Allereerst, ATIS is absoluut geen Nederlandse aangelegenheid!
Het is in Europa verplicht voor de binnenvaart ( in Nederland dus ook Ijsselmeer en Wadden) in de volgende landen met daarvoor de landencodes.
Het is dus ook in Frankrijk verplicht!
244 P Nederland
205 O België
227 F Frankrijk
253 L Luxemburg
211 D Duitsland
218 D Duitsland
269 H Zwitserland
203 AE Oostenrijk
nl.wikipedia.org/wiki/ATIS_(scheepvaart)
Bij in één van de ATIS landen goedgekeurde marifoons mag de marifoon officieel alleen funktioneren als er een ATIS is ingevoerd (ATIS hoeft trouwens niet geregistreerd te worden want dat heb je al met je roepnaam). Voer je de ATIS dus niet in kan het zijn dat hij het niet doet.
Voer je ATIS in dan staat de marifoon in de ATIS mode en zend op de meeste kanalen alleen nog met 5 Watt maximaal uit.
Een duidelijk nadeel dus.
Inderdaad werkt dan ook dual watch en scan niet meer.
Heb je een combi marifoon dan doet de marifoon het zonder ATIS gewoon en werkt dan op de zeevaartmode , ook zonder MMSI. De MMSI is nodig om hem ook in DSC te laten werken.
Hoe dat nou bij deze specifieke handmarifoon zit weet ik niet maar het beste kun je de ATIS dus niet invoeren ook al omdat je de ATIS er zelf wel in kunt zetten maar niet meer uit kunt halen.
Overigens als het goed is staat dit alles ook in de handleiding; tenminste als het een handmarifoon met ATIS is.
Let ook op dat de handmarifoon alleen in Nederland is toegestaan(met ATIS). In de meeste andere andere landen is hij niet toegestaan voor de binnenvaart.
Ad