Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 22 mrt 2013 08:08 #381183

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Jutter schreef :
Het is precies zoals je meldt. Maar er vaart veel meer op zee dan dat en dus blijft het een hulpmiddel en kun je er niet op blindvaren.

Jutter,

Je kunt niet op AIS blind varen, helemaal waar. Je kunt ook niet op radar blind varen, dan mis je trouwens ook wel eens wat.
En zelfs: je kunt niet op je ogen 'blind varen' . Want ook die missen wel eens wat. En zeker in slechte omstandigheden is de aanvulling van AIS gewoon een extra informatiebron die zeer welkom kan zijn. Als jij er voor kiest die niet te gebruiken, uitstekend, je kunt ook met je ogen dicht varen.
Maar de IMO heeft naast radar ook AIS een rol gegeven om varen op zee veiliger te maken. Wie ben ik dan om dat niet te gebruiken?

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 22 mrt 2013 08:08 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 22 mrt 2013 08:20 #381186

Erik ik weet het niet van een jacht radar maar een professionele of beroeps radar daar kan en word ook gewoon blind op gevaren
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 22 mrt 2013 08:38 #381195

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Nou, daar heb ik nog wel een verhaaltje over. Ik heb zo'n tri-lens reflector bovenop staan, die toch goed uit de testen komt, dus ze zouden me moeten zien. Maar ik geloof dat niet zomaar, dus ik midden op zee even een groot schip op een paar mijl afstand even oppiepen en vragen of ze me zien op radar. Mooi niet dus. Mengt zich een ander schip in de conversatie die op een ander punt ook binnen een paar afstand vaart, die zegt mij wel te zien. Ofwel, radar is zeker geen garantie voor zicht als het jachtjes betreft. Ook dit is voor mij een reden om een AIS transponder te hebben, want een bron extra waarmee ze me zien!

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 22 mrt 2013 08:41 #381197

wat mij betreft de spijker op zn kop Erik!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 22 mrt 2013 09:15 #381208

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5170
Rev schreef :
Erik ik weet het niet van een jacht radar maar een professionele of beroeps radar daar kan en word ook gewoon blind op gevaren

Het wordt wel gedaan inderdaad, maar ook die dingen missen wel eens iets. Al kun je de grote boeien op de waddenzee al prima zien, en de kleintjes lukken meestal ook nog wel. Kun je prima op de radar doorheen varen :) Dus een klein bootje zal mestal ook wel een echo geven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 22 mrt 2013 09:21 #381213

met jachten hadden we nooit problemen, visserij schepen wel slechte reflectoren als ze die al hadden en niemand in het stuurhuis. Op de binnenvaart ging met mist zelfs de gordijnen dicht.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 22 mrt 2013 10:57 #381235

JRomkes schreef :
Dus een klein bootje zal mestal ook wel een echo geven
meestal, daar gaat t inderdaad net om.
Ik ga er van uit dat de radarreflector op mijn 27 voeter niet wordt gezien, en heb daarom een transponder aan boord.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 mrt 2013 10:57 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 22 mrt 2013 11:22 #381248

roozeboos schreef :
JRomkes schreef :
Dus een klein bootje zal mestal ook wel een echo geven
meestal, daar gaat t inderdaad net om.
Ik ga er van uit dat de radarreflector op mijn 27 voeter niet wordt gezien, en heb daarom een transponder aan boord.

Voor dat er AIS transponder bestond en alleen nog radar zagen we zelf de boeien liggen op scherm dus jouw zeilbootje ook.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 22 mrt 2013 11:42 #381256

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Op niets kun je echt blindvaren want je komt maar heel weinig blinden tegen. Echter AIS wordt gezien als een aanvulling op de radar en ik denk dat dat de juiste toepassing is. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 22 mrt 2013 11:45 #381257

svalk schreef :
Op niets kun je echt blindvaren want je komt maar heel weinig blinden tegen. Echter AIS wordt gezien als een aanvulling op de radar en ik denk dat dat de juiste toepassing is. B)

Dat zeg je goed "aanvulling" geen vervanging.

Blijf in ieder geval een goede radarreflector gebruiken.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 22 mrt 2013 11:46 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 22 mrt 2013 13:58 #381318

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Ik zeil in het voor en het naseizoen nog weleens in het donker op het Hollands Diep of op het Volkerak, en ik begreep van binnenschippers dat een stalen Sneekermeer goed te zien is op de radar.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 22 mrt 2013 14:23 #381327

Rev schreef :
svalk schreef :
Op niets kun je echt blindvaren want je komt maar heel weinig blinden tegen. Echter AIS wordt gezien als een aanvulling op de radar en ik denk dat dat de juiste toepassing is. B)

Dat zeg je goed "aanvulling" geen vervanging.

Blijf in ieder geval een goede radarreflector gebruiken.
ik haal ook niet de reflector weg uiteraard.
Maar met de transponder voel ik me toch wat rustiger. Ook al omdat ik met naam kan worden opgeroepen op de marifoon. Dat werkt toch beter dan schip op die en die coordinaat, over...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 mrt 2013 14:23 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 22 mrt 2013 14:24 #381329

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ik denk dat er grote verschillen zijn:
- staal versus polyester; staal zal veel beter zichtbaar zijn
- rivierradar versus zeeradar: rivierradar heeft een veel hoger oplossend vermogen
- de hoogte van de golven: die zal op zee regelmatig zodanig zijn dat een jacht onder in een golf zowieso niet te zien is op de radar; op de rivier zal dat heel anders zijn (maar een goede reflector bovenop de mast natuurlijk wel...)

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 22 mrt 2013 14:25 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 22 mrt 2013 21:45 #381497

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
Radar en AIS zijn hulpmiddelen, en er mag niet op worden blindgevaren.
Radar kan kleine contacten opmerken indien hij juist staat ingesteld.
En dat is soms wel de vraag. Bij hevige regen of hoge zeegang word om een rustiger beeld te krijgen wel eens een beetje teveel met de rain of sea clutter knop gespeeld, dan zie je alleen nog de "echte" contacten.
En als de volgende roerganger of stuurman dat niet in de gaten heeft verdwijn jij mee in de rain of sea clutter.
En als de tuning niet juist staat krijg je op de radar geen scherp beeld.

AIS is leuk, maar is afhankelijk van de gps van het zendend schip,
En als die GPS het even niet meer ziet zitten.. vaart dat schip tegen 100 knopen..
m.a.w. het is niet altijd betrouwbaar.
Toegegeven het is al even geleden dat ik dit zag, maar vond het toen wel heeeeel opmerkelijk, vooral omdat de trossen nog vast lagen en de gangway nog in gebruik was.

En als straks alle bootjes AIS gaan uitzenden ....
Heeft er niemand meer iets aan.
Het heeft alleen nut als het met gezond verstand gebruikt wordt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 22 mrt 2013 22:36 #381506

Tony2920 schreef :
Radar en AIS zijn hulpmiddelen, en er mag niet op worden blindgevaren.

Tony, in de beroepsvaart word op radar blind gevaren de tijd dat er een matroos of dekknecht naar voren werd gestuurd en de bel mocht luiden is al heel ver achter ons. Op de rijnvaart deden we met mist zelfs de gordijnen dicht.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 22 mrt 2013 22:57 #381516

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
JRomkes schreef :
Rev schreef :
Dus een klein bootje zal mestal ook wel een echo geven

Dus niet!

Ik werd ooit eens bijna overvaren door de veerboot Friesland met een stalenschokker van 10 meter in de mist. (toen mocht je nog varen met mist, ver, heel ver voor de AIS)
Ook de Brandaris zag me niet. na het hijsen van een reflector werd ik pas gezien met het stalen schip.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 23 mrt 2013 08:34 #381557

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
sy helios schreef :
die foto van dat schip snap ik wel; het jachie kon de naam niet lezen op AIS, nu wel :)

Ik vraag me nog af wie die foto gemaakt heeft. Met een beetje inlevingsvermogen zat ie tussen twee van die joekels in. Brrrrr

Voor ik echt de zee op ga nog maar eens goed nadenken over AIS en dergelijke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 23 mrt 2013 09:00 #381567

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
koko schreef :
sy helios schreef :
die foto van dat schip snap ik wel; het jachie kon de naam niet lezen op AIS, nu wel :)

Ik vraag me nog af wie die foto gemaakt heeft. Met een beetje inlevingsvermogen zat ie tussen twee van die joekels in. Brrrrr

Voor ik echt de zee op ga nog maar eens goed nadenken over AIS en dergelijke.
Wat ik nooit zo goed begrijp is die angst voor de grote scheepvaart op zee.
Wie ooit de staande mastroute heeft gevaren, krijgt tussen de Krammersluizen en Alphen aan de Rijn ook behoorlijk te maken met beroepsvaart. Tussen Moerdijk en de Hollandse IJssel (vooral op de Dordts Kil) kun je zelfs met zeeschepen te maken krijgen. Daar hoor ik nooit iemand over.
Laat je niet stangen door zo'n foto. Er zijn twee mogelijkheden: òf het is een gephotoshopped plaatje, of de schipper van dat jacht is een idioot.
Als jij er zeker van bent dat je geen idioot bent, is er niks aan de hand.
Zorg dat je een peilkompas bij de hand hebt. AIS helpt vanzelfsprekend ook, maar dat peilkompas koop je voor een paar tientjes.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 23 mrt 2013 09:02 #381568

WADnWIND schreef :
JRomkes schreef :
Rev schreef :
Dus een klein bootje zal mestal ook wel een echo geven

Dus niet!

Ik werd ooit eens bijna overvaren door de veerboot Friesland met een stalenschokker van 10 meter in de mist. (toen mocht je nog varen met mist, ver, heel ver voor de AIS)
Ook de Brandaris zag me niet. na het hijsen van een reflector werd ik pas gezien met het stalen schip.

en toch, waag ik te betwijfelen dat ze mijn 27 voeter zien op de radar. helemaal polyester, klein, laag op het water, en dan hangt halverwege achterin zo'n blikje. Ik hebniet zon tri ding bovenin de mast.
En dan nog -als ze me wel zien, ze gaan heus niet aan de kant als het niet hoeft, dus gaan ze je oproepen. wil dat scheepje voor me uitwijken? Ik ga niet reageren als ik niet zeker weet dat ze mij oproepen. Dan moet ik dus -solo- naar binnen rennen om gauw de gegeven positie te gaan opschrijven, intekenen op de kaart, en dan als de donder reageren omdat het om mij gaat.

Wat is er nu makkelijker dan gewoon oproepen "Tapas, hoort u mij."??


Nee hoor, ik ben ervan overtuigd dat een AIS transponder wel degelijk een bruikbaar ding is

En als het op een gegeven moment te druk is door heel veel AIS traffic, nou dat zien we dan wel weer.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 23 mrt 2013 09:07 #381569

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3317
als het heel druk is dan filteren we gewoon de klasse B AIS weg.......
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 23 mrt 2013 09:12 #381572

Sprokkie schreef :
als het heel druk is dan filteren we gewoon de klasse B AIS weg.......
sja :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 23 mrt 2013 09:25 #381575

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
lodewijk stegman schreef :
koko schreef :
sy helios schreef :
die foto van dat schip snap ik wel; het jachie kon de naam niet lezen op AIS, nu wel :)

Ik vraag me nog af wie die foto gemaakt heeft. Met een beetje inlevingsvermogen zat ie tussen twee van die joekels in. Brrrrr

Voor ik echt de zee op ga nog maar eens goed nadenken over AIS en dergelijke.
Wat ik nooit zo goed begrijp is die angst voor de grote scheepvaart op zee.
Wie ooit de staande mastroute heeft gevaren, krijgt tussen de Krammersluizen en Alphen aan de Rijn ook behoorlijk te maken met beroepsvaart. Tussen Moerdijk en de Hollandse IJssel (vooral op de Dordts Kil) kun je zelfs met zeeschepen te maken krijgen. Daar hoor ik nooit iemand over.
Laat je niet stangen door zo'n foto. Er zijn twee mogelijkheden: òf het is een gephotoshopped plaatje, of de schipper van dat jacht is een idioot.
Als jij er zeker van bent dat je geen idioot bent, is er niks aan de hand.
Zorg dat je een peilkompas bij de hand hebt. AIS helpt vanzelfsprekend ook, maar dat peilkompas koop je voor een paar tientjes.

--
stegman
Heb jij weer gelijk in. Peilkompas is aan boord!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 23 mrt 2013 09:37 #381578

roozeboos schreef :
en toch, waag ik te betwijfelen dat ze mijn 27 voeter zien op de radar. helemaal polyester, klein, laag op het water, en dan hangt halverwege achterin zo'n blikje. Ik hebniet zon tri ding bovenin de mast.

Toch schijnt dat wel mee te vallen.
Ik heb twee keer het twijfelachtige genoegen gehad bij potdikke mist door een kuststation binnengeloodst te worden. Een keer naar Schiermonnikoog doeor de Vuurtoren en een keer naar Helgoland door het station daar boven op de rots.
In beide gevallen was ik op 2-3 mijl afstand goed zichtbaar met mijn 23 voeter met Mobri die bij alle tests door de mand viel. :ohmy: :unsure: Wel die dikke uiteraard net onder de zaling op dik 6 meter boven water.
Of dat nou de boot zelf was of die reflector wat ze zagen weet ik uiteraard niet .
Maar vandaar dat ik op mijn huidige 27 voeter nog steeds zo'n ding heb.
Ik zal van de zomer toch eens proberen een paar radar bevestigingen te krijgen.
Ad
Laatst bewerkt: 23 mrt 2013 09:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 23 mrt 2013 10:27 #381590

Yellow Boat schreef :
roozeboos schreef :
en toch, waag ik te betwijfelen dat ze mijn 27 voeter zien op de radar. helemaal polyester, klein, laag op het water, en dan hangt halverwege achterin zo'n blikje. Ik hebniet zon tri ding bovenin de mast.

Toch schijnt dat wel mee te vallen.
Ik heb twee keer het twijfelachtige genoegen gehad bij potdikke mist door een kuststation binnengeloodst te worden. Een keer naar Schiermonnikoog doeor de Vuurtoren en een keer naar Helgoland door het station daar boven op de rots.
In beide gevallen was ik op 2-3 mijl afstand goed zichtbaar met mijn 23 voeter met Mobri die bij alle tests door de mand viel. :ohmy: :unsure: Wel die dikke uiteraard net onder de zaling op dik 6 meter boven water.
Of dat nou de boot zelf was of die reflector wat ze zagen weet ik uiteraard niet .
Maar vandaar dat ik op mijn huidige 27 voeter nog steeds zo'n ding heb.
Ik zal van de zomer toch eens proberen een paar radar bevestigingen te krijgen.
Ad

En als je de gewone radar reflectors niet vertrouwd dan geef wat meer geld uit en koop een actieve radarreflector. weet je zeker dat een zeeradar je op pikt.

Kijk ik weet niet hoe het er tegenwoordig op de brug eruit ziet, wij hadden een matroos die op de uitkijk stond af en toe is tuurend door een verrekijker en ik hing meestal achter het of in de buurt van het radarscherm als er niets te doen was. Neem aan dat er nu ook niet iemand constant naar een AIS scherm zit te kijken.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 23 mrt 2013 10:30 #381592

Rev schreef :
Neem aan dat er nu ook niet iemand constant naar een AIS scherm zit te kijken.
dan kijken ze ook niet naar het radarscherm.
Ik beweer ook niet dat het een 100% veiligheid geeft, natuurlijk niet.
Ik zeg alleen dat als ze me wel in de weg zien liggen, ze op het ais scherm mijn naam kunnen zien, en we binnen de kortste tijd marifoon contact hebben.

Mag ik het anders stellen?
als ze mij op het radar zien, moeten ze zelf uitwijken. (omdat ze kontact moeten leggen, en dat kan ff duren)
als ze mij meteen via AIS kunnen oproepen kan ik voor ze uitwijken.
Ervan uitgaande dat ik hun niet heb gezien.
Ik vraag me af of die schepen wel voor mij kunne/willen uitwijken.
En dan heb ik het niet over op grote afstand, waar een graad of 5 bijsturen het potentiele probleem oplost
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 mrt 2013 10:33 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl