Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: keuze accu's

Re: keuze accu's 13 jan 2013 22:50 #357029

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
SFO, hier is zeer recent heel veel geschreven over accu's

www.zeilersforum.nl/index.php/...apaciteit-uitbreiden

Het vraagstuk over accu's komt regelmatig langs dus met de zoekfunctie zal je zeker nog meer info kunnen vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 13 jan 2013 23:22 #357033

Dat topic heb ik gelezen, zelfs in gepost. Maar het verzandde in een ellenlange discussie die ook de ts toen niet meer kon volgen.
Daarnaast gaat dit specifiek over agm, onderhoudsvrije in mijn situatie, vandaar toch er een topic van gemaakt.
Hoor dus graag jullie advies
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 00:01 #357035

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Heel kort op een rij dan maar:
- AGM heeft meer nuttige(!) capaciteit per kilo; oftewel kan beter tegen diep ontladen.
- AGM gaat wat langer mee.
- AGM kan niet lekken of 'zweten'; accubak dus altijd schoon.

Weegt dat voor jou niet op tegen de prijs, dan moet je het niet doen. Zo simpel is 't eigenlijk wel, denk ik... die keuze kun je alleen zelf maken.
Laatst bewerkt: 14 jan 2013 00:01 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 00:07 #357036

web schreef :
Heel kort op een rij dan maar:
- AGM heeft meer nuttige(!) capaciteit per kilo; oftewel kan beter tegen diep ontladen.
- AGM gaat wat langer mee.
- AGM kan niet lekken of 'zweten'; accubak dus altijd schoon.

Weegt dat voor jou niet op tegen de prijs, dan moet je het niet doen. Zo simpel is 't eigenlijk wel, denk ik... die keuze kun je alleen zelf maken.
Dank je. Helder.
En de laatste vraag? Goedkope agm vs middelklasse onderhoudsvrije?
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 06:01 #357055

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Wat je ook nog mee moet wegen in de keuze is je laadapparatuur. AGM heeft een andere laadkaracteristiek dan gel/loodzuur accu's en een hogere laadspanning nodig. Weet het niet zeker, mar volgens mij moet je dus ook je alternator aanpassen. Verder goed opletten dat je start-accu ook echt voor dat doel geschikt is. Start-accu's kunnen de enorme stroom leveren die (kortstondig)nodig is voor het starten. Voor je licht-accu's is dat niet perse nodig, maar zelf wil ik wel graag een lichtaccu kunnen inzetten als noodstartaccu. Bij de keuze voor willekeurig welke soort moet je dat wel meewegen.

Bij Victron Energie kun je hun boek "altijd stroom" donwnloaden www.victronenergy.nl/upload/do...-NL-AltijdStroom.pdf of aanvragen. Dan sturen ze je die gratis op. Kan je wel overwogen je keuze maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 06:37 #357059

  • Dekaag
  • Dekaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Voor starten gebruik ik een Optima (redtop of yellowtop)
De perfecte accu.

www.optima-batterien.eu/nl/optima-products.html

Kan zelfs op zijn kop worden gemonteerd, is stootvast enz.
Heeft wel een prijskaartje bij aanschaf, maar verdiend zich in de tijd terug.

De bluetop is een yellowtop met extra aansluitpunten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 07:09 #357062

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Sea Force One schreef :
web schreef :
Heel kort op een rij dan maar:
- AGM heeft meer nuttige(!) capaciteit per kilo; oftewel kan beter tegen diep ontladen.
- AGM gaat wat langer mee.
- AGM kan niet lekken of 'zweten'; accubak dus altijd schoon.

Weegt dat voor jou niet op tegen de prijs, dan moet je het niet doen. Zo simpel is 't eigenlijk wel, denk ik... die keuze kun je alleen zelf maken.
Dank je. Helder.
En de laatste vraag? Goedkope agm vs middelklasse onderhoudsvrije?


Mijn gevoel zegt mij dat in het antwoord van Web ook het antwoord op deze vraag besloten ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 08:44 #357089

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Maar even mijn halve cent. Wanneer je gewone standaard accu's 8 jaar mee gaan omdat ze regelmatig van stroom voorzien worden, zie ik niet de noodzaak van dure accu's, ook al kan je die wat dieper ontladen. Dat is iedere keer weer het argument. Zorg gewoon er voor dat je direct na of tijdens ontladen bijlaadt. Gooi een zonnepaneeltje aan boord. Dat kan je doen van het geld dat je overhoud door het niet aanschaffen van dure accu's.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 09:41 #357107

  • Dekaag
  • Dekaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Veiligheid? Gasvorming (knalgas) bij opladen.
Accuzuur is rommel.
Buiten de voordelen die AGM accu's hebben zijn ze ook veiliger.
Starten wil ik zeker stellen onder alle omstandigheden, dus een betrouwbare startaccu in de vorm van een optima is wel een meerprijs waard bij mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 09:48 #357108

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Heb je ook een Optima in de auto? ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 09:50 #357110

Dekaag schreef :
Veiligheid? Gasvorming (knalgas) bij opladen.
Accuzuur is rommel.
Buiten de voordelen die AGM accu's hebben zijn ze ook veiliger.
Starten wil ik zeker stellen onder alle omstandigheden, dus een betrouwbare startaccu in de vorm van een optima is wel een meerprijs waard bij mij.

ik heb altijd gewone vrachtwagen accu's,je moet ze alleen regelmatig nakijken/bijvullen ze gaan ca 10 jaar mee
knalgas,ok
en ook de nieuwe accu's ontploffen als je er teveel spanning op zet
maar ik heb nog nooit een boot zien ontploffen door knalgas
en ook de dure accu's moeten in een goede accubak staan
ik denk dat we hier een sterk staaltje verkooptechniek/bangmakerij zien
groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 10:05 #357114

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
accu's knallen pas wanneer het overdruk ventiel, slangetje of breekstukje niet functioneert

en dan nog... die kans is klein als je moderne geregelde laders gebruikt.

wel is het risco met agm minder omdat die normaal gesproken gesloten is d.m.v een overdruk ventiel of breekstukje in de behuizing

maar overladen\ontploffen\verdampen van zuren kan met een AGM accu net zo goed (maar minder snel) gebeuren want het princiepe is vergelijkbaar al zit het zuur bij een agm in een gel of in een glasmat.

bangmakerij en verkoperspraat idd. beide accu's horen in een accubak, het liefst met ontluchting los van het schip. knalgas kan ook voorkomen met AGM als het drukventiel open gaat of het breekstukje er uit klapt.

.
Laatst bewerkt: 14 jan 2013 10:07 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 11:58 #357160

  • Dekaag
  • Dekaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Ik snap eigenlijk niet waarom die AGM accu's er zijn als ik de argumenten hoor.
Bangmakerij is een argument wat kant noch wal raakt, omdat we het hebben over de verschillen, voordelen en nadelen.
Dat AGM's veiliger zijn is duidelijk, maar dan hoef je niet direct bang te worden van een loodaccu!
Althans ik suggereer dat niet. Ik geef alleen aan wat voor mij belangrijk is en waar ik meer geld voor wil uitgeven.
AGM is een flexibel toepasbare accusoort voor zowel servicegebruik als start/boegschroefgebruik.
(de inmiddels antieke semi tractie accu's overigens ook maar die presteren minder, gaan korter mee, zijn gevoeliger voor misbruik en zijn minder veilig).

Ik heb in mijn auto geen optima, want de omstandigheden zijn totaal verschillend waaronder ik die accu echt nodig heb en de gevolgen van het falen ervan.

Ik heb overigens ook nog 2 x 107 aH lood onderhoudsvrij semi tractie van Vetus voor boegschroef en licht. Als ik ze moet vervangen zullen er AGM accus's voor in de plaats komen.
GEL accu's zijn alleen voorzien van "dik" zuur als vulling. Dus zijn niet echt veiliger dan gewone loodaccu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 12:00 #357161

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Maar gaan wel langer mee, of dat een arguement is om Gel te kopen weet ik niet, want tegen de tijd dat de Gel/Agm die nu worden aangeschaft zijn overleden is er vast wel iets veel beters en/of is Li-Ion heel goed betaalbaar geworden
Laatst bewerkt: 14 jan 2013 12:01 door Toxiq.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 12:00 #357162

Fijne antwoorden. Mijn vorige accu stond te koken, dus vind veiligheid wel een argument. Ik heb agm accus van 110 ah voor 169 euro gevonden.
Kan ik trouwens agm voor licht en onderhoudsvrije als start naast elkaar gebruiken?
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 12:09 #357168

hypervisor schreef :
Beide accu's horen in een accubak, het liefst met ontluchting los van het schip. knalgas kan ook voorkomen met AGM als het drukventiel open gaat of het breekstukje er uit klapt.
Is dat wel een realisitsch risico of eentje die net zo groot is als het winnen van een loterij?
Klassificatie maatschappijen als Lloyd's ABS, GL, DNV etc. hebben enkele jaren terug hun eisen mbt tot AGM, GEL en andere onderhoudsvrije accus rigoureus versoepeld. Zo mogen dit soort accu's op de beroepsvaart tegenwoordig gewoon in ongeventileerde ruimtes staan, accubakken zijn niet meer nodig en ze mogen zelfs in accomodatie ruitmes waar geslapen word geplaatst worden. Als er instellingen zijn die veiligheidseisen overdrijven dan zijn het de klassificatie maatschappijen wel.
Als zij na gedegen onderzoek unaniem hebben besloten dat het veilige accu's zijn, dan is dat goed genoeg voor mij.

Ik heb dus mijn accu's (AGM) ook gewoon in de salon staan zonder ventilatie en zonder bak. Wel heb ik er een gasdetectortje naast gehangen, gewoon voor het geval dat.
Proost schreef :
zie ik niet de noodzaak van dure accu's, ook al kan je die wat dieper ontladen. Dat is iedere keer weer het argument.
In plaats van een 100Ah "standaard" accu kun je met een 50Ah AGM hetzelfde doen. Hoeveel duurder is het dan nog? Voordeel is dan weer gewichts en ruimte besparing
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 14 jan 2013 12:12 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 12:17 #357172

  • Dekaag
  • Dekaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
De laadkarakteristiek van lood en AGM zijn verschillend. Sommige laders kun je per uitgang apart instellen geloof ik.
Zelf laad ik AGM en lood met 1 lader en merk geen probleem.
Gevolg is dat een van de twee accu's (AGM) niet helemaal vol komt omdat de laadstroom niet hoog genoeg is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 12:21 #357173

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
het is alleen een risico als de laadregeling niet op orde is en de accu's overladen worden. de mate waarmee bepaalt of hij droogkookt of ploft.

ook een versleten accu waarvan het gaspunt lager is geworden door defecte cellen gaat gassen. die zal echter niet zo snel ploffen omdat de capaciteit daarvan vaak toch al weinig is.

bij normaal gebruik is de kans dus idd hetzelfde als de kans van het winnen van de loterij

een gewone accu die vast staat en niet om kan vallen geeft nagenoeg hetzelfde risico als een agm als die los in een ruimte staat en normaal geladen wordt. pas als ie om valt is het zuur een issue.

maar als je laadregeling faalt en direct de accu doorkoppelt met het lichtnet of je dynamo door falen van de diodes en laadregeling het volle rendement in wisselstroom afgeeft wil ik niet in de ruimte zijn waar die accu los staat ongeacht of het een agm of een gewone accu is.

je praat idd over hele lage kansen, maar niet lager als andere zaken waar je je wel op voorbereid met bijvoorbeeld een reddingsvlot of nood vuurwerk

een accubak kost niet veel in verhouding met een accu en hoeft niet elke zoveel jaar vervangen te worden. houd die accu gewoon in een bak. wel zo netjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 12:31 #357176

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
hier een foto van een ontplofte accu door een acculader zonder afslag. ze hebben geluk gehad dat de accu's zich in een bak bevonden onder de camper
Accu overbeladen

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 12:36 #357178

hypervisor schreef :
maar als je laadregeling faalt en direct de accu doorkoppelt met het lichtnet of je dynamo door falen van de diodes en laadregeling het volle rendement in wisselstroom afgeeft wil ik niet in de ruimte zijn waar die accu los staat ongeacht of het een agm of een gewone accu is.
Daar kun je prima een beveiliging voor inbouwen in de vorm van een overspanningsalarm (zit standaard al in mijn GPS en Navtex ingebouwd). Het is echt niet van de een op de andere seconde een probleem met je accu dus je hebt tijd genoeg om de hoofdschakelaar om te zetten. En als je niet aanboord bent hoor je accu's zowieso niet op te laden.
je praat idd over hele lage kansen, maar niet lager als andere zaken waar je je wel op voorbereid met bijvoorbeeld een reddingsvlot of nood vuurwerk
Vuurwerk valt in een volledig andere categorie want dat kan ook dienen als aandachtssignalen en is niet per definitie een laatste redmiddel. Ook een reddingsvlot vind ik alleen maar symbolisch, ik investeer liever in voorkomen van het nodig hebben.
een accubak kost niet veel in verhouding met een accu en hoeft niet elke zoveel jaar vervangen te worden. houd die accu gewoon in een bak. wel zo netjes
Zo ben ik van mening dat een accubak binnen in je accomodatie gewoon geen nut heeft. Als je een gas of explosie probleem hebt doet die bak ook niet veel meer, ik moet de eerste gasdichte accubak nog tegenkomen. Je kunt ze net zo goed gewoon onder de kajuitbank zetten in mijn mening.hypervisor schreef :
hier een foto van een ontplofte accu door een acculader zonder afslag. ze hebben geluk gehad dat de accu's zich in een bak bevonden onder de camper.
Sorry, maar dit is geen accubak, dit is gewoon open en bloot in de accomodatie. Dat er een houten luikje los boven ligt is geen toegevoegde waarde. Dergelijke accu's mogen officieel niet eens in een accomodatie geplaatst worden, laat staan in een ruimte waar je slaapt!

Dit is een accubak (een extreem lichte en niet goedgekeurde versie, een goede heeft een ventilatie aansluiting naar buiten toe):


Maar ik ben bang dat we weer van de originele vraag afdwalen, mijn excusses daarvoor.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 14 jan 2013 12:44 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 13:00 #357193

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
en toch is die accubak een laatste redmiddel. en heeft die houten plaat die mensen beschermt tegen opspattend zuur in het slaapvertrek. dat is wel een van de doelen van een bak om je accu. echt niet alleen om eventueel lekkend zuur op te vangen.

maar idd we wijken af van het topic dus ontopic maar weer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 13:08 #357196

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
Erikdejong schreef :
Proost schreef :
zie ik niet de noodzaak van dure accu's, ook al kan je die wat dieper ontladen. Dat is iedere keer weer het argument.
In plaats van een 100Ah "standaard" accu kun je met een 50Ah AGM hetzelfde doen. Hoeveel duurder is het dan nog? Voordeel is dan weer gewichts en ruimte besparing


Ik denk dat dat niet helemaal klopt Erik, omdat een AGM bij 100% ontlading ook behoorlijk achteruit gaat. Terwijl je bij AGM nog een bijna een verdubbeling van het totaal aantal te benutten Ah kunt behalen als je de ontlading tot een 30 a 40 % beperkt.
Maar je kunt 100% ontladen wel weer veeeel vaker bij AGM doen dan bij een standaard lood/zuur accu...

Groet! Ed

PS. voor zover je de productsheets kunt vertrouwen natuurlijk...
Laatst bewerkt: 14 jan 2013 13:15 door EdSea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 13:18 #357200

  • Dekaag
  • Dekaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Ik denk dat dit wel te maken heeft met het topic, er wordt gevraagd wat een goede keuze is om de lood accu's te vervangen.
Dan praat je ook over de reden waarom je iets adviseert.

Daarom is veiligheid en wat daarbij dan komt kijken ook een serieus onderwerp om mee te nemen om tot een beslissing te komen. Prijs kwaliteit verhouding ook.

AGM accu's zijn er ook in de "chinese" goedkope uitvoering.
Die zou ik dan niet nemen als ik AGM kies.

Optima's kunnen niet exploderen, ontwikkelen bijzonder weinig warmte, leveren lang hoge stromen, hebben weinig zelfontlading en kun je diep ontladen en snel weer opladen.
Kun je overal plaatsen zonder bijzonder voorzorgen en gaan langer mee dan iedere andere accu.
Voor € 175 euro hoef ik niet lang na te denken als startaccu in een schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 13:38 #357209

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Sea Force One schreef :
Mijn accus ( 2x 105ah en 1x 70ah) moeten worden vervangen. Mijn monteur adviseert agm accus. Ik had gewoon onderhoudsvrije. De prijs van agm schrikt me echter af. Gebruik de boot ieder weekend, oplaadstroom voorhanden. Overnacht bijna altijd in havens.accus staan in midden van schip in interieur. Geen aparte ventilatie.
Wat is het voordeel voor mij van agm?
Is een goedkope agm beter dan een midddeklasse onderhousvrij?
Iemand goede winkel aanbiedingen tips?

Alvast dank.
Even terug naar de oorspronkelijke vraag dan maar
Wat voor jou het voordeel is van AGM kan alleen jij goed bepalen. Zaken waar je over na kunt denken is hoe vaak je mee hebt gemaakt dat je de accu's (te) diep ontlaad omdat je niet in de gelegenheid was ze tijdig op te laden. Dan kan je meerdere kanten op: meer capaciteit, extra laadvoorziening (zonnepaneel)of zelfde capaciteit in AGM aangezien die beter tegen diepere ontlading kunnen.

Tweede vraag zou kunnen zijn: hoe vaak ben ik eigenlijk in de gelegenheid mijn accu's volledig op te laden? Accu's blijven het beste presteren als ze goed en tijdig worden vol geladen en niet half vol worden opgeslagen. AGM accu's kunnen er beter tegen dan gel accu's wanneer ze onverhoopt toch half geladen een tijd niet gebruikt/geladen kunnen worden (maar ook daar zit een einde aan).

Derde vraag kan zijn: als ik de capaciteit van mijn accu's wil/moet uitbreiden heb ik dan nog voldoende plek? Doordat AGM accu's dieper ontladen kunnen worden, zou je wellicht bij een gelijkblijvend formaat & capaciteit toch beter uit kunnen komen. (Blijft staan dat de best onderhouden accu tijdig geladen wordt en niet te leeg getrokken word).

Al eerder genoemd: is je huidige laadapparatuur geschik om AGM accu's te laden? Zo niet, dan moet je dat meenemen in je kostenplaatje/plan van aanpak.

Of een goedkope AGM beter is dan een gemiddelde onderhoudsvrije kan ik je niet mee helpen. Dat weet ik niet. Het zal vooral gaan om levensduur om dat te kunnen bepalen. De levensduur van iedere accu blijft giswerk, maar wordt beinvloed door je type gebruik (tot de limit of ergens halverwege weer laden) en vooral laaddiscipline. Ik durf het wel aan om te stellen dat een goed onderhouden (lees laden) "onderhoudsvrije" accu langer mee zal gaan dan een slecht onderhouden (lees alweer laden) AGM.

Ook winkeltips heb ik niet voor je. Zit daar niet zo in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: keuze accu's 14 jan 2013 17:34 #357287

More, more, more.
Jullie geven precies de antwoorden die ik zoek. Ook over veiligheid, accubakken etc.
Begrijp ik het goed dat als ik 2 x90 agm zou nemen, ik meer capaciteit zou hebben dan de 2 105 ah onderhoudsvrije die ik nu heb?
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl