Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Atis wel of niet activeren?

Re: Atis wel of niet activeren? 02 jan 2013 18:58 #353080

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Tussen jou en mij? ....
niet activeren.... Geen haan die er naar kraait, zelfs niet als je éénmaal Rotterdam aandoet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 02 jan 2013 19:00 #353081

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
ATIS code wordt enkel op binnenvaart gebruikt. Afhankelijk van het gekozen kanaal weet je marifoon of het een binnenvaart of "zee" kanaal betreft. De ATIS code wordt samengesteld uit je roepnaam dus in principe kan je die zelf samenstellen. Ik heb op mijn handheld deze er echter niet in geprogrammeerd omdat ik zeer veel op verschillende boten vaar. In de praktijk heb ik hier nog nooit een probleem mee gehad en iedereen antwoordt tot nu toe netjes op mijn oproepen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 02 jan 2013 19:19 #353086

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
mmsi(zee en marcom b) overrules atis (marifoon a) kleiner gaan ?? lijkt me niet, grtn fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 02 jan 2013 19:41 #353098

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@Sparkz: 'De ATIS code wordt samengesteld uit je roepnaam dus in principe kan je die zelf samenstellen.' Dat begrijp ik, maar aangezien ik het apparaat toch meldt bij de autoriteiten kan ik net zo goed die atis-code aanvragen. Als ik dat nog steeds wil :) .

Nog een keer @Sparkz: 'Afhankelijk van het gekozen kanaal weet je marifoon of het een binnenvaart of "zee" kanaal betreft'. Bedoel je dat als ik die atis-code erin zet, en ik roep iemand op, die ander denkt dat ik binnenvaart ben??

fdr schreef :
mmsi(zee en marcom b) overrules atis (marifoon a) kleiner gaan ?? lijkt me niet, grtn fdr

Eerste stukje is duidelijk, maar ik wil helemaal niet kleiner gaan, en de handheld naast m'n gewone marifoon gebruiken. Die laatste zit bij m'n kaartentafel gemonteerd ( bewust ). En aangezien ik veel solo vaar, is het vooral bij het aanlopen van een haven wel handig als ik buiten kan blijven terwijl ik de havenmeester oproep.

@Sunday, maar als ik 'm wel activeer is dat toch niet nadelig?

frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 02 jan 2013 19:53 #353108

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Bij sommige (hand)marifoons vervallen er wat functies zodra je die atis code invoert (scan functie, tripple watch etc). Dat zou een reden zijn om de code niet in te voeren (en ik dus daarom niet heb gedaan in mijn handmarifoon). Ik heb afstandbediening van de gewone marifoon in de kuip en gebruik die handmarifoon eigenlijk toch niet om te zenden.
Laatst bewerkt: 02 jan 2013 19:54 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 02 jan 2013 20:01 #353113

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Nadeel is wat Philip aangeeft en voordeel is er niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 02 jan 2013 20:15 #353121

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Voordeel is dat ALS je in nederland vaart, je niet illegaal bezig bent als nederlander met een marifoon zonder ingvoerde Atis.
Als je niet of nauwelijks in NL komt: niet zenden met je marifoon zonder atis.

Maar als ik het goed begrijp heb je ook geen Atis in he gewone marifoon?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 02 jan 2013 20:22 #353124

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Philip schreef :
Voordeel is dat ALS je in nederland vaart, je niet illegaal bezig bent als nederlander met een marifoon zonder ingvoerde Atis.
Als je niet of nauwelijks in NL komt: niet zenden met je marifoon zonder atis.

Maar als ik het goed begrijp heb je ook geen Atis in he gewone marifoon?

Je bent me net voor Philip:
@Philip en @Sunday: Gelukkig vind ik in de gebruiksaanwijzing van mijn apparaat niets over het feit dat die functies zouden vervallen, dus daarvoor hoef ik de code er niet uit te laten.
Voordeel is dat ik mijn verplichtingen voldoe die de wet stelt als ik op binnenwater vaar, toch?
Eerlijk gezegd weet ik niet wel of niet Atis op mijn gewone marifoon heb, maar ik denk het niet, want er staat me niets van bij er eerder over gelezen te hebben. Ik heb gewoon m'n mmsi nummer er gelijk ingezet.
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 02 jan 2013 20:37 #353134

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ok, als je aan verplichting wilt voldoen kun je het doen. Over je grote vhf: de meeste moderne marifoons kunnen beide aan, MMSI EN ATIS, en kunnen daartussen switchen: op zee de mmsi en binnen in (ik geloof.. "De Rijnlanden" de ATIS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 02 jan 2013 20:42 #353136

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7181
op de site van rijkswaterstaat staat ook eea aan uitleg,
www.rijkswaterstaat.nl/images/...ik_tcm174-286787.pdf

rare opmerkingen hebben ze wel, :S

Bij het communiceren moet de taal
van het land waarin de marifoon zich
bevindt, worden gebruikt. In geval van
communicatieproblemen wordt er Duits
gesproken.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 02 jan 2013 20:45 #353138

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@Sunday: Nou, ik heb wel een franse marifoon, hoor! Op de franse wikipedia bestaat atis alleen als een code voor vliegtuigen :) .
Maar op het blaadje van de 'Agence Nationale des fréquences' dat ik één keer per jaar krijg, staat naast mijn mmsi nummer wel een oningevuld atis-nummer. Dus kennelijk kan ik het wel laten registreren.
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 02 jan 2013 21:14 #353152

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Mijn handheld maakt onderscheid tussen binnenvaart en zeevaart aan de hand van het gebruikte kanaal. Bijvoorbeeld kanaal 16 is zeevaart en hier wordt geen atis op meegeven. Kanaal 10 is binnenvaart en krijgt wel atis mee (als die er in zou zitten natuurlijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 03 jan 2013 06:47 #353198

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Atis is een Nederlandse aangelegenheid. Bijvoorbeeld in Duitsland worden de aangeroepenen (brugwachters, havenmeesters enz.) vaak geirriteerd bij het gebruik van een marifoon met Atis omdat dit een kort storend signaal geeft bij de ontvanger.
Verder is het inderdaad zo dat er vaak functies verloren gaan bij een handheld na invoeren van Atis en dat eigenhandig verwijderen van Atis niet mogelijk is.
Tenslotte, ik heb geen Atis ingevoerd (in mijn handheld) en ik heb nog nooit een reactie gekregen op het gemis ervan, geen sluiswachter o.i.d. wijst je op het gemis van Atis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 03 jan 2013 07:05 #353200

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
@frankrijk: in mijn handleiding (een cobra-ding) staat ook niks in de handleiding over eventuele uitschakeling van bepaalde zaken. Als ik he het goed herinner staat het hele atis verhaal op een stenciltje dat de importeur er bij heeft gestopt. Toch gebeurt dat wel het een en ander met bepaalde functies waar de nederlandse overheid minder blij mee is volgens anderen die dat wel gedaan hebben. Een eenmaal er in is het moeilijk om het er weer uit te krijgen. Ik weet trouwens niet of die functies het wel weer doen als je dat ding op zeevaart modus zet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 03 jan 2013 07:36 #353205

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ok, Philip, Borg, en eigenlijk allemaal, ik begin steeds meer te begrijpen dat ik die atis-code maar beter helemaal kan vergeten ( sorry, Sunday, duurt bij mij iets langer :blush: ). Heb uit nieuwsgierigheid nog wel even per email aan de ANFR (franse autoriteit ) gevraagd of zij uberhaupt de code aan me willen/kunnen verstrekken.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 03 jan 2013 07:45 #353206

Allereerst, ATIS is absoluut geen Nederlandse aangelegenheid!
Het is in Europa verplicht voor de binnenvaart ( in Nederland dus ook Ijsselmeer en Wadden) in de volgende landen met daarvoor de landencodes.
Het is dus ook in Frankrijk verplicht!
244 P Nederland
205 O België
227 F Frankrijk
253 L Luxemburg
211 D Duitsland
218 D Duitsland
269 H Zwitserland
203 AE Oostenrijk
nl.wikipedia.org/wiki/ATIS_(scheepvaart)

Bij in één van de ATIS landen goedgekeurde marifoons mag de marifoon officieel alleen funktioneren als er een ATIS is ingevoerd (ATIS hoeft trouwens niet geregistreerd te worden want dat heb je al met je roepnaam). Voer je de ATIS dus niet in kan het zijn dat hij het niet doet.
Voer je ATIS in dan staat de marifoon in de ATIS mode en zend op de meeste kanalen alleen nog met 5 Watt maximaal uit.
Een duidelijk nadeel dus.
Inderdaad werkt dan ook dual watch en scan niet meer.
Heb je een combi marifoon dan doet de marifoon het zonder ATIS gewoon en werkt dan op de zeevaartmode , ook zonder MMSI. De MMSI is nodig om hem ook in DSC te laten werken.
Hoe dat nou bij deze specifieke handmarifoon zit weet ik niet maar het beste kun je de ATIS dus niet invoeren ook al omdat je de ATIS er zelf wel in kunt zetten maar niet meer uit kunt halen.

Overigens als het goed is staat dit alles ook in de handleiding; tenminste als het een handmarifoon met ATIS is.

Let ook op dat de handmarifoon alleen in Nederland is toegestaan(met ATIS). In de meeste andere andere landen is hij niet toegestaan voor de binnenvaart.
Ad
Laatst bewerkt: 03 jan 2013 07:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 03 jan 2013 07:57 #353212

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ad, weet je dat allemaal wel zeker? De franse ANFR rept op haar eigen website met geen woord over Atis, en ook de franse wikipedia kent atis niet ( althans niet in deze betekenis ). Op de nederlandse wikipedia staat ook niet dat het in Frankrijk verplicht is, alleen dat er een franse landencode is. Dus of het nu verplicht is in Frankrijk?
In mijn handleiding ( Cobra marine, MR HH330 ) staat wel hoe je atis in moet voeren, maar niets over functies die vervallen.
Ik ben wel met je eens dat je de code beter niet in kan voeren! ga ik dus ook niet meer doen :) .
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 03 jan 2013 08:07 #353215

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8211
Ook inde handleiding van mijn ICOM handheld staat dat als de ATIS is ingevoerd, hij zich gaat gedragen als een binnenvaart marifoon: Dus geen hoog vermogen, en een aantal kanalen minder.

Mijn vaste marifoon zit de ATIS wel in, maar staat nooit aan. Als die aan staat, vervalt de DSC funktionaliteit. Aangezien ik dat zie als een kritisch veiligheidsitem, ook voor een minder ervaren bemanning, staat dat altijd aan.

Jammer maar helaas voor de NL wetgeving. Overigens: nog nooit geduvel mee gehad. Een keer heeft post Ouddorp naar mijn call sign gevraagd omdat die niet mee kwam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 03 jan 2013 08:23 #353220

Nou het staat in alle websites met info over ATIS , o.a. ook op de Agentschap Telecom website en verschillende andere o.a.:
www.telecomabc.nl/a/atis2.html
radiontvangst.freehostia.com/scheepvaartdata.htm
Ik heb zelfs een franse website gevonden waar e.e.a. wordt beschreven. Ik ben nieyt zo goed in frans maar ik geloof eruit te begrijpen dat ATIS daar alleen verplicht is voor schepen voor specifiek een binnenvaart gebruik. Maar er zit vast wel een forumlid te lezen die het beter begrijpt.
Maar het is inderdaad zo dat men bijv in Duitsland bij de watersporters daarover weinig tot niets blijkt te weten. Dat valt regelmatig op in Duitse forums.
In Frankrijk zal dat dus ook wel zo zijn.
Maar al die landen hebben het deel van de Basel overeenkomst getekend die de ATIS verplichting regelt .
Dus officieel is het in de genoemde landen dus gewoon verplicht.
Misschien wordt er alleen in Nederland en Belgie echt op gelet?

Ad
Ps.
Ondanks mijn beperkte Frans kennis zojuist wat gevonden waarin inderdaad wordt geschreven dat Frankrijk weliswaar de Basel overeenkomst heeft aangenomen. Echter ATIS
(tenminste in 2010) nog niet heeft ingevoerd vanwege beperkingen bij de Franse telecom.
www.plaisances.info/reglemantations/vhf
Maar ja hoe dat in 2013 wordt??
Laatst bewerkt: 03 jan 2013 08:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 03 jan 2013 08:50 #353232

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Nou Ad, ondanks je 'beperkte' kennis van het frans, heb je de tekst prima begrepen! Dus vooralsnog in Frankrijk niet ( behalve Rijn en Moezel wel of zeer binnenkort ).
Ik heb ook op 'Hisse et Oh' ( frans zeilforum )nog even zitten neuzen, en niemand gebruikt die Atis code.
Inmiddels is het me wel duidelijk! Niet invoeren.
frank.
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 03 jan 2013 10:00 #353248

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Sunday schreef :
Ok, als je aan verplichting wilt voldoen kun je het doen. Over je grote vhf: de meeste moderne marifoons kunnen beide aan, MMSI EN ATIS, en kunnen daartussen switchen: op zee de mmsi en binnen in (ik geloof.. "De Rijnlanden" de ATIS.
Jaja; dat krijg je als je alleen maar op zee zit kennelijk. Je bedoelt de 'Basel'-kanalen. Dat betekent onder andere automatische vermogensreductie tot 1 watt op een reeks van kanalen. Overigens zijn er naar mijn idee weinig handhelds met volledige GMDSS-functionaniliteit. Daarom kan op de meeste ook geen MMSI-worden ingevoerd, waarschijnlijk.
Echt hoog vermogen zenden kunnen handhelds ook niet, trouwens. Met 5 - 6 watt houdt het meestal wel op.
Ik begrijp dus ook niet zoveel van die weerstand hier tegen het invoeren van een ATIS, want je verliest daardoor nauwelijks functionaliteit. Dual watch kun je hebben als je ook je gewone marifoon aanzet, tenslotte.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 03 jan 2013 10:05 #353250

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Borg schreef :
Atis is een Nederlandse aangelegenheid.
Ja hoor. Daarom spreekt men zeker van de 'Basel overeenkomst'?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 03 jan 2013 10:12 #353252

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Yellow Boat schreef :
Voer je ATIS in dan staat de marifoon in de ATIS mode en zend op de meeste kanalen alleen nog met 5 Watt maximaal uit.
Een duidelijk nadeel dus.
Toon mij een handheld die met echt hoog vermogen (25 watt) kan zenden en ik aanvaard ook dit argument.
Feitelijk zijn er helemaal niet zoveel echte argumenten tegen het invoeren van ATIS in een handheld. De beperking tot 1 watt bij ATIS geldt voor lang niet alle kanalen, zoals ik nog onlangs heb mogen leren. Op de belangrijkste kun je gewoon met het volle vermogen zenden, dat overigens meestal niet meer dan 5 watt zal zijn.
Ik vind het dus eigenlijk een beetje kwalijk dat TS wordt aangeraden vooral geen ATIS in te voeren.

--
stegman
Laatst bewerkt: 03 jan 2013 10:13 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 03 jan 2013 10:16 #353255

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Joop66 schreef :
Ook inde handleiding van mijn ICOM handheld staat dat als de ATIS is ingevoerd, hij zich gaat gedragen als een binnenvaart marifoon: Dus geen hoog vermogen, en een aantal kanalen minder.

Mijn vaste marifoon zit de ATIS wel in, maar staat nooit aan. Als die aan staat, vervalt de DSC funktionaliteit. Aangezien ik dat zie als een kritisch veiligheidsitem, ook voor een minder ervaren bemanning, staat dat altijd aan.
Zit jij dan altijd op zee, Joop? Op de Grevelingen weet de KNRM je ook zonder meegezonden positie wel te vinden, hoor..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Atis wel of niet activeren? 03 jan 2013 10:27 #353259

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Ik heb bewust niemand aangeraden om iets niet of wel in te voeren, ik heb alleen maar redenen gegeven waarom je het niet zou kunnen doen en waarom IK het tot op heden nog niet heb gedaan. Wat is daar kwalijk aan? Keuze maakt hij nog steeds zelf.

Verder vind ik triple-watch in het gebied waar ik nog wel eens kom vanwege thuishaven erg handig (ijsselmeer -> oranjesluis -> noordzeekanaal) omdat ik daar blijf wisselen van kanaal en niet iedereen dit doet dus ook als ik op het goede kanaal zit, nog steeds wat kan missen. Dit verlies in functionaliteit is dus voor mij persoonlijk wel van belang. Bedenk ook dat zo'n actie zo'n beetje omonkeerbaar is, probeer zo'n code er maar weer uit te krijgen als ie er eenmaal in zit.

Wat mij echter het meest tegen zou zitten is het aanvragen en instellen van zo'n code (met al dan niet functie verlies tot gevolg) zonder dat het nut heeft omdat TS (Frankrijk) misschien over een hele poos Rotterdam ooit gaat aan doen waarbij je nauwelijks over binnenwater heen gaat. Als de TS alleen door friesland heen kachelde en daar de hele tijd bruggen wil aanroepen met zijn handheld had ik wel iets anders geschreven :)
Laatst bewerkt: 03 jan 2013 10:31 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl