Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 23 mrt 2013 10:43 #381596

Naar een AIS scherm hoef je niet te kijken hoor.
je krijgt vanzelf een alarm als er een AIS schip binnen een zelf ingestelde afstand komt net als trouwens bij radar.
Maar ja , dat kun je natuurlijk ook uitzetten. :evil:
Af en toe kan het nl. erg irritant zijn , bijv. als je een haven binnenvaart. Maar ja , dan kun je het alarm ook tijdelijk uitzetten.
Alleen niet vergeten weer aan te zetten!
Ad
Laatst bewerkt: 23 mrt 2013 10:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 23 mrt 2013 10:49 #381598

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8677
Rev schreef :
...
Kijk ik weet niet hoe het er tegenwoordig op de brug eruit ziet, wij hadden een matroos die op de uitkijk stond af en toe is tuurend door een verrekijker en ik hing meestal achter het of in de buurt van het radarscherm als er niets te doen was. Neem aan dat er nu ook niet iemand constant naar een AIS scherm zit te kijken.

Mijn recente ervaring op de Alex2: uitkijk, roerganger en stuurman die 3 schermen heeft voor ECDIS en RADAR, ieder scherm geeft bovendien de AIS-data. Je kunt dus dubbel ECDIS of dubbel RADAR kiezen maar AIS heb je op ieder scherm. Vooral de combinatie van RADAR met AIS maakt fout plotten onmogelijk.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 23 mrt 2013 11:05 #381599

La Mavare schreef :
Rev schreef :
...
Kijk ik weet niet hoe het er tegenwoordig op de brug eruit ziet, wij hadden een matroos die op de uitkijk stond af en toe is tuurend door een verrekijker en ik hing meestal achter het of in de buurt van het radarscherm als er niets te doen was. Neem aan dat er nu ook niet iemand constant naar een AIS scherm zit te kijken.

Mijn recente ervaring op de Alex2: uitkijk, roerganger en stuurman die 3 schermen heeft voor ECDIS en RADAR, ieder scherm geeft bovendien de AIS-data. Je kunt dus dubbel ECDIS of dubbel RADAR kiezen maar AIS heb je op ieder scherm. Vooral de combinatie van RADAR met AIS maakt fout plotten onmogelijk.

Ok best wel een hoop veranderd
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 23 mrt 2013 12:18 #381612

Wat betreft het alleen maar tonen van het MMSI en niet alle gegevens:
Bij mij aan boord met een Solas gekeurde (wheelmark) Furuno AIS hebben we dat probleem ook wanneer er erg veel schepen met AIS worden ontvangen: meer dan honderden schepen zeg maar.

Dat hebben wij sinds de binnenvaart ook AIS heeft altijd in het gebied Rotterdeam/Dordt/Moerdijk/Schelde. Des te minder AIS targets we ontvangen (verder uit de kust) des te meer de namen e.d. weer getoond worden.

Ik denk dat het aan de AIS ligt. Al die statische gegevens moet de AIS toch een aantal minuten onthouden voor al die schepen. Misschien te weinig werkgeheugen in zo'n AIS o.i.d.

Toen AIS net in kwam hadden ze denk ik nooit kunnen bevroeden dat er wel eens 1000 schepen tegelijk ontvangen zouden worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 23 mrt 2013 13:48 #381624

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13628
"ik denk dat het aan de AIS ligt. Al die statische gegevens moet de AIS toch een aantal minuten onthouden voor al die schepen. Misschien te weinig werkgeheugen in zo'n AIS o.i.d."

kijk en dat probleem heb je dan weer niet met OPENCPN :)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 23 mrt 2013 20:28 #381761

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Noorderzon schreef :
Wat betreft het alleen maar tonen van het MMSI en niet alle gegevens:
Bij mij aan boord met een Solas gekeurde (wheelmark) Furuno AIS hebben we dat probleem ook wanneer er erg veel schepen met AIS worden ontvangen: meer dan honderden schepen zeg maar.

Dat hebben wij sinds de binnenvaart ook AIS heeft altijd in het gebied Rotterdeam/Dordt/Moerdijk/Schelde. Des te minder AIS targets we ontvangen (verder uit de kust) des te meer de namen e.d. weer getoond worden.

Ik denk dat het aan de AIS ligt. Al die statische gegevens moet de AIS toch een aantal minuten onthouden voor al die schepen. Misschien te weinig werkgeheugen in zo'n AIS o.i.d.

Toen AIS net in kwam hadden ze denk ik nooit kunnen bevroeden dat er wel eens 1000 schepen tegelijk ontvangen zouden worden.

Furuno is max. 200 targets op het kleine LCD sherm, is bekend probleem.

Toen AIS bedacht werd werd er wél meer dan 1000 schepen verwacht, n.l. 4500 per minuut. Daar is het op ontworpen. Echter bij 50% belasting treden er al merkbare problemen op.
Bij havenbedrijf rotterdam ontvangen ze nu 1100-1500 schepen en moeten we nu technische maatregelen gaan treffen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 23 mrt 2013 20:49 #381765

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
Ik heb de indruk dat er op niet al te lange termijn nog duchtig aan het hele AIS systeem zal moeten worden gesleuteld.
En ik zal rustig wachten tot het aangepast is voor ik een AIS op mijn boot plaats.
Een AIS ontvanger heb ik al, en aangezien ik nog geen plannen heb om bij nacht en ontij op de noordzee te gaan zeilen, kan ik er nog wel een jaar of twee mee wachten, en hopen dat ze er een degelijke oplossing voor vinden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 24 mrt 2013 09:57 #381866

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Tony2920 schreef :
Ik heb de indruk dat er op niet al te lange termijn nog duchtig aan het hele AIS systeem zal moeten worden gesleuteld.
En ik zal rustig wachten tot het aangepast is voor ik een AIS op mijn boot plaats.
Een AIS ontvanger heb ik al, en aangezien ik nog geen plannen heb om bij nacht en ontij op de noordzee te gaan zeilen, kan ik er nog wel een jaar of twee mee wachten, en hopen dat ze er een degelijke oplossing voor vinden.

Nou, ik heb toch al aardig wat met AIS op de Noordzee gevaren en nog nooit meer dan zo'n 100 schepen op AIS ontvangen. Dus als het maximum waarop het is gedimensioeerd is ongeveer 4500 per minuut is en er kennelijk bij 50% belasting problemen ontstaan, dan is dat in de normale praktijk op de Noordzee en het Kanaal toch niet zo'n punt. Als je geen transponder wilt kopen, vooral niet doen, zeker als je toch niet vaak in omstandigheden zit waar je het goed kunt gebruiken. Maar als je dat soms wel zit, dan denk ik dat er alle aanleiding is om wel wat aan te schaffen!

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 24 mrt 2013 10:11 #381872

Eigenlijk wel erg raar , 4500 schepen tegelijk.
Als je ervan uit gaat dat je AIS kunt ontvangen vanaf zo'n 30 zeemijl betekent dat dat er gemiddeld op elke 0,63 vierkante zeemijl één schip zit.
Kan ik me eigenlijk moeilijk vorostellen.
En als je AIS antenne achter op je schip zit en niet boven in de mast haal je misschien 10 zeemijl.
Behalve misschien in een drukke haven zoals Rotterdam maar daar heeft AIS ook niet zo veel zin voor de pleziervaart.

Conclusie , zeker met een antenne op je hekstoel kun je eigenlijk moeilijk teveel signalen tegelijk krijgen.

Overigens heb ik ergens gelezen dat er in 2015 marifoonkanalen bijkomen voor de AIS en de bandbreedte van de bestaande kanalen wordt versmald.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 24 mrt 2013 10:56 #381889

Yellow Boat schreef:
Als je ervan uit gaat dat je AIS kunt ontvangen vanaf zo'n 30 zeemijl betekent dat dat er gemiddeld op elke 0,63 vierkante zeemijl één schip zit.
Kan ik me eigenlijk moeilijk vorostellen.

Mmm, vaar maar eens door de haven van rotterdam: 1500 targets is niks...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 24 mrt 2013 11:05 #381894

Belerion II schreef :
Yellow Boat schreef:
Als je ervan uit gaat dat je AIS kunt ontvangen vanaf zo'n 30 zeemijl betekent dat dat er gemiddeld op elke 0,63 vierkante zeemijl één schip zit.
Kan ik me eigenlijk moeilijk vorostellen.

Mmm, vaar maar eens door de haven van rotterdam: 1500 targets is niks...
ja maar daar moet je sowieso goed uitkijken. vraag me af wat je daar aan een AIS hebt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 24 mrt 2013 11:15 #381897

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
Yellow Boat schreef :
Eigenlijk wel erg raar , 4500 schepen tegelijk.
Als je ervan uit gaat dat je AIS kunt ontvangen vanaf zo'n 30 zeemijl betekent dat dat er gemiddeld op elke 0,63 vierkante zeemijl één schip zit.
Kan ik me eigenlijk moeilijk vorostellen.
En als je AIS antenne achter op je schip zit en niet boven in de mast haal je misschien 10 zeemijl.
Behalve misschien in een drukke haven zoals Rotterdam maar daar heeft AIS ook niet zo veel zin voor de pleziervaart.

Conclusie , zeker met een antenne op je hekstoel kun je eigenlijk moeilijk teveel signalen tegelijk krijgen.

Overigens heb ik ergens gelezen dat er in 2015 marifoonkanalen bijkomen voor de AIS en de bandbreedte van de bestaande kanalen wordt versmald.
Ad
Conclusie , zeker met een antenne op je hekstoel kun je eigenlijk moeilijk teveel signalen tegelijk krijgen.
Dat is ook niet direkt het probleem, maar als voor de zeeschepen er zoveel contacten te zien zijn, zullen ze er wel iets aan willen veranderen, en dan is de vraag wat gaat er in de toekomst met AIS gebeuren. Ik verwacht dat er meer kanalen nodig zullen zijn, en misschien zullen binnenschepen en zeeschepen en pleziervaartuigen elk op een appart kanaal moeten gaan werken.
En dan mag je een nieuwe AIS transponder kopen.
Daarom wacht ik tot er wat meer duidelijkheid komt.
Of ik AIS wel noodzakelijk vind. ( nachtnavigatie op de noordzee bvb. )
Maar daar ben ik nog niet aan toe.

m.v.g.

Tony
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 24 mrt 2013 11:28 #381900

Tony2920 schreef :
En dan mag je een nieuwe AIS transponder kopen.
Daarom wacht ik tot er wat meer duidelijkheid komt.
m.v.g.

Tony

Nou , dat is de vraag.
Een voordeel van de moderne electronische apparatuur is dat een software update eigenlijk nooit echt een probleem is.
Bij mijn Raymarine plotter ook al twee keer een update geinstalleerd.Net als bij mijn AIS ontvanger .
Mogelijk zal dat dan wel bij een verkoper of bij de importeur moeten maar een nieuwe zal denk ik niet zo gauw nodig zijn.
Het is ook erg moeilijk voor te stellen dat alle schepen op een gegeven moment een nieuwe transponder nodig zullen hebben.
Dat kunnen de fabrikanten niet eens aan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 24 mrt 2013 11:43 #381911

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
Yellow Boat schreef :
Tony2920 schreef :
En dan mag je een nieuwe AIS transponder kopen.
Daarom wacht ik tot er wat meer duidelijkheid komt.
m.v.g.

Tony

Nou , dat is de vraag.
Een voordeel van de moderne electronische apparatuur is dat een software update eigenlijk nooit echt een probleem is.
Bij mijn Raymarine plotter ook al twee keer een update geinstalleerd.Net als bij mijn AIS ontvanger .
Mogelijk zal dat dan wel bij een verkoper of bij de importeur moeten maar een nieuwe zal denk ik niet zo gauw nodig zijn.
Het is ook erg moeilijk voor te stellen dat alle schepen op een gegeven moment een nieuwe transponder nodig zullen hebben.
Dat kunnen de fabrikanten niet eens aan.
Ad

Ja een software update, maar zal je AIS transponder ook via software bijkomende kanalen kunnen ondersteunen ?
Welke kanalen ?
En welke kanalen voor welk type schepen ?
Te veel onduidelijkheid!
Ik heb een AIS ontvanger,
en ik wacht ( nog minstens 2 jaar ) voor een AIS transponder.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl