Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS

Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 20 mrt 2013 11:06 #380632

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
Voortzetting vanuit draadje over de Icom M505:

stegman&FSD:
Nu ik je toch even spreek: wat mij hier in de omgeving bij AIS op binnenvaartschepen opvalt, is dat er nogal wat rondvaart dat alleen een MMSI-nummer, snelheid en koers toont. Geen scheepsnaam, geen vhf-roepnaam, geen verdere aanvullende info. Is dat sufkipperigheid van de schippers of is dat wrakke, c.q. verouderde apparatuur?
Gewoon de windows versie van Opencpn gebruiken, zie je wel de namen
Het duurt altijd 6-12 minuten voordat je alle namen in beeld hebt.
De windows-versie van OpenCPN is wat ik gebruik (kreeg het onder Linux niet snel genoeg werkend).
Ik heb er ook langer dan 6 - 12 minuten naar gekeken. Het bereik is hier vanuit de Dordtse binnenstad niet erg groot, maar verkeer vanuit de Beneden-Merwede en Noord naar de Oude Maas of Dordtse Kil kan ik langer dan 12 minuten volgen. Schepen verschijnen en verdwijnen met alleen een MMSI-nummer.
Ik wel eens een klok horen luiden over verouderde firmware-in AIS-apparatuur die hiervoor kan zorgen. Heeft dat er geen invloed op? Ik zie namelijk van andere schepen tegelijkertijd wel naam en roepnaam.

--
stegman
Laatst bewerkt: 20 mrt 2013 11:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 20 mrt 2013 11:30 #380640

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Het kan zijn dat de informatie niet of niet op de juiste plaats is ingevuld. Sommige AIS systemen zijn niet wat je noemt gebruikersvriendelijk.
In hoeverre de gebruikers of installateurs weten hoe het moet, kan ik geen zinnig antwoord geven.

Misschien moet je ook eens de site van marinetraffic bekijken,
Die gebruiken de info van mensen die dikwijls hun AIS ontvangers in gebouwen hebben staan met een hoge antenne, en hebben dus een groter berijk.
Heb al even gekeken maar vind daar geen schepen zonder naam.
link marinetrafic Dordrecht

Lijkt er toch op dat je langer moet kunnen kijken vooraleer je alle namen ontvangt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 20 mrt 2013 11:38 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 20 mrt 2013 11:43 #380642

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
Voortzetting vanuit draadje over de Icom M505:

FSD:
Als je de route wil oversteken, kan je moeilijk anticiperen. Een schip wat net in beeld komt op de AIS kan jij niet voor oversteken vanwege onze collectieve slakkengang.
Zo dacht ik, geheel illegaal ik weet het, "even" de route schuin over te steken met 30+ Kn. Ik kwam maar niet af van een groot containerschip schuin achterme. Totdat ik realiseerde dat het schip ruim 24 kn liep.
Wij vonden ons al heel wat mans met 30Kn.
Ik moest dat nodig schrijven, dat zo'n koopvaardijschip ècht niet achter je aan komt.. Jij krijgt het moeiteloos voor elkaar, zo te zien. Verder moet je je eigen illegale gedrag natuurlijk niet op mij gaan projecteren..
Waarom je bij het oversteken van een shippinglane met AIS niet kan anticiperen, snap ik niet. Ik zou denken dat juist AIS je daarvoor de gelegenheid geeft. Dat heeft ook niks te maken met het gegeven dat koopvaardijschepen wel 24 knopen kunnen lopen en ik maar 5.
Ik heb het nog niet op mijn eigen boot en op zee kunnen testen, maar met de antenne een kleine 3 meter boven zeeniveau, hoop ik te mogen uitgaan van een bereik van tenminste 10 mijl. Een schip dat 20 knopen loopt is dan dus een half uur bij mij vandaan. En dan zou er dus niet geanticipeerd kunnen worden? Als je het schip een kwestie een paar minuten blijft volgen is wel duidelijk of je bij ongewijzigde koers en snelheid van beiden voor- of achter langs gaat of dat er aanvaringsgevaar is. Op het scherm van de plotter/laptop worden tenslotte de vectoren van beide schepen geprojecteerd. Op grond daarvan kun je maatregelen nemen. De shippinglane moet haaks worden overgestoken, maar wat vaart terugnemen om ergens achter langs te gaan is niet verboden, neem ik aan.
Puur op zicht doe ik het al jaren op die manier op de rivieren rondom Dordt en tot nu toe ben ik niet overvaren.
Zelfs de Maasmond ben ik (toen ik nog geen marifoon had) overgestoken terwijl ik de omringende scheepvaart peilde ten opzicht van de wal of, bij het uit zee komende verkeer, met behulp van het peilkompas en verlopende peiling. Zo'n gedoe is dat allemaal niet.

Los hiervan denk ik wel dat het slim is om de 'rotonde's' op zee, zoals Noord Hinder, Sunk en Sandettie ten allen tijde te mijden. Daar kun je er nooit zeker van zijn dat een schip koers en snelheid blijft houden. Op de 'rechte einden' tussen de rotonde's in is die kans een stuk groter.

--
stegman
Laatst bewerkt: 20 mrt 2013 11:47 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 20 mrt 2013 11:44 #380645

lodewijk stegman schreef :
Ik wel eens een klok horen luiden over verouderde firmware-in AIS-apparatuur die hiervoor kan zorgen. Heeft dat er geen invloed op? Ik zie namelijk van andere schepen tegelijkertijd wel naam en roepnaam.

--
stegman

Iets dergelijks was het geval bij de voor AIS aangepaste verie van de Geonav 7.
Dat kwam omdat die alleen NMEA met 4800 Baud konden ontvangen en daardoor de toenemende stroom van AIS data niet konden verwerken en vaak ook vastliepen.
Voor AIS moet een plotter 38400 Baud kunnen ontvangen.
Was destijds ook een reden om niet de Geonav 7 maar de Raymarine A50 te kopen.
n.b. Zelfs een standhouder op de Hiswa raadde mij toen de Geonav 7 af als ik die ook voor AIS wilde gebruiken.
Overigens klopt het dat de statische info , dus bijv. naam maar ook mmsi maar een keer per 3-6 minuten wordt verzonden. Daarbij kun je ook nog een update missen waardoor het dubbel zo lang duurt.
web.arundale.co.uk/docs/ais/ais_reporting_rates.html
Ad
Laatst bewerkt: 20 mrt 2013 11:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 20 mrt 2013 11:45 #380646

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Een oudere ontvanger zoals de eerste Nasa AIS ontvangers heb niet de juiste software om de message die de naam bevat van een class B transponder te decoderen, dan kan je dus lang wachten op namen van class B transponders, de naam staat hier in message 24, bij class A is dat message 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 20 mrt 2013 11:50 #380648

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
henkvd schreef :
Een oudere ontvanger zoals de eerste Nasa AIS ontvangers heb niet de juiste software om de message die de naam bevat van een class B transponder te decoderen, dan kan je dus lang wachten op namen van class B transponders, de naam staat hier in message 24, bij class A is dat message 5.
Het gaat hier niet om class-B transponders, maar om binnenvaartschepen hier op het omringende binnenwater, zoals ik al schreef. Ook geef ik aan dat ik sommige namen en roepnamen wèl zie. Het heeft met de ontvanger dus niks te maken, naar mijn idee.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 20 mrt 2013 11:52 #380649

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Binnenvaart inland AIS is wat dat betreft ook class B, de gebruikte messages voor Class A, inland AIS en class B zijn niet gelijk.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2013 12:29 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 20 mrt 2013 12:00 #380651

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6118
Het lijkt mij dat je AIS niet moet gebruiken om te navigeren. Daar is het niet voor gemaakt en niet voor bedoeld.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 20 mrt 2013 12:09 #380654

Jutter schreef :
Het lijkt mij dat je AIS niet moet gebruiken om te navigeren. Daar is het niet voor gemaakt en niet voor bedoeld.
Daar heb je volkomen gelijk in Jutter en hier zit ook het probleem. De meeste zien AIS als vervanger van een radar en daar ga je dan de fout in.
Of je nu wel of niet de namen van schepen ziet vind ik zelf niet eens relevant wat ik wel interessant vind aan AIS is dat ze me zien en ik hun kan zien en dat je een waarschuwing kan instellen als je op ram koers ligt. Op in en rond de binnen wateren vind ik het hele AIS voor plezier vaart een hebbedingetje



Als je zo dichtbij kom dan heb je toch iets verkeerd gedaan
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 20 mrt 2013 12:16 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 20 mrt 2013 12:27 #380661

henkvd schreef :
Een oudere ontvanger zoals de eerste Nasa AIS ontvangers heb niet de juiste software om de message die de naam bevat van een class B transponder te decoderen, dan kan je dus lang wachten op namen van class B transponders, de naam staat hier in message 24, bij class A is dat message 5.

Even een hintje voor de bezitters van die Nasa ontvangers ( de AIS Engine ).
Voor iets van €15 kun je bij Nasa een update chip bestellen waardoor de oude wordt geupgrade naar de huidige Engine3.
Monteren is simpel.
Oude chip uit het voetje trekken en nieuwe erin. Klaar.
En werkt prima.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 20 mrt 2013 12:27 #380662

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ten aanzien van het niet b :side: schikbaar zijn van de scheepsnaam op AIS: ik meen gelezen te hebben dat het AIS protocol voorschrijft dat de positie, richting, snelheid en MMSI heel vaak doorgezonden worden en dat de overigen informatie maar 1x in de paar minuten wordt meegezonden. Op die manier zou de ether niet te snel verstopt raken met AIS signalen. Dat zou dus ook kunnen verklaren dat een scheepsnaam niet altijd direct beschikbaar is, iets dat ik ook al vaak op AIS heb meegemaakt.

Ten aanzien van het bereik: ik heb mijn AIS antenne op 3 meter staan en heb vorig jaar in het Engelse Kanaal (wat vol met schepen zit) tot op meer dan 60 mijl schepen kon ontvangen. Niet zo gek als je bedenkt dat de AIS antenne van een groot schip op misschien wel 30 of 40 meter hoog staat.

Mijn ervaring is dat bij het kruisen van een shipping lane AIS ontzettend helpt, zeker met slechter zicht, om te bepalen of je veilig over kunt steken. Daarnaast heb ik -sinds ik een transponder heb- op zee ook steeds vaker de ervaring dat een groot zeeschip op een afstand van soms wel 10 mijl dat op kruisende koers vaart, zijn koers al een paar graden verlegt om ruim bij mij vandaan te blijven. Door de AIS ontvangst kan je dat heel mooi zien gebeuren!

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 20 mrt 2013 12:44 #380667

snelem schreef :
Ten aanzien van het bereik: ik heb mijn AIS antenne op 3 meter staan en heb vorig jaar in het Engelse Kanaal (wat vol met schepen zit) tot op meer dan 60 mijl schepen kon ontvangen. Niet zo gek als je bedenkt dat de AIS antenne van een groot schip op misschien wel 30 of 40 meter hoog staat.
Erik, ik begrijp dat jij een losse AIS antenne hebt, geen splitter.
Mijn ervaring is dat bij het kruisen van een shipping lane AIS ontzettend helpt, zeker met slechter zicht, om te bepalen of je veilig over kunt steken. Daarnaast heb ik -sinds ik een transponder heb- op zee ook steeds vaker de ervaring dat een groot zeeschip op een afstand van soms wel 10 mijl dat op kruisende koers vaart, zijn koers al een paar graden verlegt om ruim bij mij vandaan te blijven. Door de AIS ontvangst kan je dat heel mooi zien gebeuren!

Groet Erik

Hier is AIS ook voor bedoeld, gezien worden.

GEEN aandelen
www.pcnautic.nl/ais-transponde..._color_plus.tpl.html
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 20 mrt 2013 13:35 #380670

WADnWIND heeft eens in een ander draadje verwezen naar een uitleg over het principe van AIS. Ik weet zo niet meer waar...

Je hebt statische data en dynamische data: de statische data wordt slechts eens in de x-(weet ff niet meer hoeveel) minuten uitgezonden, afhankelijk van de hoeveelheid AIS-verkeer.
De dynamische data wordt veel frequenter uitgezonden, afhankelijk van o.a. de snelheid en koerswijziging.

Ik verdenk Marinetraffic ervan dat ze gebruik maken van een eigen database van waaruit de statische informatie wordt opgehaald a.d.h. van het MMSI-nummer. Vandaar dat je daar ALTIJD een naam ziet, ook bij Klasse B en Inland-AIS targets.

Kijk je bijvoorbeeld op VTSLite, dan zie je daar veel meer (binnenvaart) targets zonder naam. dit is echter wel de "werkelijke" data zoals ze wordt uitgezonden door de desbetreffende AIS. Bovendien geeft deze site veel meer technische info over de AIS-target. Plus dat je er zeekaarten als overlay kan instellen. En de targets worden weergegeven volgens IMO-norm. ook is er duidelijk onderscheid tussen Class-A en -B targets. Maar dit alles terzijde... ;).
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 20 mrt 2013 16:59 #380704

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13625
die foto van dat schip snap ik wel; het jachie kon de naam niet lezen op AIS, nu wel :)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 20 mrt 2013 17:47 #380724

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Rev schreef :
snelem schreef :
Ten aanzien van het bereik: ik heb mijn AIS antenne op 3 meter staan en heb vorig jaar in het Engelse Kanaal (wat vol met schepen zit) tot op meer dan 60 mijl schepen kon ontvangen. Niet zo gek als je bedenkt dat de AIS antenne van een groot schip op misschien wel 30 of 40 meter hoog staat.
Erik, ik begrijp dat jij een losse AIS antenne hebt, geen splitter.
Mijn ervaring is dat bij het kruisen van een shipping lane AIS ontzettend helpt, zeker met slechter zicht, om te bepalen of je veilig over kunt steken. Daarnaast heb ik -sinds ik een transponder heb- op zee ook steeds vaker de ervaring dat een groot zeeschip op een afstand van soms wel 10 mijl dat op kruisende koers vaart, zijn koers al een paar graden verlegt om ruim bij mij vandaan te blijven. Door de AIS ontvangst kan je dat heel mooi zien gebeuren!

Groet Erik

Hier is AIS ook voor bedoeld, gezien worden.

GEEN aandelen
www.pcnautic.nl/ais-transponde..._color_plus.tpl.html

Rev, ik heb inderdaad een losse antenne achterop staan in de radarmast. Was daar simpel bij te bouwen. Scheelt een splitter. En ik meen dat een splitter voor een transponder nog wat complexer is als voor een ontvanger. Daarnaast heb ik een los verlengkabeltje liggen om die antenne in geval van problemen te gebruiken voor de marifoon.

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 21 mrt 2013 00:10 #380823

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
lodewijk stegman schreef :
Voortzetting vanuit draadje over de Icom M505:

stegman&FSD:
Nu ik je toch even spreek: wat mij hier in de omgeving bij AIS op binnenvaartschepen opvalt, is dat er nogal wat rondvaart dat alleen een MMSI-nummer, snelheid en koers toont. Geen scheepsnaam, geen vhf-roepnaam, geen verdere aanvullende info. Is dat sufkipperigheid van de schippers of is dat wrakke, c.q. verouderde apparatuur?
Gewoon de windows versie van Opencpn gebruiken, zie je wel de namen
Het duurt altijd 6-12 minuten voordat je alle namen in beeld hebt.
De windows-versie van OpenCPN is wat ik gebruik (kreeg het onder Linux niet snel genoeg werkend).
Ik heb er ook langer dan 6 - 12 minuten naar gekeken. Het bereik is hier vanuit de Dordtse binnenstad niet erg groot, maar verkeer vanuit de Beneden-Merwede en Noord naar de Oude Maas of Dordtse Kil kan ik langer dan 12 minuten volgen. Schepen verschijnen en verdwijnen met alleen een MMSI-nummer.
Ik wel eens een klok horen luiden over verouderde firmware-in AIS-apparatuur die hiervoor kan zorgen. Heeft dat er geen invloed op? Ik zie namelijk van andere schepen tegelijkertijd wel naam en roepnaam.

--
stegman

Er was eens...
In het begin bestond er geen klasse-B (2003) en bestond msg nr 24 uit 1 regel.
Toen kwam er klasse-B (2006 T.H. sweden) en werd msg nr 24 verdeeld over 2 regels; 24a en 24b. Nu zit de naam van een klasse-B in msg nr 24b. Alle oudere klasse-A's begrepen die 24b regel niet, met als gevolg geen naam er bij. Dit geldt dus alleen voor ontvangst op een oude klasse-A. Het heeft niets met zenden te maken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 mrt 2013 00:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 21 mrt 2013 00:11 #380824

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Jutter schreef :
Het lijkt mij dat je AIS niet moet gebruiken om te navigeren. Daar is het niet voor gemaakt en niet voor bedoeld.

AIS is een officieel navigatie hulpmiddel volgens het SOLAS, gelijk aan radar en ecdis
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 21 mrt 2013 00:17 #380825

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Tony2920 schreef :
Het kan zijn dat de informatie niet of niet op de juiste plaats is ingevuld. Sommige AIS systemen zijn niet wat je noemt gebruikersvriendelijk.
In hoeverre de gebruikers of installateurs weten hoe het moet, kan ik geen zinnig antwoord geven.

Lijkt er toch op dat je langer moet kunnen kijken vooraleer je alle namen ontvangt.

Officieel zijn er maar 11 erkende installateurs voor AIS (zoals wij nr 10).
www.ccr-zkr.org/files/document...ais_socagrees_nl.pdf
Helaas zijn er vele beunhazen die geen standaard of uitgebreidere scholing en problemen kunnen oplossen. Ik denk dat er hier in het forum al snel meer AIS kennis is, dan bij de gemiddelde installateur
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 21 mrt 2013 00:19 #380826

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
henkvd schreef :
Binnenvaart inland AIS is wat dat betreft ook class B, de gebruikte messages voor Class A, inland AIS en class B zijn niet gelijk.

Inland en A zijn vrijwel gelijk.
A heeft IMO nummer
Inland heeft Europa (ENI) nummer en blauw bord en kegels.

Je kan alle inland toestellen ook zelf als gebruiker overschakelen tussen SOLAS en Inland.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 21 mrt 2013 00:22 #380827

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
lodewijk stegman schreef :
Voortzetting vanuit draadje over de Icom M505:

FSD:
Als je de route wil oversteken, kan je moeilijk anticiperen. Een schip wat net in beeld komt op de AIS kan jij niet voor oversteken vanwege onze collectieve slakkengang.
Zo dacht ik, geheel illegaal ik weet het, "even" de route schuin over te steken met 30+ Kn. Ik kwam maar niet af van een groot containerschip schuin achterme. Totdat ik realiseerde dat het schip ruim 24 kn liep.
Wij vonden ons al heel wat mans met 30Kn.
Ik moest dat nodig schrijven, dat zo'n koopvaardijschip ècht niet achter je aan komt.. Jij krijgt het moeiteloos voor elkaar, zo te zien. Verder moet je je eigen illegale gedrag natuurlijk niet op mij gaan projecteren..
Waarom je bij het oversteken van een shippinglane met AIS niet kan anticiperen, snap ik niet. Ik zou denken dat juist AIS je daarvoor de gelegenheid geeft. Dat heeft ook niks te maken met het gegeven dat koopvaardijschepen wel 24 knopen kunnen lopen en ik maar 5.
Ik heb het nog niet op mijn eigen boot en op zee kunnen testen, maar met de antenne een kleine 3 meter boven zeeniveau, hoop ik te mogen uitgaan van een bereik van tenminste 10 mijl. Een schip dat 20 knopen loopt is dan dus een half uur bij mij vandaan. En dan zou er dus niet geanticipeerd kunnen worden? Als je het schip een kwestie een paar minuten blijft volgen is wel duidelijk of je bij ongewijzigde koers en snelheid van beiden voor- of achter langs gaat of dat er aanvaringsgevaar is. Op het scherm van de plotter/laptop worden tenslotte de vectoren van beide schepen geprojecteerd. Op grond daarvan kun je maatregelen nemen. De shippinglane moet haaks worden overgestoken, maar wat vaart terugnemen om ergens achter langs te gaan is niet verboden, neem ik aan.
Puur op zicht doe ik het al jaren op die manier op de rivieren rondom Dordt en tot nu toe ben ik niet overvaren.
Zelfs de Maasmond ben ik (toen ik nog geen marifoon had) overgestoken terwijl ik de omringende scheepvaart peilde ten opzicht van de wal of, bij het uit zee komende verkeer, met behulp van het peilkompas en verlopende peiling. Zo'n gedoe is dat allemaal niet.

Los hiervan denk ik wel dat het slim is om de 'rotonde's' op zee, zoals Noord Hinder, Sunk en Sandettie ten allen tijde te mijden. Daar kun je er nooit zeker van zijn dat een schip koers en snelheid blijft houden. Op de 'rechte einden' tussen de rotonde's in is die kans een stuk groter.

--
stegman

Als je ontvangst antenne niet te hoog staat, kan je niet voorover lopen als je het schip op de AIS krijgt vanwege de hoge snelheid. Op het moment dat je denkt op je AIS een gaatje te zien, ben je al te laat.
Een hoge antenne geeft eerder informatie en een transponder helpt met 1-5 graden voor jouw tijdig uitwijken. Inderdaad in de drukke gebieden
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 mrt 2013 00:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 21 mrt 2013 00:25 #380828

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Yellow Boat schreef :
lodewijk stegman schreef :
Ik wel eens een klok horen luiden over verouderde firmware-in AIS-apparatuur die hiervoor kan zorgen. Heeft dat er geen invloed op? Ik zie namelijk van andere schepen tegelijkertijd wel naam en roepnaam.

--
stegman

Iets dergelijks was het geval bij de voor AIS aangepaste verie van de Geonav 7.
Dat kwam omdat die alleen NMEA met 4800 Baud konden ontvangen en daardoor de toenemende stroom van AIS data niet konden verwerken en vaak ook vastliepen.
Voor AIS moet een plotter 38400 Baud kunnen ontvangen.
Was destijds ook een reden om niet de Geonav 7 maar de Raymarine A50 te kopen.
n.b. Zelfs een standhouder op de Hiswa raadde mij toen de Geonav 7 af als ik die ook voor AIS wilde gebruiken.
Overigens klopt het dat de statische info , dus bijv. naam maar ook mmsi maar een keer per 3-6 minuten wordt verzonden. Daarbij kun je ook nog een update missen waardoor het dubbel zo lang duurt.
web.arundale.co.uk/docs/ais/ais_reporting_rates.html
Ad

Het probleem bij geonav is niet het missen van de naam, maar gewoon alles missen als het meer als 10-20 schepen betreft, inderdaad door bufferoverflow
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 21 mrt 2013 07:18 #380843

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
WADnWIND schreef :
Als je ontvangst antenne niet te hoog staat, kan je niet voorover lopen als je het schip op de AIS krijgt vanwege de hoge snelheid. Op het moment dat je denkt op je AIS een gaatje te zien, ben je al te laat.
Een hoge antenne geeft eerder informatie en een transponder helpt met 1-5 graden voor jouw tijdig uitwijken. Inderdaad in de drukke gebieden

Nou ja, kleine berekening: als je eigen antenne op 4 meter staat, en de zendende antenne op 30 meter (niet zo gek voor een snel varende en dus grote boot), dan is de range waarop je dat signaal gaat ontvangen op meer dan 15 mijl. Dan heb je zelfs met erg snel varende boten nog meer dan een half uur en kan je in alle rust beslissen of je voor of achterlangs zou willen. En inderdaad zie ik grote boten die dichtbij dreigen te komen vaak op zo'n 8-10 mijl plotseling een paar graden van koers wijzigen en ruim langs me varen inplaats van vlak langs me!

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 21 mrt 2013 08:16 #380866

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6118
WADnWIND schreef :
Jutter schreef :
Het lijkt mij dat je AIS niet moet gebruiken om te navigeren. Daar is het niet voor gemaakt en niet voor bedoeld.

AIS is een officieel navigatie hulpmiddel volgens het SOLAS, gelijk aan radar en ecdis

Dat wordt dan nog knap lastig, niet iedereen die je tegen komt heeft het, of heeft het uitgezet. :(
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 21 mrt 2013 10:20 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 21 mrt 2013 22:20 #381139

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Jutter schreef :
WADnWIND schreef :
Jutter schreef :
Het lijkt mij dat je AIS niet moet gebruiken om te navigeren. Daar is het niet voor gemaakt en niet voor bedoeld.

AIS is een officieel navigatie hulpmiddel volgens het SOLAS, gelijk aan radar en ecdis

Dat wordt dan nog knap lastig, niet iedereen die je tegen komt heeft het, of heeft het uitgezet. :(

Op zee, daar spreken we hier over, heeft elk schip boven de 300 ton AIS. En zelfs vaak daaronder ook al. Alle viskotters boven de 15 meter hebben vanaf 1 mei 2013 ook AIS.

Dat wij als jachten niet meedoen is niet de zorg van het IMO, maar onze eigen verantwoording.

Die roerganger op de brug, die er al een werkdag op heeft zitten, heeft als opdracht niet tegen de driehoekjes op het scherm te varen. Gelukkig is jou klasse-B driehoekje even groot als die van een super tanker. dat dan weer wel ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 mrt 2013 22:21 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mogelijkheden en onmogelijkheden van AIS 22 mrt 2013 07:17 #381168

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6118
Het is precies zoals je meldt. Maar er vaart veel meer op zee dan dat en dus blijft het een hulpmiddel en kun je er niet op blindvaren.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl