo in totaal levert of hoeveel één van de accu's individueel ontvangt. Ik hoef dat niet continue te kunnen lezen, maar incidenteel om er een beetje een idee voor te ontwikkelen.

Nu is het idee ontstaan om een shunt dusdanig te bekabelen dat je hem "makkelijk" even er tussen kunt plaatsen en dan op een multimeter af lezen hoeveel amp er door de shunt gaat. Kan een goedkope multimeter dat? En in welke stand moet hij dan staan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 03 dec 2012 08:31 #344024

Ik zei het al eerder, neem een stroomtang.
Deze klem je om een draad en dan zie je de stroom die er loopt.
Je hoeft dus niet te schroeven, en je hebt geen spanningsverlies door de shunt!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 03 dec 2012 08:43 #344028

roozeboos schreef :
Ik zei het al eerder, neem een stroomtang.
Deze klem je om een draad en dan zie je de stroom die er loopt.
Je hoeft dus niet te schroeven, en je hebt geen spanningsverlies door de shunt!

Om over spanningverlies van een shunt te spreken is wel een beetje overdreven hoog.
Dat "verlies" is hooguit enkele tientallen millivolt ( 0,02 Volt of zo).
De dikke startkabel heeft al veel meer.
Maar zo'n ampèretang is inderdaad erg gemakkelijk om af en toe een willekeurige draad te meten. Echter minder geschgikt voor permanente opstellingen.
En zorg bij zo'n ding dat hij (ook) gelijkstroom kan meten want dat kunnen de meeste niet.
Bijv.:
www.conrad.nl/ce/nl/product/12...areaSearchDetail=005
Ad
Laatst bewerkt: 03 dec 2012 09:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 03 dec 2012 09:22 #344047

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Tja.. of dit verstandig is weet ik niet hoor. Zo'n shunt in een multimeter is vaak erg licht uitgevoerd en alleen bedoeld voor het meten van /kleine/ stromen. Je zegt max 20A, maar ik denk dat dat al vrij fors is en er flink wat warmte zal ontstaan. Maar goed, de enige manier om daarachter te komen is even de weerstand van dat ding te meten en te rekenen.

P=I^2 * R, dus in het geval van de Conrad shunt 0,001 ohm en 20A: p=20^2*0,001 = 400*0,001 = 0,4 watt.

Als ik hier even van een goedkope multimeter de weerstand meet op de "20A" stand dan zie ik 0,1 ohm. Dus bij 20A: 40 watt. En als je dan zo'n ding openschroeft en naar die shunt kijkt dan kan ik me niet voorstellen dat die lang heel blijft bij zo'n wattage. Vergeet ook de spanningsval niet: V=IR, dus 20*0,1=2V. Bij 0,001 ohm is dat slechts 0,02V (20mV).

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 03 dec 2012 09:27 #344049

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Oh trouwens, gisteren nog even een fototje gemaakt van de meters zoals ze er bij mij inzitten:



Groeten,

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 03 dec 2012 09:51 #344054

YELLOW BOAT schreef :
roozeboos schreef :
Ik zei het al eerder, neem een stroomtang.
Deze klem je om een draad en dan zie je de stroom die er loopt.
Je hoeft dus niet te schroeven, en je hebt geen spanningsverlies door de shunt!

Om over spanningverlies van een shunt te spreken is wel een beetje overdreven hoog.
Dat "verlies" is hooguit enkele tientallen millivolt ( 0,02 Volt of zo).
De dikke startkabel heeft al veel meer.
Maar zo'n ampèretang is inderdaad erg gemakkelijk om af en toe een willekeurige draad te meten. Echter minder geschgikt voor permanente opstellingen.
En zorg bij zo'n ding dat hij (ook) gelijkstroom kan meten want dat kunnen de meeste niet.
Bijv.:
www.conrad.nl/ce/nl/product/12...areaSearchDetail=005
Ad

je mist niet alleen de shunt, maar ook extra verbindingen. TS geeft aan dat ie af en toe even wil meten. Een stroomtang is dan echt handig, en je kan overal meten. Enige nadeel is misschien de prijs.
ik heb er een van Heme LH410, maar die heeft geen auto power off, dus het batterijtje is nog wel eens leeg. :(

deze is bijvoorbeeld wat www.farnell.com/datasheets/1661966.pdf
kost 50 euro ex btw bij farnell
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 03 dec 2012 11:20 #344069

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
Die meettang had ik niet aan gedacht, das inderdaad een erg practische oplossing. Goeie tip!

Het idee was om de shunt alleen te plaatsen als ik iets wilde weten/meten, maar daarna er weer tussen uit te halen.
En dan met de multimeter te meten vanaf de shunt, ik bedoelde niet de shunt te vervangen door een multimeter. Dat leek mij met 20 of meer amp een vrij kansloze zaak op een goedkope multimeter.
De 20amp metertjes die ik heb gekocht ga ik gebruiken om het gebruik tijdens het zeilen/verblijf te kunnen monitoren en worden dus wel permanent geplaatst in het paneel ergens.


RoelB: je paneel ziet er echt schitterend uit hoor. Petje af!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 03 dec 2012 11:33 #344074

koko schreef :

RoelB: je paneel ziet er echt schitterend uit hoor. Petje af!

erg mooi ja!
maar waarom vliegt de etap-eend de verkeerde kant op?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 03 dec 2012 11:58 #344078

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Zo'n 20A meter werkt ook gewoon met een shunt(je). En dat is meteen het probleem.

Koop je zo'n forse shunt zoals eerder in dit topic toegelicht dan heb je er een met een hele lage weerstand waar je dus ook geen last van hebt en die, bij normale vermogens, in feite niet stuk kan. Je kabels gaan er eerder aan denk ik.

En ja, als je er dan lange tijd 200A doorheen trekt zal 'ie warm worden (40W hadden we al uitgerekend), maar veel meer zal er niet gebeuren en ook dan is de spanningsval nog verwaarloosbaar. Een 16^2 kabel van enige lengte zal warmer worden denk ik.

Maar met jou 20A metertje hang je dus de ingebouwde shunt van die meter in je installatie. En het is maar de vraag wat daar de weerstand van is, en hoe fors (of juist niet) dat ding is uitgevoerd en wat er gebeurd als daar wat vermogen doorheen gaat lopen. Warm? Heet? Smelten? Brand?

Ook wil je die shunt eigenlijk zo dicht mogelijk op de accu hebben, in ieder geval voor de eerste verbruiker, en ook aangesloten met zo dik mogelijke kabels om zo min mogelijk verlies te hebben en de installatie betrouwbaar en veilig te houden. Allemaal dingen die met zo'n kant-en-klaar metertje lastig of niet te realiseren zijn.

Een inductiemeting (met zo'n tang) kan ook, maar is wel minder nauwkeurig.

Oftewel: voor een vaste installatie zou ik dan ook altijd kiezen voor een fors uitgevoerde shunt zo dicht mogelijk op de accu. Hoe je e.e.a. dan meet staat daar verder los van, daarin ben je helemaal vrij.

Roel.
Laatst bewerkt: 03 dec 2012 12:01 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 03 dec 2012 12:04 #344080

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Klusbaasje schreef :
koko schreef :

RoelB: je paneel ziet er echt schitterend uit hoor. Petje af!

erg mooi ja!
maar waarom vliegt de etap-eend de verkeerde kant op?

Tja, dat is het logo nou eenmaal.. Maar ik vaar ook wel eens achteruit hoor ;-).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 04 dec 2012 06:23 #344308

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
owwww......oke! Dan moet ik maar eens kijken of ik die metertjes terug kan brengen. (En anders noem ik dat maar leergeld). Ik wil natuurlijk geen potentieel zwakke schakel inbouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 04 dec 2012 08:17 #344327

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
wat een getob voor een paar meters!




Dit is mijn type meters (alleen bij mij tot max. 120A)
gatmaat 67x67mm en 60 diep
dit merk is Facet, maar ook van Mutoya (als ik het goed spel)
hebben ingebouwde shunt en stevige aansluiting

koop gewoon deze meters en alles in 1x opgelost
bel Radio Twente in Den Haag tel. 070 3469200 en vraag naar deze meters BOVEN 100A
het is bij hun een "dump"artikel en kost ca. € 35,00 p/st.

ze willen ze misschien best opsturen
Laatst bewerkt: 04 dec 2012 08:21 door Hanno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 04 dec 2012 08:58 #344333

Hanno schreef :
wat een getob voor een paar meters!....koop gewoon deze meters en alles in 1x opgelost...
Sorry, deze wil ik zelfs niet gratis krijgen.
Dit is toch geen porem op een (zeil-)boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 04 dec 2012 09:13 #344336

Free Bird schreef :
Sorry, deze wil ik zelfs niet gratis krijgen.
Dit is toch geen porem op een (zeil-)boot?

volgens mij zitten deze ook bij Wub op de Ecolution!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 04 dec 2012 09:15 #344337

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
ieder z'n smaak
ze werken in iedergeval ZEER goed en betaalbaar
en ingebouwd ziet het er best netjes uit
(zie foto eerder in topic)
Laatst bewerkt: 04 dec 2012 09:16 door Hanno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 04 dec 2012 09:43 #344339

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Free Bird schreef :
Hanno schreef :
wat een getob voor een paar meters!....koop gewoon deze meters en alles in 1x opgelost...
Sorry, deze wil ik zelfs niet gratis krijgen.
Dit is toch geen porem op een (zeil-)boot?

Inderdaad ;-). Maar ook hier weer de vraag: wat is de weerstand en hoe zwaar/licht is die shunt uitgevoerd. Oftewel: meet zo'n ding eens en schroef het eens hopen. Bij een te hoge weerstand (alles groter dan 1/1000 ohm): Wat kan er potentieel smelten en in de brand vliegen als er langdurig een grotere stroom overheen gaat lopen?

Zo'n losse shunt zie je, kun je dicht bij de accu monteren aan 16^2 (of dikkere) kabels en op een plek waar eventuele warmteontwikkeling bij langdurig hoge stromen geen probleem is. 60A is bijvoorbeeld bij mij aan boord al geen gekke stroom om te hebben lopen - Dat is de gecombineerde laadstroom van zowel motor als acculader. Bij een shunt van 0,1ohm (in het multimetertje dat ik hier heb) is dat dus 360 watt aan warmteontwikkeling! Bij een shunt van 0,01 ohm nog steeds 36 watt, en ook dat kan in een kleine behuizing en licht uitgevoerde shunt best problemen geven.

Je kunt natuurlijk zo'n metertje ook altijd uit elkaar schroeven en de shunt en meter apart van elkaar monteren. Want intern is het precies hetzelfde apparaat als dat we eerder hebben besproken: een shunt (weerstand) met daarnaast een voltmeter dat de spanningsval over die shunt meet en weergeeft. Wat je op de meter ziet zijn dus altijd milivolts spanningsval over de shunt.

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten laad en verbruikstroom. 04 dec 2012 09:56 #344344

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
360 watt bij 60 ampere is 6 volt..

60 ampere bij 12 volt is 180 watt.

of lees ik die 360 watt verkeerd?

trouwens, knappe weerstand heb je daar voor nodig, de meeste weerstanden roken al veel eerder uit. eerder als er brand door kan komen.
Laatst bewerkt: 04 dec 2012 10:07 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl